صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۱۸۴۶۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 28 آبان

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امنیت برای یك ملت جزء اساسی‌ترین نیازهاست. اگر امنیت بود، پیشرفت به وجود می‌آید، علم رشد می‌كند، اقتصاد شكوفایی پیدا می‌كند، سازندگی كشور امكان پیدا می‌كند.(1392/4/5)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

اعتراضات فراموش شده!
«دیوید گلدفین» رئیس ستاد نیروی هوایی آمریکا در نشست فرماندهان نیروی هوایی در دوبی گفته است: «وقت آشتی و فراموشی دلخوری‌ها (میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس) زمانی نیست که موشک یا پهپاد از ایران در راه است؛ بلکه هم‌اکنون است.» سالیان درازی است که آمریکا راهبرد ایران‌هراسی را در جهان، به ویژه منطقه غرب آسیا به راه انداخته است. هدف واشنگتن در مرحله اول جلوگیری از گسترش تفکر ضد استکباری و مستقل بودن جمهوری اسلامی ایران است که این خصلت بی‌بدیل ایران امروز به یک الگو برای دیگر کشورها تبدیل شده است. در مرحله بعدی آمریکا با تهدیدانگاری جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به دنبال فروش میلیارد دلاری سلاح است. تولید سلاح حجم بالایی از صنعت آمریکا را تشکیل می‌دهد که ایالات متحده به هر نحو ممکن در پی بازاریابی برای این بخش از صنعت خود است. نکته قابل توجه در تولید سلاح در آمریکا این است که با توجه به نفوذ صاحبان کارخانه‌های اسلحه‌سازی در قدرت این کشور و تأثیرگذاری ثروت در انتخابات این کشور، همه رؤسای‌جمهور ایالات متحده مجبور به تلاش برای بازاریابی برای صاحبان کارخانه‌های اسلحه‌سازی هستند.
اما آمریکا با وجود به دست آوردن میلیاردها دلار از فروش سلاح به کشورهای منطقه، همچنان در ایجاد اتحاد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس علیه جمهوری اسلامی ایران ناکام مانده است. اختلاف بین عربستان سعودی، امارات و بحرین با قطر، اختلاف بین امارات متحده عربی با عربستان سعودی در موضوع یمن، ناکامی عربستان سعودی و امارات در ساقط کردن حکومت بشار اسد، ناکارآمدی سلاح‌های آمریکا در تأمین امنیت آل‌سعود و در نتیجه شکست سنگین کشورهای متجاوز به یمن از انصارالله یمن سبب شده است، آمریکا همچنان در آرزوی تشکیل یک اتحاد علیه ایران اسلامی بماند. البته جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ راهبردی دقیق توانسته است، سیاست و رفتار آمریکایی‌ها را در منطقه با چالش اساسی مواجه کند.
حال وجود اعتراض‌های پراکنده در برخی شهرهای ایران به اصلاح قیمت بنزین سبب شده است مقامات ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی به فکر سوءاستفاده برای ایجاد ناامنی در کشورمان باشند. تحرکات مشکوک سفرای برخی از این کشورها حاکی از آن است که غرب با دلخوشی به این اعتراضات به دنبال امتیازگیری از جمهوری اسلامی است؛ این در حالی است که آنها اعتراضات یک ساله پاریس را فراموش کرده‌اند!


▼ گزارش روز

شبکه ملی اینترنت، مؤثر اما نیازمند توسعه
استفاده ابزاری اشرار و تیم‌های آموزش‌دیده منافقین، سلطنت‌طلب و... از فضای مجازی برای هماهنگی آشوب‌ها و بزرگ‌نمایی از اتفاقات رخ داده در روز شنبه، شورای عالی امنیت کشور را به این جمع‌بندی رساند که ارتباط شبکه اینترنت کشور را با شبکه بین‌المللی اینترنت قطع کرده و اینترنت به حالت لوکال تبدیل شود تا راه ارتباطی اشرار با سرشاخه‌های خارجی، ارتباط اعضای این گروه‌های آموزش دیده با یکدیگر در درون کشور و همچنین مسیر عملیات‌های تخریب روانی و خوراک‌دهی به رسانههای بیگانه و ضد انقلاب بسته شود؛ اما با قطع شدن ارتباط شبکه اینترنت کشور با شبکه بین‌المللی این سؤال پیش روی مردم قرار گرفت که حالا فعالیت‌های روزمره به ویژه در حوزه عملیات‌های بانکی، نرم‌افزارهای حمل‌ونقل‌های اینترنتی، خرید بلیط هواپیما و قطار و... چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟ در این بزنگاه شبکه ملی اطلاعات که سال‌هاست درباره آن سخن گفته می‌شود، اهمیت و ضرورت خود را برای جلوگیری از ایجاد اخلال در زندگی مردم نشان داد و به صراحت می‌توان با اتکا به این شبکه در هیچ یک از نیازهای اصلی مردم برای انجام امور درون کشوری با مشکل قابل توجهی روبه‌رو نشد، همان‌گونه که وزیر ارتباطات به درستی در این باره گفته است «اگر زیرساخت شبکه ملی اطلاعات نبود، خدمات ابری داخلی نداشتیم و بسیاری از زیرساخت‌های مهم دیگر امروز، دو میلیون راننده تاکسی اینترنتی و مردم در مشکل بودند، بانک‌ها مختل بودند و بسیاری مباحث دیگر.» اما آیا این به معنای آن است که شبکه ملی اطلاعات به حد مطلوب و نهایی خود رسیده است؟ قطعاً پاسخ منفی است، این شبکه تا رسیدن به جامعیت و آمادگی کامل برای پاسخگویی به همه نیازهای روزمره مردم راه بسیاری دارد؛ تقویت پیام‌رسانهای داخلی که با افزایش کاربر در این روزها قریب به اتفاق پاسخگوی این حجم از کاربر جدید نیستند، فقدان موتورهای جست‌وجوگر کارآمد و فعال، فراگیر نبودن سرویس‌های رایانامه کارآمد در این بستر و مواردی از این دست به توجه ویژه نیاز دارد.

 

▼ خبر ویژه

آرایش سه‌گانه «هسته‌های خشونت»
بررسی‌های یک نهاد امنیتی نشان می‌دهد، در اغتشاشات اخیر افراد آموزش‌دیده در گروه‌های پنج تا هفت نفره سازماندهی شده‌اند و برخلاف اغتشاشات سال 1396 که زنان هدایت این گروه‌ها را برعهده داشتند، این بار در این «هسته‌های خشونت» مردانی که بیشترشان قوای جسمانی بالایی دارند، نقش‌آفرینی می‌کنند. موارد کشف شده از این افراد نشان می‌دهد، «هسته خشونت» در لایه اول به نارنجک دست‌ساز، ژل‌های آتش‌زا، ابزار شکستن قفل و سلاح سرد مجهز هستند که به وسیله یک یا چند موتورسوار مسلح با سلاح گرم در لایه دوم پشتیبانی می‌شوند. همچنین در لایه سوم زنان جوانی وظیفه تهییج مردم حاضر در میدان به ویژه جوانان را برعهده دارند که با هدف تحریک عواطف، آنها را برای پیوستن به اقدامات خرابکارانه تشویق می‌کنند. یکی از نکات قابل توجه، سرعت بسیار بالای گروه‌های تخریبی است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن با استفاده از ابزارهای همراه خود در محل مورد نظر وارد شده، اقدام به تخریب و آتش زدن کرده و پس از آن به طرز ماهرانه‌ای خود را از بدنه معترضان و عابران جدا کرده و محل را ترک می‌کنند. بر اساس اعلام نهادهای امنیتی، افراد «هسته خشونت» از لباس‌ها و نشانه‌های مشخصی استفاده می‌کنند تا یکدیگر را در زمان مأموریت راحت‌تر بشناسند.

 

▼ اخبار
1ـ اقدام رهبری شبیه اقدام امام(ره) در قطعنامه 598 بود
«علی مطهری» با بیان اینکه نفس بیانات رهبر معظم انقلاب یک کار جوانمردانه بود، گفت: «ایشان مسئولیت این تصمیم را پذیرفتند و خودشان را در معرض انتقادات قرار دادند. اقدامی شبیه اقدام امام خمینی(ره) در ارتباط با قطعنامه 598 که حاکی از تدبیر و جوانمردی بود. ایشان از تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا حمایت کردند تا وحدت داخلی خدشه‌دار نشود و آرامش به جامعه برگردد.» این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تصمیم افزایش قیمت بنزین جایگاه مجلس را تنزل داد، گفت: مجلس باید در این خصوص تصمیم می‌گرفت، اما مرجع دیگری انجام داد. پیش از این چندین مرتبه در مجلس اراده شد تا مشکل ارزان بودن سوخت حل شود. پیشنهادها در کمیسیون انرژی و تلفیق بودجه 1398 و حتی در صحن مطرح شد، اما هیچ کدام رأی نیاورد و تکلیف مسئله روشن نشد. بنابراین مجلس در حل مشکل قیمت بنزین تعلل کرد. مطهری تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا را به نفع مردم دانست و افزود: قیمت بنزین سال‌ها پیش باید افزایش پیدا می‌کرد؛ اما بر اساس ملاحظاتی این کار انجام نشده بود.


2ـ فرافکنی اصلاح‌طلبان درباره طرح هدفمندی یارانه‌ها
«صادق زیباکلام» با بیان اینکه معتقدم افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی باید ظرف ۱۰ سال گذشته و حتی قبل از آن اعمال می‌شد، گفت: اسم این طرح هدفمندسازی یارانه‌ها بود. از یارانه‌ای که نظام برای آب، برق، گاز، بنزین و گازوئیل می‌دهد همه بهره بردند، یعنی کسی که یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد، همان قدر از یارانه‌ها استفاده می‌کند که فردی که ۱۰ میلیون تومان حقوق دارد. وی با بیان اینکه متأسفانه بیشتر مسئولان می‌خواهند مشکلات را به گردن دیگری بیندازند، افزود: هیچ کس سؤال نکرد که طرح هدفمندی یارانه‌ها چرا به معنای واقعی کلمه اجرا نشد؟ گفتنی است، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که طرح پرداخت یارانه بر اساس دهک‌های درآمدی جامعه در دستور دولت وقت بود؛ اما با فضاسازی‌های گسترده مخالفان دولت، از جمله رسانه‌های اصلاح‌طلب این طرح به پرداخت مساوی برای عموم جامعه تبدیل شد!


3ـ ملت ایران نیازی به ادعای دروغین حمایت شما ندارند
«محمدجواد آذری‌جهرمی» وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسشی درباره ادعای سفیر آمریکا در آلمان که گفته بود اینترنت را برای مردم ایران تهیه می‌کنیم، گفت: اولاً این ادعا اکنون ممکن نیست، برنامه‌هایی برای سال ۲۰۲۵ دارند که مطرح کرده‌اند، اما بهتر است بدانند ملت ایران نیازی به ادعای دروغین حمایت شما ندارند، دولت شما همان دولتی است که سال‌ها از هر اقدامی علیه ملت ایران فروگذار نکرده، اگر ادعای راستگویی دارید، بگوید داروی کودکان سرطانی ایرانی را چرا تحریم کرده‌اید؟ چرا در همین حوزه استارت‌آپ‌های ایرانی تحریم‌های گسترده‌ای اعمال کرده‌اید؟ اینترنت به زودی به زندگی مردم ایران باز می‌گردد و دولت هم آن ‌را مثل چند سال گذشته توسعه خواهد داد و اتفاقاً با حضور جریان‌ساز جوانان ایرانی، روز به روز ظلم شما و دولت‌تان را به گوش مردم جهان خواهیم رساند.


4ـ ذخایر آب سنگین ایران از ۱۳۰ تن عبور کرد
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی نوشت: «در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۹ ایران به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رساند که میزان ذخایر آب سنگینش از مرز ۱۳۰ تن عبور کرده است.» آژانس در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹ تأیید کرد، نیروگاه تولید آب سنگین ایران در حال فعالیت بوده و میزان آب سنگین ایران به 131/5 تن رسیده است. پس از خروج یکجانبه و نامشروع آمریکا از توافق هسته‌ای و پایبند نبودن کشور‌های اروپایی به تعهدات برجامی‌شان، جمهوری اسلامی ایران پس از یک ‌سال پایبندی یک‌طرفه به این توافق، اعلام کرد، در صورتی که منافع ایران از توافق هسته‌ای تأمین نشود، گام‌هایی را برای کاهش تعهدات برجامی خود اتخاذ خواهد کرد.


▼ اخبار کوتاه
«علیرضا زاکانی» نماینده سابق مجلس گفت: دلیل حمایت رهبر معظم انقلاب از تصمیم سران قوا مشخص است؛ اول اینکه از بهم ریختگی در کشور و از خیانت به حفظ امنیت و استقلال کشور در تعارض با بدخواهی بیگانگان جلوگیری کنند. دوم اینکه به مسئولان اعتماد بدهند که اگر می‌خواهند کار اصلاحی کنند، این کار را انجام دهند؛ زیرا کشور امروز نیازمند اصلاحات جدی و اساسی است. نکته سوم اینکه برای عمل کارشناسی قیمت قائل شوند و این عمل کارشناسی اصلاح‌گرایانه را مورد توجه قرار دهند.
«بسمه بنت سعود بن‌عبدالعزیز آل‌سعود‎» از اعضای سرشناس خاندان آل‌‌سعود و فرزند پادشاه سابق این کشور مفقود شده و احتمال می‌رود بدون طرح اتهام در ریاض بازداشت شده باشد. شبکه خبری «دویچه‌وله» به نقل از یک منبع نزدیک به «بسمه بنت سعود» نوشته است، با آنکه او با خانواده‌اش در ارتباط بوده، به دلیل آنکه تحت نظر قرار دارد نمی‌تواند نظراتش را به صورت آزادانه بیان کند. گفتنی است، او از جمله فعالان طرفدار اصلاحات قانونی در عربستان سعودی است.
تعدادی از اراذل و اوباش با سلاح سرد قصد تعرض و سوءقصد به منزل و دفتر آیت‌الله ناصری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد را داشتند که نیروهای حفاظت دفتر امام جمعه و نیروهای امنیتی مستقر در محل، چهار نفر از مهاجمان را شناسایی و دستگیر کردند و تعدادی از آنها نیز متواری شدند. بر اساس این گزارش، از این افراد، دو فقره قمه و شمشیر، یک چاقوی ضامن‌دار و یک عدد موتورسیکلت سرقتی کشف و ضبط و به همراه دستگیرشدگان به مراجع مربوطه تحویل شد.
روابط عمومی سپاه استان البرز اعلام کرد، در پی تجمعات چند روز گذشته در این استان به همت سربازان گمنام امام زمان(عج) در سپاه 150 نفر از لیدرهای مخل امنیت در این استان شناسایی و بازداشت شدند. براساس اعترافات دستگیرشدگان، اینها از سوی افراد آموزش‌دیده در داخل و خارج از کشور اجیر شده و با دریافت مبالغی اقدام به آتش زدن مراکز دولتی و عمومی کرده‌اند.
«سیدحسین نقوی‌حسینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ضمن تقدیر از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی که در روزهای اخیر برای تأمین امنیت مردم تلاش و شهدایی را تقدیم کردند، گفت: این کمیسیون موضوع توزیع 18 میلیارد دلار به نرخ 4200 تومان را در حضور مسئولانی از بانک مرکزی، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه مورد بحث و بررسی قرار داده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات