خراسان رضوی >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۸۹۶۱

یارگیری از داخل؛ استراتژی جدید امریکا برای رویارویی با ایران

بنیاد امریکایی کارنگی: "دولت ترامپ میتواند فشار شدیدی را بر ایران اعمال کند، اما نمیتواند ناآرامیهای داخلی عظیمی را به وجود آورد که باعث فروپاشی نظام و یا تغییر اساسی در سیاستهای منطقهای آن شود، مگر با کمک و زمینه سازی داخل"

روز چهارشنبه ششم آذرماه دیدار صمیمانه بسیجیان با فرماندهی معظم کل قوا بود. در این دیدار بیانات راهگشا، هدفمند توأم با توصیه‌های تجربه محور در چهل سالگی بسیج از زبان رهبری ارائه گردید. در بررسی دقیق فرمایشات، بویژه بعد از عبور از اغتشاشات و آشوب‌های اخیر، نکته‌ای با انگشت تأکید مشاهده می‌شود که قابل تأمل و توجه است و آن بن بست راهبردی دشمن است.

مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند: «بنده بار‌ها گفته‌ام، هر کاری که آمریکا و نظام سلطه همراه آمریکا، درباره ایران و علیه ایران و ملّت ایران و نظام جمهوری اسلامی می توانستند انجام بدهند، انجام داده‌اند؛ هر کاری نکردند، چون نمی‌شده بکنند.»
تکرار روز افزون سردرگمی امریکا در نوع مواجهه با ایران، باوری را برای مردم ایران رقم زده است که هر نوع غربگرایی و وابستگی سیاسی و اقتصادی را به بن بست کشانده است. به عبارتی بن بست راهبردی استکبار، بن بست تحلیلی غربگرایان را بدنبال داشته است. شکست راهبرد‌های دشمن در آبان و اوایل آذرماه سال جاری در نوع خود کم نظیر و حتی بی نظیر است.
این راهبرد‌های به بن بست رسیده از این قرار است؛


فشار حد اکثری به ایران بدون جنگ و درگیری:
این راهبرد به نقطه نهایی خود رسیده است. اندیشمندان و نشریات آمریکایی روزانه در باب این شکست و عواقب آن هشدار می‌دهند. اخیراً بعد از تصویب فشار‌های جدید، معمار شبکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران (ریچارد نفیو) با نگاه تمسخرآمیزی مطرح می‌کند: «به لحاظ عملی، دارم تلاش می‌کنم ببینم این تحریم‌ها چه فشاری به فشار‌های موجود فعلی اضافه می‌کنند؟!»
نشریه نشنال اینترست نیز در باب فلسفه تحریم‌ها و نتیجه عکس آن بصورت مصداقی ورود می‌کند: «ایران را در باب خرید جنگنده و هواپیما‌های شناسایی به روز و مدرن تحریم کردید، حالا ایران جزء پنج قدرت پهپادی جهان گردید.»

تغییر رویکرد مذاکرات:
دومین راهبردی که مطرح گردید این بود که گزینه‌های فعلی جواب نمی‌دهد، لذا پیشنهاد‌های جذابتری به ایران بدهیم.
برایان هوک، نماینده دولت آمریکا در امور ایران مطرح می‌کندکه پیشنهاد برای مذاکره، به این دلیل است که انسجام و اتحادی که در ۱۸ ماه اخیر به سبب رفتار‌های ترامپ در ایران ایجاد شده، از بین برود و جامعه ایران دوقطبی شود. این راهبرد نیز با هشدار‌های جدی وموکد مقام معظم رهبری، بویژه در سفر رئیس جمهور به واشنگتن و پاسخ منفی ایران به مذاکره، با شکست مواجه گردید.

ائتلاف در باب محاصره دریایی ایران:
محاصره با تحریم فرق دارد: آمریکا بر این باور است که ایران با افزایش تحریم‌ها همچنان به روش‌های دیگر تبادل دارد و در تحریم موفقیت چندانی حاصل نگردیده است؛ بنابراین محاصره روش جدیدی است. آمریکا  از ۶۰ کشور برای اجرای این راهبرد درخواست کمک کرد و برای برخی کشور‌ها نماینده ویژه فرستاد، لکن پاسخ ناامید کننده گرفت. کشور‌هایی که روزی حلقه به گوش امریکا بودند و با یک فرمان آمریکا در صف آمادگی، نوبت می‌گرفتند، این بار درخواست آمریکا (نه فرمان آمریکا) را بی پاسخ گذاشتند و شکست راهبردی سوم این گونه برای ابرقدرت زمان!!! رقم خورد.

تشکیل ائتلاف ققنوس:
پروژه ققنوس در روز سوم اسفند ۱۳۹۷ همزمان با سالروز کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ که منجر به سقوط سلسله قاجار و به قدرت رسیدن رضا خان شد، اعلام موجودیت کرد.  
این ائتلاف متشکل از سلطنت طلب‌ها و ضد انقلاب‌ها حول ربع پهلوی بود. هدف از تشکیل آن، حل مشکلات و «بازسازی ایران» با جذب نخبگان علمی ایران و بهره‌گیری از دانش متخصصان ایرانی در دوران پس از فروپاشی نظام جمهوری اسلامی عنوان شده بود.
موسس و مدیر پروژه: "الهیار کنگرلو " و سرپرست روابط بین الملل، عطا هودشتیان بودند. بعد از گذشت کمتراز ۹ ماه، این پروژه با عدم استقبال نخبگان مواجه گردید و موجب شد در آبان ماه سال جاری هر دو نفر از گروه، استعفا داده و خارج شوند و جبهه استکبار، ناباورانه با شکست چهارم مواجه شود.
با نزدیک شدن به انتخابات اسفند ۹۸، قطعاً راهبرد‌های متفاوتی را شاهد خواهیم بود؛ یکی از مهمترین راهبرد‌ها، راهبرد بنیاد آمریکایی کارنگی است: این بنیاد مطرح می‌کند: «میزان موفقیت هر استراتژی، بدون همکاری داخل امکان پذیر نیست.»
«تغییر حاکمیت ناشی از یک عامل بیرونی در ایران، یک توهم است. آمریکا با یک نظام مشروع در نظر میلیون‌ها ایرانی مواجه است که توانسته به مدت چهار دهه جایگاه خود را حفظ کند. تصور این که واشنگتن بتواند تغییر حاکمیت در ایران را رقم بزند، خارق‌العاده است. اگر قرار است این تغییر صورت پذیرد، این اتفاق باید در درجه اول از داخل ایران هدایت شود. دولت ترامپ می‌تواند فشار شدیدی را بر ایران اعمال کند، اما نمی‌تواند ناآرامی‌های داخلی عظیمی را به وجود آورد که باعث فروپاشی نظام و یا تغییر اساسی در سیاست‌های منطقه‌ای آن شود، مگر با کمک و زمینه سازی داخل.»
در خنثی سازی این تئوری، ضروری است فرمایشات رهبر معظم انقلاب که به برخی از آن‌ها در زیر اشاره شده است، سرلوحه همگان بویژه مسئولین امر قرا گیرد:
«مسئولین امروز آمریکا که ساده‌لوحی‌شان در امور سیاسی آشکار است، لو دادند خودشان را و گفتند از بیرون نمی‌شود با ایران دست‌ و پنجه نرم کرد، از درون باید خرابش کنیم» (۱۳۹۶/۱۰/۱۹ بیانات در دیدار مردم قم)
«ما نباید عامل دشمن شویم و کار دشمن را آسان کنیم و همان چیزی را که او می خواهد در فضای فکری و فرهنگی جامعه ما به وجود آورد، در داخل کشور به وسیله مطبوعات، رسانه‌ها و تریبون‌ها به خورد مردم دهیم. این خطای بسیار بزرگی است.» (۱۳۸۱/۰۵/۰۵بیانات در دیدار اعضای ستاد‌های نمازجمعه)
دشمنی دشمن خلاف انتظار نیست، غفلت ما از دشمن خلاف انتظار است. این قابل قبول نیست. یک وقت می‌بینید ما در داخل جدول و پازل‌های دشمن قرار می گیریم ... این خیلی چیز بدی است؛ ما باید سعی کنیم که تأمین کننده اجزاء او نباشیم. (۱۳۸۸/۰۷/۰۲ بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری)

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات