صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۱۸۳۳۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 22 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): وحدت بین مسلمین مسئله‌ اصلی است. اگر اتحاد بین مسلمین به صورت واقعی و به معنای حقیقی تحقق پیدا کند، اکثر مشکلات مسلمین برطرف خواهد شد. وقتی دل‌ها به یکدیگر نزدیک شد، عمل‌ها هم به یکدیگر نزدیک خواهد شد.(1389/12/1) *** فرا رسیدن میلاد باسعادت پیامبر مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) مبارک باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

زنگ حساب است نه انشا!
دولت تدبیر و امید ششمین سال خود را سپری می‌کند و کمتر از دو سال به پایان فرصت خدمت به مردم و نظام اسلامی برای آن باقی مانده است؛ از این رو انتظار می‌رود مسئولان دولتی به طور شفاف خدماتی را که در شش سال گذشته ارائه کرده‌اند به مردم گزارش دهند و از زمان باقی‌مانده بهره بهتری ببرند.
دولت با این کار اولاً با در نظر گرفتن حجم تحقق وعده‌های انتخاباتی میزان محبوبیت خود را در میان مردم محک می‌زند و ثانیاً چرایی محقق نشدن برخی وعده‌های داده شده را ریشه‌یابی و مسیر بهتری را انتخاب می‌کند؛ پس امروز برای دولت در بین مردم زنگ حساب است نه زنگ انشا. با یادآوری ساده‌ای می‌توان میزان تحقق وعده‌های دولت را ارزیابی کرد. مهم‌ترین شعار دولت روحانی از جنس اقتصادی، به ویژه بهبود معیشت مردم در سال 1392 بود و مسیر محقق شدن آن نیز تعامل با غرب، به ویژه ایالات متحده آمریکا انتخاب شد!
با نگاهی خوشبیانه درمی‌یابیم که دولت روحانی در شش سال گذشته با امضای برجام به دنبال رونق اقتصاد کشور بود. حال که امروز زمان حسابرسی فرا رسیده آمار و وضعیت عمومی جامعه بیانگر این نکته است که رونق اقتصادی کشور نه تنها با تعامل و برجام اتفاق نیفتاده است، بلکه در برخی حوزه‌ها نیز وضعیت نسبت به قبل بدتر شده است، ارزش پول ملی پایین آمده است، بیشترین تحریم‌ها بعد از اعتماد به غرب بر کشورمان اعمال شده است و بسیاری از کارخانه‌های تولیدی کشور نیز با خوشبینی به برجام تعطیل شده است؛ بنابراین وضعیت کشور نه تنها با برجام و مذاکره بهتر نشد، بلکه تنها مسیر حل مشکلات با نگاه به ظرفیت‌های داخلی امکان‌پذیر خواهد بود. باید توجه داشت که منتقدان برجام و مذاکره، به دنبال کمک کردن به دولت برای ارائه کارنامه بهتر به مردم در سال‌های آخر حضور دولت به منزله قوه مجریه هستند. در این میان مبارزه قاطع با فساد در قوه قضائیه و کمک نهادهای گوناگون انقلابی به دولت همگی در راستای حل مشکلات مردم است. دولت نیز به جای فرافکنی و تلاش در ایجاد دو قطبی کاذب در جامعه و پیگیری مذاکره با غرب به صورت آشکار و پنهان می‌تواند با استقبال از مخالفان برجام کارنامه بهتری را در پایان مدت قانونی خود ارائه دهد.

 

▼ گزارش روز

عمل به سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)
در کشاکش درگیری میان بنی‌امیه و بنی‌عباس، انقلابیون بنی‌عباس مانند «سفاح» و «منصور دوانیقی» سعی می‌کردند خود را طرفدار رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) معرفی کنند. در این میان، گاهی به سینه امام صادق(ع) مشت می‌زدند که بیا و با ما بیعت کن...
یک بار امام صادق(ع) به آنها فرمود: شما دعوا می‌کنید، می‌خواهید چه کاری انجام بدهید؟ گفتند: می‌خواهیم حکومت اسلامی راه بیندازیم! امام فرمود: شما که در فلان محل با بنی‌امیه جنگیدید و غنائمی به‌ دست آوردید، می‌خواهید آن‌ را چه کار کنید؟ منصور و سفاح که به همراه رجال و سردمداران مثلاً بنی‌عباس ایستاده بودند، کمی به یکدیگر نگاه کردند و گفتند: به فلان طریق خرج می‌کنیم. امام صادق(ع) فرمود: شبیه این اتفاق برای پیامبر(ص) افتاد، ایشان این‌طور خرج نکردند. بار دیگر سؤال فرمودند: اگر فلان جا درگیری شود و مثلاً عده‌ای اسیر شما شدند، چه‌ کار می‌کنید؟ باز هم نگاهی به هم کردند و جواب‌هایی دادند که این کارها را انجام می‌دهیم. دوباره امام فرمود: شبیه همین ماجرا برای رسول خدا(ص) اتفاق افتاد؛ اما این‌طور(مثل جوابی که شما دادید) عمل نفرمودند. حضرت در ادامه مواردی از این قبیل پرسید و آنها جواب دادند و هر بار امام فرمود: اگر پیامبر(ص) بودند، این‌طور عمل نمی‌کردند! امام صادق(ع) با این پرسش‌ها می‌خواست به آنها بفهماند که شما باید مانند رسول خدا(ص) رفتار کنید؛ اما از اسلام و سیره رسول خدا(ص) چیزی نمی‌دانید؛ پس چه فرقی با بنی‌امیه دارید؟ به عبارتی شما گرفتار حب ریاست هستید و برای قدرت می‌جنگید نه برای برقراری حکومت اسلامی!
مسئله‌ای که برای امروز ما هم صادق است این است که باید از خود بپرسیم آنچه ائمه معصومین(ع) از ما می‌خواهند چیست؟ این است که باید ملاک و معیار ما در رفتارهای دینی، سیاسی، فردی و اجتماعی به‌ عنوان یک مسلمان و یک مکتبی قرآن و سیره باشد. وظیفه ما تطبیق اعمال‌مان و نیات‌مان با سیره رسول گرامی اسلام(ص) است؛ ولی باید با دقت این الگوگیری انجام بپذیرد تا خدایی ناکرده همانند دشمنان اسلام از حقایق دین و سیره اهل بیت(ع) دور یا دچار انحراف نشویم. این مهم با نگاهی عالمانه و منصفانه و به دور از برداشت‌ها و نگاه‌های سیاسی باید صورت بگیرد؛ وگرنه رسیدن به مقصد را برای ما مشکل و حقایق دین را هم دچار انحراف می‌کند.


▼ اخبار ویژه

همه درباره آمدن و نیامدن من اظهارنظر کردند!
«محسن کوهکن» از چهره‌های نزدیک به «علی لاریجانی» گفت: «با توجه به اخباری که این روزها از آقای لاریجانی در رسانه‌های مختلف شنیده می‌شود، بنده به همراه یکی از دوستان روز گذشته نشستی دوستانه با وی برگزار کردیم. آقای لاریجانی صراحتاً در این نشست اشاره کردند «همه کس درباره آمدن و نیامدن من به انتخابات مجلس اظهارنظر کردند، جز خود من» که این جمله به خوبی گواه تحلیل‌ها و اظهار‌نظرهای دوستان در جناح‌های مختلف است؛ از این رو، توصیه بنده به دوستان این است که بهتر است منتظر اعلام نظر آقای لاریجانی در این باره باشند تا اینکه به حدس و گمان افراد استناد کنند.»

«حسین دهباشی» درباره تاریخ شفاهی ایران تاکنون سه جلد کتاب را منتشر کرده است که حاصل گفت‌وگو با برخی مقامات مسئول دوره پهلوی دوم است و ادعاها و شبهاتی در آن مطرح کرده است. برخی کارشناسان نسبت به رفتار قابل تأمل دهباشی هشدار می‌دهند. وی که سوابق سیاسی قابل تأملی دارد، به تازگی از سوی برخی مراکز انقلابی به عنوان مدرس مستندسازی دعوت به همکاری شده است!

 

▼ اخبار
1ـ صهیونیست‌ها نتیجه ترور اعضای مقاومت را خواهند دید
جنبش «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، به رژیم صهیونیستی هشدار داد اگر آغازگر درگیری شود، پایان‌دهنده آن نخواهد بود. همچنین در بیانیه خود تأکید کرد که به زودی به کارنامه «نتانیاهو» نخست‌وزیر بی‌ملاحظه رژیم صهیونیستی که برای صهیونیست‌ها فقط جنگ و ویرانی به بار آورده، شکست دیگری اضافه خواهد شد و دشمن صهیونیستی مسئولیت کامل پیامدهای ترور فرمانده مقاومت را بر عهده خواهد داشت. سرایا القدس تأکید کرد: «هرگز اجازه نخواهیم داد که سیاست‌های ترور بار دیگر بازگردد و دشمن نتیجه ترور رهبران و اعضای مقاومت را خواهد دید.» گفتنی است وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز سه‌شنبه در توئیتی اذعان کرد در پی حملات تلافی‌جویانه نیروهای مقاومت فلسطینی، یک میلیون اسرائیلی در پناهگاه هستند.


2ـ دوگانه دروغین فساد یا پذیرش FATF
روزنامه همشهری در یادداشتی به قلم «فریدون مجلسی» نوشت: «یک پایه مهم مسئله فساد در کشور، سیاست خارجی و عرصه بین‌المللی است. وقتی با نظام بین‌الملل در تنش هستیم، با نهادهای مالی جهانی مثل FATF همکاری نمی‌کنیم و از تجارت و خدمات بانکی بین‌المللی محروم هستیم، نتیجه، همین اختلاس‌ها و محروم شدن از درآمدهای ملی مثل فروش نفت، صادرات محصولات پتروشیمی و سایر کالاهای صادراتی می‌شود.» جریان خاص که با ساختن دوگانه معیشت و پذیرش FATF به هدف خود نرسیده است، حالا به دنبال ساختن دوگانه دیگری تحت عنوان فساد یا پذیرشFATF است تا شاید بتواند با ایجاد موج تبلیغی، مراجع تصمیم‌گیر را برای پذیرش الحاق به این کنوانسیون تحت فشار قرار دهد.


3ـ بگومگو‌ها و حاشیه‌سازی‌ها برای ایجاد یأس است
«آیت‌الله جنتی» در همایش سراسری هیئت‌های نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، طی سخنانی گفت: «انتخابات بسیار مهم است و شما ناظران انتخابات هستید. در این انتخابات بسیاری از شرکت‌کنندگان، افراد باصداقت و سالمی هستند که دروغ نمی‌گویند، وعده پوچ نمی‌دهند و رأی نمی‌خرند؛ اما متأسفانه افرادی هم وجود دارند که این حدود را رعایت نمی‌کنند و قانون را زیر پا می‌گذارند.» دبیر شورای نگهبان یکی از عوامل ایجاد یأس در جامعه را بگومگو‌ها و حاشیه‌سازی‌ها دانست و گفت: «البته ملت هوشیار است و این تاکتیک که در آستانه انتخابات، عده‌ای با سروصدا و هیاهو بخواهند حواس مردم را از مسائل اصلی پرت کنند، جواب نمی‌دهد.»


4ـ شرایط انتخابات تهران برای اصلاح‌طلبان خطرناک است
«عبدالله ناصری» عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان، در مصاحبه‌ای با اشاره به انتخابات اسفندماه گفته است: «بنده معتقدم اگر افرادی مانند آقای «موسوی‌لاری»، «معین»، «مرعشی» و «خانم مولاوردی» وارد عرصه انتخابات شوند، گزینه‌های مناسبی برای اجماع اصلاح‌طلبان خواهند بود.» او درباره عارف نیز تصریح می‌کند: «با توجه به کاراکتر فردی آقای عارف نمی‌توان شرایط رهبری اصلاح‌طلبان در مجلس را برای ایشان متصور بود... اگر آقای عارف از شهر یزد برای مجلس کاندیدا شوند، احتمال حضور ایشان در مجلس بسیار بالاست. با وجود این شرایط تهران برای اصلاح‌طلبان بسیار پرریسک خواهد بود.»


5ـ حمایت رسانه اصلاح‌طلب از کودتای آمریکایی!
در شرایطی که «اوو مورالس» رهبر بومیان بولیوی در رقابت با «کارلوس مسا» کاندیدای غربگرا، با اختلافی بیش از ۱۰ درصد و با کسب بیش از ۴۶ درصد آرا در مرحله اول انتخابات پیروز شد، رسانه‌های همسو با آمریکا در این کشور، دروغ تقلب را مطرح کرده و کشور را به اغتشاش کشاندند. در ادامه، پروژه کودتا کلید خورد و آمریکا در اقدامی مداخله‌جویانه خواستار استعفای مقامات بولیوی شد. روزنامه کارگزاران‌ در گزارشی با عنوان «عاقبت پوپولیست» نوشت: «با قطع حمایت ژنرال‌ها از مورالس و استعفای رئیس‌جمهور بولیوی، یکی دیگر از سران پوپولیسم در آمریکای لاتین به پایان راه رسید.»

 

▼ اخبار کوتاه
«آیت‌الله جنتی» با بیان اینکه از مجلس بابت اصلاح نکردن قانون انتخابات گلایه داریم، گفت: «مشارکت حداکثری با افزایش امید محقق می‌شود نه با کاندیداتوری عناصر بی‌صلاحیت. سعه صدر و روحیه پاسخگویی لازمه مسئولان است نه عصبانیت و درشت‌گویی.» دبیر شورای نگهبان افزود: «متأسفانه از مدت‌ها قبل تغییر گسترده استانداران و فرمانداران را شاهدیم و این احتمالاً برای این است که خط آنها را پیگیری کنند و خیلی از این افراد جناحی هستند. حاشیه‌سازی و دخالت دولت در انتخابات و محدود کردن حق انتخاب مردم خلاف حق‌الناس است.»
«سیدحسین موسویان» گفت: «من با سیاست فعلی هسته‌ای دولت آقای روحانی موافق نیستم. من اگر جای روحانی بودم مثل ترامپ از برجام خارج می‌شدم.» وی با بیان اینکه موضوع هسته‌ای ایران یک موضوع سیاسی است، افزود: «ترامپ دنبال این است که اعتبار توافق احتمالی را خودش کسب کند نه کشور ثالث. با وجودی که ایران بیشترین بازرسی و همکاری‌ها را با آژانس داشته، هنوز فشار هسته‌ای علیه ایران ادامه دارد؛ بنابراین روشن است که این یک بازی سیاسی است.»
«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین، در مورد انتشار گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در زمینه ایران، همچنین واکنش وزرای خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ما گزارش آژانس بین‌المللی هسته‌ای و بیانیه مشترک طرف اروپایی را ملاحظه کردیم. چین بر این باور است که خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و فشار حداکثری علیه ایران عامل اصلی بحران کنونی است. آمریکا باید از چنین رفتارهای نادرست خود دست بکشد.»
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، با بیان اینکه واقعیت در مورد ادعای کشف ذرات اورانیوم در ایران تحریف‌ شده، گفت: «ادعای مطروحه مربوط به دو دهه پیش است و با توافق هسته‌ای ارتباطی ندارد.» گفتنی است در روزهای اخیر خبرگزاری‌های غربی به نقل از منابع مطلع مدعی شده‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه به اعضا ادعا کرده است که در یک «سایت اعلام ‌نشده» در ایران، ذرات اورانیوم کشف کرده است.
خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نوشت: «پس از پذیرش استعفای «کاظم جلالی» در مجلس، وی از «محمدجواد ظریف» می‌خواهد شرایط امضای استوارنامه‌اش را برای سفیر شدن در روسیه فراهم کند؛ اما ظریف امتناع می‌کند. علت خودداری ظریف، رأی جلالی به ذوالنوری به جای فلاحت‌پیشه برای ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بوده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات