صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۱۸۵۳۴

بهای امنیت

پایگاه بصیرت / علی حیدری

تجمع، اعتراض، بیان مطالبه یا ابراز نظر مخالف تا زمانی که با رعایت اصول و چارچوب‌ها باشد، محترم و قابل پذیرش است. بر اساس ماده ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی حق اعتراض و اجتماع با رعایت دو قید پذیرفته شده است؛ اول اینکه سلاحی حمل نشود و دوم اینکه مخل مبانی اسلام نباشد. در واقع هرگونه اعتراضی که امنیت روحی، روانی، اجتماعی و اقتصادی مردم را با خطر و تهدید مواجه نکند و به ارزش‌ها و مقدسات جامعه آسیب نرساند، منعی برای عرضه در ساحت اجتماع ندارد.

این پیش‌بینی‌ها در قانون، علاوه بر تأکید شرع به ایجاد و گسترش و حفظ امنیت، از نیاز جامعه انسانی و ساحت بنیادی امنیت برای ایجاد سایر خصایص حیات انسانی نشئت می‌گیرد؛ از این رو به همان میزان بلکه بیشتر از آنکه حکومت برای تأمین شرایط آزادی بیان مسئول است، برای تأمین امنیت و آرامش آحاد جامعه هم مسئولیت دارد. در واقع امنیت زیربنای توسعه جامعه آزاد، مرفه، پیشرفته و امن است؛ از این رو با تحول در مفاهیم حکمرانی و ظهور و بروز گفتمان‌های حقوق بشری و الگوهای جدید امنیت انسانی، دولتمردان و حاکمان متعهد به تأمین امنیت فردی و اجتماعی برای همه افراد هستند. محاسبه هزینه در برگرداندن امنیت به دلیل اهمیت زیربنایی آن، هرچقدر که باشد به چشم نمی‌آید.

در حوادث اخیر، عده‌ای از فرصت‌طلبان با سوءاستفاده از اعتراض گروه‌های مردمی، در همراهی با آشوبگران سازمان‌یافته و آموزش‌دیده، اقدام به اخلال در نظم عمومی و بر هم زدن آرامش و امنیت مردم در برخی شهرها کردند و ضمن تخریب اموال عمومی و امکانات دولتی از تعرض به اموال شخصی مردم در خانه‌ها، فروشگاه‌ها، شرکت‌ها و... دریغ نکردند و با آتش‌افروزی، در کنار رعب و وحشت، خسارت‌های سنگینی به کشور و ملت وارد کردند. تحمل چنین وضعیتی در ساعت‌های اولیه شکل‌گیری آن با چشم‌پوشی و سعه صدر نیروهای انتظامی و امنیتی همراه بود؛ اما در نقاطی که برهم زنندگان امنیت قصد تداوم آن را داشتند، با حضور مؤثر و مقتدرانه حافظان امنیت از نیروی انتظامی تا سپاه و بسیج روبه‌رو شد. جالب اینجاست که اشرار میدان‌دار آشوب و اغتشاش‌ـ که با هدف کشته‌سازی با سلاح گرم و سرد حتی به کسانی که به جمع‌شان افزوده شده بودند رحم نکردندـ به حافظان امنیت مردم هم حمله کرده و تعدادی از آنها را به شهادت رساندند؛ اما فرزندان ملت که پاسداری از آرامش و امنیت کشور را وظیفه خود می‌دانند، در برابر اشرار ایستادگی کردند و نیروهای امنیتی هم به کمک مردم، لیدرها و عناصر فعال اغتشاشات را شناسایی و دستگیر کردند. تحلیل اعترافات دستگیرشدگان نشان‌دهنده عمق توطئه و سناریوی دشمنان است که به بهانه سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین به دنبال اجرایی کردن نقشه ناامن‌سازی کشور بودند؛ موضوعی که مردم ایران در مقاطع مختلف در طول ۴۱ سال گذشته مصادیق زیادی از آن را مشاهده کرده‌اند. اما این بار هم با عنایت و فضل الهی، درایت و تدبیر سکاندار انقلاب اسلامی، بصیرت و هوشیاری مردم و آمادگی و از جان گذشتگی حافظان امنیت، فتنه دیگری از آغاز با شکستی سنگین مواجه شد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات