صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۸۴۳۳
نگاهی به عملیات پیچیده اطلاعات سپاه در دستگیری یک مفسد اقتصادی

«ر. د» چگونه رفت و چگونه برگشت؟!

پایگاه بصیرت / علی بهروان

برگرداندن یک متهم فراری به داخل کشور بدون کمک پلیس اینترپل تنها از عهده پاسداران گمنام امام زمان(عج) بر می‌آید. «رسول دانیال‌زاده» متهمی است که هزار میلیارد تومان جلوتر از «خاوری» است. «دانیال‌زاده» حدود 4 هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور را به تاراج برده و با همکاری برخی مسئولان داخلی به خارج از ایران فرار کرده بود. بازگشت وی به کشور با هدایت اطلاعاتی صورت گرفت و این کار دومین شاهکار اطلاعاتی سپاه در طول یک ماه گذشته است.

با گذشت اندک زمانی از رسیدگی به این پرونده، مسئولان دستگاه قضایی بازداشت این فرد را تأیید کردند و سخنگوی دستگاه قضا نیز عنوان کرد بررسی پرونده وی آغاز شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در بهمن ماه سال  1395 درباره دستگیری «رسول دانیال‌زاده نمین» گفته بود که او از بدهکاران بزرگ بانکی است و با «حسین فریدون» ارتباط داشته است. دختر «حسین فریدون» در لندن و کانادا زندگی می‌کند و «رسول دانیال‌زاده» یکی از مرتبطان فریدون با خارج از کشور بود.

پس از بازداشت «دانیال‌زاده» و آغاز رسیدگی به پرونده وی،‌ همچنین پس از گذشت حدود چهار ماه از دستگیری وی و برگزاری جلسات بازپرسی و تحقیق مشخص شد یکی از متهمان کلان این پرونده قضایی، که در چرخه فساد «دانیال‌زاده» نقش داشته به خارج از کشور گریخته است.

در ابتدای مهر ماه سال جاری خبرهایی در مورد فراری شدن «رسول دانیال‌زاده» از کشور به گوش می‌رسید. گفته شده «دانیال‌زاده» برای پروسه درمانی به خارج از کشور سفر کرده بود و وکیل این فرد به وکالت از وی پرونده را پیگیری می‌کرد.

«رسول دانیال‌زاده» سلطان فولاد ایران، یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران به شبکه بانکی کشور است که نامش در کنار مدل‌‌ها و «حسین هدایتی»، «بهروز ریخته‌گران» و «گروه جهانبانی» به عنوان ابربدهکاران بانک سرمایه در سال  ۱۳۹۷ اعلام شد. «رسول دانیال‌زاده» از دوستان «حسین فریدون» (برادر رئیس‌جمهور) است و نامش همواره در کنار نام برادر «حسن روحانی» دیده می‌شود. «حسین فریدون» به جرم دریافت رشوه ۳۱۰  میلیارد ریالی و اتهامات اقتصادی، اوایل مهر ماه سال جاری به پنج سال زندان و رد مال محکوم شد. «دانیال‌زاده» و «مالامیری» با سفارش «حسین فریدون» از بانک ملت شعبه دبی، ۴۰۰ میلیون درهم با کارمزد صفر درصد وام گرفتند و با سپرده‌گذاری آن در بانک ملت شعبه جهان کودک تهران، سود ۲۲ درصدی گرفتند.

همچنین «دانیال‌زاده» با همکاری شماری از پزشکان و مهندسان تجهیزات پزشکی، دو شرکت به نام «طب و توسعه تپش» و «توسعه طب قلب» تأسیس کرده و در زمینه صنعت سلامت کشور، از صنایع پر سود ایران عصر ۱۴۰۰، فعالیت دارد.

وی که چندین شرکت را با هیئت مدیری همسرش، پسرش و دخترانش اداره می‌کند، در پوشش تأمین مواد اولیه سه کارخانه فولادسازی خود (فولاد گیلان، نورد و لوله سمنان و مجتمع فولاد کاویان) با LCهایی که افتتاح می‌کرد، ضمن جذب سهمیه ارزی، زمینه خروج ارز از کشور را با صورت معامله با شرکت‌های صوری نیز فراهم می ‌کرد.

«رسول دانیال‌زاده نمین» به منظور فرار مالیاتی و پرداخت بدهی‌های بانکی و استهمال چند باره بدهی، به شبکه بانکی کشور رشوه می‌داد. تسهیلاتی که وی با رانت گرفته بود، تبدیل به املاک و مستغلات زیادی در داخل و خارج از کشور مثل «شرکت گلد فیرو» در امارات و شرکت «ال‌سی‌اس» در هامبورگ آلمان شد.

«رسول دانیال‌زاده» از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۷ در ده‌ها شرکت تجاری، تولیدی، وارداتی و صادراتی فعالیت داشته و تلاش کرده تا حوزه کسب و کار خود را از فولاد به تجارت‌های گوناگون در حوزه ساختمان‌سازی و واردات گسترش دهد و حیطه فعالیت‌هایش، صرفاً در کامرانیه و الهیه و فرمانیه تهران و ساخت برج‌های لاکچری در محدوده شهرداری منطقه ۱ محدود نبود و در استان گیلان، سمنان و قزوین، شرکت‌ها و مجمتع‌های تولیدی و صادراتی داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات