صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۱۸۹۹۷

انگلیس همچنان در بن‌بست

پایگاه بصیرت / اکبر معصومی

در انتخابات انگلیس در حالی حزب محافظه کار به رهبری «بوریس جانسون» موفق به کسب اکثریت آرا شد که مهم‌ترین محور انتخابات، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) بود؛ مسئله‌ای که سه سال و نیم است موجب اختلاف مسئولان و مردم و امسال نیز سبب رکود اقتصادی شدیدی در انگلیس شده است؛ از این رو علی‌رغم پیروزی حزب محافظه کار در انتخابات‌ـ که موافق اجرای برگزیت است‌ـ همچنان برگزیت در این کشور معادله‌ای غیر قابل حل مانده است. انتخابات اخیر در این کشور تنها نوع مواجهه دولت انگلیس با آن نزد افکار عمومی را شفاف‌تر کرده است؛ بنابراین در مورد انتخابات اخیر انگلیس نکاتی وجود دارد:

 

۱مسئله مهمی که سبب ناکامی حزب کارگر شد، تلاش صهیونیست‌ها و راست‎های افراطی حامی ترامپ علیه «جرمی کوربین» بود. مشابه این کارزار تنفر‌آمیز در سال ۲۰۱۲ در انتخابات شهرداری لندن علیه «کن لوینگستون»، دوست قدیمی «جرمی کوربین» نیز رخ داده‎ بود و وی به اتهام یهودی‌ستیزی نتوانست شهردار لندن شود و جای او را «بوریس جانسون» گرفت. علاوه بر این، مسئله حزب کارگر نتوانست به اتحادی با دو حزب لیبرال دموکرات و حزب ملی اسکاتلند  به مطالبه جدایی طلبان اسکاتلندی پاسخ مشخص و مثبتی بدهد.

 

2 با شکست دو حزب کارگر و لیبرال دموکرات مشخص شد گزینه برگزاری همه‌پرسی دوباره در انگلیس بر سر برگزیت منتفی است. در این میان، دو گزینه دیگر یعنی برگزیت نرم و برگزیت سخت باقی‌ مانده و دولت انگلیس باید میان این دو، دست به انتخاب بزند. باید توجه داشت که جانسون با شعار برگزیت نرم و  توافق با اروپا در انتخابات اخیر شناخته‌ شده بود؛ از این ‌رو هرگونه چرخش موضع جانسون از برگزیت نرم به برگزیت سخت مولد بحران‌های جدیدی در فضای سیاسی انگلیس خواهد بود. در این صورت بسیاری از رأی‌دهندگانی که آرای خود را به سود جانسون و حزب محافظه‌کار به گردش درآورده‌اند، به مخالفان خشمگینی تبدیل می‌شوند.

 

3 صورت انتخاب گزینه برگزیت نرم از سوی جانسون نیز معادله برگزیت به ‌راحتی حل‌شدنی نیست! در این صورت، علاوه بر سه حزب کارگر، لیبرال دموکرات و حزب ملی اسکاتلند و طرفداران آنها، حزب افراطی برگزیت که طرفدار تحقق برگزیت سخت و توافق نداشتن با اتحادیه اروپاست، نیروهای سیاسی و اجتماعی خود را علیه جانسون و تصمیم وی به گردش درخواهد آورد.

 

4 اتحادیه اروپا پیشتر دو بار در قبال برگزیت انعطاف به خرج داده و بعید است برای بار سوم بخواهد نرمشی قابل توجه مقابل بریتانیا داشته باشد. شاید با مختصری انعطاف به «جانسون» اجازه دهد با طرح این مسئله که این طرح، جدید‎تر است، رضایت پارلمان برای اجرای برگزیت را به دست آورد. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تبعات زیادی برای اقتصاد این کشور خواهد داشت که مهم‌ترین آن وابستگی شدید این کشور به آمریکا را در پی خواهد داشت.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات