سیاسی >>  امام و رهبری >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۸۴۴۰

منطق مواجهه رهبري با طرح مديريت مصرف سوخت

حمايت رهبري از اين طرح چشم بسته و بدون منطق و دقت نيست چرا که فرض بر آن است که در پس اين تصميم، حرفها و نظرات کارشناسي وجود دارد. لذا اگر مشخص شود که تصميم‌گيري سران سه قوا و در راس آن رئيس جمهور بدون پشتوانه است، بدون شک حمايت رهبري نيز سالبه به انتفاع موضوع خواهد بود.

بيانات امروز صبح رهبر معظم انقلاب اسلامي در ابتداي جلسه‌ي درس خارج فقه با سوالاتي پيرامون چرايي حمايت از اجراي طرح مديريت مصرف سوخت که به تصويب سران سه قوه رسيده است، همراه گرديده است. بالاخص آن بخش از جامعه که منتقد اين مصوبه بوده و اجراي آن را خلاف مصالح ملي و منافع ملت مي‌دانستند. در مورد منطق کلام رهبري مي‌توان به نکات زير توجه نمود:
 
1. پرهيز از يکه تازي
جايگاه ولايت فقيه و رهبري در نظام اسلامي جايگاه يکه تازي و خودکامگي نيست که همه تصميمات به ايشان باز گردد. در جمهوري اسلامي با تقسيم کار امور کشور بين قواي سه گانه، رهبري در جايگاه نظارت بر روندهاي کلان کشور قرار دارد تا جهت‌گيري کلي حرکت کشور از ريل انقلاب خارج نشود. ايشان تا آنجا که ممکن است در طول سه دهه اخير تلاش نموده‌اند تا در امور قواي سه گانه کشور دخالت ننمايد، مگر آنجا که تصميمي در مخالفت آشکار با منافع ملي و مصالح ملت باشد.
در طرح فوق نيز ظاهر امر حکايت از آن دارد که دولت قصد دارد تا سوبسيد عمومي بنزين را حذف کرده و آن را مستقيم در اختيار اقشار نيازمند جامعه قرار دهد تا آنهايي که بيش از ديگران از بنزين استفاده مي‌کنند، بيش از حق‌شان از اين سوبسيد برخوردار نشوند! اتفاقي که تقريبا مخالفي براي آن وجود ندارد و همه دلسوزان ملت و عقلاي قوم با آن موافقند و اختلاف تنها در نحوه چگونگي اجراي آن است. لذا ظاهر و کليت طرح در مخالفت با مصالح کشور نيست.
 
2. قانونگرايي
تاکيد رهبري بر تقويت روندهاي قانوني و حمايت ايشان از اين فرآيند، يکي ديگر از ملاحظاتي است که بايد بدان توجه نمود. رهبر جامعه اسلامي خود بزرگترين مراقب و حامي نظام اسلامي است، لذا حمايت از قانون، نهادهاي قانوني و روندهاي قانوني را وظيفه خود مي‌داند و بر آن تاکيد دارند. تصميم فوق نيز برآمده از روندي قانوني است که حمايت از آن بر رهبري فرض خواهد بود.
 
3. اعتماد به مسئولين نظام
بناي حمايت رهبري از طرح فوق را بايد در اين تعبير ايشان مشاهده نمود که فرمودند: «وقتي يک چيزي مصوبه‌ي سران کشور هست، آدم بايد با چشم خوش‌بيني به او نگاه کند» اين حرف بدون شک حرف قابل دفاعي است، چرا که در هر نظام سياسي، نظم موجود مبتني بر اعتماد مسئولين و همکاران شکل گرفته است. اگر قرار باشد در راس هر نظام سياسي اختلافات جدي تا آنجا باشد که تبديل به شکل‌گيري ديوار بلند بي‌اعتماد گردد، بدون شک چنين نظامي نخواهد توانست هويت و اقتدار خود را حذف کرده و خيلي زود دچار ضعف و زوال خواهد شد. نشست سران قوا ترکيبي از سه مسئول کشور است که دو نفر آن توسط مردم برگزيده شده‌اند و نفر سوم منتخب رهبري است. لذا طبيعي است که رهبري به خروجي اين تصميم گيري پايبند باشد.
در ادامه معظم له با صراحت اعلام مي‌دارند: «بنده در اين قضيه سررشته ندارم يعني تخصص اين کار را ندارم، گفتم هم به آقايان؛ گفتم من چون نظرات کارشناس‌ها هم در اين قضيه‌ي بنزين مختلف است، بعضي‌ها آن را لازم و واجب مي‌دانند بعضي‌ها مضر مي‌دانند، بنابراين من هم که صاحبنظر نيستم در اين قضايا؛ گفتم من صاحبنظر نيستم لکن اگر سران سه قوه تصميم بگيرند من حمايت مي‌کنم.»
دقت در اين تعابير رهبري به خوبي حکايت از آن دارد که حمايت از تصميم اتخاذ شده نه از آن جهت است که با نظر کارشناسي رهبري تطبيق دارد، بلکه از آن رو است که رهبري به مسئولين کشور اعتماد دارند. همان اعتمادي که لازمه حکمراني خوب و ايجاد نظم در کشور است.
 
4. اعتماد به پشتوانه کارشناسي
ملاحظه بعدي توجه به "پشتوانه کارشناسي اين تصميم" است. به واقع حمايت رهبري از اين طرح چشم بسته و بدون منطق و دقت نيست چرا که فرض بر آن است که در پس اين تصميم، حرفها و نظرات کارشناسي وجود دارد. لذا اگر مشخص شود که تصميم‌گيري سران سه قوا و در راس آن رئيس جمهور بدون پشتوانه است، بدون شک حمايت رهبري نيز سالبه به انتفاع موضوع خواهد بود.
 
5. راهنمايي مسئولين
البته بدون شک رهبر معظم انقلاب اسلامي در زمينه اجراي بهتر اين طرح توصيه هاي راهبردي و مهمي را به مسئولين امر داشته و خواهند داشت تا اين طرح به بهترين نفع تامين کننده منافع ملت باشد و از آسيب‌هاي آن کاسته شود. به عنوان نمونه آن طور که در رسانه ها نقل شده، در حاشيه ديدار با مسئولين نظام در روز عيد (جمعه ۲۴ آبان ۹۸)، رهبر انقلاب به آقاي روحاني يادآور شده‌اند که «مناسب بود همزمان با اجراي اين طرح اولين پرداخت نقدي يارانه‌ها (بسته حمايتي) نيز صورت مي‌گرفت؛ ولي حالا که انجام نشده، لازم است زودتر اقدام کنيد.»
 
6. مطالبه گري براي تحقق حقوق مردم
حمايت معظم له از اجرايي شدن طرح فوق، حمايتي بي‌دقت و بدون توجه به منافع ملت نيست! بلکه اولا از آنجا که سران سه قوا اجراي اين طرح را تامين کننده منافع مردم اعلام کرده‌اند، معظم له نيز بر آن تاکيد دارد، ثانيا در همين کلام نيز با جديت تاکيد داشته اند که «مسئولين هم البته دقّت کنند، مواظبت کنند، هرچه ممکن است از مشکلات اين کار کم کنند. حالا من ديروز ديدم در تلويزيون که بعضي از مسئولين محترم آمدند گفتند که ما مراقبيم که اين افزايش قيمت موجب افزايش قيمت اجناس و کالاها نشود؛ خب بله اين مهم است، چون الان گراني هست، بنا باشد باز اضافه بشود گراني خب اين براي مردم خيلي مشکلات درست مي‌کند، بايد مراقبت کنند.»
بدون شک رهبري بزرگترين مطالبه‌گر از مسئولين خواهد بود تا اين طرح با کمترين هزينه براي ملت اجرايي گردد.
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
سیدعلیمحمد مصطفوی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
0
3
۷. اگر تصمیمات نظام تحت فشارهای خارجی و داخلی لغو شود اقتدار نظام از بین می رود که آثار سوء بسیار زیادی دارد.لذا درصورت موافقت رهبرمعظم با لغو مصوبه مذکور، آشوبگران خود را موفق فرض می کردند و فتنه را یکی از راه های تغییر مواضع نظام قلمداد می کردند.
الهی شکر که فراست مومن انقلابی را باز هم تجربه کردیم.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات