صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۱۸۳۱۹

حرف روز/ اروپا و تهدید توخالی

همزمان با برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، فرانسه، انگلیس و آلمان در بیانیه‌ای اعلام کردند ممکن است تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران بازگردد[...]
پایگاه بصیرت / اکبر معصومی

یادداشت: همزمان با برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، فرانسه، انگلیس و آلمان در بیانیه‌ای اعلام کردند ممکن است تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران بازگردد. این سه کشور در بیانیه‌ای بدون اشاره به ناتوانی خود در انجام تعهدات‌شان طبق برجام، از ایران خواستند تا آنچه را که آنها روند نقض توافق هسته‌ای می‌نامند، متوقف کند. در واقع سه کشور اروپایی مسئول در برجام با انتشار بیانیه‌ای تهدید کردند که در صورت ادامه روند کاهش تعهدات برجامی ایران تحریم‌های سازمان ملل بازگشت‌پذیر خواهد بود. برای اروپا که برجام را نماد چندجانبه‌گرایی خود تفسیر می‌کند، دفن تابوت توافق‌نامه هسته‌ای به معنای ناتوانی و بی‌اراده بودن اروپا در بین اذهان عمومی جهان خواهد بود. همچنین جمهوری اسلامی با تغییر دکترین هسته‌ای خود، دیگر محدودیتی را در صنعت هسته‌ای خود نخواهد پذیرفت. موضوعی که به شدت سه کشور اروپایی را نگران کرده است. بنابراین واکنش جدی نشان ندادن دولت به ناتوانی اروپا در انجام تعهدات خود ذیل برجام در دو سال گذشته، سبب شده است اروپا به فکر تکرار اشتباه آمریکا در خروج از برجام باشد. اتفاقی که امروز آمریکا را در موضع ضعف در قبال جمهوری اسلامی ایران قرار داده است. از سوی دیگر، ضروری است دولت به جای دل بستن و وابسته نشان دادن کشور به غرب، با تکیه بر داخل به موضوع رفع تحریم‌ها بیندیشد. سیاستی که در حوزه بنزین(خودکفایی) اتفاق افتاد و عملاً تحریم آن را در سال‌های 1390 و 1391 بی‌اثر کرد و در وضعیت فعلی نیز اتخاذ تصمیم‌گیری‌هایی از این دست ضروری است.
تأکیدات مکرر دولت بر موفق بودن برجام سبب شد وزارت امور خارجه توان اعمال سیاست صحیح در برابر رفتارهای استکبارگونه غرب را نداشته باشد. بنابراین صحبت مجدد از مذاکره، موجب به خطر افتادن بیشتر منافع ملی خواهد شد. خوب است دولت به افکار عمومی در داخل مراجعه کند و نظر آنها را نسبت به مذاکره جویا شود.
طبق نظرسنجی‌ها اقبال مردم به مذاکره به کمترین میزان خود از زمان روی کار آمدن دولت روحانی رسیده است. ناگفته نماند دشمنان با مشغول‌سازی ایران به برجام به دنبال تحرکاتی در منطقه هستند که نتیجه آن ناآرام‌سازی و به خطر انداختن منافع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشورمان در غرب آسیاست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات