صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۱۸۹۷۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 24 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) خداوند این نعمت[نماز] را به ما هدیه فرمود که با آن جان خود را پالایش کنیم و ارتباطات بشری را برخوردار از معنویت کرده و امن و سلامت روانی و رهایی از چالش‌های ستیزگرانه و بهجت و نشاط را نصیب جامعه‌ سازیم.(1398/9/21)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

امنیت گوهر پنهان!
موج واکنش‌ها و محکومیت‌های گسترده‌ افکار عمومی عراق، مردم منطقه و سازمان‌های بین‌المللی پس از چند روز از قتل فجیع و به دار آویخته شدن نوجوان عراقی از سوی معترضان و آشوب‌طلبان این کشور در میدان الوثبه بغداد ادامه دارد. در این بین، سفارت آمریکا در بغداد بیانیه‌ای صادر کرد که مثل همیشه با استانداردهای دوپهلو و ریاکارانه فلش اتهام را به سمت دولت و نیروهای مقاومت عراق نشانه گرفته و به جای دفاع از نوجوان کشته شده، هر نوع خشونت علیه معترضان را محکوم کرد: «آمریکا اقدامات خشونت‌آمیز علیه معترضان و ربودن آنها را محکوم می‌کند. نمی‌توان از اقدامات خشونت‌آمیز علیه معترضان و تهدید و ربودن آنها گذشت. دولت عراق نباید اجازه دهد که چنین اقدامات غیرقانونی ادامه یابد.»
قضایایی مانند قتل این نوجوان مظلوم و شهید کردن علیاوی از فرماندهان عصائب اهل حق در آشوب‌های قبلی این کشور نشان می‌دهد، مثلث غربی‌ـ صهیونیستی‌ـ عربی که طراح و حامی پشت صحنه پروژه بزرگ بی‌ثبات‌سازی و امنیت‌زدایی از منطقه غرب آسیا به ویژه کشورهای محور مقاومت است، به شدت تلاش می‌کنند امنیت گروه‌های هم‌پیمان خود در منطقه همانند تروریست‌های تکفیری داعش، بعثی‌ها، شیعیان لندنی و سنی‌های آمریکایی را تأمین و امنیت مدافعان حرم و حافظان حقوق مردم کشورهای محور مقاومت از جمله ایران، لبنان، سوریه و عراق را با چالش و خطر مواجه کنند؛ نکته‌ای که در بیانیه عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق به روشنی بر آن تأکید شده است: «این جنایت تأکیدی بر این دیدگاه ماست که گروه‌های سازمان‌دهی شده‌ای برای قتل و ارعاب و به تعطیلی کشاندن کشور در پوشش تظاهرات فعالیت می‌کنند که پیشتر بارها درباره آن هشدار داده بودیم. ما هر بار که برای حمایت از امنیت عمومی اقدام کردیم، در کانون تهمت‌ها قرار گرفتیم، اکنون نیروهای امنیتی باید سلاح خود را به دست گرفته و از میدان‌های تظاهرات حفاظت کنند.»
اما درس و عبرت این اتفاقات غم‌انگیز برای ما ایرانی‌ها، قدر دانستن نعمت بزرگ «امنیت» و پاسداشت «حافظان» خودآگاه و بصیر در داخل است که هرگونه تلاشی از داخل و بیرون برای امنیت‌زدایی همانند فتنه اخیر بنزینی را با قاطعیت خنثی می‌کنند و از تقدیم جان، آبرو و مال در این راه نیز ابایی ندارند. هنوز به کوری چشم دشمنان جمهوری اسلامی امن است و بی‌تردید، قدر و اندازه این امنیت در نسبت‌سنجی با ناامنی مدیریت شده از سوی قدرت‌های فضول و مداخله‌گر در منطقه غرب آسیا بهتر فهم می‌شود.


▼ گزارش روز

شکستن هر شیشه ۱۰۰ هزار تومان!
دیروز رئیس کلانتری «تهران نو» در جملاتی تأمل‌برانگیز گفت: «بعد از پاکسازی اتوبان امام علی(ع) و استقرار نیروها، به سمت نیروی هوایی رفتیم، شب بود عده‌ای در حال تخریب بانک‌ها بودند، اعتراضی در کار نبود افرادی که صورت‌شان را پوشانده بودند با آجر و سنگ اماکن را تخریب می‌کردند. وقتی به آنها نزدیک شدیم، جمعیت متفرق شد و فرار را بر قرار ترجیح دادند، اما توانستیم یکی از عاملان تخریب بانک‌های خیابان پیروزی را شناسایی کنیم. پسری ۲۳، ۲۴ ساله بود، در اعترافاتش گفت که برای تخریب هر جام شیشه بانک یکصد هزار تومان دستمزد گرفته است. پسر گفت که سه نفر در صحنه حضور داشتند؛ همان جا پول شیشه‌ها را نقداً حساب می‌کردند. وقتی جیب‌هایش را گشتیم ۳۰۰ هزار تومان همراهش بود. گفت قرار بود بقیه پول شکستن شیشه‌ها را با او تصفیه کنند که پلیس سر رسید و نگذاشت که پولش را بگیرد.»
هرچه از زمان آشوب‌ها و اغتشاشات آذر ماه می‌گذرد، زوایای پنهان آن، بیشتر نمایان می‌شود. تیراندازی افراد اجاره‌ای به مردم و کشتن افراد بی‌گناه از جمله خیانت داعشی‌های وطنی بود. هنر اشرار این بود که اجازه ندادند مردم مطالبات خود را در فضای آرام مطرح کنند. اعترافات صورت گرفته از سوی برخی آشوبگران نشان می‌دهد، آنها چندین ماه به صورت حضوری یا از طریق فضای مجازی تحت آموزش سرویس‌های بیگانه قرار گرفته‌اند تا در فرصت مناسب بتوانند آرامش و امنیت جامعه را به خطر بیندازند. اجیر شدن برای تخریب و ضربه زدن به بیت‌المال نمونه‌ کوچکی از هویت آشوبگران اخیر است. از این رو با در نظر گرفتن رفتار اغتشاشگران، ابعاد حمایت به موقع و تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی از تصمیم سران قوا در افزایش قیمت بنزین، بیشتر مشخص می‌شود. در چنین شرایطی دولت و مجلس باید در ارائه خدمات جبرانی به مردم، تلاش شبانه‌روزی از خود نشان دهند.


▼ اخبار ویژه

نظرسنجی درباره طرح اصلاح قیمت بنزین
نتایج نظرسنجی تلفنی سازمان تبلیغات نشان می‌دهد، 44 درصد مردم با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین بسیار مخالف بوده‌اند، 23 درصد مخالف و تا حدی مخالف هستند. همچنین نگرانی اصلی مردم در این نظرسنجی این بوده که اصلاً باور ندارند کالاهای دیگر گران نشود و این پولی که واریز می‌شود جبران افزایش قیمت بنزین شود. شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی همچنین باور ندارند واریز کمک معیشتی ادامه داشته باشد. بر اساس این نظرسنجی، 60 درصد مردم گفته‌اند دولت در قبال افزایش قیمت بنزین هر کاری کند، در نهایت باز مردم ضرر می‌کنند و 71 درصد معتقدند اقدامات دولت جبران افزایش قیمت را نمی‌کند. طبق این نظرسنجی، 54 درصد مردم گفته‌اند این آشوب‌ها به دلیل سوء استفاده‌های مخالفان ایران و کشورهای خارجی بوده است و حدود 40 درصد معتقدند علت آشوب‌ها نارضایتی مردم بوده است. همچنین 56 درصد شرکت‌کنندگان نیز با قطع اینترنت مخالف بوده‌اند.

 

با تلاش نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، گروهی از افراد که در پوشش خبرنگار شهروند با سفر به خارج از کشور برای ایفای نقش در آشوب‌ها و اغتشاشات، آموزش‌های حرفه‌ای دیده‌ بودند، بازداشت شده‌اند. برخی از این افراد با شبکه تلویزیونی ضد انقلاب «ایران اینترنشنال» همکاری داشته‌اند. گروه جدیدی از این افراد هم که با سفر به کشورهای دیگر درصدد فراگیری آموزش‌ها بوده‌اند، شناسایی و به کشور بازگردانده‌ شده‌اند.


▼ اخبار
1ـ خاتمی رهبر اصلاحات نیست، فقط مورد احترام آنهاست
«غلامحسین کرباسچی» با طیف خواندن جریان اصلاحات درباره نبود رهبری در جبهه اصلاحات گفته است: خاتمی رهبر این جریان نیست، بلکه شخص مورد احترام در بین اصلاح‌طلبان است. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نسبت به فرار جریان حامی دولت از زیر بار انتقادات و بی‌تدبیری‌های صورت گرفته در دولت گفت: صادقانه این است که ما اگر یک اشتباهی کردیم چه در دولت، چه در مجلس یا شورای شهر، هر جا، به آن اعتراف کنیم. من الآن به عنوان کسی که نقش داشتم، می‌گویم ما آقای ایکس را اگر در مجلس فرستادیم با این بینش بوده که ایشان را با رقبایش مقایسه کردیم... اما در عمل وقتی دیدیم یا شده مثل آنها یا شده بدتر از آنها؛ این را باید به مردم اعتراف کنیم. وی حمایت خاتمی از لیست امید را خطا دانست و افزود: من دیدم که آقای خاتمی هم از شورای شهر و هم از مجلس و هم از دولت ابراز نارضایتی و انتقاد می‌کند.


2ـ فروش اوراق مالی اسلامی نقدینگی سرگردان را کنترل می‌کند
«مژگان خانلو» سخنگوی بودجه با بیان اینکه فروش اوراق در هماهنگی با سیاست‌گذار پولی انجام شده، گفت: در خصوص بحث انتشار اوراق مالی، میزان اعتبار مصوب سال جاری 44 هزار میلیارد تومان بوده است که تاکنون بابت انتشار 40 هزار میلیارد تومان آن اقدام شده و مابقی ظرفیت نیز در دست اقدام است؛ لذا اطلاعات ارائه شده در این بخش به اصلاح نیاز دارد؛ ضمن اینکه فروش اوراق مالی اسلامی از سوی دولت با سازوکارهای مناسب و در هماهنگی با سیاست‌های پولی کشور نه تنها تورم‌زا نیست؛ بلکه حجم نقدینگی سرگردان را کنترل می‌کند. سخنگوی ستاد بودجه ادامه داد: پیش‌بینی مجموع پرداختی علی‌الحساب ماهانه 171 شرکت دولتی سودده در لایحه بودجه سال 1399، که سازوکار مالیاتی دارند، اعم از مالیات و 50 درصد سود ویژه و سهم دولت، 35225 میلیارد تومان است که معادل درصد مالیات در بودجه است.


3ـ امنیت ملی آمریکا را رهبران نابخرد آن تهدید می‌کنند
«کیوان خسروی» سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «الجزیره» و در واکنش به اظهارات اخیر «برایان هوک» مسئول کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا که گفته قصد ما برای تحریم ایران جلوگیری از تهدید امنیت ملی آمریکا بوده است، گفت: امنیت ملی آمریکا را رهبران نابخرد آن تهدید می‌کنند که با اتخاذ تصمیم‌های یکجانبه، غیر قانونی و تنش‌آفرین همه جهان را به هم آوردی با خود وادار کرده‌اند. وی درباره آزادسازی متقابل دو زندانی آمریکایی و ایرانی اظهار داشت: تبادل زندانیان که بدون هیچ‌گونه مذاکره‌ای و بر اساس پیگیری رویکرد انسانی از سوی ایران انجام شد، ابتدای هیچ مسیر جدیدی نیست؛ بلکه پایانی است بر شرایط مشقت‌بار افراد بی‌گناهی که با راهزنی بین‌المللی از سوی آمریکا برای باج‌گیری به اسارت در آمده‌اند.


4ـ هیچ کس نمی‌تواند ایران را محدود یا سرکوب کند
«سیدحسین نقوی‌حسینی» با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به ژاپن، اظهار داشت: ژاپن از جمله کشور‌هایی است که جزء شرکای سنتی ما به حساب می‌آید و دهه‌های متمادی با ایران همکاری داشته است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در شرایط فعلی که ما تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا هستیم تقویت روابط ایران با کشور‌هایی مانند ژاپن به آمریکا نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران کشوری نیست که کسی بتواند آن را محدود و سرکوب کند. وی با اشاره به احتمال میانجی‌گری مقامات ژاپن میان ایران و آمریکا بیان کرد: سیاست‌های ایران در این زمینه شفاف و مقتدرانه است؛ لذا ما هیچ نوع مذاکره‌ای در هیچ زمینه‌ای با آمریکا را پذیرا نخواهیم بود.

 

▼ اخبار کوتاه
روزنامه «چسون ایلبو» چاپ کره جنوبی گزارش داد، وزارت امور خارجه ایران ماه گذشته سفیر کره جنوبی را فراخوانده تا 7 تریلیون وون، معادل 6 میلیارد دلار پول نفتی را که به این کشور آسیایی فروخته، طلب کند. ایران ابراز تأسف کرد که سئول نتوانسته پرداخت این پول نفت را تکمیل کند. این پول به دو حساب بانکی در دو بانک کره‌ جنوبی واریز شده و به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، امکان انتقال آن به بانک مرکزی ایران نبوده است.
«ماجد غماس» نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران گفت: سازمان‌های مرتبط با آمریکا و رژیم صهیونیستی متولی آموزش افراد برای حوادث اخیر عراق بوده‌اند. این افراد می‌خواهند (به عنوان لیدر) تظاهرات مردمی را به سمت اهداف خودشان سوق دهند. وی افزود: بیشتر مردمی که در تظاهرات شرکت دارند، هیچ ارتباطی با جریان‌های مزبور ندارند؛ بلکه به دنبال اجرایی شدن مطالبات برحق خود هستند، لذا مورد حمایت مرجعیت دینی قرار دارند.
دانش‌آموزان تحت پوشش بنیاد کودک از طریق همیارانی که هزینه تحصیل آنها را پرداخت می‌کنند، به مدرسه می‌روند. برخی از این همیاران، ایرانیان مقیم کشور‌های اروپایی، به ویژه آمریکا هستند. به دلیل تحریم‌های یکجانبه آمریکا، از ابتدای فروردین سال ۹۸، بنیاد کودک موفق به تمدید قرارداد اوفک خود برای ارسال پول به ایران نشده و به همین علت، هزینه تحصیل ۶ هزار دانش‌آموز قطع شده ‌است.
«جاش مینکلر» دادستان منطقه جنوبی ایندیانای آمریکا اعلام کرده است، اسکات کول 55 ساله وکیل کارکشته در دادگاه پس از اثبات فرار مالیاتی 2/4 میلیون دلاری به گذراندن 30 ماه زندان محکوم شده است. دادگاه اعلام کرده است، وکیل زندانی باید پس از آزادی از زندان حساب مالیاتی خود را تسویه کند.
خبرگزاری روسی «تاس» به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: اعتبار همه معافیت‌های قبلی درباره تحریم‌های فردو به پایان می‌رسد و واشنگتن از امروز، پانزدهم دسامبر (۲۴ آذر) تحریم‌های یکجانبه خود را ضد تأسیسات غنی‌سازی ایران از سر می‌گیرد.

 

شماره 926 صبح صادق منتشر شد
در این شماره می‌خوانید:
تبیین رویکرد انتخاباتی سپاه در همایش سراسری هادیان و مسئولان سیاسی سپاه؛ سپاه برای همه مردم است/ دوقطبی‌های دوگانه‌ساز/ بودجه انقباضی با رویکرد اصلاحی/ دعوت به شورش از تریبون مجلس و شمارش معکوس تا دوم اسفند در صفحه «بهارستان» ویژه انتخابات مجلس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات