صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۱۸۳۴۴

رأی الیوم: نفرین سوریه دامن ناتو را گرفته است

یک روزنامه منطقه‌ای عرب زبان تأکید کرد: اگر رئیس‌جمهور فرانسه از مغز مرگی ناتو سخن می‌گوید، نفرین سوریه است که دامنگیر اروپایی‌ها شده است.
رأی‌الیوم به قلم عبدالباری عطوان نوشت: اخیراً دو اظهار نظر مهم درباره آینده تاریک و مبهم ائتلاف ناتو به سبب مداخله ترکیه در سوریه، عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از شمال این کشور و ظهور چین به‌عنوان قدرت بزرگی که تا چند سال آینده جای آمریکا را خواهد گرفت، عنوان شد.

مورد اول اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، بود که در مصاحبه با مجله اکونومیست گفت: «پیمان ناتو اکنون دچار مرگ مغزی شده است و دیگر نمی‌تواند بر اعضای خود تسلط داشته باشد.»
دومین اظهارنظر را که ناامیدکننده‌تر است، پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، مطرح کرد. وی در سی‌امین یادبود فروپاشی دیوار برلین و اتحاد جماهیر شوروی گفت زمان ائتلاف ناتو به‌سر آمده و در معرض نابودی است و باید کشورهای اروپایی برای حمایت مالی از این پیمان و تأمین هزینه‌های نظامی آن به طور جدی مشارکت کنند.

نابودی طرح آمریکا و اروپا، تشدید اختلافات بین اعضای مخالف و موافق ناتو با مداخله نظامی اخیر ترکیه در شمال سوریه و اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، بدون توجه به مخالفت سران ناتو سامانه دفاعی روسی «اس ۴۰۰» را خریداری کرد، که با سامانه‌های اروپایی و آمریکایی در تعارض است، همه و همه عواملی است که به اوضاع نابسامان و هرج و مرج کنونی منجر شد. اوضاعی که چه بسا نابودی این پیمان را هم مثل پیمان مشابه آن یعنی «ورشو» تسریع می‌کند.

سؤالی که مکرون در همین مصاحبه مطرح کرد این بود که «اگر بشار اسد تصمیم بگیرد به روش ترکیه به این مداخله نظامی پاسخ دهد چه بر سر بند پنجم پیمان ناتو خواهد آمد؟ آیا در چارچوب اجرای این ماده، ائتلاف ناتو در جبهه ترکیه به عنوان یکی از اعضای خود خواهد ایستاد؟» مکرون به این سؤال پاسخ نداد زیرا به‌خوبی می‌دانست این ائتلاف، ترکیه را خوار کرد و وقتی با سقوط یکی از هواپیماهای روسیه نزدیک مرزهای سوریه در سال ۲۰۱۵، در آستانه رویارویی نظامی با مسکو قرار گرفت به یاری آن نشتافت. در پی این واقعه اردوغان مجبور شد برای عذرخواهی نزد پوتین برود. وی بعدها توافقنامه نظامی برای خرید سامانه اس ۴۰۰ را با وی امضا کرد، خط لوله گاز «ترک استریم» را تأسیس کرد و مبادلات تجاری بین دو کشور را به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش داد و کاملا به پیمانی که خود یکی از مؤسسان آن بود پشت و تهدید کرد صدها هزار آواره اهل سوریه و دیگر کشورها را به اروپا خواهد فرستاد.

خلاصه بگویم، نفرین سوریه و لیبی دامنگیر این ائتلاف استعماری شده است و با سرعتی بی‌سابقه فروپاشی آن را رقم می‌زند، این امر جای تأسف ندارد زیرا تاریخچه این پیمان لبریز از کشتار ملت‌های مسلمان، اعم از مردم عراق، افغانستان، سوریه و لیبی است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات