صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۱۸۵۶۰

قدرت در اختیار اسلام

پایگاه بصیرت / محمد عینی‌زاده‌موحد

همچنانکه گفته شد، در گرایش تفسیر تمدنی امام خامنه‌ای، حاکم کردن یک نظام متعالی به منزله محیط و بستر مناسب برای تربیت همگان، بدون قدرت ممکن نیست. جامعه متعالی، جامعه‌ای است که دین به طور کامل در آن اجرا شده باشد، چرا که روابط صحیح و کمال‌بخش میان انسان و خدا، انسان و طبیعت و انسان و انسان‌های دیگر تنها در دین ارائه شده و واضح است که اجرای کامل دین در گرو داشتن قدرت و حاکمیت است. آغاز دعوت پیغمبران الهى با زبان نصیحت است؛ اما پس از آنكه توانستند طرفداران خود را گرد آورند و تجهیز كنند، آنگاه با دشمنان توحید و دشمنان بشریت، با زبان قدرت حرف مى‌زدند.

در دیدگاه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، عدالت حضرت مهدى(عج) كه مربوط به سطح جهان است، با موعظه و نصیحت به دست نمى‌آید و برای استقرار عدالت، در سطح جهان باید مردمان عادل و انسان‌هاى صالح و عدالت‌طلب، قدرت را در دست داشته باشند و با زبان قدرت با زورگویان حرف بزنند. اگر دین با قدرت همراه شود، می‌تواند گسترش و بسط پیدا كند. آیات بسیاری از قرآن کریم بر ضرورت تجهیز به قدرت و استفاده از زبان اقتدار در برابر ستمگران و مانعان رشد انسان‌ها تأکید دارند. آیات زیر نمونه‌هایی از آنهاست:

«وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرینَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَی‏ءٍ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُون» هر نیرویى در قدرت دارید، براى مقابله با آنها [دشمنان‏]، آماده سازید! و (همچنین) اسب‌هاى ورزیده (براى میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگرى غیر از اینها را، كه شما نمى‏شناسید و خدا آنها را مى‏شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعى اسلام) انفاق كنید، به طور كامل به شما بازگردانده مى‏شود، و به شما ستم نخواهد شد!(انفال/ ۶۰)

«یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذینَ یلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَ لْیجِدُوا فیكُمْ غِلْظَةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقین» اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! با كافرانى كه به شما نزدیک‌ترند، پیكار كنید! (و دشمن دورتر، شما را از دشمنان نزدیك غافل نكند!) آنها باید در شما شدت و خشونت (و قدرت) احساس كنند و بدانید خداوند با پرهیزگاران است!(توبه/ ۱۲۳)

«لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَینَاتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَ الْمِیزَانَ لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ  وَ أَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَ مَنَفِعُ لِلنَّاسِ وَ لِیعْلَمَ اللَّهُ مَن ینصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیبِ  إِنَّ اللَّهَ قَوِىٌّ عَزِیز» ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها كتاب (آسمانى) و میزان (شناسایى حق از باطل و قوانین عادلانه) نازل كردیم تا مردم قیام به عدالت كنند و آهن را نازل كردیم كه در آن نیروى شدید و منافعى براى مردم است، تا خداوند بداند چه كسى او و رسولانش را یارى مى‏كند بى‏آنكه او را ببینند، خداوند قوى و شكست‏ناپذیر است!(حدید/ ۲۵)

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات