صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۱۸۴۱۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 26 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مسئولین دقت کنند، مواظبت کنند، هرچه ممکن است از مشکلات این کار (سهمیه‌بندی بنزین) کم کنند. حالا من دیروز دیدم در تلویزیون که بعضی از مسئولین محترم آمدند گفتند که ما مراقبیم که این افزایش قیمت موجب افزایش قیمت اجناس و کالاها نشود؛ این مهم است.(1398/8/26)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

حلقه مفقوده!
اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت و افزایش قیمت بنزین با اعتراض بخشی از مردم مواجه شد. متأسفانه همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد برخی‌ها نیز با خط‌دهی بیرونی و ارتباط‌گیری از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با تند کردن فضا چهره امنیت عمومی برخی از شهرها و محلات تهران را خدشه‌دار کردند و موجب ذوق‌زدگی مقامات و رسانه‌های ضدانقلاب شد. نظر به اهمیت این موضوع و ارتباط آن با مسئله امنیت ملی، رهبر معظم انقلاب در حاشیه درس خارج فقه امروزشان به این مسئله اشاره کردند و ضمن تأکید بر اینکه طرح مدیریت سوخت تصمیم فردی، جناحی یا حتی دولت به تنهایی نبوده؛ بلکه تصمیم سران سه قوه با پشتوانه کارشناسی بوده که معظم‌له نیز از آن حمایت می‌کنند، نکات و توصیه‌هایی را مطرح کردند که به نوعی تکلیف و وظیفه همگان اعم از مسئولان و مردم را در این برهه مخاطره‌آمیز مشخص می‌کند. ایشان از مردم خواستند با خویشتن‌داری و مراقبت از توطئه‌های بیرونی برخورد کنند و بلافاصله مسئولان را خطاب قرار داده و از آنها خواستند مراقبت کنند که کمترین هزینه برای مردم ایجاد شود و روند زندگی مردم دچار مخاطره نشود. رهبر معظم انقلاب با تفکیک اغتشاشگران از مردم و جداسازی خط و مطالبه واقعی مردم از آشوب‌طلبان، تخریب‌کنندگان اموال عمومی و خصوصی مردم را «اشرار» نامیدند که باید نیروهای امنیتی با آنها برخورد کنند.
امنیت و منافع ملی از مسائلی است که در نزد همه واحدهای سیاسی و کشورهای جهان مهم و حیاتی شمرده می‌شود و اساساً نظر به جایگاه ویژه و پراهمیت آن است که معیار اصلی سنجش منافع ملی به شمار می‌آید. گاهی این مقوله با چالش‌ها و مخاطراتی مواجه می‌شود که باید اولاً همگان نهایت تلاش‌های خود را مصروف برون‌رفت از آن کنند؛ ثانیاً، تا آنجا که می‌شود مراقبت کنند دشمنان بیرونی سوءاستفاده نکنند و برای امنیت و منافع مردم هزینه‌های جدید نسازند؛ ثالثاً، همه برای برقراری وضعیت عادی و عبور از شرایط چالشی در هر موقعیت و مقامی که هستند، تلاش کنند. با این نگاه، روش اجرای طرح‌های ملی حساسی مانند اصلاح الگوی مصرف انرژی، همانند اصل طرح مهم است و بخش عمده انتقادها در ناآرامی‌های خسارت‌بار دیروز به همین موضوع و حلقه مفقوده مراقبت‌های عملیاتی دولت برمی‌گردد. دولت باید مراقبت‌های بیشتری را به ویژه در مسئله آماده‌سازی روانی و بسترسازی فرهنگی جامعه از چند هفته قبل انجام می‌داد، نه اینکه غافلگیرانه طرح را اعلام و اعمال کند.


▼ گزارش روز

بهره‌برداری فرصت‌طلبان و معاندان
تصمیم اخیر سران سه قوه برای افزایش قیمت بنزین که از بامداد روز جمعه به اجرا درآمد، سبب نگرانی مردم و اعتراض آنها به این تصمیم شد. دلیل آزردگی خاطر مردم این بود که دولت باید پیش از اجرای نرخ جدید بنزین زیرساخت‌های لازم را برای اجرا آماده می‌کرد. نکته بعدی این است که مردم نگران سوءاستفاده فرصت‌طلبان پس از اجرای آن نیز بودند و می‌گفتند دولت به همراه دیگر نهادهای نظارتی باید با حساسیت ویژه‌ای جلوی تأثیر این تصمیم را در دیگر حوزه‌ها بگیرد؛ چنانکه به اعتقاد کارشناسان، قیمت کالاها در سال 1397 به شدت افزایش یافته و تأثیر اصلاح قیمت بنزین بر بخش‌های مختلف کالایی بسیار ناچیز خواهد بود. نکته سوم درباره این رخداد موضع‌گیری مسئولان است. تقریباً همه نهادها به اصلاح بنزین معتقد هستند؛ ولی آنچه مورد اعتراض برخی ائمه جمعه و دیگر نهادهای انقلابی شد، نحوه اجرای این تصمیم بود.
آنچه از میان موضع‌گیری‌ها می‌توان نتیجه گرفت، این است که شیب افزایش قیمت باید حالت ملایم می‌داشت نه اینکه به صورت یک مرحله‌ای افزایش یابد. البته موافقان این طرح نیز قیمت حامل‌های انرژی را با برخی از کشورهای دیگر مقایسه می‌کنند، با این عنوان که قیمت انرژی در کشور بسیار ارزان‌تر از کشورهای دیگر، از جمله همسایگان جمهوری اسلامی ایران است. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، ترکیه، پاکستان، عراق و حتی کشورهای اروپایی، آمریکایی و... قیمت بنزین در آن بالاتر از ایران است. اگرچه این استدلال درست به نظر می‌رسد؛ اما اعتراض و نگرانی مردم به قیمتی نیست که باید بنزین داشته باشد، بلکه نگرانی مردم از آماده نکردن بسترهای لازم از طرف دولت برای اجرای مصوبه است. بنابراین از آنجایی که تصمیم بر اصلاح قیمت گرفته شده است، باید این روند ادامه پیدا کند و با اتخاذ تدابیر لازم از پیامدهای آن کاسته شود.
نکته اساسی که در این دو روز مشهود است، اعتراضاتی است که در برخی شهرهای کشور نسبت به این رخداد اتفاق افتاده است. از آنجایی که اعتراض طبق قانون حق مردم است؛ از این رو کسی نمی‌تواند مخالف این حق قانونی مردم باشد. اما اعتراض چارچوبی دارد که رعایت نکردن آنها موجب هزینه‌تراشی برای نظام خواهد شد؛ موضوعی که مخالفان نظام به شدت پیگیر آن هستند.
گزارش‌های میدانی که در سطح کشور از اعتراضات به دست آمده، نشان می‌دهد در برخی از شهرها مردم در فضای آرام نگرانی خود را به گوش مسئولان رسانده‌اند. این در حالی است که متأسفانه دیشب برخی اشرار در جمع‌های مردمی اقدام به تخریب عمومی از جمله شکستن شیشه‌های بانک‌ها و تخریب مراکز دولتی و مقرهای نیروی انتظامی کردند.
با رصد دقیق موضوع مشخص شد منافقین و وابستگان به رژیم منحوس پهلوی و سرویس‌های اطلاعاتی دشمن پشت اتفاقات تخریب اموال عمومی بودند. حال ضد انقلاب و دشمنان قسم‌خورده نظام اسلامی درصدد ایجاد هزینه و اجرای سیاست کشته‌سازی با بهره‌گیری از عصبانیت مردم‌ هستند که در این راستا، هوشیاری بیش از پیش و اتحاد کشور امری مهم و ضروری است.
نکته آخر هم این است که تمرکز فعلی منافقین و سرویس‌های کشورهای معاند با نظام برای سوءاستفاده از نگرانی مردم بیشتر در تهران و استان‌های خوزستان، شیراز و بندرعباس است.

 

▼ اخبار
1ـ عارف ساکت‌ترین نماینده تاریخ پارلمان ایران
«فیاض زاهد» از فعالان اصلاح‌طلب پیرامون سرمایه‌گذاری اصلاح‌طلبان در مجلس دهم گفته است: هزینه‌هایی که جریان اصلاحات برای حضور در مجلس کرد، به نتیجه دلخواه نرسید و فرصت‌طلبان در فردای انتخاباتی که با حمایت اصلاح‌طلبان وارد مجلس شدند، رویکرد دیگری در پیش گرفتند. وی افزود: کمیت اصلاح‌طلبان در مجلس کاهش پیدا کرد و از سوی دیگر فراکسیون امید نیز از نظر کیفیت فاقد ابداع، نوآوری و سناریوی روشن برای آینده بود. بزرگ‌ترین خطای استراتژیک در این زمینه کاندیداتوری دکتر عارف برای مجلس بود. وی افزود: بنده در جلسات قبل از انتخابات که با حضور آقای عارف برگزار می‌شد، تنها کسی بودم که با کاندیداتوری ایشان برای مجلس مخالف بودم؛ چون می‌دانستم هدف آقای عارف کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری است و قصد دارد از مجلس پلی برای ریاست‌جمهوری آینده بسازد. همین مسئله نیز آقای عارف را به شدت در مجلس محتاط کرد و به همین دلیل به ساکت‌ترین نماینده تاریخ پارلمان ایران تبدیل شد.


2ـ سالی ۳ میلیارد دلار در قالب یارانه حامل‌های انرژی هدر رفته است
«احمد توکلی» با اشاره به افزایش قیمت بنزین، گفت: فرایند اتخاذ تصمیم و شیوه اعلام آن بسیار بد بود، تصمیم به این مهمی باید پیوست تبلیغاتی می‌داشت و حداقل چند ماه در رسانه‌ها به خصوص صداوسیما بحث می‌شد. با توجه به اعلام دولت، هدف از این افزایش، اصلاح مصرف سوخت است، اما در وضع فعلی با افزایش قیمت بنزین، این هدف محقق نمی‌شود. وی با بیان اینکه کنار گذاشتن کارت سوخت خیانت بود، افزود: وقتی کارت سوخت در سال ۱۳۸۶ با فشار مجلس طراحی و از قاچاق سوخت و قاچاق گازوئیل به وسیله کامیون‌داران جلوگیری شد، در همان ابتدا روزانه ۲۰ میلیون لیتر مصرف بنزین کاهش پیدا کرد و از روزانه ۸۰ میلیون لیتر به حدود ۵۸ تا ۶۰ میلیون لیتر رسید. دولت پس از چهار سال تازه متوجه اشتباه خود شده و کارت سوخت را دوباره احیا کرده است. با یک حساب سرانگشتی دولت در چند سالی که کارت سوخت را کنار گذاشت، سالیانه ۳ میلیارد دلار در قالب یارانه حامل‌های انرژی هدر داده است.


3ـ از جمله زیبای رهبر عزیزمان خوشحال شدم
سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی با اشاره به قهرمانی کشورمان در جام بین قاره‌ای، گفت: قطعاً همه می‌دانند این قهرمانی یک موفقیت کاملاً ایرانی بود. «عباس هاشم‌پور» افزود: من خیلی خوشحالم که این جمله زیبا از زبان رهبر عزیز کشورمان عنوان شد و فرمودند: «من همواره معتقد بوده‌ام که شایسته است مجموعه‌های ورزشی کشور، سرمربی ایرانی داشته باشند.» این حرف در واقع بهترین توصیف از حس میهن‌پرستی و وطن‌دوستی یک رهبر را نشان می‌دهد و البته باز هم خیلی خیلی خوشحالم که این توفیق نصیب بنده و همه دست‌اندرکاران تیم ملی فوتبال ساحلی شد که توانستیم با چنین محوریتی که مدنظر رهبر عزیزمان است، این قهرمانی را برای کشورمان به دست بیاوریم.


4ـ طرح معیشت اقشار کم‌درآمد مقطعی نیست
«علی ربیعی» سخنگوی دولت در پایان جلسه شورای هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا گفت: ایجاد عدالت اجتماعی، برخوردار شدن 60 میلیون ایرانی با تأکید بر خانوارهای کم‌درآمد، مبارزه با قاچاق سوخت، کاهش رانت، مدیریت مصرف و مقاوم‌سازی اقتصاد، از جمله اهداف طرح حمایت از معیشت اقشار کم درآمد است. وی ادامه داد: معاون رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور در این جلسه تأکید کردند، قوه قضائیه برای اجرای این طرح به طور کامل همکاری خواهد کرد. ربیعی با اشاره به طرح معیشت اقشار کم‌درآمد تأکید کرد: این طرح مقطعی نیست و به طور منظم هر ماه پرداخت می‌شود و منابع آن تأمین شده است.


▼ اخبار کوتاه
«سردار جعفری» فرمانده قرارگاه فرهنگی‌ـ اجتماعی بقیه‌الله‌الاعظم(عج) گفت: وقتی دولت‌مردان مردم را به حساب نمی‌آورند و بعد از رها کردن کنترل قیمت‌ها مردم را با افزایش قیمت بنزین غافلگیر می‌کنند؛ در واقع این دولت است که با روش غلط و بی‌تدبیری خود مردم را به اعتراض وامی‌دارد یا به آشوبگران فرصت سوءاستفاده می‌دهد. وی خطاب به دولت‌مردان، تأکید کرد: اگر انتظار صبر و نجابت از مردم دارید، باید فهم در خور شأن همین مردم را هم برای‌شان قائل باشید.
«علی لاریجانی» در واکنش به گمانه‌‌زنی‌هایی درباره حضورش در انتخابات مجلس گفت: «من که هنوز خودم چیزی را اعلام نکرده‌ام. باید دید چه می‌شود و مصلحت در چیست. باید ببینیم اوضاع چطور می‌شود و بعد تصمیم بگیریم و حالا معلوم نیست.» بهروز نعمتی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس پیشتر اعلام کرده بود، لاریجانی هیچ تصمیمی برای حضور نیافتن در انتخابات نگرفته ‌است.
«سردار احمد نوریان» سخنگوی نیروی انتظامی با اعلام اینکه در پی تماس‌ها و مطالبات مردمی مبنی بر بازگشت آرامش به جامعه، نیروی انتظامی بر اساس وظیفه قانونی خود عمل می‌کند، گفت: نیروی انتظامی با عمل به وظایف ذاتی و قانونی خود هیچ‌گونه مماشاتی با برهم‌زنندگان نظم و امنیت نداشته و با شناسایی سرکردگان و عوامل میدانی با آنها برخورد خواهد کرد.
«حسام‌الدین آشنا» مشاور رئیس‌جمهور در واکنش به برخی ناآرامی‌ها در تعدادی از شهرهای کشور در توئیترش نوشت: «فرصت‌طلبان داخلی و خارجی اشتباه راهبردی دیگری مرتکب شدند. ایران نه عراق است و نه لبنان، ‏سفارت آمریکا هم سال‌هاست که بسته شده است. ما ایرانیان اجازه نخواهیم داد رسانه‌های مزدور برای ما تعیین تکلیف کنند.» ‏
«حجت‌الاسلام مجید انصاری» از چهره‌های اصلاح‌طلب اظهار داشت: اقدام بدیع اخیری که رئیس قوه قضائیه در افزودن اسامی برخی محکومان رسانه‌ای و دانشجویی به فهرست پیشنهادی عفو صورت داد، اقدامی بسیار شایسته و قابل تقدیر است و قطعاً در افزایش اعتماد عمومی و امید به دستگاه قضا و مجموعه حاکمیت تأثیرگذار است.

 

شماره 922 صبح صادق
همراه با پرونده ویژه «منطقه آزاد» منتشر شد
در این شماره می‌خوانید؛
سردار سلامی در مناطق زلزله‌زده؛ نخستین گروه آمدیم، آخرین گروه می‌رویم/ برجام مصرف داخلی دارد!/ یهودستیز نیستیم/ فرمانبر باشیم، خداوند هدایتش را می‌رساند/ ظرفیت سپاه گره‌گشای مشکلات کشور است!/ ورود به منطقه پرواز ممنوع/ وداع با دوقطبی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات