سیاسی >>  امام و رهبری >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۱۸۷۷۲

ابعاد رافت اسلامي در حوادث و آشوب ها

رصد برنامه هاي دشمن حکايت از آن دارد که برنامه گسترده اي براي درگير کردن مردم با همديگر و نظام دارند؛ آنها در صدد بودند با راه اندازي اجتماعات گوناگون به بهانه مراسم هاي ختم اجازه ندهند که زخم هاي مردم التيام يابد

تهديد امنيتي اغتشاش بنزيني توسط مقام معظم رهبري تبديل به فرصتهايي بي بديل براي نظام اسلامي شد. در حالي که دشمنان در صدد بودند که به پروژه هاي مختلف نظام و مردم را در دالان‌هاي اغتشاش، نافرماني و عزاهاي سياسي نگه دارند، تدابير امام خامنه اي توانست همه برنامه هاي آنها را براي روزهاي آينده با شکست مواجهه نمايد. روز 13 آذر نامه‌اي از شوراي عالي امنيت ملي به رهبر انقلاب و پاسخ ايشان منتشر شد که حاوي سه پيشنهاد و يک راهبرد بود :
شوراي عالي امنيت ملي در قالب نامه اي به محضر امام خامنه اي سه پيشنهاد را براي حل مسائل پس از اغتشاش پيشنهاد مي کنند. که عبارتند از:
1.     بر اساس چارچوب‌هاي قانوني موجود شهروندان عادي که بدون داشتن هيچگونه نقشي در اعتراضات و اغتشاش‌هاي اخير و در ميانه درگيري‌ها جان باخته‌اند در "حکم شهيد" محسوب شده و خانواده‌هاي آنان تحت پوشش بنياد شهيد و امور ايثارگران قرار بگيرند‌.
2.     در خصوص قربانياني که در جريان تظاهرات اعتراضي به هر نحو جان خود را از دست داده‌اند موضوع پرداخت ديه و دلجويي از خانواده هاي آنان پيشنهاد گرديد.
3.     در مورد آن دسته از قربانيان حوادث اخير نيز که به صورت مسلحانه و در درگيري با نيروهاي حافظ امنيت کشته شده‌اند مقرر گرديد پس از بررسي وضعيت و سوابق خانواده آنان، حساب خانواده هاي موجه و آبرومند از فردي که اقدام به عمل مجرمانه نموده جدا شود و خانواده هاي آنان متناسبا مورد توجه و دلجويي قرار بگيرند.
راهبرد مقام معظم رهبري در سه موضوع فوق اين بود که: «هرچه سريعتر انجام شود و نسبت به افراد مشکوک در هرگروه با جهتي که به رافت اسلامي نزديکتر است عمل شود»
رهبر معظم انقلاب در مديريت اين قضايا به پنج موضوع مهم توجه داشته اند:
1.       رافت اسلامي؛ رهبريت نظام در طول 40 سال گذشته همواره رافت اسلامي را به عنوان يک اصل مسلم مورد توجه قرار داده است، اين رافت اسلامي سرمنشا قرآني دارد و در اين مساله، رافت براي مردم ايران، عراق و حتي آمريکا فرقي ندارد؛ مثلا :
1.1.    در قضيه پاسخ به حملات موشکي و بمباران هاي صدام حضرت امام همواره تاکيد داشتند که در پاسخ به اين حملات مراقب باشيد مردم مظلوم عراق آسيبي از بمباران‌ها نبينند. اين استراتژي در حالي است که حضرت امام از حمله هاي مکرر صدام به مردم مظلوم کشورمان نارحت است و همين باعث نمي شود که امام فرمان به حمله عليه مردم ستمديده عراق نمايد،امام در جمله اي در اين مورد مي فرمايند: دولت دست نشانده و جنايتکار عراق به شهرهاي ما و مردم عادي‏‎ ‎‏حمله کرده و ديشب نيز در دزفول حمله کردند و با موشکهاي‏‎ ‎‏خودشان بسياري از مردم را کشتند، ولي ما مواضع نظامي آنها را‏‎ ‎‏خواهيم زد و آتيه جنگ با ماست." همين پيش بيني امام ره به وقوع پيوسته و اکنون اگر در منزل مردم عراق تصاوير حضرت امام ره را مي بينيم ،گواهي بر اين است که آتيۀ جنگ با پيروزي ملت ايران همراه بود.
1.2.    همين اتفاق در موضوع تسخير لانه جاسوسي مي افتد، در زماني که آمريکا عليه کشورمان توطئه هاي بيشماري کرده است و مردم کشورمان را بارها قتل و عام کرده است. اما حضرت امام حس انتقام از مردم آمريکا هم ندارد و به خاطر همين امام خميني (ره) دستور به آزادي گروگان‌هاي زن و سياه‌پوست داد و هدف او از اين اقدام چه بود؟ ايشان در پيام خود دلايل آزادي زنان و سياه‌پوستان را اينگونه عنوان کردند: «براي آنکه اسلام براي زن‌ها حقوق ويژه‌اي قائل است» و «سياه‌پوستان عمري را تحت فشار و ظلم آمريکا به سر برده‌اند و شايد به طور الزام به ايران آمده باشند» در صورتي که جاسوسي آن‌ها ثابت نشده باشد به آنان تخفيف داده شود. با اين پيام 13 نفر از آمريکائي‌ها آزاد شدند. در آن زماني که شور احساسات ضد آمريکايي غليان داشت اين گونه مداراي حضرت امام با برخي از کارمندان لانه جاسوسي مي توانست نوعي شبهه را در اذهان ايجاد نمايد که حضرت امام به خاطر ترس از تهديدهاي آمريکا اين اقدام را انجام داده است اما نگهداري ساير افراد به مدت 444روز نشان داد که اين اقدام امام نه تنها به خاطر ضعف و انفعال نبوده است بلکه ناشي از قدرت امام در نشان دادن رافت اسلامي بوده است.
1.3.    يکي ديگر از جنبه هاي رافت نظام در فتنه 88 است؛ عليرغم اينکه اين فتنه هزينه هاي زيادي بر نظام تحميل نمود اما از خطاي چند تن از ماموران نظامي و قضايي که در حق برخي بازداشت شدگان اجحاف شده بود نيز نمي‌گذرد و با آنها برخورد مي نمايد و از خانواده آسيب ديدگان دلجويي به عمل مي آورد، نظام از سوي ديگر نسبت به عوامل ايجاد فتنه برخورد کرد و برخي ها را به حبس و برخي را به حصر محکوم نمود.
2.       يکي از تدبيرهاي رهبري معظم انقلاب اين بوده است که  "هر کاري که دشمن را عصباني کند، خوب است" روند فضا سازي رسانه هاي غربي و شبکه هاي اجتماعي در روزهاي پس از اغتشاش اين را نشان مي داد که دشمن در صدد بوده پس از ناکامي از آشوب هاي آبان پروژه هاي آذر پر آشوب را کليد بزند. رصد برنامه هاي دشمن حکايت از آن دارد که برنامه گسترده اي براي درگير کردن مردم با همديگر و نظام دارند؛ آنها در صدد بودند با راه اندازي اجتماعات گوناگون به بهانه مراسم هاي ختم اجازه ندهند که زخم هاي مردم التيام يابد، بر اين مبنا دستور رهبر معظم انقلاب براي التيام بخشي آلام مردمي که در اين درگيري ها يکي از اعضاي خانواده شان را از دست داده اند هم مي‌تواند باعث ناکام ماندن نقشه دشمنان شود و هم مي تواند فضاي آرامش و رافت را در جامعه منتشر نمايد.
3.       برخي از گروههاي سياسي در صدد بودند که فضاي جامعه را به سمت دو قطبي هاي کاذب سوق دهند و افکار عمومي جامعه را عليه نيروهاي مدافع انقلاب و نظام بشورانند اين تدبير که با سه گروه اعلام شده با رافت اسلامي برخورد شود باعث مي شود که برخي از افراد شياد در اهداف تفرقه افکنانه خود ناکام بمانند .
4.       اين تدبير باعث مي شود که از دامنه تنش هاي و دلخوري هاي اجتماعي کاسته شود؛زيرا ممکن است که بر اثر اشتباه  يک جوان که در در گيري ها مشارکت داشته و يا قصد همراهي جمعيت اغتشاش گر را نداشته است ،يک خانواده و حتي خانواده هاي فاميل او در اثر ارتباطات اجتماعي دچار آسيب هايي شوند،اين رافت اسلامي مي تواند باعث تلطيف و نزديک شدن قلوب شود و کينه زدايي از اجتماع با يک تدبير مناسب صورت بگيرد.
5.       تبعا يک جنبه اغتشاشات اخير آسيب ديدن نيروهاي انقلابي ، نهادها و سازمانهاي مختلف نظام است،يکي از فرصت هاي اين نامه و پيام نيز اين است که اگر چننين تدبيري صورت نمي گرفت،شايد فرصت کدورت زدايي و ترميم زير ساخت هاي خدماتي،شهري،سياسي و حتي رواني شهرها تا مدتها زندگي را بر مردم در شهرهاي آسيب ديده تلخ مي کرد ولي اين فرمان باعث مي شود که با رافت اسلامي در ميان همه مجموعه ها آسيب هاي رواني و ساختاري شهرها بهبود يابد.
در پايان ذکر اين نکته نيز لازم است که انقلاب اسلامي يک نظام مردم محور و بي‌نظير در سراسر دنيا است و در آشوب‌هاي اخير همانگونه که مشاهده کرديم، عليرغم اينکه مردم نسبت به مصوبه بنزيني و نوع اعلام آن انتقاد داشتند اما در حمايت از انقلاب اسلامي و برائت از اغتشاشگران به خيابان‌ها آمدند و پيام مهم  اتحاد و دشمن شکني را به همه جهانيان رساندند و به مدد الهي در فرصت‌هاي باقي مانده تا اسفند 98 و برگزاري يک انتخابات باشکوه ،نظام اسلامي با انسجام و اتحاد اين انتخابات را به يک پيروزي ديگر براي نظام اسلامي مبدل مي کند.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات