صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۱۸۹۴۱

همکاری انگلیس، فرانسه و آلمان در خرابکاری علیه برنامه هسته‌ای ایران

نویسندگان در این گزارش به نقش سازمان اطلاعات هلند AIVD اشاره کرده‌اند. بر اساس این گزارش، ماموران سازمان اطلاعات هلند از سال ۲۰۰۴ کار خود را با سازمان سیا وموساد در این باره آغاز کرده بودند. گفته شده‌است که دیدارهایی بین ماموران اطلاعاتی این سه کشور در لاهه برگزار شده است.
یک گزارش مستند و منتشر شده در غرب نشان می‌دهد غیر از آمریکا و اسرائیل، کشورهای هلند، فرانسه و انگلیس هم در خرابکاری علیه برنامه هسته‌ای ایران مشارکت داشته‌اند.
وب‌سایت یاهونیوز گزارش مبسوطی به قلم دو خبرنگار و کارشناس به نام‌های کیم ستر و هویب مودرکولک منتشر کرد که نشان می‌دهد سیا و موساد چگونه در واردکردن ویروس استاکس‌نت به سامانه نرم‌افزاری تاسیسات هسته‌ای نطنز و خرابکاری در این تاسیسات، از کمک برخی کشورهای اروپایی استفاده کردند.
نویسندگان در این گزارش به نقش سازمان اطلاعات هلند AIVD اشاره کرده‌اند. بر اساس این گزارش، ماموران سازمان اطلاعات هلند از سال ۲۰۰۴ کار خود را با سازمان سیا وموساد در این باره آغاز کرده بودند. گفته شده‌است که دیدارهایی بین ماموران اطلاعاتی این سه کشور در لاهه برگزار شده است.
افزون بر آن، گفته شده است که آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز در تامین اطلاعات ضروری سازمان سیا و موساد برای تولید این ویروس همکاری داشته‌اند. از جمله شرکت زیمنس اطلاعاتی فنی درباره این سانتریفیوژ در اختیار این سازمان‌ها قرار داده است.
سازمان اطلاعات هلند موفق می‌شود با یک مهندس ایرانی تماس برقرار کند. این فرد در دو مرحله در تولید و نصب این ویروس با سازمان اطلاعات هلند و از آن طریق با موساد و سیا همکاری داشته است.
این مهندس ایرانی تا سال ۲۰۰۷ وظیفه گردآوری و اطلاعات لازمه برای موساد و سیا را برعهده داشته و پس از آن، وظیفه انتقال این ویروس را از طریق یک فلش‌درایو یواس‌بی برعهده گرفته است.
تاسیسات اتمی نطنز از کنترل و نظارت امنیتی بسیار بالایی برخوردار بوده است. چون این سیستم به شبکه جهانی اینترنت متصل نبوده، امکان رخنه از بیرون به نرم‌افزارهای آن وجود نداشته است. از این رو، تنها راه ممکن دسترسی مستقیم به دستگاه‌های این تاسیسات بوده است.
عملیات گردآوری و نصب ویروس استاکس‌نت با نام «بازی‌های المپیک» اجرا شد. هدف از این عملیات در گام نخست، خرابکاری در سیستم این تاسیسات اتمی بوده است. سیا و موساد بر آن بوده‌اند تا با خرابکاری در این تاسیسات کار نصب سانتریفیوژها را به تاخیر اندازند.
خرابکاری‌ها در دو مرحله صورت گرفته است. در مرحله نخست، از طریق عملکرد استاکس‌نت فعالیت لوله‌های انتقال گاز به سانتریفیوژها مختل شده بود و در مرحله دوم، سرعت گردش و دوران سانتریفیوژها کاهش یافته و از این طریق سیستم آسیب دیده است.
بر اساس اطلاعاتی که در این گزارش منتشر شده است عملیات «بازی‌های المپیک» عملیات مشترک سازمان اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل بوده است.
به گزارش دویچه‌وله، اما آنچه تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است، نقش سازمان اطلاعات هلند بوده است. سازمان اطلاعات هلند AIVD همراه با سازمان اطلاعات انگلیس اطلاعاتی درباره شرکت‌های اصلی فعال در ساخت برنامه‌های هسته‌ای ایران در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی غرب گذاشته بودند.

 خبر اول اینکه، وبسایت خبری «یاهو نیوز» در گزارش مفصلی، جزئیات تازه‌ای از چگونگی نصب و حملات با ویروس استاکس‌نت که برای آسیب رساندن به تأسیسات اتمی ایران طراحی شده بود، ارائه کرده است. به گزارش عصر ایران، استاکس‌نت یک بدافزار ساخت امریکا و اسرائیل بود که در سال ۱۳۸۹ با آن به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله شد.

بنابراین گزارش حمله استانکس‌نت در سال ۲۰۰۷ بعد از آنکه ایران اولین مجموعه از سانتریفیوژهای بحث‌انگیز خود را در نطنز نصب کرد، شروع شد. این گزارش می‌نویسد: «عامل آن حرکت نفوذی که موجودیت و نقش او قبلاً گزارش نشده بود، یک مهره دستگاه‌های اطلاعاتی هلند در داخل ایران بود که به درخواست سیا و موساد، سازمان‌های اطلاعاتی امریکا و اسرائیل، استخدام شده بود.»

به گفته چهار منبع آگاه اطلاعاتی، یک مهندس ایرانی که دستگاه اطلاعاتی هلند موسوم به ای‌آی‌وی‌دی اجیر کرده بود، داده‌های حساسی که به امریکایی‌ها کمک کرد این بدافزار را وارد سیستم‌های نطنز کنند جمع‌آوری کرد و همین مهره بود که سپس دسترسی لازم برای وارد کردن استاکس‌نت به آن سیستم‌ها به وسیله یک حافظه فلش را فراهم کرد.

به گزارش یاهو نیوز، سیا و موساد در سال ۲۰۰۴ از هلند خواستند برای دسترسی به نطنز به آنها کمک کند و این شخص که مهندس مکانیک بود نهایتاً در سال ۲۰۰۷ استاکس‌نت را وارد سیستم‌های دیجیتال نطنز کرد. او برای شرکتی صوری کار می‌کرد که در نطنز پروژه داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات