صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۹۱۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 3 دی

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): انقلاب اسلامی یک تحوّل عظیم ایجاد کرد. آنچه من امروز تعبیر می‌کنم، می‌گویم در انقلاب، خودباوری و اعتماد به نفس به جنگِ وابستگی رفت؛ خدا هم کمک کرد.(1395/7/28)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

دوگانه‌سازی با موضوع FATF

مطرح شدن چندین باره بحث FATF در فضای عمومی کشور پس از آن صورت می‌گیرد که اعتماد چندین ساله به غرب در جریان برجام، به اقتصاد، همگرایی و یکپارچگی در کشور ضربه زد. با این حال، عده‌ای دوباره درصدد هستند با طرح موضوع FATF حرکت کشور به سمت فعال‌سازی و به کارگیری توان داخلی را به حاشیه بکشانند. در این میان، نکاتی وجود دارد که توجه به آن ضروری به نظر می‌رسد:
1ـ گفته می‌شود بسیاری از کشورها به این کنوانسیون پیوسته‌اند و هیچگونه اتفاقی برای کشورشان نیفتاده است. برای نمونه، ‌می‌توان به کشورهایی، همچون ژاپن، ترکیه و عربستان اشاره کرد. اولاً، نوع نگاه غرب به کشورمان بسیار متفاوت با کشورهای مطرح شده است. وقتی در نگاه آمریکا یک دانشمند ایرانی تروریست مطرح می‌شود، چطور می‌توان برای پیوستن به لوایح FATF خود را هم‌تراز با دیگر کشورها مطرح کرد. ثانیاً پیش‌نیاز پیوستن به کنوانسیون‌های اقتصادی جامعه بین‌الملل، پشتوانه قوی اقتصادی است که با فعال‌سازی همه توان داخلی به وجود می‌آید. متأسفانه، در شش سال گذشته نگاه خارجی جایگزین توجه به تولید در کشورمان شده است.
2ـ برخی هم می‌گویند بدون تصویب لوایح FATF، تجارت غذا و دارو مختل خواهد شد. متأسفانه، سخنان این‌چنینی تنها با هدف ایجاد دوگانه‌سازی در کشور مطرح می‌شود؛ در حالی که اساساً نهادهایی که در حوزه اقلام بشردوستانه فعالیت دارند، در تعریف FATF دارای ریسک بالا نیست و اجرای استانداردهای FATF نباید در تجارت بشردوستانه خللی وارد کند. در بند 22 این کنوانسیون چنین آمده است: «به عنوان یک اصل، همکاری با توصیه‌های FATF نباید تعهدات یک کشور را ذیل منشور سازمان ملل و قوانین حقوق بشر بین‌المللی جهت ارتقای احترام جهانی برای حقوق بنیادین بشر و... مختل کند.» بنابراین دلیل اصلی اخلال در تجارت بشردوستانه، تروریسم اقتصادی آمریکاست که پس از برجام، شدت بیشتری به خود گرفته است؛ پس نقش آمریکا با FATF نباید جابه‌جا شود.
هر اقدام و فعالیتی در حوزه تجارت باید در راستای خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا باشد که این کار نه تنها با مذاکره به دست نمی‌آید؛ بلکه آمریکا را نیز بیشتر از گذشته به تحریم امیدوار خواهد کرد. تجربه تاریخی ملت ایران نشان داده است، نگاه داخلی تنها مسیر ناکارآمدی تحریم‌هاست.

 

▼ گزارش روز

رویترز نیوز!

اظهارات مقامات کاخ سفید از همان روزهای ابتدای تبدیل شدن اعتراضات بنزینی به اغتشاش و آشوب در تعدادی از شهرهای کشور نشان می‌داد، دشمن حساب ویژه‌ای بر روی این حوادث باز خواهد کرد! اظهارات سریالی با عنوان برخورد خشن با معترضان در کناره پروژه کشته‌سازی، آغاز یک جنگ روانی ضد ایرانی بود که همزمان در داخل کشور ایجاد فاصله شکاف میان مردم و حاکمیت و بازکردن و به گردش در آوردن پرونده حقوق بشری و در پی آن تحریم‌های حقوق بشری با پشتوانه نهادهای بین‌الملل را در دستور کار قرار می‌داد. سناریویی که در یک ماه گذشته با بازیگردانی تلویزیون های فارسی‌زبان انگلیسی و سعودی و همچنین سلطنت‌طلبان، منافقین، اصلاح‌طلبان تندرو و... پیگیری شد و حالا در نزدیکی 5 دی ماه، روزی که به بهانه چهلمین روز آشوب‌های آبان، تلاش می‌شود تا بار دیگر اغتشاش و آشوب آغاز شود و حتی وعده دست بردن به سلاح داده می‌شود! خبرگزاری رویترز تلاش کرده است در گزارشی اظهارات «برایان هوک» را که در همان ابتدا اعلام کرده بود بیش از هزاران نفر در درگیری‌های ایران کشته شده‌اند، با داستان‌سازی و داستان سرایی مستندسازی کند. این رسانه انگلیسی در دروغی که از همان قانون «گوبلز» پیروی می‌کند، مدعی شده است 1500 نفر در اتفاقات اخیر ایران کشته شده‌اند! این خبرگزاری در حالی مدعی چنین آماری شده است و این آمار را نتیجه جلسه ادعایی رهبر معظم انقلاب با مسئولان امنیت کشور دانسته که چندی پیش نیز در خبری مضحک نوشته بود؛ «رهبر معظم انقلاب در زیرزمین حسینیه امام خمینی(ره) جلسه‌ای سری و خصوصی با چهار نفر برگزار کرده و دستوراتی محرمانه صادر کرده‌اند که حاصل آن، حمله به آرامکوی سعودی بود!» حمله‌ای که اکنون سازمان ملل پس از ماه‌ها بررسی اعلام کرده است هیچ گونه سندی دال بر دست داشتن ایران در حمله به تأسیسات نفتی سعودی وجود ندارد! این خبرسازی‌ها نشان می‌دهد، پس از دستگیری «زم» و فروپاشی آمدنیوز و دست خالی دشمنان ملت ایران، ناچار شده‌اند خبرگزاری‌ای، مانند رویترز را به خط کرده و اعتبار آن را فدای پروژه ضد ایرانی خود کنند.

 

▼ اخبار ویژه

دستگیری عوامل اقدامات ضد امنیتی در ماهشهر

سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) استان خوزستان با انتشار اطلاعیه‌ای از دستگیری تعدادی از عوامل مسلح حوادث و اغتشاشات اخیر ماهشهر خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: «سازمان اطلاعات سپاه خوزستان با اقدامات دقیق و هوشمندانه، عوامل اصلی تیراندازی به مردم و نیروهای نظامی و انتظامی را شناسایی و با هماهنگی دستگاه قضا تعدادی از عوامل مسلح حوادث ماهشهر را دستگیر کرد. عوامل دستگیر شده نسبت به انجام اقدامات ضد امنیتی و تشویق اراذل و اوباش برای مسدود نمودن مسیرهای منتهی به شهر، در جهت اخلال در امنیت و فلج کردن صادرات‌ـ واردات و اختلال در فعالیت مجتمع‌های پتروشیمی و تیراندازی به سمت مأمورین نظامی، انتظامی و مردم اعتراف کردند.»

وابستگان جریان‌های ضد انقلاب در اغتشاشات

بر اساس اطلاعات رسیده، در میان بازداشت‌شدگانی که به جریان‌های خاص وابسته هستند، 34 نفر دارای سابقه نفاق، 17 نفر دارای سابقه تکفیری، ‌66 نفر وابسته به گروه‌های قوم‌گرا، 25 نفر از هواداران سلطنت‌طلب،10 نفر وابسته به گروه‌های نوظهور،‌ مانند آنارشیست و امثالهم و یک نفر هم وابسته به جریان مارکسیسم بوده است که عموماً نقش لیدری داشته‌اند. از سوی دیگر، 116 نفر از نوجوانان و جوانان بازداشت شده از سوی وزارت اطلاعات به کانون اصلاح و تربیت فرستاده شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، میانگین سنی این افراد 15 تا 18 سال بوده است و هیچ ارتباط شبکه‌ای با اغتشاشگران نداشته و صرفاً به دلیل هیجانات دوره نوجوانی و جوانی در میان آنان حاضر شده‌اند.

 

▼ اخبار

1ـ برخورد جالب فقهای نگهبان با حضور زنان در خبرگان

«دکتر هادی طحان نظیف» عضو حقوقدان شورای نگهبان در مطلبی نوشت: «چهارشنبه ۲۷ آذرماه ۱۳۹۸، جلسه شورای نگهبان بود. دکتر کدخدایی گزارشی از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و همچنین روند برگزاری آزمون در آخر هفته ارائه داد. ایشان در ارائه آمار به این نکته اشاره کرد که در میان داوطلبان یک نفر خانم هم وجود دارد که در آزمون شرکت می‌کند که در این میان رویکرد اعضای محترم و به طور خاص فقهای معظم برایم جالب بود. از جمله اینکه آیت‌الله یزدی گفتند این خوب است که جنسیت مانع حضور زنان در انتخابات خبرگان نیست و این حق زنان است که وارد چنین مجامعی شوند. البته بر این نکته نیز تأکید شد که ما در کیفیت و فرآیند علمی و آزمون‌های پیش‌رو اعم از کتبی و شفاهی، تفاوتی میان زن و مرد قائل نیستم و شرط تأیید اجتهاد افراد، قبولی در این آزمون‌ها می‌باشد.»

2ـ نمی‌توانیم از زیر بار مسئولیت دولت روحانی شانه خالی کنیم

«محمدعلی ابطحی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب برخلاف برخی اصلاح‌طلبان اعتقاد دارد در انتخابات آتی مجلس، شاهد افت شدید مشارکت نخواهیم بود. وی همچنین درباره وضعیت اصلاح‌طلبان گفته است: همان‌طور که اصولگرایان هیچ‌ گاه نمی‌توانند از زیر بار مسئولیت دولت احمدی‌نژاد شانه خالی کنند، اصلاح‌طلبان هم نخواهند توانست این کار را با دولت آقای روحانی بکنند؛ یعنی عملکرد ایشان هر چند به اصلاح‌طلبی ربط کاملی ندارد، اما تأثیر قابل ملاحظه‌‌ای روی وضعیت اصلاح‌طلبی خواهد گذاشت. ما باید در اصلاح‌‌طلبی مسئله اصلاحات را از مسئله احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب جدا کنیم. از نظر من شاید در مقطع کوتاه پیش‌رو تا انتخابات، جریان اصلاح‌طلب نتواند خیلی کار جدی انجام دهد و ورق را برگرداند. کاری که باید انجام شود، این است که روزنه امید به اصلاحات همچنان باز بماند که کار سختی است.

3ـ چرا ادعای شهادت فرمانده هوافضای سپاه دروغ است؟

«محمد ایمانی» تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت: «چرا ادعای رسانه‌های سعودی درباره شهادت فرمانده هوافضای سپاه در سوریه و در حمله موشکی رژیم صهیونیستی دروغ است؟ پاسخ پیچیده نیست. به این دلیل روشن که قطعاً در صورت ارتکاب چنان خبطی از سوی صهیونیست‌ها، تل‌آویو و حیفا و مراکز مهم نظامی و اقتصادی اسرائیل بلافاصله با صد‌ها موشک شخم‌ زده می‌شد. این را سران رژیم صهیونیستی بهتر از هر کس می‌دانند و یک بار در ابعادی به مراتب کوچک‌تر، در تأسیسات نظامی و راداری خود در نزدیکی بلندی‌های جولان تجربه کرده‌اند.» رسانه‌های ضد انقلاب و وابسته به دربار سعودی روز گذشته شایعه شهادت «سردار حاجی‌زاده» را در حمله نظامی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه منتشر کرده بودند.

4ـ بحران قطر یک گام به جلو و دو گام به عقب!

«انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «یک مهمان خارجی از من درباره تحولات بحران قطر پرسید. به او جواب دادم: یک گام به جلو و دو گام به عقب. مشکل این است که سرسخت‌ترین دشمن قطر، قطر است.» قرقاش در 10 دسامبر جاری نیز در واکنش به مشارکت نکردن «شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر در اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض، نوشت: «با اینکه معتقدم هر بحرانی به پایان می‌رسد و راه‌حل‌های صادقانه و پایدار به نفع منطقه است؛ اما ارزیابی من این است که بحران قطر ادامه دارد. دلیل غیبت امیر قطر از این اجلاس ارزیابی منفی از مواضع است و باید برای حل بحران میان قطر و چهار کشور (عربستان، امارات، بحرین و مصر) ریشه‌های این بحران حل و فصل شوند.»

 

▼ اخبار کوتاه

پس از خبرسازی دروغ «رویترز» درباره جلسه رهبری با مسئولان دولت، باشگاه خبرنگاران جوان از یک منبع آگاه و نزدیک به بیت رهبر معظم انقلاب خبر داد که برخلاف ادعای رویترز، هیچ جلسه‌ مشترکی میان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور و اعضای کابینه دولت در روز «۲۶ آبان» و حتی پس از آن در زمینه آشوب‌ها تشکیل نشده است. این منبع آگاه افزود: تنها دستور رهبر معظم انقلاب در مورد قربانیان آبان ۹۸، همان «فرمان رأفت» ایشان است که به صورت مکتوب و در پاسخ به گزارش دبیر شورای عالی امنیت ملی در رسانه‌ها منتشر شد.

پیمایش افکارسنجی جدید درباره نظر آمریکایی‌ها در زمینه اقدامات «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهور طی سه سال اخیر، نشان می‌دهد علی‌رغم افزایش حمایت‌ها از وی، باز هم نیمی از آمریکایی‌ها عملکرد وی را قابل تأیید نمی‌دانند. به نوشته وبگاه «هیل» این نظرسنجی که به‌ صورت مشترک مؤسسه «هریس‌ایکس» و نشریه هیل انجام داده‌اند، نشان می‌دهد با وجود افزایش تلاش‌های دموکرات‌های کنگره آمریکا برای استیضاح ترامپ، ۴۹ درصد از مردم این کشور عملکرد ترامپ در ریاست‌جمهوری را قابل تأیید می‌دانند.

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی با «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان دیدار و گفت‌وگو کردند. کدخدایی در پاسخ به پرسشی در زمینه رجل سیاسی و تفسیر آن اظهار داشت: رجل سیاسی مسئله جدیدی نیست و در این باره دو نظر فقهی داریم که از قدیم در حوزه علمیه بوده است. بحث وزارت زنان در دوره ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد اتفاق افتاد و رهبر معظم انقلاب نیز مخالفتی نکردند و فقط چند نفر از آقایان قم اعتراض داشتند که ممکن است در بحث ریاست‌جمهوری هم اینطور باشد.

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از نامه گروهی از نمایندگان به رهبر معظم انقلاب درباره FATF و پیامدهای نپیوستن به آن از منظر فعالان اقتصادی خبر داد. «شهاب‌الدین بی‌مقدار» عضو فراکسیون امید گفت: «اکثراً فعالان اقتصادی که در این زمینه صاحب‌نظر هستند، تأکید دارند که اگر ما به FATF نپیوندیم و در لیست سیاه قرار بگیریم، دست و پای کشور قفل می‌شود و شعبات بانک‌های ما در خارج از کشور بایکوت خواهند شد.»

«حسین مرعشی» فعال اصلاح‌طلب گفته است: «تا نتیجه احراز صلاحیت‌ها اعلام نشود، نمی‌توان گفت که کدام جریان دست بالا را در انتخابات و مجلس پیش‌رو دارد. به نظر می‌رسد باید قبل از صدور هر رأیی منتظر نتیجه بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان بود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات