سیاسی >>  سیاسی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۸۶۰۱

واکاوی وقایع،آشوب ها و خشونت های آبان98

آمارها نشان می دهد که در صورت ادامه روند مصرف طی دو سال آینده، ایران به وارد کننده بنزین تبدیل می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق سه راه پیش روی دولت قرار دارد؛ اول اینکه از طریق صادرات نفت خام و دیگر کالاها و از محل صادرات نفتی و غیر نفتی، اعتبار لازم برای واردات بنزین را تأمین کند که فشار تحریم‌ها از یک طرف و کسری شدید بودجه دولت حاکی از آن است که چنین چیزی امکان پذیر نیست. راه دوم اینکه پالایشگاه جدید بسازد ...

طرح سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن، از مدت­ها قبل در دستور کار دولت قرار داشت، اما هر بار به دلائل مختلف با آن مخالفت می­شد و به مرحله اجراء در نمی­آمد. امسال اما از سویی با توجه به تشدید فضای تحریمی علیه ایران و از سویی دیگر افزایش بی­رویه مصرف بنزین، دولت مجدداً این طرح را در برنامه کاری خود قرار داد. به گفته آقای رئیس جمهور در سال92(یعنی شروع آغاز به­کار دولت اول آقای روحانی) 56 میلیون لیتر بنزین در روز تولید می­شد که این رقم در سال98 به حدود100 میلیون لیتر در روز رسید. مصرف بنزین در سال گذشته و سال جاری با رشد 10 درصدی همراه بود و آن­گونه که کارشناسان مربوطه اعلام کرده­اند، با همین روند در سال1400 مجدداً می­بایست کشور وارد کننده بنزین شود. برای همین و به دلائل دیگر، دولت تصمیم به اجرای طرح سهمیه بندی بنزین گرفت.

دریافت متن کامل گاهنامه سخن هادی

فارغ از بحث­های کارشناسانه پیرامون این موضوع که آیا زمان کنونی، مقطع مناسبی برای انجام این طرح بود یا نه، اجراء شتاب­زده این طرح، موجب بروز اعتراضاتی در این زمینه شد. به گفته دکتر احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز جمعه24آبان­ماه به­هنگام دیدار مسئولان نظام با رهبر معظم انقلاب به مناسبت ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع)، ایشان خطاب به رئیس جمهور می­فرمایند، اگر می­خواستید چنین کنید، چند روز زودتر یارانه ای را که به مردم وعده داده بودید، به حساب شان واریز می­کردید. رهبر معظم انقلاب در ادامه تاکید کردند که حالا هم ظرف یکی دو روز وجه مورد نظر را به حساب مردم واریز کنید. این اتفاق اما متأسفانه نیفتاد و اشرار و آشوب­طلبان نیز که مترصد فرصتی برای ضربه­زدن به کشور بودند، از روز شنبه وارد معرکه شدند و برخی از شهرها را به ناامنی کشاندند.­

وقایع و ناآرامی­های شنبه و یکشنبه­(25 و 26آبان ماه98) هر چند از حیث زمان و گسترش، بسیار کمتر از ناآرامی­ها و اغتشاشات موارد گذشته می­باشد، اما شواهد امر نشان می­دهد که«این48ساعت» از جهت عمق خشونت و تخریب اماکن عمومی و خصوصی، خشونت­آمیزترین اغتشاشات در نوع خود شناخته می­شود.

کمتر از دو سال قبل یعنی در دی ماه سال ۹۶ تجربه‌ای چندین روزه از اعتراضاتی غیر مدنی و بعضاً خشونت‌بار در بخش‌های زیادی از کشور به وقوع پیوست. اعتراضات 25 و 26آبان ماه هر چند دامنه‌ای کمتر نسبت به اعتراضات سال ۹۶ دارد اما به شکل مشهودی عمق خشونت و رفتارهای غیرمدنی آن عمیق‌تر از قبل شده است. امروز زمانی است که مسئولین در همه قوا باید بپذیرند که در تحلیل و ریشه‌یابی اتفاقات دی‌ماه سال ۹۶ دچار اشتباه جدی شده‌اند. در همان موعد، بسیاری از تحلیل­گران، جامعه‌شناسان، اقتصاددانان، روزنامه‌نگاران و ناظران با نشان دادن نشانه‌هایی واضح و طرح ادله‌ای روشن هشدار دادند که جامعه ایران بدلیل مسائل اقتصادی درونی و تمرکز دشمنان بر جنگ اقتصادی تمام عیار علیه مردم، نه تنها همچنان مستعد بروز رفتارهایی مشابه است، بلکه تکرار آن در دفعات احتمالی بعد، قطعاً خشونت‌بارتر و ضررآفرین‌تر خواهد بود. اما همان زمان و بعد از آن موضوع چندان جدی گرفته نشد. دولت به جای تمرکز بر حل مسائل با سازوکارهای داخلی و توان ملی، به انتظار برجام و اروپا نشسته بود و عملاً آمادگی­های لازم برای مقابله با شرایط جدید بوجود نیامد. همه این­ها در شرایطی بود که رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دفعات متعدد که در این متن به آن اشاره می­شود، مردم، مسئولان و بخش امنیتی کشور را به تحرکات دشمن برای ایجاد فتنه و ناامنی در کشور از طریق استفاده از بستر نارضایتی­های اقتصادی هشدار داده بودند.

در اینکه هم در وقایع دی‌ماه ۹۶ و هم در روزهای اخیر بخشی از اتفاقات با هدایت و تحریک گروه‌های متخاصم نظام صورت گرفته، نمی‌توان هیچ شکی وارد کرد. اما محدود کردن کل ماجرا به همین مسأله یک اشتباه راهبردی است و به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در تبیین ناآرامی­های سال96،  دشمن بر روی زخم می­نشیند. در واقع بخش دیگر مسأله این است که چه بستری در جامعه وجود دارد که گروه‌های خشونت طلب و متخاصم می‌توانند از آن به نفع ایجاد اغتشاش و رفتارهای غیرمدنی بهره بگیرند؟ چرا جامعه ما در شرایطی است که یک اعتراض عادی در آن به این سرعت و با این شدت امکان منحرف شدن را پیدا می‌کند و با فاصله کوتاهی شکل آشوب به خود می­گیرد؟این بستر را می‌توان از جهات گوناگون تحلیل کرد؛ اما به­نظر می­رسد مهم­ترین دلیل آن به­خصوص در قضیه اخیر این است که جامعه احساس می‌کند که دولت باید پیش از اجرای نرخ جدید بنزین بسترها و زمینه­های لازم را برای اجرا آماده می‌کرد؛ که متاسفانه نکرد.

در این متن کوشش می­شود تا ابعاد مختلف ناآرامی­ها و اغتشاشات اخیر پدیدآمده در کشور مورد بررسی قرار گیرد. دلائل اهمیت و ضرورت اصلاح مصرف انرژی در کشور، وقایع نگاری اغتشاشات، نشانگان و مختصات ناآرامی­های آبان ماه، بررسی بسترهای داخلی وقوع آشوب­ها، بررسی نقش راهبرد فشار حداکثری دشمن در شعله­ورشدن اتفاقات آبان، چگونگی مواجهه نظام جمهوری اسلامی با حوادث پیش آمده و در نهایت پیام­ها و عبرت­های تحولات مهم آبان ماه 98 از جمله موضوعاتی است که در این متن به آن پرداخته شود.

دریافت متن کامل گاهنامه سخن هادی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
2
4
لعنت بر فتنه گران
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات