صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۱۸۷۴۶
در سالنامه ۲۰۲۰ اکونومیست منعکس شد

پیش‌بینی هوش مصنوعی از سرنوشت ترامپ و اتفاقات سال 2020

 پیش‌بینی هوش مصنوعی از سرنوشت ترامپ و اتفاقات سال 2020
 
 
نشریه انگلیسی «اکونومیست» سی‌وچهارمین نسخه از سلسله گزارش‌های سالانه خود پیرامون پیش‌بینی سال میلادی جدید را تحت عنوان «جهان در ۲۰۲۰» منتشر کرد. به اعتقاد «اکونومیست»، نتایجی که قرار است در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا – برگزیت – حاصل شود، نگرانی‌ها پیرامون چشم‌انداز نامطلوب اقتصاد جهان و ترس از تشدید فعالیت‌های هسته‌ای، ۲۰۲۰ را به سالی آزمون‌گر تبدیل خواهد کرد. با این حال رویدادهای بسیاری برای جشن گرفتن در این سال وجود دارد، از جمله رویدادهای بزرگ ورزشی جهان در ژاپن و استرالیا، و ماجراجویی‌ها در کره مریخ. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» بر این اساس ۱۲ تِم غالبی که در گزارش «اکونومیست» برای سال آینده پیش‌بینی شده‌ عبارتند از:
۱- زمان قضاوت فرارسید: این گزاره برای دونالد ترامپ مصداقی دوگانه دارد: از یک طرف در کنگره آمریکا، دموکرات‌ها تلاش خواهند کرد او را از ریاست‌جمهوری خلع کنند (هر چند انتظار می‌رود جمهوری‌خواهان سنا او را نجات دهند)، از طرف دیگر انتخابات پراضطراب ماه نوامبر را در پیش خواهد داشت. البته شاید انتخاباتی خوش‌یمن در انتظار ترامپ نباشد: هوش مصنوعی که ما (اکونومیست) از او مشورت می‌گیریم، روی باخت ترامپ حساب باز کرده است. در این میان بریتانیایی‌ها نیز احتمالا فرصت می‌یابند درخصوص آینده بوریس جانسون تصمیم بگیرند.
۲- نبرد اقتصادها با نرخ‌های منفی: بانک‌ها، به‌خصوص در اروپا، سال آینده را در تقلا با نرخ‌های بهره منفی خواهند بود. اقتصاد آمریکا نیز با تهدید رکود مواجه است، هر چند جای تعجب نخواهد بود اگر این فاجعه رخ ندهد و بازارها جانی دوباره بگیرند.
۳- چین، مثبت‌ها را برجسته می‌کند: در ۲۰۲۰ دولت پکن ادعا خواهد کرد به هدف «رفاه متوسط» خود رسیده است. در این رابطه سایر کشورها مجبور می‌شوند میان قلمرو اثرگذاری چین و سیاست اول آمریکا، جایگاه خود را در تجارت و تکنولوژی تعیین کنند.
۴- ورزش، سالی بزرگ در پیش دارد: المپیک ۲۰۲۰ توکیو مخاطبان بی‌شماری در سراسر جهان خواهد داشت. ژاپن یازدهمین کشور پرجمعیت و سومین اقتصاد بزرگ جهان است، کشوری صلح‌طلب، باثبات و دموکراتیک. با وجود تابش خورشید بر تمام جغرافیای این کشور، هنوز اما ژاپن در سطح جهانی به چشم نمی‌آید. با این حال به‌نظر این وضعیت در ۲۰۲۰ تغییر خواهد کرد. از آنجا که توکیو خود را برای المپیک تابستانی مهیا می‌کند، چشم جهان معطوف به ژاپن خواهد شد. رهبران این کشور می‌خواهند از این فرصت نادر نهایت استفاده را ببرند. رقابت‌های‌ یورو ۲۰۲۰ نیز علاوه‌بر ۱۲ کشور محل برگزاری، هیجان فوتبالی را در جای‌جای جهان برخواهد انگیخت. به‌علاوه در این سال ورزش کریکت بیستمین جام‌ جهانی را در استرالیا و رقابت‌های سطح پایین‌تر «هاندرد» خود را در انگلیس برگزار خواهد کرد.
۵- نگرانی پیرامون تکثیر هسته‌ای: ۷۵ سال پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی، دوره پنج ساله بازبینی پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی با چالش‌هایی مواجه است. با تضعیف و انحلال توافقات کنترل سلاح‌های اتمی، ترس از رقابت‌های هسته‌ای جدید، جامعه جهان را فرا خواهد گرفت.
۶- محبوبیت ناگهانی «ثبات و سازگاری»: حداقل در حد حرف! در شهر کانمینگ در جنوب چین، کشورها به بحث پیرامون تنوع‌زیستی خواهند نشست. در گلاسکو احتمالا بیانیه‌هایی درخصوص ضرورت مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای اعلام خواهد شد. رهبران کسب‌وکارها البته تا زمانی که سهامداران به آنها اجازه دهند، رأی به حمایت از سرمایه‌داری سازگار خواهند داد.
۷- آغوش باز خاورمیانه به روی جهان: دبی امیدوار است آخرین قدم‌های اجرای پروژه عظیم «ورد اکسپو» خود را بردارد و در ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰ آن را افتتاح کند. خانم ریم الهاشمی، مدیرعامل این ابرپروژه مدعی است «دوبی ورد اکسپو ۲۰۲۰» برای تمام منطقه خواهد بود. بر این اساس تِم «ارتباطات افکار، ساخت آینده» برای دبی به‌عنوان یک قطب تجاری با جمعیت متنوع (تنها ۸ درصد از جمعیت آن اماراتی هستند) محوریت دارد. به‌علاوه این پروژه بیانگر جاه‌طلبی‌های مقامات اماراتی است، کشوری که وزارت هوش مصنوعی دارد و در ۲۰۱۹ اولین فضانورد خود را راهی فضا کرد. ترسناک‌تر از پروژه اماراتی‌ها، رهبری دور جدید نشست‌های «گروه ۲۰» است که سال آینده به‌طور کاملا نامانوس به عربستان سعودی محول خواهد شد (۲۰۱۹ ژاپن میزبان این گروه بود).
۸- ماموریت‌های چندگانه به مریخ: عاشقان مریخ می‌توانند سالی پرهیجان را در ۲۰۲۰ انتظار داشته باشند. در این رابطه سازمان‌های فضایی در آمریکا، اروپا، چین و امارات همگی برنامه دارند با ارسال کاوشگرهای خود به مریخ ماجراجویی‌های خود را روی این سیاره آغاز کنند. محرک همه این ماموریت‌ها، تشنگی برای دانش است، درحالی‌که هر یک از این ماموریت‌ها اهداف بلندپروازانه‌ای را فراتر از کره بشر در سر می‌پرورانند.
۹- فراز و فرودهای تکنولوژی: تاکسی‌های پرنده، سوپرخودروهای برقی و پزشکی شخصی‌شده در اوج فناوری‌های سال آینده قرار خواهند داشت؛ درحالی‌که غول‌های تکنولوژی خود را برای غل‌وزنجیر‌های مقرراتی، مالیاتی و بازرسی‌های گسترده‌تر آماده می‌کنند. اینستاگرام نیز خود را در بحبوحه مناقشات این دوره از انتخابات آمریکا خواهد یافت.
۱۰- طنین‌انداز شدن سالگردهای بزرگ، به‌خصوص ۲۵۰ سالگی بتهوون: در ۲۰۲۰، ۵۰۰ سال از مرگ رافائل (نقاش برجسته دوره رنسانس)، ۴۰۰ سال از ورود اولین انگلیسی‌ها به آمریکا، ۳۰۰ سال از ترکیدن حباب مالی به اصطلاح دریایی جنوبی در کشورهای غربی، ۲۰۰ سال از مرگ فلورنسه نایت‌تنیگل (بنیان‌گذار پرستاری مدرن. بر این اساس سازمان جهانی بهداشت ۲۰۲۰ را سال پرستاری نامیده است)، ۱۰۰ از اعلام قانون مقابله با استعمال مشروبات الکلی در آمریکا و ۷۵ سال از تأسیس سازمان‌ملل خواهد گذشت.
۱۱- موجی از سرگرمی‌ها شکل خواهد گرفت: جنگ پخش تلویزیونی شدت می‌یابد، به‌خصوص اینکه پخش‌کنندگان تلاش می‌کنند چشم‌اندازی جدید به روی گیمرها بگشایند. با این حال طرفداران جیمز باند، برای بیست‌وپنجمین نسخه فیلم محبوبشان به سینمای سنتی هجوم خواهند آورد. موزه ملی جدید در قاهره نیز نشان خواهد داد هنوز حضور فیزیکی اهمیت دارد.
۱۲- دهه‌ای از...: یولد – مخفف کلمه «یانگ اولد» به معنی جوان-پیر – در پیش خواهد بود، زمانی که متولدان دوره پرزادولد پس از جنگ‌جهانی دوم به سن ۶۵ سالگی پا خواهد گذاشت. در این دهه برای اولین بار در طول تاریخ جمعیت بالای ۳۰ سال به رکوردی جدید می‌رسد. در دهه ۲۰۲۰، وارثان حکومت در آفریقا سال‌های ناخوشایندی را سپری خواهند کرد، دهه‌ای اخلال‌گر برای کشورهای که زیر فشار جدایی‌طلبان قرار دارند، از طرفی دهه‌ای پرهیجان برای محققان زمین‌شناسی که برنامه‌ریزی کرده‌اند در یک دوره ۱۰ ساله در مقیاس جهانی میزان کربن‌دی‌اکسید جو را کاهش دهند.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات