صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۱۹۰۱۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 25 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): هیچ چیز بسیج، وارداتی نیست و حرکتی صددرصد متکی به انقلاب و اندیشه‌ اسلامی است که خدا به قلب امام وارد کرد. شاید بتوان گفت که بسیج بزرگ‌ترین شبکه‌ مردمی فرهنگی، اجتماعی و نظامی در دنیا است.(1398/9/6) *** 25 آذر، روز پژوهش بر اصحاب علم و دانایی گرامی باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

الگوی حکمرانی انقلابی

حرکت به سمت حکمرانی مطلوب یکی از دغدغه‌های نظام اسلامی است. انقلاب اسلامی، یک ایده جدید حاکمیتی بود که بدون هیچ‌گونه تجربه‌ای در سده‌های اخیر و فقط با تکیه بر اندیشه حکمرانی رسول اکرم(ص) و امام علی(ع) که متأسفانه جامعه امروز کمتر از آن اطلاع دارد، بنیان‌گذاری شده و توانسته است موفقیت‌های بی‌بدیلی را به دست آورد. در شرایطی که دشمنان انقلاب اسلامی در حد اشباع شده علیه انقلاب اسلامی فعالیت خود را به انجام رسانده‌اند، نظام جمهوری اسلامی ایران همواره با اقتدار در مقابل این هجمه‌ها ایستاده است، این هجمه‌ها نه تنها نتوانسته نظام را درگیر حاشیه کند؛ بلکه حرکت پیشرونده آن سبب شده است انقلاب اسلامی به مرکز گفتمان حکمرانی انقلابی تبدیل شود. از این رو به دلیل قوت و قدرت نظام اسلامی در حرکت‌های انقلابی، پذیرش سخن و نظریه انقلاب در جهان‌، انگیزه‌های جویای حقیقت و تقابل با کفر و استکبار را بیدار کرده و آنها را پروانه‌وار بر گرد انقلاب اسلامی به حرکت در آورده است. دشمنی ریشه‌ای آمریکا با انقلاب اسلامی ناشی از همین حرکت‌هاست. اگر چه دشمن تلاش می‌کند با حرکت‌های ایذایی در سراسر جهان جمهوری اسلامی را درگیر حاشیه‌های متعدد کند؛ اما جهت‌گیری کلی انقلاب اسلامی در حکمرانی انقلابی خود به مسائل مهمی نظر دارد که نه تنها این حاشیه‌سازی‌ها نمی‌تواند آن را متوقف و سرگردان کند؛ بلکه اولویت مسائلی مانند استقلال ملی، الهی بودن حکومت، مردمی بودن و ظلم‌ناپذیری را هیچ‌گاه از دستور کار خود خارج نمی‌کند و بلکه بر مداومت آنها اصرار بیشتر می‌کند.
در سال جاری، مرحله دیگری از حکمرانی انقلابی سبب نگرانی دشمنان شده است و با حربه‌های گوناگون می‌کوشند در انتخابات اسفند ماه مردم را از انتخابات مأیوس کرده و اگر در این زمینه موفق نشدند، مردم را به انتخاب نیروهای وابسته به غرب ترغیب کنند.
در چنین وضعیتی مردم هم وظیفه دارند با انتخاب عناصر شایسته تراز حکمرانی نظام را افزایش دهند و افرادی را انتخاب کنند که بتوانند نماینده شایسته‌ای برای قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها، افکار عمومی استان، شهر و محله خود باشند. رفتار مسئولانه همه اقشار و افراد جامعه در قبال تعیین نماینده مطلوب، نه تنها توطئه‌های دشمنان را بی‌اثر می‌کند؛ بلکه در عرصه ملی و بین‌المللی دامنه نفوذ و اثرگذاری و حکمرانی انقلاب را بیشتر می‌کند.

 

▼ گزارش روز

تغییر تاکتیک!

نه امروز که تغییر بدون پیوست و تدبیر قیمت بنزین، نارضایتی‌ها از عملکرد دولت روحانی را به بالاترین میزان خود رسانده است، بلکه از همان فردای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1396 و دعوا بر سر حضور حداکثری اصلاح‌طلبان در پست‌های کلیدی و سهم بردن بیشتر حزب اعتدال و توسعه از دیگر حامیان انتخاباتی رئیس‌جمهور روابط میان اصلاح‌طلبان و دولت شکرآب شده بود! هر چه پیش آمدیم راهبرد عبور از حسن روحانی به دلیل ناتوانی دولت در حل مشکلات و نگرانی این جریان از شریک بودن در پیامدهای این ناکارآمدی در میان اصلاح‌طلبان بیش از پیش بروز کرد! رسانه‌ها و چهره‌های جریان اصلاحات در فاصله‌گذاری با دولت با هم رقابت می‌کردند تا شاید بتوانند خاطره حمایت تمام قد از حسن روحانی در انتخابات را از ذهن جامعه بزدایند، تلاشی که از ابتدا نیز محکوم به شکست بودن آن واضح بود! در آستانه انتخابات اسفندماه و به صدا درآمدن آژیر خطر سبد رأی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس به نظر می‌رسد تاکتیک «فرار از مسئولیت و فاصله‌گذاری با دولت» اصلاح‌طلبان به تاکتیک «پذیرش مسئولیت و معرفی خود به عنوان راه حل» تغییر یافته است!
اعلام پشیمانی «صادق خرازی» دبیر کل حزب ندای ایرانیان بابت حمایت از روحانی و اعلام اینکه «چرا ما صادقانه به مردم نگفتیم که برخی شعارها از سوی روحانی در پسابرجام، زیبنده نیست؟ ما اصلاح‌طلبان باید همان روز واکنش نشان می‌دادیم» و اظهارات «محمد قوچانی» سردبیر روزنامه سازندگی در این باره که «به هر حال آقای روحانی انتخاب جریان اصلاح‌طلبی بوده و حتی به آقای عارف ترجیحش دادند. ما موظفیم مسئولیت‌های این جریان را بر عهده بگیریم»، تنها دو نمونه از چرخش رویکرد اصلاح‌طلبان است که پیشنهاد «عباس عبدی» مبنی بر استعفا حسن روحانی و برگزاری انتخابات زودهنگام در اسفند ماه آن را تکمیل می‌کند. با این اوصاف هیچ بعید نیست این جریان با شعار استیضاح حسن روحانی در عرصه انتخابات مجلس یازدهم پا بگذارد!

 

▼ اخبار ویژه

پشت پرده تحولات عراق

درباره اتفاقات اخیر در عراق گفته می‌شود، شخص «عادل عبدالمهدی» از مدت‌ها قبل به این جمع‌بندی رسیده بود که از مسئولیت خود کناره‌گیری کند. طیف‌های ضعیفی از پارلمان عراق هم خواستار استعفای وی بوده‌اند؛ اما با تشدید حوادث اخیر در عراق که سازماندهی شده به نظر می‌آید و تعرضاتی که در کربلا و نجف صورت گرفته است‌ـ از جمله تعرض جریان شرور به قبر مرحوم آیت‌الله حکیم و قبر یکی از نواب امام زمان(عج)‌ـ نگرانی‌ها نسبت به گسترش این تعرضات و اعتراضات گسترش یافت. آیت‌الله سیستانی در بیانیه‌ای تأکید کرد، دولت باید تغییر کرده و مجلس درباره دولت تصمیم‌گیری کند. در همین حال دو راه وجود داشت؛ یکی اینکه پارلمان ورود کند و دولت استیضاح شود که اگر این اتفاق می‌افتاد با توجه به بیانیه ‌آیت‌الله سیستانی، عبدالمهدی اصلاً نمی‌توانست رأی اعتماد کسب کند. دوم اینکه اگر عبدالمهدی استعفا دهد، به تأییدیه پارلمان نیاز ندارد و کنار می‌رود.

محمدرضا باهنر، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، با اشاره به پیشنهاد عباس عبدی مبنی بر استعفای آقای روحانی، گفت: مطرح شدن استعفا یا استیضاح روحانی به عنوان رئیس‌جمهور در شرایط امروز کشور را حتی اگر از سوی برخی در جریان اصولگرایی باشد، نادرست می‌دانم و با آن مخالفم. وی افزود: دولت و رئیس‌جمهور باید تا پایان این دوره، یعنی سال ۱۴۰۰ به کار خود ادامه دهد و همه باید کمک کنند تا خستگی و ناکارآمدی‌ها جبران شود و دولت به فعالیت بیشتر روی آورد.

 

▼ اخبار

1ـ آمریکا باید استراتژی شکست‌خورده فشار حداکثری را کنار بگذارد

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در تحلیلی با اذعان به شکست راهبرد آمریکا در برابر ایران، نوشت: «بیش از یک سال و نیم از آغاز کمپین حداکثر فشار دولت ترامپ علیه ایران گذشته است و واشنگتن هنوز هم نتوانسته این کشور را تحت فرمان خود درآورد یا قرارداد بهتری با تهران ببندد. ترامپ باید این واقعیت را قبول کند که با تحریم‌های بیشتر، منزوی کردن یا راه‌های نظامی مشکلات با ایران قابل حل نیست. زمان آن رسیده که این استراتژی شکست‌خورده حداکثر فشار را کنار بگذارد و به یک دیپلماسی واقع‌بینانه رو بیاورد. زمان آن رسیده که یک تغییر قابل توجه و معقول در سیاست آمریکا در قبال ایران صورت بگیرد. ترامپ باید واقع‌گرایی را در سیاست خارجی آمریکا حفظ کند و قراردادهای محکمی به‌نفع امنیت ملی آمریکا ببندد، این کاری است که ترامپ باید به‌جای نزدیک شدن به درگیری‌های ضروری انجام دهد. ترامپ باید فوراً مجوز مذاکرات تازه با ایران را صادر کند.»

2ـ شناورهای کشورهای گوناگون پاسخگوی نیروهای سپاه هستند

«دریادار علیرضا تنگسیری» گفت: «نیروی دریایی سپاه شناورهای بیگانه‌ای را که وارد خلیج‌فارس می‌شوند، کنترل و رصد کرده و ملیت، نوع شناور و مقصد آنها را سؤال می‌کند و همه شناورهای متعلق به کشورهای مختلف، از جمله آمریکا همواره پاسخگوی پرسش‌های نیروهای سپاه بوده‌اند.» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه رصد شناورهای بیگانه در خلیج‌فارس حق مسلم جمهوری اسلامی است، افزود: «خلیج‌فارس متعلق به ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است و چون باند ورود به تنگه هرمز در آب‌های سرزمینی ایران قرار دارد، حق داریم شناورها را مورد سؤال قرار دهیم.» سردار تنگسیری با بیان اینکه این طرح سؤال جزء قوانین بین‌المللی است و قانون کنترل باند تنگه‌ها این امر را اثبات می‌کند، تصریح کرد: ‌»سال‌های سال است که این کار را انجام می‌دهیم و کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای هم با ما همکاری می‌کنند.»

3ـ دشمنان به روز بودن تجهیزات ما را امتحان کرده‌اند

«امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی» درباره فضاسازی رسانه‌های بیگانه در زمینه تجهیزات و ادوات نظامی مورد استفاده در ارتش، گفت: ما از دشمنان دعوت نمی‌کنیم؛ ولی اگر آنها می‌خواهند متوجه به روز بودن یا به روز نبودن تجهیزات ما شوند، می‌توانند امتحان کنند؛ به نظرم می‌رسد چندین مرتبه هم امتحان کرده‌اند و ضربه‌اش را هم خورده‌اند. فرمانده کل ارتش ادامه داد: البته ما هیچ‌وقت سرمایه‌ای را که داریم دور نمی‌ریزیم؛ چرا که این سرمایه‌ها، سرمایه‌های ملت هستند و ما اگر بتوانیم تا آخرین گلوله از تانکی استفاده کنیم که توانایی مبارزه در میدان دارد، این کار را انجام می‌دهیم. سرلشکر موسوی با بیان اینکه ما برای یک ریال پول ملت هم ارزش قائل هستیم، افزود: برخی کشورها صدها میلیارد دلار پول ملت‌شان را صرف تجهیزاتی می‌کنند که نمی‌توانند از آن استفاده کنند و دور می‌ریزند.

4ـ شرط اجازه صادرات از اول دی ماه اعلام شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به انجمن‌های صنفی اعلام کرد، با توجه به تعهد صادرکنندگان کالاهای تحت پوشش آن انجمن مبنی بر برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور (سامانه‌ نیما) به اعضای انجمن‌ها اعلام کنید که در صورت ارائه ندادن مدرک تسویه‌حساب ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما که به تأیید بانک مرکزی جمهوری ایران رسیده باشد (حداقل برای شش ماهه اول سال جاری) تا پایان ماه جاری، از اول دی ‌ماه سال جاری به هیچ عنوان با صادرات کالاهای صادراتی آنها موافقت به عمل نخواهد آمد و اسامی آنان از فهرست صادرکنندگان مجاز حذف خواهد شد.

 

▼ اخبار کوتاه

«خالدبن‌محمد العطیه» وزیر دفاع قطر با بیان اینکه گفت‌وگو با ایران تنها راه ترسیم چارچوب قانونی برای تحقق ثبات منطقه است، گفت: از کشورهای همسایه می‌خواهیم با ایران مذاکره کنند. وی درباره نقش این کشور در منطقه به‌ویژه درباره ایران گفت: کشورش از دیرباز دیپلماسی گفت‌وگو و ارتباط با همسایگان را در پیش گرفته است. العطیه اظهار داشت: موضع ما از ابتدای بحران شورای همکاری خلیج‌فارس تغییر نکرده است و ما خواستار دخالت نکردن در امور داخلی قطر و حفظ حاکمیت و استقلال آن هستیم.

بررسی آمارهای «یورواستات» نشان می‌دهد، در 9 ماهه نخست سال 2019 ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا به نیم میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که در 9 ماهه نخست سال 2018 ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا 8/6 میلیارد دلار گزارش شده بود. مقایسه ارزش صادرات در 9 ماهه نخست سال 2019 با مدت مشابه سال 2018 بیان‌کننده آن است که ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا 94 درصد کاهش یافته است.

نخست‌وزیر مالزی با انتقاد از اعمال تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه تهران، گفت: این نوع تحریم‌ها بدتر از دیکتاتوری داخلی است و به نوعی دیکتاتوری بین‌الملل به حساب می‌آید. «ماهاتیر محمد» افزود: مالزی بازار بزرگی را بعد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران از دست داد، ما به اعمال تحریم‌ها برای وادار کردن کشورها به پذیرش ایدئولوژی‌های خاص و تغییر دولت‌ها اعتقاد نداریم.

به تازگی ارتش روسیه گزارشی جامع درباره قاچاق نفت سوریه از سوی ایالات متحده آمریکا با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های اطلاعاتی منتشر کرده که نشان می‌داد پیمانکاران و شرکت‌های مرتبط با CIA و وزارت دفاع آمریکا در حال قاچاق نفت سوریه با همکاری کردها هستند. بنا بر این گزارش، آمریکایی‌ها ماهیانه 30 میلیون دلار از محل این فعالیت پول به دست می‌آورند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه با دوگانه‌سوزشدن 1/4 میلیون خودرو عمومی روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی می‌شود، گفت:‌ با در نظر گرفتن قیمت ۵۰ سنت برای هر لیتر بنزین این صرفه‌جویی به معنای درآمد سالانه 1/8 میلیارد دلاری خواهد بود.

 

ترنم زندگی

کمک در کارهای منزل را فراموش نکنید و بدانید هر قدر که شما در خارج از منزل خسته می‌شوید و به آرامش نیاز دارید، همسر شما نیز نیازمند مساعدت و قدردانی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات