سیستان و بلوچستان >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۱۸۹۳۹
کمبود شدید گاز مایع در استان

اولتیماتوم یک ماهه شورای تأمین به شرکت های توزیع کننده گاز در زاهدان

با شروع سرما در استان سیستان و بلوچستان، کمبود سیلندرهای گاز مایع، تبدیل به یک معضل مهم برای مردم در این استان شده است از این رو دفتر نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان ضمن پیگیری جدی از مسئولین حل فوری مسئله را خواستار شد.
حجت الاسلام سید محمدرضا ثبوتی، مسئول دفتر نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در دومین جلسه با مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت گاز مایع در استان و معضلات مردم در این خصوص اظهار داشت: در هفته‌های اخیر شاهد صف‌های طولانی برای دریافت سیلندر گاز در نقاط مختلف استان بوده ایم که متاسفانه در این صف ها، بانوان با بچه خردسال و نوزاد در کنار مردان ایستاده اند تا بتوانند گاز مورد نیاز خانه خود را تهیه کنند؛ از دیدن صف‌های طولانی دریافت سیلندر گاز مایع در زاهدان و سایر شهرستانها، خجالت می‌کشم.
وی با اشاره به وفاداری مردم به نظام و انقلاب، اظهار داشت: برای حل معضل گاز، نیازمند عزمی جدی از سوی مسئولان هستیم.
مسئول دفتر نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با بیان این مطلب که افزودن سیستم ال پی جی به خودرو‌ها باعث وارد شدن فشار به شبکه تأمین گاز مایع استان شده است، خطاب به مسئولان، گفت: اگر همیشه از مردم می‌خواهیم در تمام صحنه‌ها از جمله انتخابات شرکت کرده و در آینده کشور نقش آفرینی کنند، حداقل نیاز‌های اولیه آنان را تأمین کنید.
وی ادامه داد: باید جلسه‌ای متشکل از نماینده دادستانی، استانداری، فرمانداری و تمامی دستگاه‌های مرتبط با حوزه گاز مایع هرچه سریعتر تشکیل و برای حل این معضل اجتمایی برنامه ریزی شود.

هر کس در هر جایگاهی که کوتاهی کرده باشد مدیون خون شهداست
حجت الاسلام والمسلمین ثبوتی با تأکید بر سخنرانی مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز استان پیش از خطبه‌های نماز جمعه هفته جاری، بیان کرد: مردم در حوزه گاز مایع از مسئولان مطالبه دارند و باید این مشکل با مدیریت و برنامه ریزی دقیق مرتفع شود و در این راستا به نظر می‌آید جدی گرفتن اشتراکات می‌تواند گامی موثر در حل مشکل باشد.
وی افزود: هرکس در استان که در هر جایگاهی باشد و در موضوع سیلندر‌های گاز مایع، کوتاهی کرده باشد، مدیون خون شهدا و مردم هست.
حسینعلی شه بخش، مدیر عامل شرکت پرسی ایران گاز سیستان و بلوچستان نیز که برای دومین بار در چند روز گذشته در محل دفتر نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان حضور و به بیان گزارش وضعیت گاز پرداخته بود، گفت: مشکل کپسول‌های گاز به یک مشکل کشوری تبدیل شده است و هم اکنون با توجه به افزایش قیمت بنزین، مردم به گازسوز کردن خودرو‌ها با نصب سیستم ال پی جی روی آروده اند.

نیروی انتظامی با تخلف خودرو‌های ال پی جی برخورد جدی کند
وی ادامه داد: با توجه به میزان مسافت و قیمت، استفاده از سیستم ال پی جی برای دارندگان خودرو به صرفه‌تر از بنزین می‌باشد، همه مسئولان به تخلف بودن نصب و بهره برداری از سیستم ال پی جی در خودرو‌ها اذعان دارند، در این خصوص باید نیروی انتظامی و یا راهنمایی و رانندگی با متخلفان در این موضوع برخورد و خودرو را مدتی در پارکینگ نگه دارند تا دیگر کسی به این سمت گرایش پیدا نکند.
مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز سیستان و بلوچستان با اشاره به مشکلات کپسول‌های گاز و ورود مسئولان از جمله دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان به مشکلات این حوزه، تصریح کرد: بعد از افزایش قیمت بنزین در کشور، میزان مصرف کپسول‌های گاز نه تنها در استان بلکه در کل کشور افزایش پیدا کرده و در این راستا میزان سهمیه گاز مایع این خطه پهناور را با پیگیری انجام شده افزایش داده ایم.
شه بخش با اشاره به بهره گیری از توان شبکه ریلی کشور در جابجایی گاز مایع به سیستان و بلوچستان، اضافه کرد: در هر مسیر تا ۱۰ واگن برای استان با بهره گیری از شبکه ریلی جابجا می‌شود و می‌توان گفت به طور میانگین یک روز در میان گاز از این طریق وارد این خطه کشور می‌شود.
وی افزود: دو روز برای پر شدن واگن‌ها در پالایشگاه و دو روز برای رسیدن آن‌ها از طریق شبکه ریلی به استان زمان مورد نیاز است و این درحالی است که گاهی میزان واگن‌های پر شده در پالایشگاه اصفهان به دلایل مختلف کم هم می‌شود.
مدیر عامل شرکت پرسی ایران گاز سیستان و بلوچستان با اشاره به وجود ۲۶ واگن جابجایی گاز مایع در پالایشگاه اصفهان، خاطر نشان کرد: هم اکنون در زاهدان با وجود دو مجموعه تأسیسات، هزار و صد تن گاز مایع را می‌توانیم در مخازن ذخیره سازی کنیم.
شه بخش با بیان اینکه تلاشمان این است که میزان گاز وارد شده به استان برای دو روز جهت توزیع در مخازن ذخیره سازی وجود داشته باشد، تصریح کرد: در چند هفته اخیر که با مشکل گاز روبرو بوده ایم، بخشی از مشترکین شرکت الیاس گاز با فروش کپسول‌های خود، در این مدت به جمع مشترکین پرسی ایران گاز پیوسته اند که فشاری مضاعف بر مشکلات این شرکت در طی این مدت وارد کرده است.

باید به توزیع ۱۷ هزار کپسول در روز برسیم
شه بخش با بیان اینکه در حال حاضر روزانه ۱۴ هزار کپسول در این شرکت پر و توزیع می‌شود، اضافه کرد: برای عادی شدن روند توزیع کپسول‌های گاز، باید ۱۷ هزار کپسول را به صورت روزانه پر و توزیع کنیم.
وی تأکید کرد: در حال حاضر میزان مصرف گاز مایع در استان به صورت بی رویه بالا رفته و هر شرکت نیز ظرفیتی برای توزیع دارد و بیشتر از آن نمی‌توانند کار توزیع را انجام دهند.
مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه مسئولان کشوری اعلام کرده اند که سهمیه گاز مایع پرسی ایران گاز استان از ۵ هزار و ۴۲۰ تن به ۶ هزار و ۵۰۰ تن افزایش پیدا کرده است، گفت: تا چند روز پیش با پیگیری برای دریافت سهمیه اضافه شده، پالایشگاه اعلام کرد که هنوز به صورت کتبی به ما اعلام نشده است.
شه بخش تصریح کرد: تاکنون طرح‌هایی برای جمع شدن صف‌های گاز در زاهدان اجرا شده و تاحدودی نیز موفق شده ایم، اما شرکت‌های توزیع گاز، توزیع ایستگاهی کپسول‌های گاز مایع را قبول ندارند، ولی به دلیل مصوبه شورای تامین و کمیته سوخت توزیع کپسول‌های گاز در زاهدان اینگونه انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه همه مسئولان دستگاه‌های مرتبط باید دور یک میز نشسته و یک طرح جامع را مصوب و برای اجرا به شرکت‌های توزیع سیلندر، ابلاغ کنند تاکید کرد: با وجود طرح‌های مختلفی که هر دستگاه برای شرکت‌های توزیع گاز مایع ارسال می‌کنند، نه تنها شرکت‌ها بلکه مردم نیز سردرگم شده اند.
تاکنون جلسه متشکل از همه ادارات برای حل مسئله برگزار نشده است
 
قاچاق سوخت به افغانستان
مدیر عامل شرکت پرسی ایران گاز سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تاکنون جلسه‌ای متشکل از همه ادارات و نهاد‌های مرتبط با موضوع گاز در زاهدان برگزار نشده است و باید برای رفع این معضل اجتماعی یک نظر شده تا طی یک برنامه مشخص حرکت کنیم.

دولت باید پیش از افزایش قیمت بنزین به فکر سیستان و بلوچستان می‌بود
شه بخش اضافه کرد: دولت باید قبل از اجرای افزایش قیمت بنزین در استان‌های محرومی به مثل سیستان و بلوچستان ۴ جایگاه پمپ گاز CNG راه اندازی می‌کرد و بعد به اجرای این طرح می‌پرداخت تا چنین بهایی برای مشکلات در این خطه پهناور ندهیم.

فرصت یک ماه شورای تأمین به مسئولان حوزه گاز مایع
همچنین در ادامه این جلسه برای روشن شدن بهتر وضعیت گاز، ضمن تماس تلفنی با ابوذرمهدی نخعی، فرماندار شهرستان زاهدان آخرین اقدامات صورت گرفته مورد بررسی قرار گرفت.

وی در این باره گفت: با توجه به عدم نتیجه گیری از جلسات مختلف هماهنگی و برنامه ریزی در زمینه تأمین و توزیع سیلندر‌های گاز مایع و عدم توجه شرکت‌های توزیع کننده سیلندر‌ها و دستگاه‌های مرتبط، چندین برنامه مختلف در شورای تأمین زاهدان برای شرکت‌های گاز در نظر گرفته شد.
فرماندار شهرستان زاهدان تأکید کرد: در صورت عدم تحقق خواسته ها، توسط شرکت‌های گاز، مسئولین آن‌ها باید در دادگاه جوابگوی قانون باشند.
نخعی با اشاره به برگزاری چندین جلسه هماهنگی و برنامه ریزی در حوزه مدیریت تأمین و توزیع گاز مایع زاهدان، خاطر نشان کرد: ۲ بار در تهران موضوع مشکلات گاز مایع را مطرح و پیگیری کرده تا دستور افزایش سهمیه گاز را از توانستیم دریافت کنیم.
وی تصریح کرد: متأسفانه معاون وزیر در جلسه‌ای که در تهران داشته ام، از عدم نامه نگاری و پیگیری شرکت‌های استانی برای دریافت و افزایش سهمیه خبر داده بود.

استقبال مردمی برای بهره گیری از شبکه گاز شهری بسیار کم است
فرماندار شهرستان زاهدان ادامه داد: استقبال مردمی در مناطقی که شبکه گاز شهری راه اندازی شده، برای بهره گیری از این شبکه بسیار کم بوده است.
نخعی با اشاره به موضوع سیستم ال پی جی خودروها، گفت: این سیستم غیر استاندارد بوده و با توجه به سوق پیدا کردن رانندگان برای بهره گیری از این سیستم، میزان تقاضای سیلندر‌های گاز مایع نه تنها در استان بلکه در کل کشور با افزایش قیمت سوخت بنزین، افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

رفتار مسئولان شرکت نفت با مردم مانند رفتار با ارباب رجوع نیست
وی اذعان کرد: متأسفانه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در حوزه گاز مایع کم کاری کرده اند و با توجه به اینکه درآمد کشور از فروش نفت تأمین می‌شود، رفتار مسئولان شرکت نفت و شرکت‌های وابسته آن با مردم و مسئولان به شکل رفتار با ارباب رجوع و همکار نیست.
فرماندار شهرستان زاهدان افزود: در این خصوص در شورای تأمین شهرستان در هفته اخیر طی مصوبه‌ای تعهدی برای شرکت‌های توزیع کننده گاز مایع ایجاد کرده ایم تا در صورتی که باز هم آنان به وظایف خود عمل نکنند پس از یک ماه مهلت داده شده، با حضور در دادگاه جوابگوی قانون باشند؛ ما از حق مردم کوتاه نمی‌آییم.
نخعی گفت: نمی‌توان قبول کرد که فردی مدیر بوده و یا مسئولیتی داشته باشد، اما پاسخگوی مردم نباشد.
وی تصریح کرد: باید توزیع اشتراکی سیلندر‌های گاز مایع در استان بالا رفته و اشتراک پذیری شرکت‌ها نیز افزایش یابد؛ متأسفانه شرکت‌های توزیع کننده توان جذب اشتراک در حوزه خود را ندارند.
فرماندار شهرستان زاهدان تاکید کرد: مشکل گاز مربوط به امروز و دیروز نیست و ما هروقت جلسه گذاشتیم و یا به مشکلی برخورد کردیم، آنان نتوانستند مدیریت لازم را داشته باشند، پس از مهلت یک ماهه تعیین شده در شورای تامین، باید در صورت عدم رفع مشکل در دادگاه پاسخگوی حق و حقوق مردم باشند.

اگر مدیران توان ندارند از سمت خود کناره گیری کنند
وی تاکید کرد: اگر مدیران شرکت‌ها و نهاد‌های مرتبط با حوزه گاز مایع توان ندارند، از سمت خود کناره گیری کنند تا فردی توانمند اداره امور را بدست بگیرد.
نخعی افزود: در این موضوع دادستان نیز پای کار است و اگر ثابت شود شرکتی کم کاری کرده باید به صورت قانونی با مدیر آن برخورد شود و در این خصوص با اداره کل تعزیرات حکومتی هم هماهنگ شده تا به این موضوع ورود پیدا کرده و اقدامات قانونی لازم را اعمال کند.
فرماندار زاهدان با بیان اینکه شخصا بر موضوع گاز نظارت دارم، خاطر نشان کرد: سختی کار ما تنها امسال است و با تکمیل‌تر شدن پروژه گاز شهری زاهدان تا سال آینده، دیگر به این صورت با مشکل روبرو نخواهیم شد.
شایان ذکر است برنامه ریزی شده تا حسینعلی شه بخش، مدیر عامل شرکت پرسی ایران گاز سیستان و بلوچستان پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه زاهدان به بیان گزارشی از اقدامات در راستای حل مسئله گاز مایع در استان بپردازد.
همچنین آیت الله محامی، نماینده، ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان نیز در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان به حل معضل گاز مایع در زاهدان توسط مسئولان مربطه تأکید کرده بود.
علاوه بر این، چند روز پیش نیرو‌های مرزی شرق کشور خبر از رهگیری قاچاق کپسول‌های گاز مناطق شرق کشور به خاک همسایگان شرقی، از جمله به کشور افغانستان دادند که در جریان این اقدام تعدادی از عاملین دستگیر و به مراجع قضائی تحویل شده اند. نا گفته پیداست که این اقدام نیز یکی از عوامل دخیل در بروز مشکل در سوخت رسانی به اهالی شرق کشور و به ویژه مردم عزیز سیستان و بلوچستان بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات