صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۸۷۱۷

از اظهارات جوزف بورل تا شرمندگی زیباکلام

1ـ ما به کار با ایران ادامه می‌دهیم

«جوزف بورل» که از حامیان برجام و از منتقدان یکجانبه‌گرایی دولت آمریکا به شمار می‌آید، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا شد. این دیپلمات اسپانیایی که به صراحت لهجه و دوری از ادبیات دیپلماتیک معروف است، رویکرد آمریکا در قبال ونزوئلا را به «کابوی‌ها» تشبیه کرده است. جوزف بورل چندی پیش درباره اینکه آیا برجام مرده است، گفت: «این توافق مرده است، اما نه برای ما. آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند آن را بکشند، آن هم به صورت یکجانبه، همان‌طور که کارها را بدون مشورت قبلی، بدون اینکه منافع اروپایی‌ها را در نظر بگیرند، انجام می‌دهند.» بورل همچنین درباره اتهام‌زنی آمریکا به ایران در زمینه مسائل منطقه گفت: «ما بچه نیستیم که آنچه را که آنها می‌گویند، دنبال کنیم. ما چشم‌انداز خود و منافع خود را داریم و به کار با ایران ادامه می‌دهیم... ایران می‌خواهد اسرائیل را محو کند؟ چیز تازه‌ای نیست. باید با این کنار بیایید.»

2ـ روحانی تعهدی به ۲۴ میلیون رأی خود نداشت

«صادق زیباکلام» از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «من به‌عنوان کسی که آرای بسیاری برای آقای روحانی جذب کردم و نزدیک به سه ماه به این استان و آن استان رفتم تا مردم را به رأی ‌دادن به او تشویق کنم، اکنون اذعان می‌کنم به رویه‌های او انتقاد دارم. او تعهدی به ۲۴ میلیون رأیی که در سال ۹۶ اخذ کرد، نداشت. آقای روحانی به‌ عنوان دومین فرد این مملکت کوچک‌ترین واکنشی بعد از افزایش قیمت بنزین و ناآرامی‌های اخیر نشان نداد، مگر لبخند زدن و گفتن اینکه من هم جمعه از قیمت بنزین مطلع شدم و این خیلی دردناک است. در این روز‌ها اگر کسی از سیاره دیگری می‌آمد و می‌پرسید حسن روحانی در کشورتان چه مسئولیتی دارد، همه می‌گفتند هیچ مسئولیتی ندارد. باور کنید رویم نمی‌شود در چشم کسانی که با تشویق من به روحانی رأی دادند، نگاه کنم؛ شرمنده آنهایم.»

3ـ درآمد 263 هزار میلیاردی شرکت ملی نفت در شش ماه

عملکرد بودجه شرکت‌های دولتی در شش ماه نخست سال 1398 نشان می‌دهد شرکت مادر تخصصی ملی نفت ایران در این مدت 263 هزار و 619 میلیارد تومان درآمد داشته است. همچنین شرکت ملی گاز ایران 21 هزار و 117 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی درآمد 2 هزار و 349 میلیارد تومانی داشته است و درآمد شرکت مادر تخصصی ملی صنایع پتروشیمی نیز 673 میلیارد تومان بوده است. در میان درآمدهای این چهار شرکت، شرکت ملی نفت از محل سود حاصله بالغ بر سهم 334 میلیارد تومان به دولت داده و 880 میلیارد تومان نیز مالیات پرداخت کرده است. شرکت ملی گاز 105 میلیارد، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی 7 میلیارد و شرکت ملی صنایع پتروشیمی «صفر» مالیات پرداخت کرده‌اند.

4ـ ارزانی بنزین و بی‌انگیزگی برای تولید خودروهای برقی

«حمید گرمابی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره ضرورت تولید خودروهای کم‌مصرف با توجه به افزایش قیمت بنزین، گفت: مصرف بنزین خودروهای خارجی 50 درصد کمتر از مشابه داخلی آنهاست که این امر از یک‌سو به اقتصاد کشور کمک کرده و از سوی دیگر از آلودگی هوا می‌کاهد. وی افزود: خودروهای برقی از نظر قیمت مناسب بوده و توان رقابت با سایر خودروها را دارند. خودروسازان باید تولید خودروهای کم مصرف و برقی را در دستور کار خود قرار می‌دادند. حال فرصتی به دست آمده تا زیرساخت مورد نیاز برای تولید این خودروها فراهم شود. وی اظهار داشت: ارزانی بنزین موجب بی‌انگیزگی خودروسازان در تولید خودروهای برقی و هیبریدی شده بود، اما با قیمت فعلی بنزین، خودروسازان باید هر چه سریع‌تر به فکر تولید این خودروها باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات