صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۸۲۸۰

دو فیلسوف معاصر انقلاب

پایگاه بصیرت / سیدمهدی حسینی

این ایام مصادف با سالروز رحلت دو چهره فرهنگی و علمی است؛ یکی مرحوم «علامه محمدحسین طباطبایی» در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۶۰ و دیگری «علامه محمدتقی جعفری» در ۲۵ آبان ۱۳۷۷ که هر دو همه عمر خودشان را در راستای احیای اندیشه غنی اسلام و فرهنگ دینی سپری کردند. با وجود اینکه این دو شخصیت هر دو اهل تبریز بودند، پس از طی دروس مقدماتی علوم دینی برای کسب علم به نجف اشرف عزیمت کردند و با پایان مقطعی از مدارج علمی، یکی در قم و دیگری در تهران مستقر شدند.

دوران تحصیل این دو بزرگوار همراه با رنج و مشقت و فقر و تنگدستی بود و هر دو در زندگی از امکانات اولیه هم محروم بودند. اگرچه این دو فیلسوف از جنبه سیاسی در بین مبارزان عنوانی داده نشده؛ اما کتاب‌های آنها از منابع اصلی برای مطالعات‌شان بوده است و مبارزان مسلمان چه آنهایی که دستگیر و زندانی سیاسی رژیم پهلوی بودند و چه آنهایی که در مخفی‌گاه به مبارزه مشغول بودند، همواره تفسیر «المیزان» و کتاب‌های «اصول فلسفه و روش رئالیسم» و کتاب «شیعه در اسلام» علامه طباطبایی منبع مطالعاتی‌شان بود و در مقابله با تفکر و جریان‌های مارکسیستی و لیبرالیستی و دیگر مذاهب و مکاتب از این مآخذ بهره می‌بردند.

کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» او که با ترجمه و توضیحات و پاورقی‌های استاد شهید مطهری همراه است، در برابر همه شبهات فکری و سیاسی مکاتب گوناگون و تفکرات جریان غربی و شرقی پاسخگو بود و بسیاری از مبارزان و زندانیان سیاسی که پیش از انقلاب در اسارت رژیم شاه بودند، در خاطرات‌شان ذکر کرده‌اند که این کتاب نجات‌دهنده بود علامه طباطبایی درباره تبیین اندیشه‌های شیعه گام‌های بلندی برداشت و با امثال پروفسور کُربُن گفت‌وگوها و مناظرات علمی انجام می‌داد. کتاب «شیعه در اسلام» ایشان تأثیر فراوانی در پایه‌های فکری انقلاب اسلامی داشته و پس از انقلاب این کتاب بارها به زبان‌های گوناگون در کشورهای متعدد به چاپ رسیده است.

«علامه محمدتقی جعفری» هم مانند علامه طباطبایی در محافل گوناگون در تهران و قم بحث‌های علمی می‌کرد، در سفری که به مشهد مقدس داشت، در اتوبوس با مرحوم بدیع الزمان فروزانفر آشنا می‌شود و در یک بحث و گفت‌وگوی علمی استاد فروزانفر به شخصیت علمی ایشان پی می‌برد و همین گفت‌وگو موجب می‌شود استاد بدیع الزمان او را برای تدریس در دانشگاه دعوت ‌کند. او به خوبی زبان علمی حوزویان و دانشگاهیان را درک می‌کرد و از ضرورت‌های زمان و نیازهای فکری و فرهنگی دنیای معاصر به خوبی آگاهی داشت. استاد جعفری حدود ۷۰ جلسه بحث و گفت‌وگو با شخصیت‌های بین‌المللی همچون برنارد ارتور، برتراند راسل، پروفسور عبدالاسلام، روژه گارودی و پروفسور رزنتال داشته است. علامه جعفری با اشرافی که به فقه، فلسفه، تاریخ، هنر و زیباشناسی در اسلام داشت، حدود نیم قرن فعالیت‌های علمی و پژوهشی او شامل بیش از یکصد جلد کتاب می‌شود. مجموعه کتاب نقد و تحلیل مثنوی معنوی مولوی در ۱۵ جلد قطور و شرح و تفسیر نهج‌البلاغه از شاهکارهای تحقیقاتی اوست که هر کدام یک گنجینه معارف اسلامی به شمار می‌آید.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات