اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۱۹۱۵۳

طرح جامع فاضلاب اهواز تا سه سال دیگر تکمیل می شود

معاون آب و آبفای وزیر نیرو اعلام کرد با اتمام ۶۰ درصد باقی مانده طرح جامع فاضلاب اهواز، این طرح تا سه سال آینده عملیاتی خواهد شد.
عصر دوشنبه هفته گذشته بارش باران در خوزستان که گفته می‌شود در ۷۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده، بیشتر مناطق خوزستان از جمله اهواز را دچار آبگرفتگی کرد. بر همین اساس، رهبر معظم انقلاب با اختصاص ۴۰ هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای ساماندهی زیرساخت‌های آب و فاضلاب اهواز موافقت کرد.
هفته گذشته رضا اردکانیان وزیر نیرو گفته بود: طرح جامعی برای حل مشکل فاضلاب اهواز آماده شده و منابع مالی آن مشخص است پس برای حل این مشکل با مشارکت دستگاه‌های دیگر و حمایت دولت، طبق برنامه‌ریزی و طراحی صورت‌گرفته در کوتاه‌ترین زمان، اقدام اساسی انجام خواهیم داد.
قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا نیز در این زمینه اظهار داشت: مشکل آب‌گرفتگی اکثر بخش‌های شهر اهواز برطرف شده، اما چند نقطه از شهر که آب قابل توجهی در آنجا جمع شده هنوز با مشکل مواجه است که با استفاده از پمپ‌های پرتوان که از سراسر کشور تهیه و ارسال شده، آب آن مناطق نیز در حال جمع‌آوری است.
وی با بیان اینکه توپوگرافی اهواز به گونه‌ای است که شیب لازم برای خروج آب ناشی از بارندگی در شهر وجود ندارد، گفت: باید طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی در اهواز و شهر‌های مشابه این منطقه بر اساس قانون از سوی شهرداری اجرا شود تا شبکه فاضلاب نیز بتواند به درستی کار خود را انجام دهد.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو ادامه داد: زمانی که سیستم مناسبی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی وجود نداشته باشد، طبیعتا وقوع بارندگی‌های شدید، شبکه فاضلاب را نیز دچار اختلال می‌کند. بیش از ۲۴۰۰ کیلومتر خطوط جمع‌آوری فاضلاب در شهر اهواز وجود دارد که حدود ۱۱۵۰ کیلومتر آن فرسوده است.
تقی‌زاده خامسی با‌اشاره به اجرای ۴۰ درصد طرح جامع فاضلاب اهواز ادامه داد: ۶۰ درصد باقی مانده این طرح، نیازمند ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که البته وزارت نیرو مدل اعتباری را به رئیس‌جمهور ارائه کرده است که با تامین آن، تا سه سال آینده این طرح عملیاتی خواهد شد.
همچنین، حمیدرضا کشفی، معاون آبفای کشور نیز با‌اشاره به اینکه شبکه فاضلاب شهری محل دفع آب‌های سطحی نیست گفت: به دلیل فقدان شبکه مجزای جمع‌آوری، هدایت و دفع آب‌های سطحی در اکثر شهر‌های متاثر از بارش‌ها، روان آب به شبکه موجود فاضلاب وارد شده و موجب ریزش گسترده، انسداد و گرفتگی در خطوط شده است.
وی با‌اشاره به عدم توجه شهرداران به اینکه شبکه‌های فاضلاب شهری محل دفع آب‌های سطحی نیست، گفت: عدم اجرای شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی در اکثر نقاط شهر اهواز توسط شهرداری باعث شده تا تمامی مصالح، گل و لای و رسوبات ناشی از طوفان‌ها، بخشی از زباله‌های شهری در اثر روان آب‌ها و بارندگی به شبکه موجود وارد شود.
معاون شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: بر اساس برآورد صورت گرفته بارش‌های شدید آذرماه امسال و مسائل پیش آمده در این بخش بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال به تاسیسات فاضلاب اهواز و ۲۱۰۰ میلیارد ریال به تاسیسات فاضلاب آبفای خوزستان در شهر‌های آبادان، خرمشهر، شادگان، دشت آزادگان، ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) خسارت وارد کرده است. گفتنی است، به نظر می‌رسد پیش از اینکه فاضلاب اهواز نیازمند یک طرح جامع باشد باید چاره‌ای برای دفع آب‌های سطحی اندیشید چرا که شبکه فاضلاب شهری محل دفع آب‌های سطحی نیست پس مسئله فاضلاب از آب‌های سطحی باید تفکیک شود. حال با تخصیص ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی نباید بهانه‌ای برای تعلل برطرف کردن مشکل فاضلاب اهواز ایجاد کند. مسئولان و مدیران شهری خوزستان و مقامات ارشد وزارت نیرو باید در نظر داشته باشند برای جلوگیری از تکرار این رخداد‌های طبیعی باید برای مشکل دفع آب‌های سطحی و فاضلاب برنامه‌ریزی کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات