صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۱۸۶۱۸

اتاق فرمان آشوب های عراق و حمله به کنسولگری ایران در نجف!

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا چند روز قبل به عراق سفر کرد و پس از بازدید از پایگاه نظامیان آمریکایی در عین الاسد در الانبار در غرب عراق به اربیل رفت.
در کنار اهانتی که مایک پنس به حاکمیت عراق و مقامات بغداد کرد و مستقیم به پایگاه عین الاسد که به مثابه منطقه ای خودمختار آمریکایی در دل عراق است رفت و از آنجا به اربیل رفت و وقعی به حاکمان عراق نگذاشت، درخواست خطرناکی بود که وی در گفتگو با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق مطرح کرد.
 
اتاق فرمان آشوب های عراق و حمله به کنسولگری ایران در نجفمایک پنس در سفر خود در عراق به دنبال این بود که هر طور ممکن است به اتحاد و روابط ایران با عراق خدشه وارد کند و حتی پای خود را از گلیم خود بیشتر دراز کرد و برای عادل عبدالمهدی شرط تعیین کرد.
عادل الکرعاوی از فرماندهان حشد شعبی عراق در این باره  به المعلومه گفت: مایک پنس معاون ترامپ برای عبدالمهدی شرط تعیین کرده که اگر می خواهی که شهرهای عراق آرام شود باید حشد شعبی را منحل و روابط با ایران را قطع کنی.
وی همچنین خطاب به عبدالمهدی با صراحت گفته است که: »حشد شعبی و گروههای مقاومت را منحل و آنها را خلع سلاح کن و روابط با ایران را قطع کن تا در مقابل اوضاع عراق آرام شود. به نظر می رسد که طرح های آمریکا در عراق و آنچه برای آینده عراق تدارک دیده اند در داخل عین الاسد و اربیل اتفاق می افتد»
مایک پنس در این سفر با مقامات اقلیم کردستان عراق نیز دیدار کرده است و برای آن ها خط و نشان کشیده است. یکی از رهبران سیاسی منطقه کردستان عراق که خواست نامش فاش نشود، به پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفت: معاون رئیس‌جمهور آمریکا با همه طرف‌های کُرد از جمله «نیچروان بارزانی» رئیس‌ اقلیم کردستان عراق‌، «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر، «قباد طالبانی» معاون نخست‌وزیر « مصطفی سید قادر » معاون دوم رئیس‌ اقلیم کردستان عراق، نشست مشترک برگزار کرد.

به گفته این مقام کُرد، پنس خطاب به طرف‌های کُرد حاضر در نشست، مدعی شد که آمریکا به شدت از سیطره ایران بر تصمیم گیری [دولتمردان] عراق نگران است و این مسئله به هیچ وجه نمی‌تواند ادامه یابد.
به گفته این مقام کُرد، سران کردستان عراق با درخواست پنس در ارتباط با ایران، مخالفت کرده و « به پنس گفتند که کردستان تنها می‌تواند در روابط خود با ایران و آمریکا توازن برقرار کند؛ زیرا مرزهای مشترکی با تهران دارد و هر گونه مخاصمه علنی، مشکلات سیاسی و امنیتی برای آن ( اقلیم کردستان عراق) ایجاد خواهد کرد.
درست چند روز پس از این سفر و با همراهی شبکه العربیه چهارشنبه شب، گروهی از مهاجمین نقابدار که به گفته منابع محلی از اهالی شهر نجف اشرف نبوده‌اند، به کنسولگری ایران در نجف یورش برده و بخش‌هایی از آن را به آتش کشیدند. این در حالی است که العربیه در عراق ممنوع‌الفعالیت است.
پس با بررسی این حوادث و وقایع در حقیقت مشخص می شود که اتاق فرماندهی آشوب های عراق و حمله به کنسولگری ایران در نجف پایگاه نظامیان آمریکایی در عین الاسد است که با پشتوانه دلارهای سعودی صورت پذیرفته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات