صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۸۷۱۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 11 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): جنگ نرم همه‌جانبه‌ دشمن، امروز قابل انکار نیست. با این‌حال، برخی آن را انکار می‌کنند و این خود نیز بخشی از جنگ نرم است.(1397/9/6)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

بایسته‌های مسئولیت‌پذیری

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از آغاز جلسه درس خارج فقه دیروز خود با شرح روایتی درباره توصیه پیامبر اعظم(ص) خطاب به جناب ابوذر، ضمن انتقاد به نام‌نویسی بی‌محابای برخی افراد در انتخابات مجلس، تأکید کردند: «هر مسئولیّتی، هر سِمَتی، هر توانایی‌ای، در کنارش یک مسئولیّتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد. باید دید که آیا می‌توانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است.» این سخنان از آن رو اهمیت دارد که در روزهای گذشته دیده شده است بسیاری از افراد مسئول در مدیریت راهبردی جامعه توانایی و تعهد کافی نداشته‌اند و زیان‌های عظیمی به جامعه اسلامی ما وارد کرده‌اند که اگر هدایت و تدبیر رهبری نبود، مسئولیت‌نپذیری برخی مدیران حوادث سنگین‌تر و بیشتری را برای انقلاب اسلامی رقم می‌زد. در زمینه مسئولیت‌پذیری سفارش‌های مکرری از رهبر معظم انقلاب وجود دارد که قابل تعمیم و تطبیق به همه افراد مسئول جامعه اسلامی است و در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:
1ـ پرهیز از كامجویی از قدرت: در نظام جمهوری اسلامی، پذیرش مسئولیت به معنای كامجویی از قدرت نیست؛ به معنای قبول زحمات خدمت به مردم است؛ مسئولیت را با سختی‌ها و دغدغه‌هایش و با مجاهدتی كه باید برای ادای آن كرد، قبول كنیم.
2ـ احساس مسئولیت همگانی: احساس مسئولیت امری ملی است و رهبر معظم انقلاب در این زمینه می‌فرمایند: ما هر كدام‌مان در هر جایی كه هستیم، باید برای سرنوشت كشور و برای آینده‌ كشور، احساس مسئولیت و تعهد كنیم و بدانیم كه می‌توانیم نقش ایفا كنیم.
3ـ مسئولیت‌پذیری: همه‌ ما نسبت به آنچه انجام می‌دهیم، مسئولیم؛ منتها مسئولیت‌ها غالباً با پایان دوره‌ مسئولیت تمام نمی‌شود؛ چون کارهای ما در کارهای افراد بعد از ما تأثیر می‌گذارد.
4ـ شناخت موانع راه: احساس مسئولیت و تعهد باید آگاهانه باشد. فرد باید بداند به دنبال چه چیزی است و موانع راه را بشناسد.
5ـ آشنایی با نیازهای مردم: هنر یک مدیر این است که مسئولیت‌پذیری داشته باشد. مسئولان باید به وظایف خودشان عمل كنند؛ نیازهای مردم را بفهمند، درك کرده و تأمین كنند.
6ـ افتخار به امانت: مسئولیت‌هایی که من و شما داریم، امانت‌هایی در دست ماست؛ به مسئولیت در این نظام، احساس افتخار كنیم.

 

▼ گزارش روز

نظام اسلامی در کنار مردم

بازی با اعداد و اعلام آمار عجیب و غریب درباره تعداد کشته‌شدگان در حوادث اخیر یکی از برنامه‌ها و راهبردهای رسانه‌ها و جریان‌های ضد ایرانی پس از پایان آشوب‌های آبان 98 است! «بی‌بی‌سی فارسی» و «ایران اینترنشنال» هر ساعت عددی تازه می‌سازند و رسانه‌ها و سران فتنه 88 که با اغتشاش و ریخته شدن خون تعدادی از مردم عزیز ایران در سودای کسب قدرت بودند، پس از گذشت 10 سال از آن روزهای شوم بار دیگر امیدوار شده‌اند و به دنبال مصادره به مطلوب اتفاقات اخیر هستند و لذا آمارهای عجیب و غریب می‌سازند! چنانکه پایگاه «کلمه» نزدیک به سران فتنه مدعی آمار 100 کشته فقط در شهریار شده است! اما آیا جمهوری اسلامی مدعی است هیچ‌کس کشته نشده و هیچ تیری از سوی نیروهای امنیتی شلیک نشده است؟ پاسخ منفی است! در حوادث اخیر تعدادی از معترضان و آشوبگران جان‌شان را از دست دادند؛ اما نکته مهم این است که این افراد چرا و چگونه کشته شدند؟ بر اساس اخبار میدانی و گزارش‌های امنیتی و نظامی تقریباً تمامی این حوادث در دو بستر رخ داده است؛ دسته اول مهاجمانی هستند که به مراکز مهم حمله کردند! در یک نمونه در سیرجان تعدادی با حمله به یکی از ذخایر بنزین کشور قصد آتش زدن آنها را داشتند. تصور کنید نیروهای امنیتی مانع آنها نمی‌شدند و مهاجمان موفق به منفجر کردن ذخایر می‌شدند، آنگاه چه حادثه هولناکی رخ می‌داد و چند نفر بی‌گناه جان می‌باختند؟ همچنین طبق همه پروتکل‌های بین‌المللی زمانی که عده‌ای قصد ورود به مناطق نظامی و تلاش برای دسترسی به سلاح گرم را داشته باشند، اجازه تیراندازی صادر می‌شود! یا افرادی که با سلاح گرم یکی از مهم‌ترین مسیرهای انرژی کشور را بسته و به نیروهای امنیتی شلیک می‌کنند، پس از اولتیماتوم 48 ساعته چاره‌ای جز شلیک برای دستگاه امنیتی باقی نگذاشتند!
دسته دوم از کشته‌شدگان افرادی هستند که گروه‌های سازماندهی شده وابسته به گروهک نفاق و... در میان تجمعات با هدف تحریک جامعه و شعله‌ور کردن آشوب‌ها با سلاح گرم آنها را هدف قرار ‌دادند؛ افرادی که در روزهای ابتدایی به خیابان آمده بودند تا نسبت به افزایش قیمت بنزین اعتراض کنند؛ اما قربانی اهداف سیاسی و منافع دشمنان ملت ایران شدند. افرادی که نظام اسلامی در کنار آنها قرار دارد و خود را موظف به دلجویی از خانواده آنها و دستگیری و مجازات قاتلان آنها می‌داند.

 

▼ اخبار ویژه

30 هزار دلار برای آتش زدن کنسولگری

تارنمای عراقی «افاق» از دستان پشت پرده امارات متحده عربی و دستگیری فرد نفوذی در میان معترضان عراقی خبر داد که عامل آتش‌زدن کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف بوده است. این تارنمای خبری بدون ذکر نام فرد بازداشت شده، نوشت: وی اعتراف کرده است در مقابل دریافت ۳۰ هزار دلار از سفارت امارات در عراق، اقدام به آتش‌زدن کنسولگری ایران در نجف کرده است. گفتنی است، برخی شبکه‌های تلویزیونی وابسته به عربستان سعودی، از جمله «العربیه» و «اسکای‌نیوز» وابسته به امارات آتش‌زدن چهارشنبه شب ساختمان کنسولگری ایران در نجف اشرف را به صورت مستقیم و زنده پخش می‌کردند.

به نوشته پایگاه «بالکان‌پست» در اثر زلزله قدرتمند اخیر در آلبانی، شماری از اعضای گروهک تروریستی منافقین کشته شده‌اند. مقر این گروهک با مرکز این زمین‌لرزه فاصله کمی داشته و همین امر به افزایش تلفات این گروه منجر شده است. به نوشته این پایگاه خبری، مقامات آلبانی تلاش کرده‌اند از درز این خبر جلوگیری کنند و انتقال مجروحان به بیمارستان هم در سکوت خبری انجام شده است.

 

▼ اخبار

1ـ ما به کار با ایران ادامه می‌دهیم

«جوزف بورل» که از حامیان برجام و از منتقدان یکجانبه‌گرایی دولت آمریکا به شمار می‌آید، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا شد. این دیپلمات اسپانیایی که به صراحت لهجه و دوری از ادبیات دیپلماتیک معروف است، رویکرد آمریکا در قبال ونزوئلا را به «کابوی‌ها» تشبیه کرده است. جوزف بورل چندی پیش درباره اینکه آیا برجام مرده است، گفت: «این توافق مرده است، اما نه برای ما. آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند آن را بکشند، آن هم به صورت یکجانبه، همان‌طور که کارها را بدون مشورت قبلی، بدون اینکه منافع اروپایی‌ها را در نظر بگیرند، انجام می‌دهند.» بورل همچنین درباره اتهام‌زنی آمریکا به ایران در زمینه مسائل منطقه گفت: «ما بچه نیستیم که آنچه را که آنها می‌گویند، دنبال کنیم. ما چشم‌انداز خود و منافع خود را داریم و به کار با ایران ادامه می‌دهیم... ایران می‌خواهد اسرائیل را محو کند؟ چیز تازه‌ای نیست. باید با این کنار بیایید.»

2ـ روحانی تعهدی به ۲۴ میلیون رأی خود نداشت

«صادق زیباکلام» از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «من به‌عنوان کسی که آرای بسیاری برای آقای روحانی جذب کردم و نزدیک به سه ماه به این استان و آن استان رفتم تا مردم را به رأی ‌دادن به او تشویق کنم، اکنون اذعان می‌کنم به رویه‌های او انتقاد دارم. او تعهدی به ۲۴ میلیون رأیی که در سال ۹۶ اخذ کرد، نداشت. آقای روحانی به‌ عنوان دومین فرد این مملکت کوچک‌ترین واکنشی بعد از افزایش قیمت بنزین و ناآرامی‌های اخیر نشان نداد، مگر لبخند زدن و گفتن اینکه من هم جمعه از قیمت بنزین مطلع شدم و این خیلی دردناک است. در این روز‌ها اگر کسی از سیاره دیگری می‌آمد و می‌پرسید حسن روحانی در کشورتان چه مسئولیتی دارد، همه می‌گفتند هیچ مسئولیتی ندارد. باور کنید رویم نمی‌شود در چشم کسانی که با تشویق من به روحانی رأی دادند، نگاه کنم؛ شرمنده آنهایم.»

3ـ درآمد 263 هزار میلیاردی شرکت ملی نفت در شش ماه

عملکرد بودجه شرکت‌های دولتی در شش ماه نخست سال 1398 نشان می‌دهد شرکت مادر تخصصی ملی نفت ایران در این مدت 263 هزار و 619 میلیارد تومان درآمد داشته است. همچنین شرکت ملی گاز ایران 21 هزار و 117 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی درآمد 2 هزار و 349 میلیارد تومانی داشته است و درآمد شرکت مادر تخصصی ملی صنایع پتروشیمی نیز 673 میلیارد تومان بوده است. در میان درآمدهای این چهار شرکت، شرکت ملی نفت از محل سود حاصله بالغ بر سهم 334 میلیارد تومان به دولت داده و 880 میلیارد تومان نیز مالیات پرداخت کرده است. شرکت ملی گاز 105 میلیارد، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی 7 میلیارد و شرکت ملی صنایع پتروشیمی «صفر» مالیات پرداخت کرده‌اند.

4ـ ارزانی بنزین و بی‌انگیزگی برای تولید خودروهای برقی

«حمید گرمابی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره ضرورت تولید خودروهای کم‌مصرف با توجه به افزایش قیمت بنزین، گفت: مصرف بنزین خودروهای خارجی 50 درصد کمتر از مشابه داخلی آنهاست که این امر از یک‌سو به اقتصاد کشور کمک کرده و از سوی دیگر از آلودگی هوا می‌کاهد. وی افزود: خودروهای برقی از نظر قیمت مناسب بوده و توان رقابت با سایر خودروها را دارند. خودروسازان باید تولید خودروهای کم مصرف و برقی را در دستور کار خود قرار می‌دادند. حال فرصتی به دست آمده تا زیرساخت مورد نیاز برای تولید این خودروها فراهم شود. وی اظهار داشت: ارزانی بنزین موجب بی‌انگیزگی خودروسازان در تولید خودروهای برقی و هیبریدی شده بود، اما با قیمت فعلی بنزین، خودروسازان باید هر چه سریع‌تر به فکر تولید این خودروها باشند.

 

▼ اخبار کوتاه

جزئیات عملکرد هفت ماهه بودجه سال 98 نشان می‌دهد، در این مدت حدود 78 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده است. طبق مصوبه سران قوا درآمدهای مالیاتی برای سال جاری 127 هزار میلیارد تومان تعیین شد که عملکرد کنونی نسبت به رقم مصوب سران قوا 61/6 درصد و نسبت به قانون بودجه (140 هزار میلیارد تومان) حدود 55 درصد محقق شده است. یکی از پیشنهادها در لایحه بودجه 1399 برای افزایش درآمدهای مالیاتی، سناریوی 160 هزار میلیارد تومان (به جز درآمدهای گمرک) است.

«سردار محمدرضا یزدی» فرمانده سپاه تهران بزرگ در حاشیه حضور خود در جلسه شورای شهر تهران، درباره اعتراضات اخیر در کشور گفت: برخی از افراد ما در جامعه به دست اغتشاشگران از پشت تیر خورده‌اند. بنده این را تأیید می‌کنم، البته برخی هم آشوبگر بوده‌اند. افرادی که کشته شده‌اند، بررسی و به خانواده‌های آنها سرکشی می‌کنیم. همان‌طور که صف آشوبگران از صف مردم جدا شد، صف کشته‌شدگانی که قصد تخریب داشتند، از کشته‌شدگان دیگر جدا می‌شود.

«مدرس خیابانی» قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از الزامات مهم برای اجرایی شدن کامل توافق‌نامه تجاری ایران و اوراسیا را فراهم کردن زیرساخت‌های بانکی و تقویت و توسعه آن دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد شعب بانک‌های ایرانی در اوراسیا و اعلام آمادگی مجموعه نظام بانکی کشور برای همکاری مشترک با بانک اوراسیا، از جمله این الزامات است. اقدام بعدی حذف دلار است که ایران و روسیه آن را شروع کرده‌اند.

وزارت کشور یمن اعلام کرد، دو هسته اصلی را که به طور مستقیم زیر نظر افسران سرویس اطلاعاتی عربستان کار می‌کردند، متلاشی کرده است. این وزارتخانه تأکید کرد، دستگاه‌های امنیتی با دقت و هوشیاری تحرکات هسته‌های وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی را دنبال می‌کنند و از هیچ‌گونه تلاشی برای مقابله با بر هم زنندگان امنیت فروگذار نخواهند کرد.

شب گذشته تروریست‌های داعشی با سوءاستفاده از اوضاع سیاسی‌ـ امنیتی عراق، به چند روستا از جمله روستای نفت خان در استان دیالی عراق حمله کردند. در پی این تحرکات، چندین یگان از حشدالشعبی به منطقه اعزام شده‌اند و درگیری شدیدی میان تروریست‌های داعشی و حشدالشعبی درگرفته است.

«سیدحمید حسینی» دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به کاهش 540 میلیون دلاری صادرات به عراق در هفت ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، گفت: روند کاهشی صادرات، ناشی از اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر در عراق بوده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات