صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۱۸۹۰۸

حرف روز/ بهانه‌ای برای نفی مقاومت

خیمه‌شب‌بازی آمریکا با عروسک تحریم‌ها، این روزها نه تنها اعتباری برای این کشور محسوب نمی‌شود؛ بلکه ناتوانی و ضعف آمریکا را در مواجهه با رقبای خود بیشتر برملا می‌کند[...]

یادداشت: خیمه‌شب‌بازی آمریکا با عروسک تحریم‌ها، این روزها نه تنها اعتباری برای این کشور محسوب نمی‌شود؛ بلکه ناتوانی و ضعف آمریکا را در مواجهه با رقبای خود بیشتر برملا می‌کند. به نظر می‌رسد، ایالات متحده آمریکا دچار یک توهم تحریمی است؛ چرا که کاخ سفید از طریق تحریم‌ها درصدد بود همچنان خود را یک هژمون برتر در جامعه بین‌الملل نشان دهد. در موضوع سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران نیز واقعیت این است که امروز آمریکایی‌ها به معنای واقعی کلمه شکست خورده‌اند و نه تنها نخبگان آمریکایی نسبت به تأثیرگذاری تحریم‌های اتخاذ شده هیچ امیدی ندارند؛ بلکه معتقدند آمریکا دیگر هیچ اهرم فشاری در مقابل ایران نخواهد داشت.
تحریم‌ها علیه ایران از بدو پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و در زمان ترامپ با پروژه به صفر رساندن فروش نفت ایران به اوج خود رسید. در این مرحله آمریکا با راه‌اندازی تبلیغات عظیم رسانه‌ای تحریم‌ها را گونه‌ای در جامعه بین‌المللی مطرح کرد که حتی خودشان نیز به تأثیرگذاری آن ایمان آوردند و منتظر تابستان داغ شدند. از سوی دیگر، تعمیم تحریم‌ها از حوزه اقتصادی به مسئولان عالی نظام نشان داد، آمریکا به کف تحریم‌ها رسیده است. ایالات متحده که از تأثیرگذاری تحریم بر ایران به شدت ناامید شده، با دست و پازدن برای مذاکره با ایران به دنبال راهی است تا سیاست شکست‌خورده تحریم را عملاً کنار بگذارد. از سوی دیگر، نظام اسلامی با مقاومت در برابر فشارها توانست عبور از تحریم‌ها را عملی کند و عملاً تحریم را به سیاست شکست خورده برای آمریکا تبدیل کرد. وضعیت امسال نشان می‌دهد، فروش نفت به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و با مدیریت بانک مرکزی بازار ارز به ثبات نسبی رسیده بود.
اما متأسفانه در این میان دولت با وجود هشدارها درباره اجرای نامناسب اصلاح قیمت بنزین سبب ایجاد فرصت برای آشوبگران شد. اغتشاشات آبان ماه سبب شد تا آمریکایی‌ها سوار بر موج رسانه‌ای سعی در بزرگ‌نمایی تحریم‌ها داشته باشند و ایران را به سمت مذاکره سوق دهند؛ اما واقعیت این است که مذاکره به اسم برداشتن تحریم‌ها تنها بهانه‌ای است تا ثمرات مقاومت که منجر به عبور از تحریم‌ها شده بود، نادیده گرفته شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات