صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۸۳۹۲

گزیده تحلیل های رسانه ها

معنای محو شدن اسرائیل - تصمیمات با روش شوک‏درمانی‏ - صادرات بنزین به جای نفت - نتانیاهو به دنبال چیست؟ - آقای روحانی! مقصر بیکاری، جوان تحصیلکرده نیست -کنایه‌های نامزد سرلیستی اصلاح‌طلبان به «ولایت فقیه»!

معنای محو شدن اسرائیل
جهان نیوز:
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی: ما طرفدار فلسطین و استقلال و نجات آن هستیم و محو اسرائیل به معنای محو مردم یهودی نیست، چرا که ما با آنها هیچ کاری نداریم همچنان که در کشور ما نیز جمعی از یهودیان در کمال امنیت زندگی می‌کنند. محو اسرائیل به معنای نابودی حکومت و رژیم تحمیلی صهیونیستی است. مردم فلسطین چه مسلمان چه مسیحی و چه یهودی که صاحبان اصلی آن سرزمین هستند باید بتوانند خودشان دولت خود را انتخاب، و بیگانه‌ها و اراذل و اوباشی مانند نتانیاهو را بیرون و کشورشان را اداره کنند که البته این اتفاق خواهد افتاد.
ماهیت اسلام، نفی ظلم و استکبار و سلطه است، بنابراین آنها با اصل اسلام و همه کشورهای اسلامی مخالفند و این تصور که دشمنی آنها فقط با جمهوری اسلامی است، صحیح نیست. اینکه آنها صریحاً می‌گویند سعودی‌ها غیر از پول چیز دیگری ندارند یعنی باید برویم و آنها را غارت کنیم که این دشمنی آشکار با یک کشور و ملت است و طرفهای آنها باید بفهمند که در مقابل چنین توهین‌هایی با غیرت عربی و شرف اسلامی چه وظیفه‌ای دارند. امروز سلاح اصلی آمریکا در منطقه ما «نفوذ در مراکز حساس و تصمیم‌گیر»، «ایجاد تفرقه و تزلزل در عزم ملتها»، «ایجاد بی‌اعتمادی میان ملتها و دولتها»، «دستکاری در محاسبات تصمیم‌گیران و وانمود کردن این مطلب است که حلّال مشکلات، رفتن زیر پرچم آمریکا و تسلیم شدن» است که این سلاح از سلاح نظامی و سخت نیز خطرناک‌تر است.
تصمیمات با روش شوک‏درمانی‏
ابتکار:
همه می‏دانیم که یارانه پنهانِ دولت، چه سهمی از اداره کشور دارد. قریب به دو برابرِ بودجه اعلامیِ هر سال، دولت یارانه پنهان می‏دهد؛ یعنی قیمت بسیاری از کالاها و خدمات با یارانه در سطح فعلی نگه داشته شده است. پایش‏‏ها نشان می‏دهد با این نحوه توزیع، افراد ثروتمندتر بهره بیشتری از یارانه می‏برند. در واقع دیگ یارانه به سوی دهک‏های برخوردارتر کج شده است. این با فلسفه وجودی آن در تضاد است. قرار بود با یارانه، فاصله طبقاتی کمتر شود و کشور برای افراد کم‏درآمدتر، زیست‏پذیرتر شود، اما توزیع فعلیِ یارانه پنهان، این هدف را محقق نمی‏کند. لذا اصلاح نحوه توزیعِ آن ضروری است. یکی از آن یارانه‏های پنهان، بنزین است. دولت در عرضه آن بخشی از قیمتش را پرداخت می‏‏کند؛ به تعبیری در قیمت سوخت، یارانه پنهان می‏دهد. لذا اصلاح آن، مطابق ادعای دولت به هدف تزریق کردن درآمد حاصل از آن به اقشار کم‏درآمدتر امری مطلوب است.
صادرات بنزین به جای نفت
خراسان:
تولید روزانه بنزین در کشور هم اکنون ۱۱۰ میلیون لیتر و مصرف ۱۰۰ میلیون لیتر است. به این ترتیب اکنون روزانه 10 میلیون لیتر بنزین و به همین میزان دیگر فراورده های نفتی صادر می شود. پیش بینی می شود که با تغییر قیمت بنزین، مصرف بنزین کاهش یابد و خودروهای دوگانه سوز به سمت سی ان جی حرکت کنند. به این ترتیب با فرض این که ۶٠ میلیون لیتر بنزین سهمیه ای و ٢٠ میلیون لیتر بنزین آزاد مصرف شود و صادرات بنزین از ۱۰ به ۳۰ میلیون لیتر برسد با درآمد فروش هر لیتر بنزین صادراتی به نرخ پنج هزار تومان در ماه ۴۵۰۰ میلیارد تومان درآمد صادرات بنزین خواهد بود که کمک بسیار زیادی به جبران کاهش فروش نفت خواهد کرد. آن‌ هم در شرایطی که صادرات بنزین به هیچ وجه تحریم پذیر نیست و می توان از مبادی مرزی، بنزین را به راحتی صادر کرد.
نگاهی به حملات تازه رژیم اسرائیل به نوار غزه
نتانیاهو به دنبال چیست؟
بصیرت:
نتانیاهو از سال گذشته در یک بن بست سیاسی گرفتار شده است. عملیات تروریستی ارتش رژیم صهیونیستی در باریکه غزه، درست در سالروز عملیات ناکام سال گذشته نیروهای ویژه ارتش این رژیم برای ورود به باریکه غزه انجام شد. سال گذشته بود که یک تیم از نیروهای ویژه ترور رژیم صهیونیستی با استفاده از عوامل خود در باریکه غزه وارد این منطقه شدند تا یکی از فرماندهان مقاومت را ترور کنند. این تیم اما به پست نیروهای امنیتی خورده و در درگیری روی داده، فرمانده آنها با گلوله یکی از همراهان کشته شد و بقیه هم جنازه را برداشته و در پناه آتش بالگردها و توپخانه به داخل سرزمین‌های اشغالی 1948 فرار کردند.
نتانیاهو در دو انتخابات پارلمانی گذشته موفق به تشکیل کابینه نشده است و دلیل این مسئله نیز لیبرمن بوده که با وی وارد ائتلاف نمی شد. در شرایط کنونی که پس از ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه فرصت این کار به بنی گانتس رقیب وی داده شده است و وی نیز احتمالا موفق به تشکیل کابینه نشود و انتخابات سوم زودهنگام در اسرائیل برگزار خواهد، نتانیاهو به حمایت لیبرمن نیاز دارد. ترور ابوالعطا می تواند در راستای کسب حمایت لیبرمن در انتخابات باشد. از سوی دیگر نفتالی بنت نیز از جمله کسانی بوده که از کابینه نتانیاهو خارج شد اما درست چندروز قبل از ترور ابوالعطا وی به سمت وزارت جنگ از سوی نتانیاهو انتخاب شد و هدف از این اقدام نیز کسب حمایت وی در انتخابات پارلمان اسرائیل است.
در واقع می توان گفت که نتانیاهو با هدف کسب آرای حامیان لیبرمن در انتخابات آینده اقدام به شروع یک ماجراجویی در غزه کرده است. البته این ماجراجویی وی تبدیل به یکی از بزرگترین اشتباهات نیز شده چرا که شدت حملات جهاد اسلامی به اسرائیل باعث شده تا این رژیم بنابر اعلام برخی رسانه ها عملا تعطیل شده و تل آویو نیز به شهر ارواح تبدیل شود. واکنش قاطع جهاد اسلامی به حملات اسرائیل نشان داد که نه تنها حماس توانسته در چندین جنگ شکست های سختی بر اسرائیل وارد کند، سایر احزاب و جنبش های فلسطین نیز در اوج آمادگی نظامی قرار دارند. از همین رو بود که رژیم صهیونیستی به سرعت دست به دامن مصر شد تا آتش بس در میدان برقرار شود. هرچند خود به این آتش بس پایبند نبوده و گزارش های متعدد حاکی از نقض آن و حملات چند باره این رژیم به مردم غزه دارد. آنچه در پایان باید بر آن تاکید کر آن است که شهادت ابوالعطا اگر چه برای جریان مقاومت سنگین است اما گره ای از چالش های امنیتی رژیم اسرائیل بازنمی کند چرا که مدتهاست موتور دستیابی مقاومت فلسطین به تسلیحات دقیق تر و مخرب تری همچون برخی موشک ها روشن شده و با ترور یک فرد نمی توان آن را متوقف کرد.
ماجرای ارتباط دانیال‌زاده در پرونده حسین فریدون
کیهان:
غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا در گفت‌وگویی تلویزیونی درخصوص بازداشت رسول دانیال‌زاده مشهور به سلطان فولاد گفت: وی یکی از محکومان پرونده‌های کیفری بود که قصد مراجعت به کشور را نداشت؛ اما با پیگیری‌های اطلاعاتی و رصدهای مختلف و اقداماتی که سربازان گمنام امام زمان (عج) در سپاه پاسداران انجام دادند، پذیرفت که طی یک مسیر هدایت شده به کشور بازگردد.
پیش از این از سوی سخنگوی قوه قضاییه مطرح شد که رسول دانیال‌زاده از مرتبطین با حسین فریدون و اکبر طبری بوده است. دانیال‌زاده در خصوص نحوه آشنایی خود با حسین فریدون گفته است: «از طریق شخصی به نام محمدی با حسین فریدون آشنا شدم و ساختمان کریم‌خان را برای انتخابات تحویل فریدون دادم.»
بنا به اظهارات دانیال‌زاده حسین فریدون در دو یا سه فقره جمعا ۲۶ میلیارد تومان به عنوان قرض از او پول دریافت کرد. پولی که به قول خود فریدون پول دستی بوده است؛ اما قرضی که هیچ‌گاه برگردانده نشد. همچنین می‌توان به یک منزل ویلایی به متراژ ۶۴۰ متر مربع در منطقه سعد آباد تهران به نام خانم غفوری همسر فریدون اشاره کرد که کل مبلغ معامله آن ۱۴ میلیارد تومان بوده و منابع آن از سوی دانیال‌زاده تامین شده است. پرداختی‌های دانیال‌زاده به فریدون به ملک سعدآباد و همچنین پرداخت مخارج مراسم تشییع والده فریدون محدود نیست. پس از ردیابی‌های مالی مشخص شد ده میلیارد تومان از مبدأ حساب شخصی رسول دانیال‌زاده طی دو فقره چک سه میلیارد تومانی و یک فقره چک ۴ میلیارد تومانی به حساب حسین بهشتی در تاریخ ۱۷ آذر ۹۳ واریز‌ شده است. همچنین در تاریخ ۲۵ آذر ۹۳، مبلغ ۲۱ میلیارد تومان از حساب دانیال زاده به حساب مصطفی ثابتی سهی و از آنجا به حساب مسعود احمدی زاده واریز شده است.
آقای روحانی! مقصر بیکاری، جوان تحصیلکرده نیست
الف:
حجت الاسلام حسن روحانی گفت: دولت نباید شغل ایجاد کند بلکه زیرساخت‌ها را آماده می‌کند و بانک‌ها نیز تسهیلات را ارائه می‌دهند پس اگر کسی بیکار باشد مقصر خودش است. در دولت یازدهم و دوازدهم، احتمالاً این اولین بار است که رئیس جمهور اعلام می کند هر فردی بیکاری است مقصر نه دولت بلکه خودش است. تا پیش از این حجت الاسلام حسن روحانی در مقاطع زمانی مختلف و از سال 1392 به بعد همیشه از تلاش دولت برای کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال سخن گفته بود. به عنوان مثال، روحانی 6 آذرماه 1396 در برنامه تلویزیونی و در گزارش صد روزه فعالیت دولت دوازدهم گفت: آمار اشتغال قبل از ما صفر بود، ولی ما سالی ۶۸۵ هزار شغل ایجاد کردیم! رئیس جمهور در ادامه گفت:«در سال 85 تا 92 تقریبا اشتغال صفر بوده است. از پاییز 93 تا تابستان 96 سالانه 685 هزار اشتغال خالص ما بود و این در حالی است که آمار اشتغال ما در تابستان امسال نسبت به پارسال بالای 700 هزار است؛ بنابراین باید بگویم که همه طرح‌های اشتغال در این صد روزه عملیاتی شده است و ادامه خواهد یافت.» همچنین رئیس جمهور در اوائل بهمن ماه 1396 در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: من در زمان انتخابات دو وعده مهم به مردم دادم. اول اینکه برای اشتغال تلاش مضاعف انجام دهم و دوم برای رفع فقر مطلق تلاش کنم و من این دو هدف مهم را در بودجه سال 97 آورده ام. در نهایت باید گفت اگر چه در دوران فعلی تحریم های گسترده ای توسط آمریکا علیه کشور و مردم وضع شده اما حتماً دولت می توانست با برنامه ریزی و سیاست گذاری معقول تر زمینه بهتری برای اشتغال جوانان فراهم می کرد مهم تر این که حداقل در این شرایط به گونه ای سخن گفته نشود که موجب ناراحتی مردم علی الخصوص جوانان است. بنابراین در شرایط فعلی این که گفته می شود اگر کسی بیکار باشد مقصر خودش است حتماً نادرست است.
کنایه‌های نامزد سرلیستی اصلاح‌طلبان به «ولایت فقیه»!
مشرق:
«حسین مرعشی»، از دستگیرشدگان فتنه 88 و کسی که عبدا... ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان از وی با عنوان سرلیست احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفندماه یاد کرده است به تازگی در بخشی از یک گفت‌وگوی ویدئویی با سایت اعتمادآنلاین در پاسخ به اینکه " آقای حسین مرعشی به ولایت فقیه التزام و اعتقاد عملی دارد یا نه؟" گفته است: «بالاخره یک امر فقهی است، مخالفان و موافقانی هم دارد.»
البته این صراحت لهجه حسین مرعشی جای خوشوقتی دارد! خوشوقتی از آنرو که او به صراحت حاضر نیست رفتار قانونی و الزامی یک فعال سیاسی ایرانی را از خود بروز دهد و به ولایت فقیه ابراز التزام کند. این مسئله کار ناظران سیاسی و نظّار قانونی را درباره قضاوت پیرامون وی راحت می‌سازد. بله! آقای مرعشی درست می‌گوید و مسئله «ولایت فقیه» یک امر فقهی است که مخالفان و موافقانی دارد اما این جمله یک تکمله مهم نیز دارد و آن اینکه پذیرش ولایت فقیه برای تمام فعالان سیاسی در ایران یک ضرورت قانونی است.
به سخن دیگر اینکه در ایران و در هیچ کشور دیگری نمی‌توان کار سیاسی و اجرایی انجام داد اما به قانون اساسی و بایسته‌های آن ملتزم نبود و یا نسبت به آنها ژست اپوزسیونی گرفت. عدم التزام به ولایت فقیه یکی از اصلی‌ترین دلایل ناکارآمدی برخی افراد و جریان‌ها در طیف اصلاحات و وابستگان نزدیک به این مشرب فکری در ایران است. این مسئله آشکار است که جریانی که به ولایت فقیه در مکتب شیعه التزامی نداشته باشد؛ از ساحت‌های مورد تأکید ولایت مثل خدمتگزاری به مردم و "مدیریت جهادی" دور می‌ماند و همچنین کسی که از شرق دور می‌شود به غرب می‌رسد؛ در سمت دیگر ماجرا مجبور به تعظیم در مقابل مفاهیمی مثل لیبرالیسم، تحقیر مفهوم "مردم" و شادخواری خواهد شد.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات