صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۱۸۸۹۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 19 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر بخواهیم سخن را در دو جمله خلاصه کنیم، یک جمله این است که مذاکره با آمریکا یعنی تحمیل خواسته‌های آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران؛ دوم اینکه مذاکره یعنی نمایشِ موفقیتِ سیاستِ فشارِ حداکثری از سوی آمریکا.(1398/6/26)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

کلید واقعی کجاست؟
یکی از برکات انقلاب اسلامی ایران بستن راه نفوذ آمریکا به داخل کشورمان است و امروز دولتمردان این کشور می‌دانند که با مذاکره می‌توانند سد نفوذناپذیری جمهوری اسلامی را دچار خدشه کنند؛ از این رو رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «مهم‌ترین پاسخی که جمهوری اسلامی در مقابل توطئه‌های آمریکا داده، این بوده است که راه نفوذ مجدد سیاسی آمریکا به کشور را بسته. اینکه گفته می‌شود مذاکره نکنیم، مذاکره نکنیم. یکی از موارد و ابزارهای (عدم ورود) همین جلوگیری(عدم مذاکره) و بستن راه ورود آمریکاست.»
با توجه به آثار زیانباری که از مذاکره با آمریکا متوجه منافع ملی‌مان می‌شود، باز هم عده‌ای همچنان به دنبال مذاکره هستند. حامیان مذاکره که برخی از آنها در دولت حضور دارند، پس از شش سال و اندی هنوز متوجه رفتار و نگاه غرب به نظام اسلامی نشده‌اند! در حالت خوش‌بینانه دولت با مذاکره به دنبال حل مشکلات اقتصادی کشورمان است؛ ولی روند فعلی اقتصاد و معیشت مردم گویای آن است که راه‌حل بهبود وضعیت اقتصادی، از این مسیر نیست.
در سال 1397 بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی و فقدان اراده برای حل مشکلات اقتصادی به همراه برخی سوء مدیریت‌ها زمینه را برای اثربخشی بیشتر تکانه‌های خارجی فراهم آورد و سبب شد فشارهای اقتصادی تشدید شود. در این میان، جریان‌ها و رسانه‌های ضد انقلاب با سوءاستفاده از وضعیت موجود، تلاش کردند با القای ناکارآمدی نظام اسلامی در مواجهه با معضلات اقتصادی، آن را ناشی از ناتوانی الگوی اقتصاد مقاومتی بنمایانند. بسیار واضح است که نه تنها با مذاکره و نگاه به بیرون وضعیت بهتر نخواهد شد؛ بلکه کلید واقعی حل مشکلات کشور در داخل است. معطل‌سازی کشور و نگاه به بیرون پس از شش سال، دیگر قابل پذیرش مردم نیست.
با اینکه در طول بیش از چهار دهه گذشته فشارهای غرب و استکبار جهانی علیه ملت ایران وجود داشته؛ اما بیشترین تحریم‌ها و دشمنی‌ها پس از برجام اتفاق افتاده است. در یک جمله می‌توان گفت، در هر بخشی که کلید آن ساخت داخلی است، پیشرفت کرده‌ایم؛ مانند صنعت نظامی و در هر حوزه‌ای که نگاه به بیرون بوده است، با ناکارآمدی مواجه شده‌ایم.

 

▼ گزارش روز

شکست همه‌جانبه!
دور اول ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در حال پایان است و شرایط سیاسی در آمریکا تمدید حضور او در کاخ سفید را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. آنچه در میان کارنامه چهار ساله ترامپ بیش از همه به چشم می‌آید، شکست مطلق او در برابر تهران است!
ترامپ با همه هزینه‌هایی که بر چهره جهانی ایالات متحده تحمیل کرد، موفقیتی در برابر جمهوری اسلامی ایران به دست نیاورد. خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای و در ادامه وضع بی‌سابقه‌ترین و سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه مردم ایران و در آخرین فقره تلاش برای به آشوب کشاندن و بی‌ثبات‌سازی کشورمان نه تنها رهاوردی برای ترامپ نداشت؛ بلکه در این زمان انفعال او در برابر اقتدار و قدرت نظامی ایران در سرنگون‌سازی پهپاد متجاوز آمریکایی، شکست در جنگ نفت‌کش‌ها، شکست و فروپاشی ائتلاف ضد ایرانی که در منطقه به دنبال آن بود، آمریکا را به گوشه رینگ برده است.
روزنامه «ایندیپندنت» به نقل از یک دیپلمات غربی در این باره می‌نویسد: «امارات متحده عربی نقش مهمی را در این زمینه ایفا کرد و هفته‌های گذشته به آمریکا گفت در هیچ اقدام نظامی علیه ایران مشارکت نخواهد کرد.» در ماه‌های اخیر، شاهد تغییر ادبیات ریاض در قبال تهران نیز بوده‌ایم؛ موضوعی که آخرین امیدهای آمریکا را هم برای تحت فشار قرار دادن ایران با همراهی کشورهای منطقه به یأس بدل کرده است!
همه این پارامترها در کنار یکدیگر، رئیس‌جمهور آمریکا را بیش از پیش مستأصل کرده و به نظر می‌رسد ترامپ چاره‌ای جز تغییر رویکرد خود در مقابل ایران ندارد! «ایندیپندنت» به نقل از یک دیپلمات غربی که نامی از او برده نشده، نوشت: «بیان این موضوع (تنش‌زدایی بین ایران و آمریکا) با توجه به اینکه آمریکایی‌ها هیچ مطلبی را با ما در میان نمی‌گذارند، دشوار است، اما واضح است که ترامپ انگیزه‌ای برای آرام کردن اوضاع دارد.»


▼ اخبار ویژه

کاهش بودجه دفاعی برای دومین سال متوالی!
جزئیات لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد، اعتبارات امور دفاعی و امنیتی شامل سه فصل دفاع، حفظ نظم و امنیت عمومی و تحقیق و توسعه در امور دفاعی و امنیتی کاهش قابل توجهی یافته که در مجموع ۱۳۵۶ میلیارد تومان مي‌شود. در این بین فصل دفاع از ۴۸ هزار و ۳۷۷ میلیارد تومان مصوب سال 1398، در سال 1399 به ۴۴ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان کاهش یافته است. بودجه سازمان بسیج مستضعفین نیز که طیف مختلفی از فعالیت‌ها و خدمات فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و محرومیت‌زدایی را در سطح کشور ارائه می‌دهد، ۴۷ درصد کاهش داده شده است. دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ نیز فصل امور دفاعی را ۲۷ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ کاهش داده بود. این در حالی است که کشورهای منطقه با صرف هزینه‌های نجومی دائماً در حال گسترش توان دفاعی و امنيتی خود هستند.

 

«شلومو آمار» خاخام اعظم صهیونیست در سفری کم‌سابقه به بحرین رفته و با پادشاه این کشور دیدار کرده است. وی در بحرین با رهبران مذهبی کشورهایی، نظیر قطر،‌ کویت، اردن، لبنان، مصر،‌ روسیه،‌ آمریکا، ایتالیا،‌ هند و تایلند نیز دیدار داشته است. شلومو آمار در سخنانی گفته است: «ملت‌های خاورمیانه خواستار صلح با اسرائیل بوده و رهبران باید این موضوع را بدون ترس به پیش ببرند.» گفتنی است، در ماه‌های اخیر دولت آمریکا و چند دولت عربی از جمله عربستان سعودی و بحرین، تلاشی آشکار را برای عادی‌سازی تدریجی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی آغاز کرده‌اند.


▼ اخبار
1ـ نبرد امروز در میدان ذهن‌ها و قلب‌هاست
فرمانده کل سپاه در بیست‌وهشتمین همایش سراسری هادیان و مسئولان سیاسی سپاه گفت: ستون اصلی و نقطه تمرکز همه تهاجمات دشمن به رهبری است، اما ایشان که تجسم روح ولایت و ایمان حقیقی است هر چه این تهاجمات مجتمع‌تر می‌شود، با سکینه بیشتر و ایمان قوی‌تر در این میدان راهبری و هدایت می‌کنند. سردار سرلشکر سلامی اظهار داشت: مواجهه حقیقی نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی با دشمنان، امروز در میدان ذهن‌ها و قلب‌هاست و هرکس ذهن‌ها را بسازد، پیروز است. فرمانده کل سپاه با بیان اینکه افق نگاه سپاه در وقایع نازل به افراد و اشخاص نیست، افزود: در سکون ماست که دشمن موفق می‌شود و هر زمان که ما حرکت می‌کنیم، دشمن متوقف می‌شود.


2ـ پیشنهاد مذاکره مکمل جورچین فشار اقتصادی علیه ایران
جمهوری اسلامی ایران «ژائو وانگ» استاد آمریکایی چینی‌الاصل را آزاد کرد و دولت آمریکا نیز «مسعود سلیمانی» استاد دانشگاه تربیت مدرس را آزاد کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از این تهاتر از ایران بابت موافقت با مبادله زندانیان میان دو کشور تشکر کرد و مدعی شد، این امر نشانه امکان‌پذیر بودن توافق میان دو کشور است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم رویکرد ایران را «سازنده» توصیف کرد. این پالس‌ها از سوی مقامات آمریکایی کنار برخی رویدادهای یک هفته گذشته به‌ منزله قراینی از احتمال وجود اراده جدید میان ایران و آمریکا برای انجام مذاکرات بر سر موضوعاتی فراتر از تبادل زندانیان تعبیر شده‌ است! برخی از تحلیلگران حضور همزمان مقامات بلندپایه ایران و آمریکا در زوریخ، استقبال آمریکا از سفر رئیس‌جمهور ایران به ژاپن و وزیر خارجه عمان به تهران، صحبت‌های حسن روحانی درباره پیام‌های محرمانه آمریکا برای مذاکره از کانال سوئیس و... را اتفاقاتی می‌دانند که از هم جدا نیستند. به نظر می‌رسد پیشنهاد مذاکره که این روزها از سوی کاخ سفید مطرح شده مکمل جورچین فشار اقتصادی است که برای تحت فشار قرار دادن ایران اعمال می‌کنند.


3ـ گروه‌های سیاسی عراق به دنبال دولت موقت
وبگاه خبری «المیادین» بر اساس آنچه یافته‌های ویژه خود توصیف کرد، نوشت: «گروه‌های سیاسی عراق در حال دستیابی به توافقی هستند که بر اساس آن دولت جدیدی که با انتخاب نخست‌وزیر جدید روی کار می‌آید فقط شش ماه تا یک سال دوام داشته باشد، نه اینکه سه سال باقی‌مانده از عمر پارلمان را تکمیل کند.» دولت پیش روی عراق مسئولیت سه پرونده اصلی را برعهده می‌گیرد که شامل پرونده امنیتی، تمهید برگزاری انتخابات زودهنگام با هماهنگی کمیساریای جدید انتخابات و قانون جدید انتخابات و همچنین پرونده تصویب بودجه است. منابع المیادین گفتند: «دولت آتی باید به شکل قابل توجهی کوچک باشد و نزاعی بر سر کرسی‌های وزارتی و غیره صورت نگیرد، زیرا دولت موقت خواهد بود.»


4ـ بن‌بست‌نمایی برای توجیه نگاه به خارج از مرزها
روزنامه «شرق» در یادداشتی به قلم «فریدون مجلسی» نوشت: «معمولاً در زمان‌های بن‌بست، سیاست‌مداران و دولت‌هایی هستند که برای منافع ملی هم که شده می‌کوشند میان‌داری کنند و تلاش خواهند کرد منادی صلح و احتراز از درگیری بیشتر باشند. زمان تنگ است و آینده مبهم. چه بهتر که بتوان گفت‌وگوهای صلح‌جویانه را پاس داشت تا با تفاهمی عزتمندانه و حفظ حقوق ملی به آینده و حقوق آیندگان نیز اندیشید»(!) بن‌بست‌نمایی از وضعیت کشور و تجویز راه مذاکره و نگاه به خارج از مرزها همان راه حلی است که سال پیش جریان اصلاحات با آن در انتخابات پیروز شد و نتیجه آن اکنون در برابر ما قرار دارد.


▼ اخبار کوتاه
«سردار مرتضی قربانی» مشاور فرمانده کل سپاه گفت: رژیم صهیونیستی اگر مرتکب کوچک‌ترین خطایی در قبال ایران شود، از همان لبنان، تل‌آویو را با خاک یکسان می‌کنیم و اصلاً نیازی نیست که از ایران موشک بلند شود. وی در پایان با بیان اینکه امروز قلب و روح ملت‌های یمن، سوریه، عراق، لبنان و غزه با ایران است، اظهار داشت: حوادثی که در ایران، لبنان و عراق به وجود آمد، در راستای ضربه زدن به اتحاد جبهه مقاومت، از جمله جمهوری اسلامی ایران بود.
«عبدالله ناصری» فعال اصلاح‌طلب و مشاور رئیس دولت اصلاحات گفت: باخت سی بر هیچ اصلاح‌طلبان دور از ذهن نیست و ترکیبی از لیست «جبهه پایداری و حامیان احمدی‌نژاد» و لیست «اصولگرایان سنتی با نماد آقای قالیباف» از حوزه انتخابیه تهران وارد مجلس می‌شوند. به عبارت دیگر، رقابت اصلی بین این دو لیست خواهد بود. وی افزود: اگر آقای قالیباف تأیید صلاحیت شود، به احتمال زیاد منتخب اول مردم پایتخت خواهد شد.
«امیر محبیان» روزنامه‌نگار و فعال سیاسی گفت: رادیکال‌ها به جای مغز خود از حنجره‌شان استفاده می‌کنند، آنها فریاد زدن را خوب می‌شناسند. جریان اصیل اصولگرا سال‌هاست در انفعال محض است و تعریفش از وحدت باج دادن به افراطی‌هاست. وی در ادامه با بیان اینکه قالیباف یک تکنوکرات است، گفت: وضعیت اصلاح‌طلبان غمبار است و هواداران احمدی‌نژاد فعلاً نزدیک‌ترین شعار‌ها را با طبقه خشمگین معترض دارند.
«جوزف بورل» مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: نشست وین نشان داد همه شرکت‌کنندگان پشتیبان برجام هستند و می‌خواهند آن را حفظ کنند. همه طرف‌های باقی‌مانده در برجام خواهان حفظ این توافق هستند، اما ادامه روند کنونی در وضعیت تعهد ایران به توافق هسته‌ای می‌تواند به از بین رفتن این توافق منتهی شود! وی افزود: زنده نگه داشتن این توافق، مسئولیت جمعی است.
سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان اعلام کرد، با آمریکا در همه موارد به توافق رسیده‌ایم و امکان دارد توافق با واشنگتن را پیش از آغاز سال جدید میلادی امضا کنیم.

 

فراخوان جذب هیئت علمی
نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه در نظر دارد به منظور تأمین اعضای هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع)، دانشکده شهید محلاتی و گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌های سپاه عضو هیئت علمی جذب کند. متقاضیان می‌توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر به پورتال پاسدار یا دفاتر نمایندگی ولی‌فقیه در رده مراجعه کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات