اقتصادی >>  اقتصادی >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۱۸۴۰۳

نادیده گرفته شدن سیاست‌های کلی جمعیت در طرح معیشتی دولت

پس از اعلام قیمت‌های جدید بنزین، محمدباقر نوبخت خبر از پرداخت درآمد حاصل از گران شدن بنزین به مردم داد. بر اساس اظهار رئیس سازمان برنامه و بودجه، قرار است اولین نوبت از این یارانه کمکی- که به حدود ۱۸ میلیون خانوار ایرانی، یعنی به حدود ۶۰ میلیون نفر تعلق می‌گیرد- در کمتر از ۱۰ روز آینده به حساب سرپرستان خانواره واریز شود.
هرچند هنوز پرداختی صورت نگرفته است، اما از هم اکنون در خصوص این طرح سوال جدی مطرح شده است.
سوال در خصوص علت دریافت رقم‌های متفاوت یارانه‌ای توسط هر کدام از اعضای خانواده‌ها است. بنا بر اعلام دولت، در این طرح سهم نفر اول خانواده ۵۵ هزار تومان، نفر دوم ۴۸ هزار تومان، نفر سوم، چهارم و پنجم به ترتیب ۳۵، ۳۴ و ۳۳ هزار تومان خواهد بود و به سایر اعضای خانواده‌های پرجمعیت یارانه‌ای پرداخت نخواه شد!
آنچه از ظاهر طرح مذبور برداشت می‌شود، سیاست دولت در این طرح، حمایت از زندگی مجردی و مستقل، و تنبیه خانواده‌های پرجمعیت است؛ چرا که سرانه یارانه در این طرح با افزایش تعداد خانواده به شدت کاهش می‌یابد، حال آن که در منطق ایجاب می‌کند که به منظور کمک بیشتر به خانواده‌های پرجمعیت، مبلغ یارانه با افزایش تعداد اعضا، به صورت پلکانی افزایش می‌یافت. علاوه بر این، این سیاست دولت در صورت اجرا ، تضاد آشکاری با بند دوم (*) سیاست‌های کلی جمعیت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، دارد و باید مراجع ذیصلاح قانونی، پیگیر اصلاح این اقدام دولت باشند.

* رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد. (بند دوم سیاست‌های کلی جمعیت- ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳)
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات