اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۸۴۹۱

مصرف گاز در کشور رکورد زد

مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز گفت: با مصرف ۶۹۳ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در داخل کشور رکوردی تازه‌ در مصرف این سوخت پاک ثبت شد.
مهدی جمشیدی‌دانا، مصرف گاز کشور را در مقایسه با دهه‌های گذشته بی‌سابقه خواند و گفت: در دهه‌های گذشته هیچ‌گاه شاهد چنین سرما و بارندگی در آبان‌ماه نبودیم بنابراین مقدار مصرف گاز نیز همواره پایین‌تر از رقم کنونی بوده است.
وی افزود: روز سه‌شنبه ۲۸ آبان‌ماه میزان مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی کشور از مرز ۵۱۶ میلیون مترمکعب عبور کرد. میزان مصرف گاز بخش صنعتی ۱۲۷ میلیون مترمکعب و بخش نیروگاهی نیز ۵۰ میلیون مترمکعب بود. به این ترتیب با مصرف ۶۹۳ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در داخل کشور رکوردی تازه در مصرف این سوخت پاک ثبت شد.
مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: گازرسانی به بخش خانگی در سراسر کشور بی‌وقفه ادامه دارد. شبکه انتقال گاز از سلامت و ایمنی کامل برخوردار است و با توجه به توان پالایشگاهی، در گازرسانی به بخش‌های صادراتی، صنعتی و نیروگاهی هیچ مشکلی وجود ندارد.
جمشیدی‌دانا ادامه داد: با توجه به اطلاعات مرکز دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران، استان تهران بیشترین میزان مصرف گاز خانگی را به خود اختصاص داده است. با توجه به فرارسیدن فصل سرما، رعایت نکات ایمنی و صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی به عنوان نعمت ارزشمند الهی برای همه مصرف‌کنندگان ضروری است.
گفتنی است، طبق آماری که در سال ۲۰۱۵ درباره میزان مصرف گاز در کشور‌های مختلف منتشر شد، مصرف گاز در ایران ۱۹۱ هزار و ۲۰۰ میلیون متر مکعب بود، در حالیکه کشوری مثل چین با جمعیتی معادل ۱۶ برابر ما فقط ۱۷۷ هزار و ۳۰۰ میلیون متر مکعب مصرف داشت. انگلیس نیز با بیش از ۶۵ میلیون نفر جمعیت کمتر از نصف کشور ما مصرف دارد.
ایران با داشتن ۳۴ هزار میلیارد مترمکعب ذخایر گازی، رتبه اول ذخایر گازی دنیا را در اختیار دارد و چهارمین تولیدکننده گاز دنیا است، ولی در مصرف، در رتبه سوم مصرف‌کننده با یک درصد از جمعیت دنیا قرار گرفته است. مصرف بی‌رویه شده و روند نگران‌کننده‌ای دارد. این در حالی است که سهم ما در بخش تجارت جهانی برای شرکت گاز در ۱۴۰۴ باید ۸ تا ۱۰ درصد تجارت جهانی باشد، اما در حال حاضر این عدد زیر دو درصد است. از سوی دیگر میزان اسراف بالا بوده و راندمان دستگاه‌های گرمایشی هم بسیار پایین است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات