صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۱۸۶۶۳

چرا حاميان دولت از مردم خجالت می‌كشند

بررسی‌ها از عملکرد مجلس نشان می‌دهد در ۳۷۴ جلسه علنی که در مجلس برگزار شده است، ۶۶۴ طرح و لایحه مطرح شده که از این تعداد، ۴۴۷ طرح توسط خود نماینده‌ها ارائه شده اند. ۲۷۸ مورد آن که بیش از نصف طرح‌ها به حساب می‌آید، هنوز بررسی نشده و ۸۹  مورد آن نیز بایگانی و تنها ۶۱ مورد آن به قانون تبدیل شد.
پایگاه بصیرت / فرهاد کوچک زاده

چرا حاميان دولت از مردم خجالت می‌كشند

خانم پروانه سلحشوری نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با روزنامه «آرمان ملی»گفت: رئيس‌جمهور شرايط را به‌گونه‌اي رقم زد که حاميانشان در حاشيه قرار گرفتند و از مردم خجالت مي‌کشند. بررسی علل سرافکندگی حامیان و عاملان رای آوری دولت که تا به امروز اکثر پست های کلیدی اجرائی را در اختیار دارند موضوعی بسیار مهم است. افرادی که پست های کلیدی اجرائی را در اختیار دارند، اما در مقام سخن خود را در جایگاه اپوزیسیون قرار می دهند و در صدد جدا نشان دادن صف خود از دولت می باشند. اما مسبب واقعی وضعیت فعلی چه کسانی هستند؟

خانم سلحشوری در توضیح علت وجود مشکلات فعلی هیچ نقشی برای دولت و مجلس قائل نیستند و می گوید: دست دولت و مجلس شوراي اسلامي براي برنامه‌ريزي و اقدام در راستاي خارج کردن اقتصاد کشور از گرداب تحريم‌ها بسته است و کسان ديگري تصميم‌گيري مي‌کنند. هر اتفاقي که مي‌خواهد اعتماد مردم به نهادهاي انتخابي را بالا ببرد، ‌هزار مانع بر سر راهش قرار مي‌گيرد.

در تحلیل افاضات خانم دکتر سلحشوری توجه به چند نکته قابل توجه است:

1- نزدیک شدن به زمان انتخابات: همزمان با نزديك شدن به ايام انتخابات یازدهمین مجلس شوراي اسلامي، جريان اصلاحات به دنبال برطرف نمودن رسوايي‌هاي خود و دست و پا زدن براي حضور موفق در انتخابات است. چرا که کارنامه سیاه و پر از خطای این جریان سیاسی در ذهن بیدار ملت وجود دارد، در سال هایی که مجلس می بایست جلودار مقابله با تحریم ها و حرکت در جهت رفع مشکلات کشور باشد خبرهایی از طرف مجلس به جامعه مخابره شد که در هیچ جمعی نمی توان از آن دفاع کرد، خبرهایی همچون برنامه کمیسیون فرهنگی مجلس برای سفر به جام‌جهانی روسیه، ضرب و شتم یک ماموران پلیس راهور توسط نماینده مجلس، درگیری لفظی کارمند گمرک با نماینده مجلس سراوان، دفاع نماینده لیست امید از فیش نجومی‌ پدرش و سلفی حقارت تنها بخشی از کارنامه مجلس فعلی است.

بررسی‌ها از عملکرد مجلس نشان می‌دهد در ۳۷۴ جلسه علنی که در مجلس برگزار شده است، ۶۶۴ طرح و لایحه مطرح شده که از این تعداد، ۴۴۷ طرح توسط خود نماینده‌ها ارائه شده اند. ۲۷۸ مورد آن که بیش از نصف طرح‌ها به حساب می‌آید، هنوز بررسی نشده و ۸۹  مورد آن نیز بایگانی و تنها ۶۱ مورد آن به قانون تبدیل شد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس نیز در گزارش از عملکرد مجلس دهم گفت: حدود ۲۰۰ طرح تحقیق و تفحص به هیات رئیسه مجلس واصل‌ شده است که بسیاری از طرح‌های تفحص، به دلیل اینکه نمایندگان وقت نداشتند، تحقیق و تفحص‌ها در مسیر بررسی متوقف می‌شدند و در نهایت تنها تعداد اندکی به نتیجه رسید؛ به عبارتی تحقیق و تفحص کلید می‌خورد، ولی سرانجامش معلوم نبود.

بنابراین عملکرد ضعیف مجلس و دستان خالی لیست امید برای گزارش به ملت سبب شد تا اعضاء این جریان سیاسی به جای گزارش از عملکرد 4 ساله خود با فرار به جلو موضوعات دیگر را برجسته نمایند تا بعد از 4 سال حضور در مهمترین جایگاه قانونگذاری با  اپوزوسیون انگاری موفق به کسب رای دوباره گردند.

 

2- عملکرد دولت: با دقت نظر در تصمیم دولت در خصوص افزایش قیمت حامل های انرژی، می توان علت خجالت حاميان دولت از مردم را فهمید. تصمیمی که در نحوه اعلام، توجیه و زمان گرانی بنزین اشتباه صورت گرفت و کشور را درگیر اغتشاش کرد. آیا خسارت به ۷۳۱ بانک، ۱۴۰ مکان عمومی، ۷۰ پمپ بنزین و ۹مکان مذهبی، ۳۰۷ خودرو و ۱۰۷۶ موتورسیکلت با تصمیم اشتباه دولت صورت نگرفت؟ اگر دولت اختیار ندارد چگونه می تواند تصمیمی اتخاذ کند که جز چهار استان در تمامی استان ها درگیری و اغتشاش بوجود آید؟ آیا سخنان خانم سلحشوری از جنس سخنان دکتر روحانی نمی باشد که گفته‌اند« من هم صبح جمعه فهمیدم قیمت بنزین تغییر کرده، چون اجرای تصمیم سران قوا را به شورای امنیت کشور واگذار کرده بودم.»

 دکتر علی مطهری نماینده لیست امید در این خصوص می گوید: رئیس‌جمهور مقام اول اجرایی کشور است و باید برای اجرای آن تصمیم در جزئیات آن دخالت می‌کرد و قبل از همه با مردم صحبت می‌کرد و ضرورت اصل این کار را - نه با این شیب تندی که انجام شد - برای مردم بیان می‌کرد. در واقع به شخصیت مردم احترام می‌گذاشت نه اینکه آنها را غافلگیر کند. این سخن رئیس‌جمهور عذر بدتر از گناه است.

روزنامه آفتاب یزد در 9 آذر 1398 می نویسد: آقای روحانی فکر کرد با بیان این موضوع می‌تواند فرار رو به جلو کند و مسئولیت ماجرا را به گردن دیگران بیاندازد، در حالیکه مردم او را به نمایندگی ازخودشان تعیین کردند تا مجری قانون اساسی باشد و قانون اساسی به او اختیاراتی داده ، مگر می‌شود کسی یک چنین اختیاراتی نداشته باشد و دم از اصلاح امور و بهبودی اوضاع مردم بزند؟

3- اعضاء کابینه دولت: جریان سیاسی اصلاحات همواره در صدد انتقال پیام جدایی از دولت هستند. درحالی که نگاه اجمالی به کابینه دولت نشان می دهند آنها به تمام و کمال سهم خود را از حمایت دولت دریافت کرده اند.

گرایش سیاسی دولت روحانی

با احتساب برخی معاونان و منصوبان رئیس‌جمهور(۴۸ نفر)

دولت یازدهم

دولت دوازدهم

اصلاح طلب

۲۲

۱۹

اصولگرا

۵

۲

اعتدال

۱۵

۱۰

مستقل

۶

۱۷

 

این لیست بررسی‌شده از تعداد ۴۰ مسئولیت مستقیم و تأثیرگذار دولت حسن روحانی در سال‌های گذشته بود که ۳۲ نفر از آنها گرایش به اصلاح‌طلبی داشتند. بر اساس آمار نزدیک به ۸۰ درصد از اعضاء دولت روحانی از حزب  اصلاح‌طلب، کارگزارانی و اعتدال و توسعه هستند.

سخن پایانی؛ عامل وضع فعلی کشور، ایجاد فاصله بین مسئولین و مردم است، افرادی که مناسب اجرائی را در اختیار دارند. همواره سیاست فرار به جلو را اتخاذ می کنند. در مواقع حساس با عدم حضور خود یا منطق غیر قابل باور در صدد حل مشکل جامعه هستند به عنوان مثال دکتر روحانی در تاریخ 7 خرداد 1398 گفت: دولت من شاید یکی از دولت‌هایی باشد که خیلی در میان مردم است، من خودم بارها به دوستان گفته‌ام؛ من روزانه نظرسنجی می‌کنم؛ یعنی در خیابان وقتی با ماشین می‌روم تمام چهره‌های مردم را نگاه می‌کنم؛ اینکه چند نفر لبخند دارند، چند نفر عصبانی‌اند، چند نفر قیافه‌شان گرفته است و به هر شهری و در هر جمعیتی می‌روم، خودم نظرسنجی می‌کنم و نگاه آدم‌ها را نسبت به خودم می‌بینم؛ پس نیازی نیست که روزنامه‌ها از مشکلات مردم بنویسند تا رئیس‌جمهور باخبر شود! رئیس‌جمهور و دولت درد مردم را می‌داند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات