بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۹۰۶۶

نخست‌وزیر جدید لبنان مأمور تشکیل کابینه شد

رسانه‌ها نوشتند که نخست‌وزیر جدید لبنان فردی آکادمیک، آرام، متخصص و نزدیک به حزب‌الله لبنان است.

نخست‌وزیر جدید لبنان کیست؟

«حسّان دیّاب»، نخست‌وزیر جدید لبنان عصر پنجشنبه (۲۸ آذر) بعد از رایزنی‌های فراکسیون‌های پارلمانی با «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان جهت انجام نخست‌وزیر جدید، مأمور به تشکیل کابینه شد.

دیاب از مجموع ۱۲۸ رأی نمایندگان پارلمان لبنان، ۶۹ رأی به دست آورد و رسماً از سوی میشل عون مأمور شد تا دولت جدید را تشکیل دهد. پیش از حسان دیاب، سعد الحریری، رئیس جریان المستقبل لبنان نخست‌وزیر این کشور بود که بعد از اعتراض‌های مردمی، استعفا داد.

حزب‌الله لبنان، جنبش امل، جریان ملی آزاد (به رهبری جبران باسیل)، جریان المرده و التکتل الوطنی، الحزب القومی و اللقاء التشاوری از نخست‌وزیری حسان دیاب حمایت کردند.

حسان دیاب کیست؟

دیاب سال ۱۹۵۹ در بیروت، پایتخت لبنان به دنیا آمد. وی استاد دانشگاه است و بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ در دولت «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر اسبق لبنان وزیر سابق آموزش عالی و تربیت لبنان بود.

نخست‌وزیر جدید لبنان فارغ التحصیل دکتری مهندسی کامپیوتر از دانشگاه «بث» انگلیس است. او لیسانس مهندسی ارتباط را از دانشگاه «لیدز متروپولیتن» انگلیس (سال ۱۹۸۱) و مدرک مهندسی سیستم‌ها را از دانشگاه «ساری» انگلیس (سال ۱۹۸۲) اخذ کرده است.

حسان دیاب مواضع سیاسی آشکاری ندارد ولی برخی رسانه‌ها مدعی هستند که او با حزب‌الله روابط خوبی دارد. او پیشتر هنگامی که وزیر آموزش عالی و تربیت در لبنان بود، تجربه آموزشی ایران را ستوده و خواستار امضای تفاهم نامه‌ای برای استفاده از تجربیات ایران در این زمینه شده بود.

روزنامه العربی الجدید او را فردی آکادمیک و آرام می‌داند که زیاد اهل سخن گفتن نیست و تلاش می‌کند دیدگاه‌ها را با روش‌های عملگرایانه، به هم نزدیک کند. بر اساس گزارش این روزنامه، حسان دیاب سیاست «بدون اختلاف» را دنبال می‌کند.

نعمه افرام، از نمایندگاه پارلمان لبنان که همکار دیاب در دانشگاه آمریکایی بیروت است، در مورد شخصیت نخست‌وزیر لبنان گفت:‌ «او فرد مورد اعتماد، مستقل، متخصص، با کفایت و پاک‌دست است و این ویژگی‌های جامع و مورد نیاز برای لحظات سرنوشت‌ساز و مهم است». افرام با این حال، از رأی دادن به حسان دیاب امتناع کرد و رأی ممتنع داد.

«سمر حمدان»، یکی از همسایه‌های نخست‌وزیر جدید لبنان که بیش از یک دهه با او همسایه است در مورد او به خبرگزاری فرانسه گفت: «او شخصیت خیلی خوبی است و هر چه از او دیدم خوبی بود».

دیاب در یکی از سایت‌هایی که به نام خودش است، خود را «یکی از وزیران متخصص نادر از زمان استقلال لبنان» دانسته است و نوشته است: «من مطمئن هستم که راه حل همه چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و مالی ما حتی چالش‌های سیاسی و چالش بیکاری، در آموزش است».

نبیل نقولا از نمایندگان سابق پارلمان لبنان نیز در مورد نخست‌وزیری حسان دیاب گفت: «او حلقه نجات غریق، برای لبنان است».

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات