سیاسی >>  امنیتی - دفاعی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۱۸۴۸۳
به بهانه گران شدن قیمت بنزین

خطای محاسباتی برای اجرای اقدام راهبردی

ضرورت اصلاح قیمت بنزین یک امر اجتناب پذیر بوده و به عنوان یک اقدام راهبردی نمی توان در اجرای اصل آن شبهه ای وارد کرد اما آنچه که محل سئوال و بهانه ای برای ناآرامیهای اخیر بوده موضوع شیوه اعلام و نحوه اعمال آن می باشد

وقوع ناآرامی در تعدادی از شهرهای کشورمان پس از اعلام افزایش قیمت بنزین و متعاقب آن سوءاستفاده و موج سواری جماعتی شرور و اخلالگر از مطالبات به حق و مسالمت آمیز بخشی از مردم باعث شد تا یکبار دیگر رسانه های معاند و ضد انقلاب، کشور را آشوب زده، بحران زده و در حال شورش عمومی معرفی کرده و از آن به عنوان نشانه تسری اعتراضات از لبنان و عراق به ایران یاد کنند.
 
الف ـ چرایی راهبردی بودن افزایش قیمت بنزین
به دلایل ذیل طرح اصلاح مصرف سوخت مورد تاِیید همه کارشناسان می باشد:
1ـ افزایش بی رویه مصرف بنزین به علت ارزان بودن.
2ـ افزایش غلظت آلاینده های ناشی از مصرف بی رویه و متعاقب آن افزایش آلودگی محیط زیست و به خطر افتادن زیست حیاتی جامعه.
3ـ قاچاق بنزین به کشورهای همسایه به علت ارزان بودن آن در مقایسه با قیمت های آن سوی مرز.
4ـ ضرورت اقدام پیشدستانه برای مصرف بنزین در قبال فشار حد اکثری آمریکا.
5ـ بهره برداری ناعادلانه دهک های پردرآمد به نسبت های دهک های کم درآمد.
6ـ ضرورت متعادل سازی قیمت بنزین با افزایش قیمت ها در سالهای اخیر.
با موارد ذکر شده به روشنی پیداست که ضرورت اصلاح قیمت بنزین یک امر اجتناب پذیر بوده و به عنوان یک اقدام راهبردی نمی توان در اجرای اصل آن شبهه ای وارد کرد اما آنچه که محل سئوال و بهانه ای  برای ناآرامیهای اخیر بوده موضوع شیوه اعلام و نحوه اعمال آن می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

ب ـ چرایی وجود ابهام در اعلام واعمال
1ـ مقطع زمانی اجرای طرح: به راستی در شرایطی که در کشورهای عراق و لبنان موجی از اعتراضات همراه با اغتشاشات شکل گرفته و رسانه های معاند و طراحان فتنه در خارج از کشور تلاش می کردند تا از تعمیم و سرایت آنها به ایران اسلامی بگویند، آیا به درستی هزینه نداشتن اعلام این طرح در شرایط فعلی راستی آزمایی شده بود؟ آیا تجربه گران کردن قیمت بنزین در دولت هشتم که منجر به همین حوادث شد گویای پیش بینی وقوع اعتراضات احتمالی خیابانی نبود؟ آیا در شرایطی که گفته می شود به منابع جدید نفتی دست یافته ایم افزایش نسبتا سنگین قیمت بنزین یک شوک نیست؟آیا آنچنان که پیشتر گفته شده بود که این افزایش در فرصت مناسب و با شیب ملایم انجام خواهد شد آیا فرصت فعلی ، مقطع مناسبی بود؟ آیا در زمانی که فشارهای حداکثری آمریکا به بن بست و شکست رسیده ،باز شدن روزنه ای برای امیدواری دشمن و شیفت دادن این اعتراضات به موثر واقع شدن تحریم ها نوعی انتخاب زمانبندی غلط نیست؟ آیا در دوره ای که کشور متاثر از راهبرد مقاومت فعال ، شاهد پیروزی های افتخار آفرین مانند زدن پهپاد متجاوز آمریکایی، توقیف کشتی متخلف و متجاوز انگلیسی، راهپیمایی غرورآفرین اربعین حسینی و دستگیری مدیر ضدانقلابی آمد نیوز می باشد به یکباره در این مقطع طرح موضوعی که قاعدتا ایجاد نگرانی می کندنوعی خطای محاسباتی در زمان بندی نیست؟.
 
2ـ شیوه اعلام: پیشتر رئیس دولت به مردم وعده داده بود که هر گونه افزایش قیمت بنزین پس از صحبت با مردم و توجیه آنان انجام خواهد شد آیا این وعده به هنگام اعلام اجرای طرح انجام شد؟ اساسا چرا شب میلاد پیامبر اعظم{ص } وامام صادق علیه السلام انتخاب شد آیا به راستی این اعلام نوعی عیدی در این شب مبارک بود؟ چرا باید با مردم به شیوه غافلگیری مواجه شد؟.همانگونه که گفته شد سخن در اصل اجرای این طرح ملی و راهبردی نیست بلکه سخن در شیوه اطلاع رسانی است که می توانست با کیفیت بهتری مطرح و از پشتوانه های عمیق تر سرمایه های اجتماعی برخوردار شود.
 
3ـ کیفیت افزایش: از منظر افکار عمومی افزایش 3 برابری قیمت بنزین یک شوک قیمتی محسوب می شود و حال آن که به گفته رئیس دولت قرار بوده که این افزایش بصورت تدریجی و با شیب ملایم باشد، همچنین صرفنظر ازاین افزایش ، مردم که بار سنگین گرانی و تورم را در یک سال اخیر به سختی تحمل کرده اند نگران تسری این افزایش قیمت بنزین به سایر کالاها و مایحتاج اساسی می باشند.

ج ـضرورت برخورد سخت با آشوبگران و اشرار
همانطور که دیدیم و برآورد هم می شد  در این مرحله نیز همانند سالهای 88 و 96 جریان ضد انقلاب بیرونی و درونی با تمام قوا وارد صحنه شده و تجمعات مسالمت آمیز اعتراضی رابه بستری برای آشوب و اغتشاش و خسارت به اماکن عمومی و دولتی تبدیل کرد که مورد حمایت آمریکا نیز قرار گرفتند اما مردم بصیر و فهیم مان با درک درست از شرایط صحنه بلافاصله صف خود را از این جماعت شرور جدا کردند تا نیروهای حافظ امنیت به سرعت و با قاطعیت با این جماعت ویرانگر و مخرب برخورد کنند. بطور قطع تبدیل خیابانها به میدان جنگ و تخریب و آتش زدن اموال عمومی به بهانه اعتراض،کار مردم نیست و این کار فقط از عناصر شروری بر می آید که اساسا به دنبال اصلاح نبوده و برعکس به دنبال بر هم زدن امنیت و آرامش جامعه هستند و این همان خط القایی سرویس های بیگانه به آنان می باشد.
بیدار و هوشیار باشیم و بدانیم دشمن به چیزی کمتر از هدم انقلاب خمینی کبیر قائل نیست و از هر فرصتی برای ضربه زدن بهره خواهدبرد و کارگزاران نظام نیز باید مراقبت کنند که در اجرای گامهای راهبردی، همراه کردن مردم و توجیه آنان ،موفقیت را تضمین و دشمن را در سوء استفاده و موج سواری ناکام خواهد کرد. به هر حال حساب اقدام راهبردی اصلاح مدیریت مصرف بنزین از خطای احتمالی محاسباتی جداست و آنگاه که این طرح به قانون تبدیل می شود همگان باید کمک کنند تا به نحو احسن اجرا و دشمن را ناامید کرد کاری که در 40 سال گذشته همواره و بخوبی تحت هدایت های حکیمانه و داهیانه رهبر معظم انقلاب انجام شده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات