صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۸۴۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 29 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): هم دوستان و هم دشمنان بدانند، ما در عرصه‌ جنگ نظامی و سیاسی و امنیتی دشمن را عقب زدیم؛ همین کارهای این چند روز کارهای امنیتی بود، مردمی که نبود. در عرصه‌های مختلف دشمن را عقب زدیم و به توفیق الهی در عرصه‌ جنگ اقتصادی هم به‌طور قاطع دشمن را عقب خواهیم زد.(1398/8/29)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

رمز عبور از آشوب

بيش از 40 سال از عمر پر برکت انقلاب اسلامي مي‌گذرد و در طول اين دوران با چالش‌هاي متعددی در حوزه امنيت مواجه بوده است. دشمنان انقلاب از برخي ناکارآمدي‌ها و سوء تدبیرها بهره جسته و بلوا ايجاد کردند که آخرين آن به بهانه گراني قيمت بنزين کليد خورد. نکته اساسي در اين ميان آن است که نظام اسلامي همواره توانسته با کمترين هزينه و کمترين زمان از اين چالش‌ها عبور کند. در يک حساب سرانگشتي مي‌توان به محورهاي زير به منزله رمز عبور جمهوري اسلامي از ناامني و آشوب اشاره کرد.
1ـ بنيان جمهوري اسلامي بر خواست و اراده ملت شکل گرفته و به واقع بزر‌گ‌ترين حامي نظام اسلامي را بايد ملت دانست که هرچند انتقاداتي به تصمیمات کارگزاران و عملکرد آنان دارند، اما هیچ گاه حاضر نیستند با دشمنان این ملت همراهی کنند. ملت بصیر خیلی زود صف‌شان را از آشوبگران جدا کرده و اجازه سوءاستفاده را نمی‌دهند. در گامی فراتر، این روزها شاهد راه‌پیمایی خودجوش ملت در شهرهای گوناگون در اعتراض به دشمنان آشوب‌افکن هستیم که پایگاه مردمی نظام اسلامی را به رخ دشمنان می‌کشد.
2ـ ناب‌ترين و برگزيده‌ترين بخش از ملت ايران در اين عرصه بسيج و بسيجيان هستند که در طول چهار دهه حیات انقلاب اسلامی همواره به مثابه مخلص‌ترين نيروي انقلاب پاي کار دفاع از انقلاب اسلامي در حوزه امنيت بوده‌اند. بدون شک، غائله اين روزها بدون حضور بسيجيان مخلص امکان‌پذير نبود و بار ديگر اين بسيجيان بودند که از اين امتحان سربلند بیرون آمدند و شهدای دفاع از امنیت بسیج شاهدی بر این رشادت هستند.
3ـ بدون شک، نقش دستگاه انتظامی و نیروهای امنیتی در مهار آشوب‌های اخیر را نمی‌توان نادیده گرفت. حضور با تدبیر و قاطعانه نیروی انتظامی که شبانه‌روز در برابر اراذل و اوباش مسلح ایستادگی کردند، مجاهدت عظیمی بود که به مثابه افتخاری برای این مجموعه به ثبت رسیده است که در صدر این افتخارات نام شهدای مظلوم نیروی انتظامی قرار دارد.
4ـ رمز کلیدی عبور نظام اسلامی از آشوب را باید در ساختار الهی نظام اسلامی و قرار داشتن رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در رأس تصمیم‌گیریهای جمهوری اسلامی دانست که همواره با تدابیر بموقع، بهینه و شجاعانه‌شان گره از کار انقلاب اسلامی گشوده‌اند. به یقین، تصمیم حکیمانه معظم‌له در این مقطع حساس، ابعاد گوناگونی دارد که با گذر زمان بیش از پیش اهمیت آن آشکار خواهد شد.

 

▼ گزارش روز

غیر قابل انکار!

گروه‌های کوچک اما به شدت خشن، تیم‌های کاملاً حرفه‌ای و با تقسیم کار مشخص، مجهز به ابزارها و امکانات ایجاد آشوب و اغتشاش از جمله اسلحه، حمله به مراکز حساس مانند نیروی انتظامی، ساختمان‌های دولتی و انبارهای سوخت، حرکت در شهر با هدف برهم زدن تمرکز نیروهای امنیتی و کشاندن آشوب به همه مناطق، مدلی بود که اشرار در ناآرامی‌های اخیر به صورت یکسان از آن پیروی می‌کردند! موضوعی که بدون آنکه به تحلیل یا دستیابی به اخبار محرمانه یا امنیتی نیاز باشد، سازماندهی داشتن و به صورت شبکه‌ای عمل کردن اشرار را کاملاً آشکار کرده و از این مسئله واقعیتی غیر قابل انکار ساخته است! اما با وجود این، هنوز برخی چهره‌ها و جریان‌ها در داخل کشور بدون در نظر گرفتن منافع ملی و امنیت مردم تلاش می‌کنند تفسیرهای غلطی را ارائه دهند. جمعی از چهره‌های افراطی اصلاح‌طلب با انتشار بیانیه مسئله را کاملاً وارونه جلوه داده و انگشت اتهام را به سوی حافظان امنیت کشور گرفته‌اند و یا «ناصر قوامی» از چهره‌های این جریان می‌گوید «من معتقدم اعتراضات خودجوش بوده است، برخی هم وارد شده و خسارت‌هایی زده باشند که بهانه به دست دولت بدهد و موجب سرکوب اعتراضات شود، بدون اینکه نتیجه‌ای داشته باشد.» این در حالی است که «امیرحسین اعتمادی» ضدانقلاب خارج‌نشین و عضو سازمان دانش‌آموختگان لیبرال ایران در گفت‌وگو با «بی‌بی‌سی فارسی» به صراحت اعلام می‌کند: «اعتراضات اخیر ایران هم رهبر ملی دارد و هم فرمانده میدانی؛ دو‌ـ سه سال است برای این اعتراضات ساز‌مان‌دهی و شبکه‌سازی و حتی شعارنویسی شده است.» همچنین مدیرعامل اندیشکده آمریکایی «ران پال» می‌گوید: ناآرامی‌ها و آشوب‌های اخیر در ایران صرفاً اعتراضاتی ناشی از افزایش قیمت سوخت نیست؛ بلکه آشوب‌هایی است که از الگوهای آشنای آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) پیروی می‌کند. «دنیل مک‌آدامز» که با شبکه «آر.تی» گفت‌وگویی کرد، می‌افزاید: «فکر می‌کنم این نوع از ناآرامی بیشتر حاصل عملکرد مرکز مأموریت ایران» [در سیا] است که دولت [دونالد] ترامپ راه‌اندازی کرده است. اگر به یاد داشته باشید، پارسال «مایکل دی‌آندریا» مسئول این کار شد. او یک افسر «سیا» است که به «آیت‌الله مایک» معروف است. مک‌آدامز درباره اختیارات وی برای تحقق این مأموریت، گفت: «عملاً کلیدهای پادشاهی را به او داده‌اند و گفته‌اند هرکاری را که لازم است و به هر قیمتی که شده، انجام بده و ایران را بی‌ثبات کن. ما باید [نظام ایران را] سرنگون کنیم.» وی همچنین با اشاره به سوابق دی‌آندریا در نقض حقوق بشر و راه انداختن ناآرامی در کشورهای گوناگون، گفت: «اینها الگوهایی از روند بی‌ثبات‌سازی است که شاهد هستیم، از هنگ‌کنگ گرفته تا اوکراین و ایران. همه اینها از یک الگوی مشابه پیروی می‌کنند. این تلاش دیگری برای سرنگون کردن یک دولت است.»

 

▼ خبر ویژه

سرکردگان اغتشاشات در شیراز شناسایی و دستگیر شدند

«سردار سیدهاشم غیاثی» در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وضعیت امنیت و عبور و مرور در سطح استان فارس و شهرستان شیراز عادی است، گفت: امنیت پایدار در سطح استان فارس برقرار است و با اقدامات به موقع و اثرگذار نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و دستگاه قضا و همچنین هوشیاری و بصیرت مردم فارس طرح دشمنان انقلاب اسلامی برای ایجاد ناامنی گسترده ناکام ماند. وی گفت: عناصر نفوذی و ضد انقلاب درصدد بودند با حضور در میان مردم و ایجاد اغتشاش، آشوب و وارد آوردن خسارت به اموال عمومی امنیت و آسایش عمومی جامعه را خدشه‌دار کنند؛ اما هم اکنون سرکردگان این اغتشاشات که به جریان‌های معاند و ضد انقلاب وابسته هستند، شناسایی و دستگیر شده‌اند و تعدادی هم تحت تعقیب هستند.

 

▼ اخبار

1ـ تصمیم سخت و حکیمانه

اقدام رهبر معظم انقلاب در حمایت از تصمیم بنزینی دولت با حکمت و برکات فراوانی همراه است که مورد تحلیل کارشناسان سیاسی از طیف‌های مختلف قرار گرفته است؛ «سعید لیلاز» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در این باره گفت: «رهبر انقلاب بسیار کار شجاعانه‌ای انجام دادند و به ‌شکل عجیبی تراز شخص رهبری در ایران بالاتر رفت. اقدام ایشان در حمایت از تصمیم سران قوا در شرایطی که حتی دولتمردان نیز در فضای سنگین به‌ وجود آمده قادر به حمایت از تصمیم خود نبودند، بسیار اقدام شجاعانه‌ای بود... من به شما اطمینان می‌دهم که اگر ایران از این مسئله عبور کند، در مسئله هسته‌ای پیروزی ایران قطعی است.» «عباس سلیمی‌نمین» هم در این باره گفت: «اگر تدبیر رهبری نبود، طبیعتاً تبعات آن بسیار مخرب و شکننده می‌شد. اگر بدخواهان جامعه این برداشت را می‌کردند که بین تصمیم‌گیران کلان کشور و چند قوه هماهنگی لازم وجود ندارد، این موجب پمپاژ انرژی به اردوگاه دشمنان استقلال ملت ایران می‌شد.» «علی مطهری» نماینده مجلس نیز بیانات رهبری را کاری جوانمردانه دانست و افزود: «اظهارنظر مقام رهبری رفتار اخلاقی درستی بود، اقدامی شبیه اقدام امام خمینی(ره) در ارتباط با قطعنامه 598 و حاکی از تدبیر و جوانمردی بود.»

2ـ بهترین زمان اجرای طرح پس از امضای برجام بود

«جمشید پژویان» کارشناس مسائل اقتصادی در ارتباط با سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین گفت: سوبسید به صورت نابرابری برنامه‌ریزی و توزیع می‌شود. برای نمونه، یارانه بنزین بیشتر به طبقات بالای جامعه یا ثروتمند تخصیص داده می‌شود. این اختلاف قیمت‌ها موجب خواهد شد از یک‌سو تخصیص منابع به درستی انجام نگیرد و از سوی دیگر، تخصیص نهاده‌ها در تولید و کالاها در سبد خانوارها، با بی‌ثباتی همراه شود. همچنین، پدیده دیگر این رخداد قاچاق سوخت است که موجب خواهد شد بخش قابل توجهی از سهم طبقات متوسط، متوسط به پایین و فقیر جامعه در کشورهای دیگر صرف شود. وی همچنین افزود: پیرامون زمان اجرایی کردن این طرح می‌توان گفت دولت فرصت‌های بهتری برای این اقدام داشت. برای نمونه همان ابتدای بعد از امضای برجام زمان مناسبی برای اجرای این طرح بود.

3ـ باید لیست متفاوت و سرلیست تأثیرگذار معرفی کنیم!

«محمد عطریانفر» درباره اهمیت موضوع لیست و سرلیستی در وضعیت امروز گفت: «امروز در میان مردم از عملکرد نمایندگان مجلس نارضایتی‌هایی وجود دارد که بر اساس آن اگر قرار باشد اصلاح‌طلبان آرای خاکستری را در انتخابات ۹۸ جذب کنند، باید لیستی معرفی کنند که متفاوت و قابل توجه باشد که در این میان سرلیست‌ها می‌تواند مؤثر باشد و این همان نکته‌ای است که بسیار حائز اهمیت است.» وی افزود: «یعنی اگر بخواهیم این آرای خاکستری را جذب کنیم باید از حوزه نفوذ نیرو‌های انتخاب‌شونده استفاده کنیم که این افراد شامل افراد مطرح و شاخصی هستند که سابقه سیاسی آنها مشخص است و می‌توانند در گذشته و حال تأثیرگذار باشند.» وی درباره سرلیستی افرادی مانند عارف، مطهری، پزشکیان و مولاوردی هم گفت: «همه اینها گزینه‌های خوبی هستند که به تنهایی می‌توانند سرلیست باشند.»

4ـ پهپادهای «گلوبال هاوک» آمریکا بازنشسته می‌شوند

نشریه «فارین پالیسی» از احتمال بازنشسته شدن پهپادهای «گلوبال هاوک» آمریکا پس از هدف قرار گرفتن یک فروند از این پهپادها از سوی پدافند هوایی ایران خبر داده است. مقامات آمریکایی به فارین پالیسی گفته‌اند، بر اساس این طرح، قرار است ۲۱ فروند از ۳۵ پهپاد گلوبال هاوک نیروی هوایی آمریکا که اکنون در غرب آسیا و دیگر مناطق جهان مشغول جمع‌آوری اطلاعات هستند، کنار گذاشته شوند. «لورن تامپسون» عضو مؤسسه «لکسینگتون» می‌گوید: «زمانی که ایران می‌تواند جنگ‌افزارهای شما را با موشک‌های بومی خود ساقط کند، این نشانه خوبی برای آینده نیست.» به نوشته فارین پالیسی، شواهدی وجود دارد که آمریکا در حال حاضر برای پر کردن شکاف موجود در زمینه جمع‌آوری اطلاعات، چندین پرنده طبقه‌بندی‌شده از جمله پهپاد «آر.کیو ۱۸۰» را به خدمت گرفته است.

 

▼ اخبار کوتاه

شامگاه یک‌شنبه تیمی از مأموران یکی از نهادهای امنیتی در حال بررسی وضعیت شهر تهران با گروهی از اتباع بیگانه مواجه شدند که ظرف مدت نیم ساعت اقدام به تخریب و به آتش کشیدن پنج بانک کرده بودند. بررسی‌های بیشتر نشان‌ داد، این تیم هفت نفره که با خودروی نیسان آبی در جنوب تهران تردد می‌کردند، از محدوده دروازه غار تخریب اموال عمومی را شروع کرده و در نهایت در حوالی میدان شوش در حین تخریب پنجمین بانک شناسایی و دستگیر شدند.

پس از چندین روز ناآرامی و آشوب و نشان دادن چهره‌ای غیرواقعی از اعتراضات مردم در رسانه‌های گوناگون، مردم و مسئولان شهرقدس که از ابتدای این هفته روزهای پرآشوبی را طی کرده‌اند، در اقدامی ابتکاری با حضور در میادین و معابر اصلی شهر، با اهدای شاخه گل از زحمات نیروهای نظامی، انتظامی و بسیج تقدیر کردند. «حجت‌الاسلام رضا جوکار» امام جمعه شهر قدس نیز در این حرکت مردمی حضور داشت.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در هفته‌های اخیر به سه نماینده برجسته جمهوریخواه گفته است، قصد دارد از دولت ترامپ استعفا دهد تا بتواند در انتخابات سال آینده از ایالت کانزاس نامزد مجلس سنای آمریکا شود. به دنبال افشای خبر استعفای پمپئو، مجله «تایم» نوشت: «هیچ نشانه‌ای از اینکه وی موضوع کناره‌گیری از وزارت خارجه را با رئیس‌جمهوری در میان گذاشته باشد، وجود ندارد.»

«عبدالرضا داوری» از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد با دستور قضایی بازداشت شد. براساس اطلاعات کسب شده، این فرد به اتهام همکاری با شبکه معاند «آمدنیوز» بازداشت شده است. داوری پیش از این در خرداد ماه سال 1396 برای تحمل حبس به مدت سه سال بازداشت شد اما سرانجام در شهریور ماه سال 1397 و پس از نقض حکم صادر شده از سوی دیوان عالی کشور آزاد شد.

«اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با انتشار پیامی در توئیتر، آشوبگران را «مردم آزادی‌خواه» توصیف کرده و گفته است، تل‌آویو در کنار این افراد ایستاده است. گفتنی است، پیش از این دولت آمریکا و چند کشور اروپایی هم از ناآرامی‌های اخیر در ایران حمایت کرده و تهران را به نقض حقوق بشر متهم کرده بودند.

وزارت خارجه روسیه در واکنش به تصمیم آمریکا برای پایان دادن به معافیت تحریم‌ تأسیسات هسته‌ای فردو طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «بازگرداندن تحریم‌های آمریکا علیه تأسیسات هسته‌ای فردوی ایران، نقض آشکار تعهدات بین‌المللی دولت آمریکاست.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات