صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۸۶۳۹

حرف روز/ زمین سوخته جدید!

تحولات منطقه غرب آسیا همواره اهمیت داشته است. در سال‌های گذشته، آمریکا با همراهی برخی کشورهای منطقه قصد آن را داشتند[...]
پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری

یادداشت: تحولات منطقه غرب آسیا همواره اهمیت داشته است. در سال‌های گذشته، آمریکا با همراهی برخی کشورهای منطقه قصد آن را داشتند که با حمایت از گروه‌های تروریستی، نظیر داعش با از بین بردن محور مقاومت، نظم مورد نظر خود را در منطقه مستقر کنند؛ اما تفکر مقاومت با هوشمندی و درایت از دل تهدید پدید آمده، فرصت‌های متعددی را تولید کرد. اتصال هویتی و جغرافیایی محور مقاومت مهم‌ترین و راهبردی‌ترین دستاورد ایجاد شده در سال‌ها و دهه‌های گذشته تاکنون بوده است و جمهوری اسلامی ایران مرکز ثقل و گرانیگاه این وضعیت جدید تلقی می‌شود. این صورت-بندی و نظم تاریخی، بزرگ‌ترین نگرانی آمریکا و رژیم-های سعودی و صهیونیستی به‌شمار می‌رود و از این زاویه است که حوادث پیچیده و دشوار این روزهای عراق معنا و مفهوم پیدا می‌کند.
این روزها رسانه‌ها می‌نویسند: «حمله به اماکن دیپلماتیک در عراق، انتقام‌جویی ریاض از تهران است؛ بازی در زمین سوخته؛ یک زمین بهتر از سوریه نیاز است!» توضیح آنکه دولت آمریکا پس از شکست فشار حداکثری به همان طرح دیرینه برای براندازی ایران روی آورده است. بازی در زمینه سوخته و کشاندن ایران در این زمین با هدف کشاندن درگیری‌ها به ایران نشان از عزم جدی آمریکا برای مقابله همه‌جانبه با جمهوری اسلامی دارد.
اعتراضات عراق اگر بر پایه مطالبات مردمی بود، با توجه به اصلاحات انجام شده از سوی دولت این کشور باید آرام گرفته باشد. حمله به اماکن دیپلماتیک یک کشور دیگر، واقعیت پنهان ماجراهای عراق را نمایان کرد. دو ماه از اعترضات عراق می‌گذرد و در این مدت مسئولان عراقی، مراجع تقلید و سیاستگذاران این کشور طرح‌های بسیاری را برای ارائه به مردم عراق در نظر گرفتند تا جایی که پارلمان عراق این روزها به تغییر قانون انتخابات تن داده است! و در رخدادی مهم دیروز نخست‌وزیر عراق اعلام کرد، برای جلوگیری از ریخته شدن بیشتر خون فرزندان عراق، از مسئولیت خود استعفا خواهد داد. روند پیش‌ روی تحولات عراق، بسیار حساس و سرنوشت‌ساز پیش‌بینی می‌شود. یکی از مهم‌ترین مشکلات ساختار سیاسی عراق در همه دوره‌های اخیر انتخاب نخست‌وزیر بوده است. روز گذشته «عادل عبدالمهدی» در پیام استعفایش، اشاره داشت به تبعیت از مرجعیت استعفای خود را تقدیم پارلمان خواهد کرد. انتظار آن است که فرایند انتخاب نخست‌وزیر نیز با تدبیر مرجعیت و با همراهی دیگر جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گیرد تا زمینه‌ساز آرامش و ثبات در عراق شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات