اقتصادی >>  بازار سرمایه >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۱۸۹۵۴
تحلیل وضعیت بودجه عمرانی سال ۹۹:

دولت روغن ریخته را نذر امامزاده می کند

یک کارشناس اقتصادی گفت: اصلاح ساختار در بودجه انجام شده است، اما در جهت افزایش قدرت سازمان برنامه بوده است!
علی سعدوندی در مورد لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور گفت: وضعیت بودجه‌ریزی کشور طی چند دهه گذشته اینطور بوده که هر زمانی درآمد نفتی داشتیم، این درآمد از حساب دولت به حساب بانک مرکزی منتقل می‌شد و در مقابل، بانک مرکزی اقدام به انتشار پایه پولی می‌کرد.
وی افزود: در واقع از درآمد نفت به عنوان بهانه‌ای استفاده می‌شده تا به طور مستقیم از بانک مرکزی استقراض صورت گیرد. این یکی از دلایلی است که نفت را عامل «نفرین منابع» در ایران می‌دانند. حتی اگر بانک مرکزی این درآمد ارزی را در بازار بفروشد، نرخ ارز حقیقی زیر نرخ تعادلی قرار می‌گیرد همان گونه که طی ۵۰ سال گذشته این اتفاق افتاده است.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در واقع طی سالیان متمادی ما درآمد نفت را صرف ایجاد تورم کردیم؛ در حال حاضر نیز با توجه به اینکه درآمد نفت نداریم، اما دولت مصمم به تداوم روش‌های قبلی است و یک درآمد تخیلی برای نفت در لایحه بودجه ذکر کرده است.
سعدوندی در واکنش به اظهارات رئیس‌سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه تمام درآمد حاصل از صادرات نفت صرف طرح‌های عمرانی خواهد شد، افزود: دولت روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کند؛ درآمد نفتی وجود ندارد که صرف بودجه عمرانی شود؛ این اظهارنظر از سوی آقای نوبخت به این معناست که ما سال آینده بودجه عمرانی نخواهیم داشت. وی در پاسخ به این سؤال که اصلاح ساختاری در بودجه که دولت وعده آن را داده بود، انجام شده است؟، تصریح کرد: اصلاح ساختار در بودجه انجام شده است، اما در جهت افزایش قدرت سازمان برنامه بوده و اصلاح ساختاری که به نفع اقتصاد کشور باشد در لایحه دیده نمی‌شود.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: واقعیت این است که ما کسری بودجه مزمن داریم و این کسری را از محل درآمد ارزی تامین کرده‌ایم؛ وقتی کسری بودجه ریالی را از محل درآمد ارزی پوشش دهیم به صنعت زدایی یا تورم منجر می‌شود که ما متاسفانه هر دو را داشته ایم. اگر کسری بودجه نداشتیم چطور است که کار عمرانی انجام نمی‌شود؟
سعدوندی ادامه داد: چطور است که بیمه‌ها و بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی به مشکل خورده‌اند؟ چطور است که بدهی پیمانکاران پرداخت نمی‌شود؟ متاسفانه دولت به دنبال استقراض از بانک مرکزی است که در شرایط فعلی تورم زا و ضد توسعه است.
وی افزود: به عنوان یک اقتصاددان مستقل می‌گویم اگر تغییرات عمده در لایحه بودجه به وجود نیاید، در انتهای سال آینده با مشکلاتی همچون تورم بی‌سابقه، افزایش نرخ ارز، رشد بیکاری و تعمیق رکود مواجه خواهیم شد.
این کارشناس اقتصادی همچنین چهارشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، گفت: کاهش وابستگی به نفت در بودجه سال آینده منفعلانه است و ما به سمت کاهش نقش درآمد‌های نفتی در این بودجه نرفته ایم بلکه تحریم‌ها و محدودیت دسترسی به درآمد‌های نفتی ما را مجبور کرده است نقش درآمد‌های نفتی را در بودجه کاهش دهیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات