سیاسی >>  سیاسی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۸۷۴۸

ابعاد حمایت رهبری از دولت و ملت

ایشان با حمایت از دولت مراقبت آن از بازار را امری ضروری می‌دانند و به آن انگیزه می‌دهند تا بدون نگرانی پیش بروند. دولتی که در شش سال گذشته نه توان کنترل رکود را داشت و نه توان کنترل تورم را، اکنون باید بار سنگینی را به دوش بکشد و تنبلی و بهانه‌جویی را کنار بگذارد. رهبر معظم انقلاب با این حمایت مسئولان را به تکاپو واداشتند. دولت که بدون تدبیر کافی بنزین را گران کرده بود، حالا توان و انگیزه‌ای لازم داشت که بتواند با انرژی مضاعف به تشکیل جلسات متعدد برای بررسی ابعاد گرانی بنزین دست بزند.
پایگاه بصیرت / سیدحسین خاتمی‌خوانساری

حمایت رهبر انقلاب از تصمیم دولت برای افزایش و سهمیه‌بندی بنزین، از مباحث مهم هفته گذشته بود.

حمایت رهبر انقلاب از ابعاد مختلف قابل بررسی است:

1ـ بُعد قانونی: ایشان به منزله سکان‌دار انقلاب، خود را اولین حافظ و پاسدار قانون می‌دانند. هنگامی که تشکلی به طور قانونی مسئول تصمیم‌گیری مسائل جاری کشور است و اکنون تصمیمی گرفته که عدم دقت‌های لازم و همچنین زمینه‌سازی نامناسب به اصل تصمیم خدشه وارد نکرده و نمی‌کند، رهبر انقلاب طبق قانون خود را مطیع آن می‌داند و به خاطر برخی اشتباهات، اصل آن را نفی نمی‌کند.

بُعد راهبردی: تصمیم هوشمندانه رهبری در حمایت از تصمیم سران قوا ، نظام را ازبحران های آنی و آتی نجات داد؛زیرا  اگر دخالت می کردند نظم حکومت برهم می‌خورد و جزو هزاران مسائلی می‌شد که تقاضای دخالت در آن را داشتند و اگر بخواهند از اختیارات خود استفاده کنند، اختیارات و وظایف قوا دچار چالش می‌شد؛ پس اصل برای رهبر معظم انقلاب این است که هر کاری سر جای خودش، از راه خودش و از سوی مسئول خودش انجام شود.

بُعد تربیتی: ایشان هم نقش رهبر و هدایت‌گر جامعه ما را به عهده دارند و هم نقش معلم و آموزگار را؛ یعنی رهبر معظم انقلاب، هم دولت را هدایت و کمک می‌کنند و هم به آن آموزش می‌دهند. دولتی که سال‌ها سکان کشور را به دست گرفته است، رهبر معظم انقلاب با سخنان مکرر خود دولت را در نحوه برخورد با مردم، دولت‌های متخاصم، دولت‌های دوست، نهادهای بین‌المللی، خطرهای داخلی و خارجی، مجلس و قوه قضائیه و دیگر مسائل آموزش می‌دهند و از او می‌خواهند رفتارهای نپخته را کنار بگذارد تا بتواند خود را کنترل و اداره کند و برنامه‌هایش را با دقت بیشتر و با در نظر گرفتن همه جوانب اجرا کند. وقتی ایشان می‌فرمایند: «من متخصص نیستم»! این پیام را به دولت می‌دهند که هر کاری باید با متخصص خودش پیش برود و نباید بدون تخصص وارد عرصه و معرکه‌ای بزرگ شد.

4‌ـ بُعد انگیزشی: ایشان با حمایت از دولت مراقبت آن از بازار را امری ضروری می‌دانند و به آن انگیزه می‌دهند تا بدون نگرانی پیش بروند. دولتی که در شش سال گذشته نه توان کنترل رکود را داشت و نه توان کنترل تورم را، اکنون باید بار سنگینی را به دوش بکشد و تنبلی و بهانه‌جویی را کنار بگذارد. رهبر معظم انقلاب با این حمایت مسئولان را به تکاپو واداشتند. دولت که بدون تدبیر کافی بنزین را گران کرده بود، حالا توان و انگیزه‌ای لازم داشت که بتواند با انرژی مضاعف به تشکیل جلسات متعدد برای بررسی ابعاد گرانی بنزین دست بزند. بی‌شک دولت فکرش را نمی‌کرد این تغییر قیمت تا این حد پیچیده باشد که به تحمل فشارها و تحمل تراکم جلسات نیاز باشد. آنها به یک انگیزه نیاز داشتند که رهبر معظم انقلاب با حمایت خود این انگیزه را به دولت دادند یا لااقل آنها را سرد و مأیوس نکردند. بسیاری از دولتی‌ها که در برنامه‌های تلویزیونی و جلسات پرسش و پاسخ حضور پیدا کردند، نمی‌توانستند به همه پرسش‌ها پاسخ دهند؛ زیرا همه زوایا را نسنجیده بودند؛ در حالی ‌که انگیزه زایدالوصفی در خود می‌دیدند که به آنها قوت قلب می‌داد برای باز کردن یک به یک گره‌ها و حل معضلات. چند جمله رهبر انقلاب این قوت قلب را به آنها داد و مستحکم‌شان کرد. تا جایی ‌که برخی نمایندگان مجلس سخنان رهبری را جوانمردانه توصیف کرده و آن را حکیمانه قلمداد کردند. سخنانی که توانست مانند همیشه دولت را سرپا نگه دارد.

4ـ بُعد اعتقادی: خداوند در آیه 124 سوره توبه، دلیل نزول آیات را افزایش ایمان انسان‌ها معرفی می‌کنند و پس از آن جهاد، پیشامدها و اتفاقات را امتحانی جهت استحکام‌شان معرفی می‌فرمایند. در این میان کسانی بودند که با نزول آیات خوشحال می‌شدند؛ چون بر ایمان‌شان افزوده می‌شد و کسانی بودند که در جهاد و سختی‌ها اعتمادشان به خدا بیشتر می‌شد و پند می‌گرفتند و عقایدشان محکم‌تر می‌شد. در ادامه این آیات خداوند به مؤمنان اطمینان می‌دهد که یاور آنهاست. او می‌گوید: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْكُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ؛ به حقیقت برای شما پیغمبری از خودتان آمد كه رنج بردن شما بر او گران است و نسبت به (ایمان)و(نجات) شما بسیار حریص است و به مؤمنان رئوف و مهربان است.»(توبه/ 128) خداوند که خود را همراه مؤمنان می‌داند: «إِنَّ اللهَ مَعَ المُتَقینْ»، در هر زمان و عصری اسباب یاری آنها را فراهم می‌کند. اسباب یاری خداوند، باز کردن راه برای انتخاب فردی است به عنوان رهبر جامعه که رنج بردن مردم برای او سخت باشد، نسبت به آنان مهربان باشد و نخواهد مردم گرفتار مشکلات و سختی‌ها بشوند. نگاه مردم به رهبر انقلاب، اعتقادی است و می‌دانند او نزدیک‌تر از هر مسئولی در این نظام به مردم است و سال‌ها تلاشش اعتلای نام ایران اسلامی در جهان، رشد علمی و اقتصادی جامعه و رفاه مردم بوده و هست. آن‌ زمان که دولتی‌ها به فکر منافع شخصی و جناحی‌شان بودند، ایشان شعارش را رشد اقتصادی و پیروزی در جنگ اقتصادی قرار داد و در هر مصیبت و گرفتاری کنار مردم بود و ثابت کرد دلسوز آنهاست؛ از این رو نگاه رهبر معظم انقلاب در این مسئله به مردم نگاه اعتقادی بود و ایشان مردم را صاحبان انقلاب دانستند و خود را خادم آنان و از ایشان خیالشان راحت بود و می‌دانستند مردم انقلاب و آرمان‌های امام را کنار نمی‌گذارند و پاسدار حقیقی انقلاب هستند. مردم و رهبر انقلاب در هیچ دوره‌ای احساس نکردند بینشان فاصله و شکافی وجود دارد؛ پس هر دو همراه و پشتیبان همدیگر بودند که نتیجه‌اش زمین‌گیر شدن دشمن و ناکام ماندنش در جدایی انداختن میان مردم و رهبر انقلاب است.

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات