فرهنگی >>  اندیشه >> نبض فرهنگ
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۸۳۱۶
کتاب «تو در تو» رونمایی شد

شرحی بر خطبه متقین امیرالمومنین(ع)

مراسم رونمایی از کتاب «تو در تو» اثر حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی‌مطلق در مؤسسه دین پژوهی علوی قم برگزار شد.

 مراسم رونمایی از کتاب «تو در تو» اثر حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مطلق در موسسه دین پژوهی علوی قم  روز یکشنبه ۱۹ آبان‌ماه برگزار شد.

 این مراسم با حضور  آیت‌الله بخشتی نماینده مردم فارس در مجلس خبرنگارن رهبری، حجت‌الاسلام سید حسین مومنی سخنران دینی، حجت‌الاسلام شفیع‌زاده مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام محمد جواد زمانی استاد برجسته شعر، امیرعباس آقایی استاد دانشگاه و رئیس هیت مدیره موسسه قرآنی فرهنگی بیت النور، معصومی اصل مدیر عامل موسسه فرهنگی قرآنی بیت النور و رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان البرز و جمعی از طلاب، دانشجویان، فضلا و اندیشمندان برگزار شد.

معصومی اصل،‌ مدیر عامل مؤسسه فرهنگی قرآنی بیت‌النور و رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان البرز در این مراسم با اشاره به اینکه این محفل، محفل تقدیر از علم است، اظهارداشت: محصول این کتاب، آن است که انسان می‌تواند، به بینایی برسد.

وی گفت: این کتابی که امروز از یک مؤلف سخت‌کوش و خستگی‌ناپذیر به ظهور نشانده شد، محصول جلساتی ارزشمند است که در سال ۱۳۹۱در مؤسسه بیت النور برگزار شده است.

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مطلق مولف این کتاب نیز در این مراسم اظهارداشت: صفات متقین به آنچه در این خطبه آمده است، تمام نمی‌شود چرا که همام از شوق، از دنیا رفت، والا حضرت امیرالمومنین(ع) صفات دیگری هم بیان می‌کردند.

آیت‌الله احمد بهشتی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری نیز در این مراسم اظهارداشت: درباره نهج‌البلاغه هرچه گفته و نوشته شود، باز هم کم است.

وی با تمجید از تالیف و نامگذاری عنوان این کتاب تصریح کرد: واقعا خطبه متقین، تودرتو است و البته می‌توان گفت تمام نهج البلاغه تو در تو است، چنانچه عالم هستی هم اینچنین است. در عالم هستی خیلی از مردم ظاهربین هستند و به اسرار دنیا و حیات دنیا توجه ندارند، برخی هم که توجه دارند، می‌دانند دنیا هم «تو در تو» است.

بهشتی ادامه داد: موت همام، به نوعی موت اختیاری بود که خودش خواست و‌خدا نیز اجابت کرد چرا که او به سرکلام امیرالمومنین علیه السلام رسید.

این مدرس سطوح عالی حوزه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز نیاز است تا اندیشه‌های عرفانی امیرالمومنین(ع) تبیین شود زیرا در شرایط فعلی، عرفان‌های کاذب معرکه کرده‌اند و جوانان را به انحراف و انحطاط می کشانند و پرداختن به عرفان ایشان بسیار ضروری و راه برون رفت است.

براساس این گزارش، کتاب «تو در تو» محصول سلسه جلسات درس اخلاق با محوریت شرح خطبه متقین نهج‌البلاغه است که در سال ۱۳۹۱در موسسه فرهنگی قرآنی بیت النور در کرج توسط حجت‌الاسلام سید عباس موسوی مطلق در ۲۸ جلسه ارائه شد و توسط انتشارات دانشیاران ایران به زیور طبع آراسته شده است. این شرح دارای نکات، لطائف و حکایات عرفانی فراوان است.

نام کتاب بر گرفته از سخنی از عبدصالح خدا عارف شایسته مرحوم حاج محمداسماعیل دولابی است، به این معنا که ایشان فرمودند:

چهار نوع سخن گفتن داریم:

۱. رو در رو (فرستنده ضعیف،گیرنده ضعیف)

۲. رو در تو (فرستنده ضعیف،گیرنده قوی)

۳. تو در رو(فرستنده قوی ،گیرنده ضعیف)

۴. تو در تو (فرستنده قوی،گیرنده قوی)

سخن امیرالمؤمنین علیه السلام با جناب همام از دسته چهارم است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات