صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۱۸۹۹۴

انتخابات مطلوب

«انتخابات» برای نظام‌های دموکراتیک تعیین‌کننده و مهم است. اهمیت این موضوع به دلیل ویژگی‌ها و هویت خاص نظام مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران ضریب بیشتری پیدا می‌کند؛ اما سؤال مهم این است که چه انتخاباتی مطلوب است و چه شاخصه‌هایی دارد؟
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان

 

دیدگاه‌های گوناگونی در این باره وجود دارد و بدیهی است بازیگران انتخابات از منظرهای گوناگون به این پرسش پاسخ دهند. انتخابات مطلوب برای دولت یا مجلس مستقر تعریف و شاخصه‌های خاصی دارد، از منظر نظام سیاسی حاکم، مردم، انتخاب‌شونده و رأی‌دهنده و حتی دشمنان بیرونی و بدخواهان درونی که در وضعیت حساس کنونی نظاره‌گر این آزمون ملی هستند، می‌توان مؤلفه‌ها و شاخصه‌هایی را استخراج کرد. همه این نگاه‌ها و منظرها با همه تفاوت‌ها و تمایزاتی که بالطبع در تبیین مختصات و شاخصه‌های انتخابات مطلوب دارند، نقاط اشتراک فکری زیادی نیز دارند که قابل شمارش و خوانش است و هر هفته بحث خواهد شد.

انتخابات قانون‌مدار؛ رعایت قانون به منزله میثاق ملی در انتخابات از شاخصه‌های اصلی است. در این زمینه همه نهادها، قوا، سازمان‌ها و مسئولان باید به وظایف خود مطابق با مر قانون عمل کنند. دولت در حوزه برگزاری انتخابات سالم، رقابتی و به دور از نگاه سیاسی و شورای نگهبان به منزله نهاد نظارتی که وظیفه تأیید صلاحیت نامزدها را برعهده دارد و نهادهای قضایی، اطلاعاتی و امنیتی به عنوان مراجع استعلام همه باید مُر قانون را سرلوحه قرار دهند. انتخابات وحدت‌آفرین؛ انتخابات مطلوب عامل وحدت‌بخش بین مردم و مسئولان بوده و از ایجاد شکاف و تفرقه در جامعه جلوگیری می‌کند. انتخابات شفاف؛ ضابطه‌مند بودن مناسبات و روشن بودن منابع درآمدی و پشتوانه‌های هزینه‌کردی نامزدهای انتخاباتی از ملزومات انتخابات مطلوب است. انتخابات رقابتی؛ انتخابات رقابتی و پرشور که نشان می‌دهد در جمهوری اسلامی ایران این مردم هستند حرف اول و آخر را می‌زنند. انتخابات مبتنی بر نگاه منافع ملی؛ انتخابات مطلوب انتخاباتی با نگاه ملی برای تضمین‌ منافع عمومی در عالی‌ترین سطوح است. آنچه مهم است، اثبات دلبستگی و وابستگی ‌افراد نسبت به انقلاب اسلامی است. رعایت حق‌الناس؛ سلامت انتخابات‌ها از خطوط قرمز نظام است. رهبر معظم انقلاب حفظ آرای مردم را به حق‌الناس تعبیر کردند. امنیت کامل؛ تأمین امنیت پایدار پایه اساسی برگزاری انتخابات مطلوب در هر جامعه‌ای است، تهدیدات دشمنان برای ما اهمیت مضاعف پیدا می‌کند. ۸ـ انتخاب آگاهانه و اصلح‌گزینی؛ مردم باید با آگاهی و شناخت کامل از نامزدها انتخاب کنند. انتخاب آگاهانه و اصلح جز از مسیر در نظر گرفتن ویژگی‌هایی، نظیر تدین، رویکرد انقلابی، برنامه‌محوری و کارآمدی نامزدها میسر نیست.

۹ـ مشارکت حداکثری؛ انتخابات مظهر مشارکت ملی است و طبیعتاً هر چقدر این مشارکت بالا باشد، سبب تقویت وحدت و خنثی شدن توطئه دشمن را در پی خواهد شد.

 

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات