صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۱۹۰۸۸

از بازی باخت‌ـ برد تا مجلس انقلابی

1ـ برجام به یک بازی باخت‌ـ برد تبدیل شده است
یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره تهدید‌های مکرر اروپایی‌ها علیه ایران در موضوع فعال کردن مکانیسم ماشه، اظهار داشت: سیاست‌هایی که اروپایی‌ها اتخاذ می‌کنند، خارج از سیاست‌های آمریکا نیست. حسین کنعانی‌مقدم ادامه داد: آنها بنا را بر این دارند که از اهرم مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی استفاده کرده و موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل متحد بازگردانند و قطعنامه ۲۲۳۱ را زیر سؤال ببرند. هدف آنها از این کار این است که هم بتوانند فشار‌ها را علیه ایران افزایش دهند و هم اینکه به طوری هم راستا با سیاست‌های آمریکا حرکت کنند که کشورمان از برجام خارج نشود. وی افزود: به نظر می‌رسد در حال حاضر برجام برخلاف برآورد‌های اولیه که ما تصور می‌کردیم یک بازی بردـ برد است، به یک بازی باخت‌ـ برد تبدیل شده، به این معنا که باخت برای ایران است و برد برای دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای حاصل شده است؛ بنابراین آنها سعی می‌کنند از این اهرم علیه جمهوری اسلامی بیشتر استفاده کنند تا بتوانند پرونده کشورمان را به شورای امنیت ببرند.


2ـ تشکیل مجلسی انقلابی و جهادی نیاز امروز است
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل مجلسی انقلابی و جهادی را لازمه وضعیت فعلی کشور خواند و گفت: در حال حاضر، کشور با دو پدیده داخلی و خارجی مواجه است که باید با آن مبارزه کند؛ یک گروه که تلاش می‌کنند حرکت انقلاب را از ریل اصلی آن خارج کنند و دیگری دشمن خارجی که تلاش می‌کند انقلاب ما را از پای درآورد. «محسن رضایی» با تأکید بر لزوم تغییر و تحول در مجلس شورای اسلامی، افزود: این تغییر در مجلس باید راهبردی و دارای یک نقطه عطف باشد تا اوضاع به نفع ملت تغییر کند؛ اگر نهضت تغییر را ایجاد نکنیم، قطعاً شاهد ایجاد روندی به نفع دشمن خواهیم بود. وی با اشاره به موضوع برجام و مذاکرات درباره آن، گفت: نباید برجام را در کارنامه یک دولت دانست؛ چرا که محصول یک اندیشه و تفکر غلط در اداره کشور است.


3ـ اروپایی‌ها عجله‌ای برای فروپاشی کامل برجام ندارند!
خبرگزاری «رویترز» به نقل از چند دیپلمات اروپایی گزارش داد، کشورهای اروپایی باقی‌مانده در توافق هسته‌ای ایران، احتمالاً مکانیسم حل و فصل اختلافات در برجام موسوم به «مکانیسم ماشه» را در ماه ژانویه ۲۰۲۰ فعال می‌کنند؛ اما برای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران که سبب فروپاشی کامل برجام می‌شود، عجله نمی‌کنند. بر این اساس، یک منبع دیپلماتیک اروپایی می‌گوید: «آغاز این فرایند با هدف حل مسائل مشکل‌ساز و حفظ توافق [هسته‌ای] انجام می‌گیرد. تحریم‌های سازمان ملل [اما] به صورت خودکار به دنبال این فرایند نمی‌آید. اگر ما تصمیم بگیریم این کار (احیای تحریم‌های سازمان ملل) را انجام دهیم، به معنای آن است که تصمیم گرفته‌ایم میخ آخر را به تابوت [برجام] بزنیم.»


4ـ ایرانی بودن سلاح‌های مورد استفاده در حمله به آرامکو تأیید نشده است
شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث درباره هشتمین گزارش «آنتونیو گوترش» دبیر کل این سازمان در زمینه اجرای قطعنامه شماره ۲۲۳۱ در تأیید برجام تشکیل جلسه داد.«رزماری دی کارلو» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی در این جلسه از ایران خواست از انجام آزمایش موشکی خودداری کند. وی در بخش دیگری از سخنانش درباره حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی گفت: سازمان ملل در حال حاضر نمی‌تواند ایرانی بودن سلاح‌های مورد استفاده در این حملات را تأیید کند. دی‌کارلو در عین حال تأکید کرد، سازمان ملل در مراحل اولیه تحقیقات است و دبیر کل سازمان ملل در زمان مقتضی یافته‌های بیشتر در این خصوص را در اختیار شورا خواهد گذاشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات