صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۱۸۸۳۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 17 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): نظام در یک کارزار عظیمی قرار دارد؛ اصل مسئله این است. نظام بدون مشی انقلابی ارزشی ندارد. انقلابی‌گری هم فقط در بستر نظام قابل انجام است؛ اینجور نباشد که کسی نظام را نفی کند که ما انقلابی هستیم.(1397/3/7)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

دانشجو بیدار است...

دیروز 16 آذر روز دانشجو بود؛ روزی که دانشجویان بیدار ایران در اعتراض به سفر ریچارد نیکسون، معاون وقت رئیس‌جمهور آمریکا به میدان آمدند و با تقدیم سه شهید در کف دانشگاه تهران برای همیشه خط قرمز ممنوعه‌ای بر مداخله بیگانگان در سرنوشت مملکت خود کشیدند. دانشجویان در منازعه مردم با سلطه‌گری خارجی و دیکتاتوری داخلی سمت مردم ایستادند تا شیرینی جشن نماینده نظام سلطه و استعمار با شاه مستبد را به مناسبت برکناری مردمی‌ترین دولت ایران تا آن موقع و هموارسازی مسیر مداخله تمام‌عیار شیطان بزرگ در آینده ایران به کام خون‌ریزان تلخ کنند.
این روحیه مردم‌مداری، عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی و مظلوم‌یاری مؤلفه‌های شکل‌بخش به جنبشی مبارک به نام «جنبش دانشجویی» در کشور شد که تا امروز نیز سعی کرده است با وجود همه تفسیرهای مزورانه، ترفندهای خائنانه و مساعی و محاسبات غلط زمینه‌سازان فتنه‌گر، نفوذی و آشوب‌طلب برای ایجاد انحراف در مسیر حرکت دانشجویی و وارونه‌نمایی حرکت امروزین دانشجویان، با صدای رسا بگویند که دانشجو بر همان عهد ایستاده و صدای واقعی مردم است. مصداق اتم آن، حرکت هوشمندانه و بصیرانه دیروز دانشجویان در دانشگاه تهران بود که خنثی‌گر توطئه‌ای شدند که جریان ضد انقلاب در تحولات پساآشوب آبان 1398 به جد آن را دنبال می‌کرد و آن، پیوند زدن آشوب‌ها با جنبش دانشجویی در روز 16 آذر و تداوم ناآرامی‌ها این بار با استفاده از نام و نان دانشجویی بود. این بصیرت نافذ دو جا خودش را نشان داد:
تجمع چند ده نفره مشکوکی که با شعارهای تند و در عین حال محیطی آزاد در داخل دانشگاه شکل گرفت و هر چه تلاش کرد کسی بر جمع‌شان افزوده نشد و دومی گله‌ها و اعتراض‌هایی که باز با آزادی تمام و بدون لکنت زبان در دیدار رئیس دستگاه قضا بیان شد و به زبان گویای مردم در مطالبه بحق حل مشکلات و معضلات جامعه به ویژه در حوزه اقتصادی و معیشتی تبدیل شد. این همان صدای عدالت‌خواهانه و مسئولانه جنبش دانشجویی است که با درد مردم به درد می‌آید؛ اما دهان گشوده استعمار جدید برای بلعیدن ایران عزیز را نیز می‌بیند و با درک و فهم ملاحظات نظام دینی و طراحی‌های توطئه‌آمیز دشمنان خونی انقلاب و مردم ایران مطالبات خود را که همان مطالبات مردم و صدای جامعه است، به گونه‌ای بازتاب می‌دهد که وسیله استثمار سلطه‌گران نشود.

 

▼ گزارش روز

یک بار برای همیشه!

ملت ایران تنها به جرم آنکه می‌خواهد مستقل باشد، می‌خواهد بر سرنوشت خود حاکم باشد و زیر بار استعمار و سلطه خارجی نمی‌رود، دشواری‌ها و سختی‌های فراوانی را تحمل کرده، از جنگ تحمیلی تا بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها. اما در میان همه این فشارها و سختی همواره یک جمله تکرار شده است و آن، اینکه ظلم‌های آشکار به ملت ایران یک فرصت و نعمت برای ما هستند. اما معنای این کلام چیست؟ چگونه می‌شود جنگ با همه خرابی‌هایش و با گرفتن جان جوانان این مرز و بوم یک نعمت و فرصت باشد؟! چطور ممکن است تحریم‌ها که اقتصاد کشور را تحت فشار قرار داده و مشکلات اقتصادی به بار آورده، یک فرصت باشد؟ پاسخ را باید در بازدارندگی نظامی امروز کشورمان یافت. اگر امروز ائتلاف قدرتمند‌ترین ارتش‌های جهان هم جرئت و توان فکر کردن به تعرض به ایران اسلامی را ندارند، نتیجه تجربه ما از دوران دفاع مقدس و پایه‌گذاری صنعت دفاعی است، به این دلیل است که جنگ تحمیلی به ما ضرورت در اختیار داشتن ابزارهای دفاع بومی و ملی را آموخت؛ مسئله‌ای که درباره تحریم‌ها نیز صادق است. اگر امروز اقتصاد ایران در حال جدا شدن از نفت است، به دلیل تحریم‌ها و مشکلات فروش نفت است. دولت‌های متفاوت با گرایش‌های سیاسی مختلف در سال‌های پس از انقلاب شعار جدا کردن بودجه کشور از نفت را دادند؛ اما در نهایت در حالی کشور را تحویل دادند که بودجه بیش از گذشته آغشته به نفت بود؛ اما این روزها به واسطه تحریم‌ها گامی بلند در اقتصاد ایران در حال برداشته شدن است که می‌تواند آینده‌ای روشن را پیش روی اقتصاد کشور قرار دهد. البته نباید فراموش کرد که این مسائل هرگز به این معنا نیست که باید از تحریم استقبال کرد یا از تلاش برای پایان دادن و از بین بردن تحریم فروگذار کرد! اما در شرایط حاضر باید همان‌گونه که با قدرت دفاعی ایرانی و پیشرو سایه جنگ برای همیشه از سر کشور برداشته شد، با اصلاح ساختار‌های اقتصادی و ایجاد اقتصادی درون‌زا و غیرنفتی ابزار تحریم را یک بار برای همیشه از دست دشمنان ملت ایران گرفت.

 

▼ اخبار ویژه

فرار دولتی‌ها از پاسخ‌گویی!

مسئولان دولت و حامیان آنها با استفاده از جریان رسانه‌ای همسو با خود درصدد فرار از پاسخ‌گویی نسبت به تصمیم اخیر دولت در زمینه بنزین هستند و خود را مدافع اعتراضات مردم معرفی می‌کنند! برخی از اعضای کابینه و نزدیکان روحانی مدعی‌ هستند دولت طرفدار حق اعتراض است و مردم باید بتوانند با حضور در خیابان‌ها اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند. علیرغم اینکه اعتراض حق مردم است، اما به نظر می رسد باید نسبت به این‌گونه فرصت‌طلبی‌های جریان اصلاح‌طلب و دولتی‌ها چاره‌اندیشی شود. برخی کارشناسان معتقدند، باید جریان انقلابی با استفاده از رسانه‌ها پیچیدگی فضای پیش رو و تقلای آمریکا، عربستان و جریان ضد انقلاب برای ایجاد آشوب و درگیری در ایران را تبیین کنند.

اشرار و آشوبگران هدفمند و سازماندهی شده بودند

گفته شده است، در اغتشاشات اخیر اشرار برخلاف قبل کاملاً هدفمند و به صورت سازماندهی شده وارد صحنه شده‌اند. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد، آنها کاملاً با محیط و نقشه عملیات آشنایی داشته‌اند. افرادی کاملاً مسلط به شرایط، با آگاهی و اطلاع کامل و آشنا با شیوه‌های مختلف جنگ‌های خیابانی بوده‌اند. اشرار با هماهنگی‌‌های قبلی درصدد حمله به سرپرستی بانک‌ها، مسدودسازی مسیر فرودگاه‌ها و خلع سلاح نیروهای نظامی ‌بوده‌اند. اغتشاشگران در قالب گروه‌های پنج نفره در نقاط گوناگون شهر درگیر شده و با آتش‌زدن بانک‌ها و پمپ‌بنزین‌ها و علامت دود خبر پیروزی عملیاتی خود را به دیگر گروه‌های اشرار اطلاع‌رسانی می‌کردند!

 

▼ اخبار

1ـ ساختارهای فسادزا باید از بین برود

رئیس قوه قضائیه در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفت: «فساد را نباید در هیچ کجای جامعه اسلامی قبول کرد، فساد با شاخصه عدالت‌گستری نظام سازگار نیست. جمهوری اسلامی ایران نظامی مبتنی بر احکام دینی و عمل به وظایف است؛ اما امکان خطا و اشتباه ممکن است، اشتباه یک امر است، فساد امر دیگری است. حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تأکید کرد: «تا امروز باید همه دستگاه‌ها در کشور با فساد مبارزه کنند بعضی می‌گویند دستگاه قضا فقط بگیر و ببند می‌کند. بله، وظیفه ما برخورد با مفسدین است و برخورد هم خواهیم کرد.» وی اضافه کرد: «ساختارهای فسادزا باید از بین برود. بعضی از خصوصی‌سازی‌ها به صورت جدی بر فنا دادن اموال مردم و بیت‌المال است.»

2ـ ممکن است در انتخابات لیست منتشر نکنیم

«علی شکوری‌راد» دبیر کل حزب اتحاد ملت گفت: «برای ما مهم نیست پیروز انتخابات شویم یا شکست بخوریم، ما وظیفه داشتیم به عنوان یک حزب به صحنه بیاییم. اگر دولت بتواند کار‌های مثبت انجام دهد و حاکمیت چند قدم در جهت خواسته‌های مردم بردارد، مشارکت بالا خواهد رفت. حتی اگر مشارکت پایین هم باشد، به دلیل اینکه ریزش رأی از اصولگرایان خیلی بالاست، ما همچنان امیدوار هستیم که اصلاح‌طلبان بتوانند از این انتخابات نتیجه خوبی بگیرند.» این فعال اصلاح‌طلب در ادامه گفت: «انتخابات را تحریم نمی‌کنیم؛ اما ممکن است از دادن لیست انصراف ‌دهیم. اینکه آقای خاتمی بخواهد وارد میدان بشود و حمایت کنند، تصمیم خودشان است.»

3ـ از همه ابزارها برای مقابله با حکم دادگاه آمریکا استفاده می‌کنیم

یک دادگاه در آمریکا حکم داده است،‌ هالک بانک ترکیه باید به جرم خود در کمک به ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکا اعتراف کند. این در حالی است که «هالک بانک» ترکیه که بخش قابل توجهی از سهام آن در اختیار دولت این کشور است، اعلام کرده است از تمام ابزارهای قانونی برای مقابله با حکم اخیر دادگاه در آمریکا استفاده خواهد کرد. هالک بانک می‌گوید: خواستار دفاع از خود است؛ چرا که دادگاه آمریکا از نظر قضایی مبنایی برای ادعای مطرح شده علیه این بانک ندارد و هالک بانک هیچ شعبه و فعالیت فیزیکی در آمریکا نداشته است. گفتنی است، این بانک بزرگ ترکیه‌ای تاکنون از هرگونه حضور رسمی در قالب این اتهام پرهیز کرده است.

4ـ صنایع نظامی یمن از زمان خود پیشی گرفته است

«محمدناصر العاطفی» وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن در گفت‌وگو با روزنامه «المسیره» قدرت نظامی این کشور را فوق‌العاده توصیف کرد و گفت: «صنایع نظامی یمن حتی از زمان خود پیشی گرفت و اکنون با کشورهایی وارد رقابت شده که ۲۰ سال پیشتر از ما در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.» وی با بیان اینکه بانک‌ اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را در اختیار داریم، گفت: «اگر فرماندهی دستور دهد، ارتش در هدف قرار دادن آن درنگ نخواهد کرد.» گفتنی است، پیشتر نیز مقامات نظامی یمن از توانایی‌های نیروهای این کشور برای مقابله با تجاوزها و حملات احتمالی رژیم صهیونیستی خبر داده بودند.

5ـ علمای درباری آل‌سعود کاهنان معبدند

دبیرکل انجمن علمای یمن در سخنانی، فتواهای علمای درباری آل‌سعود را سبب ارتکاب هزاران جنایت در جهان عرب و کشورهای اسلامی دانست و گفت: «آنها علمای ارشد نیستند، بلکه از کاهنان معبدند.» «شیخ عبدالسلام الوجیه» تأکید کرد: «علمای درباری عربستان سعودی از دین اسلام منحرف شده‌اند و فتواهای صادر شده آنها هزاران قربانی در جهان اسلام گرفته است.» وی تصریح کرد: «این فتواها در خدمت منافع ایالات متحده آمریکاست و حرام و حلال کردن یک مسئله در هر مسئله‌ای به مواضع آمریکا بستگی دارد! اما دین اسلام از این‌گونه فتواها مبراست.»

 

▼ اخبار کوتاه

«محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه «ایران» گفت: «ژنرال‌های اصلاح‌طلب باید به تعطیلات و استراحت بروند.» تاجیک پیش از این نیز در اظهارنظری مشابه گفته بود: «از اصلاح‌طلبان مومیایی و فسیل شده‌ای که دیری است نمی‌جوشند و به تاریخ پیوسته‌اند و مجسمه خود را در موزه اصلاح‌طلبی در گوشه‌ای نهاده و خود به مناسبات قدرت پیوسته‌اند، از اینها امیدی ندارم. فسیل‌تر از آن هستند که بشود به آنها برای حرکت و تغییر و یک فضای جدید دخیل بست.»

«مصطفی میرسلیم» با بیان اینکه وحدت اصولگرایان روند مثبتی را طی می‌کند و به فهرست واحد منتهی خواهد شد، گفت: از طرف حزب مؤتلفه اسلامی کاندیدا شدم. رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به پرسشی در زمینه فهرست انتخاباتی اصولگرایان اظهار داشت: فهرست ائتلاف هنوز تهیه نشده است؛ ولی از شخصیت‌های مؤثر ائتلاف به من پیشنهاد شد نام‌نویسی کنم. وی افزود: وحدت اصولگرایان روند مناسب و مثبتی را طی می‌کند.

«حسین مرعشی» عضو حزب کارگزاران سازندگی درباره سازوکار وحدت اصلاح‌طلبان گفت: طرح «سرا» و بقیه طرح‌ها مثل گریه کردن سر قبری است که در آن جنازه‌ای وجود ندارد. همه اینها بر مبنای یک خوش‌بینی است؛ اما من می‌گویم در این قبر جنازه نیست. رأی من به این طرح منفی بوده است و بحثی هم ندارم.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد: شرکت مخابراتی اریکسون سوئد توافق کرده است برای حل و فصل پرونده فساد علیه این شرکت یک میلیارد دلار به آمریکا جریمه بدهد. از جمله اتهامات وارد شده به شرکت سوئدی پرداخت رشوه به مقامات دولتی کشورهاست.

آژانس هوانوردی فدرال آمریکا اعلام کرد: به دلیل غفلت بوئینگ در تأیید کیفیت برخی قطعات هواپیما که در 133 فروند هواپیمای ساخت این شرکت نصب شده است، قصد دارد بوئینگ را به پرداخت سه میلیون و نهصد هزار دلار جریمه محکوم کند.

 

شماره 925 صبح صادق

همراه با پرونده ویژه «آرامش فردا» منتشر شد.

آنچه در این شماره می‌خوانید:

منطق فرمان رأفت اسلامی امام خامنه‌ای/ مشارکت حداکثری در برابر فشار حداکثری/ موج‌سواران بدلی/ گزارشی از همایش سراسری مسئولان کانون‌های وابستگان سپاه؛ پاسداری بازنشستگی ندارد!

نسخه صوتی آزمایشی صبح صادق را از این شماره می‌توانید در پیام‌رسان سروش و ایتا دنبال کنید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات