صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۱۹۱۷۵

هدیه ویژه کریسمس رهبر کره شمالی به دونالد ترامپ

کارشناسان و تحلیلگران غربی از احتمال انجام آزمایش موشکی جدید کره شمالی در روزهای پیش رو و در آستانه سال نو میلادی خبر میدهند. ظاهرا تصاویر ماهواره‌ای سایت‌های موشکی کره شمالی نشان از تست یک موتور سوخت مایع بزرگ مخصوص موشک قاره پیما و نقل و انتقالات مربوط به آماده سازی تاسیسات برای پرتاب موشک میدهد.
کارشناسان و تحلیلگران غربی از احتمال انجام آزمایش موشکی جدید کره شمالی در روزهای پیش رو و در آستانه سال نو میلادی خبر میدهند. ظاهرا تصاویر ماهواره‌ای سایت‌های موشکی کره شمالی نشان از تست یک موتور سوخت مایع بزرگ مخصوص موشک قاره پیما و نقل و انتقالات مربوط به آماده سازی تاسیسات برای پرتاب موشک میدهد.
بر باد رفتن آخرین دستاورد سیاست خارجی ترامپ
از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا وی اولویت خود را بر تمرکز روی فضای داخلی و حل مشکلات اقتصادی این کشور قرار داد. اما در حوزه سیاست خارجی نیز دولت ترامپ علی رغم تنش‌های شدید با برخی متحدان سنتی امریکا و بی میلی به حل مسائل منطقه خاورمیانه، در خصوص مسئله بحران هسته‌ای شبه جزیره تبلیغات فراوانی مبنی بر امکان دستیابی به صلح پایدار و خالی شدن این منطقه از تسلیحات هسته‌ای انجام داد. اما پس از چند دور مذاکرات فشرده در دو سال اخیر میان رهبران دو کشور، این توافق در آستانه فروپاشی به نظر میرسد.
کیم جونگ اون رهبر کره شمالی شرط قبول خلع سلاح هسته‌ای این کشور را ارائه تضمین معتبر برای حفظ امنیت ملی این کشور از سوی طرف مقابل و برداشته شدن تحریم‌های همه جانبه علیه این کشور اعلام کرده بود. اما تنها ۱۰ روز پس از دور نخست مذاکرات مستقیم رهبران دو کشور، دونالد ترامپ قانون حالت فوق العاده و تمدید تحریم‌های کره شمالی را امضا کرد تا کره شمالی نیز به شکل متقابل تمایلی به از بین بردن توان هسته‌ای و موشکی خود نشان ندهد.
موضع گیری و تهدیدهای دو طرف
مقامات کره شمالی پس از اینکه عدم جدیت امریکا در خصوص برآورده ساختن درخواست‌های خود را دیدند اعلام کردند در صورتی که این کشور به مفاد توافقنامه امضا شده میان دو طرف پایبند نباشد کره شمالی توسعه فناوری موشکی و هسته‌ای خود را از سر خواهد گرفت. فروردین ماه سال جاری کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سخنانی از ترامپ درخواست کرد تا به دنبال توافقی قابل قبول و عادلانه برای دو کشور باشد. وی همچنین تاکید کرد تا پایان سال جاری میلادی به دولت امریکا برای اتخاذ تصمیم شجاعانه زمان میدهد. فرصتی که ظاهرا رو به پایان است و مقامات امریکایی نیز چندان تمایلی به بهبود روابط و پیشرفت مذاکرات از خود نشان نمیدهند. همچنین ترامپ و مقامات نظامی کابینه وی تاکید کرده‌اند هر گونه آزمایش موشکی دوربرد یا تست سلاح اتمی جدید در کره شمالی به معنای پایان مذاکرات دو طرف خواهد بود.
احتمال آزمایش دوربردترین موشک ساخت کره شمالی
در ماه‌های گذشته ارتش کره شمالی چندین بار دست به شلیک آزمایشی موشک زده است. اما از آنجا که این موشک‌ها عمدتا از مدل کوتاه برد بودند چندان موجب حساسیت محافل امنیتی غرب و کشورهای همسایه نشد. اما شواهد نشان میدهد این کشور به دنبال آزمایش نمونه جدید از موشک‌های قاره پیمای خود در روزهای آینده است. زرادخانه موشکی کره شمالی شامل موشک‌هایی با تکنولوژی شوروی سابق و تعدادی موشک جدید است که توسط مهندسین این کشور طراحی شده است. دوربردترین موشک‌هایی که تا کنون در این کشور تست شده است دو موشک قاره پیمای هواسونگ ۱۴ و هواسونگ ۱۵ با کد HS۱۴/۱۵ هستند.
موشک بالستیک قاره پیمای HS۱۵
در روز ۲۸ نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی رسانه‌های دنیا از آزمایش موشکی جدید کره شمالی در حوالی ساعت ۳ بامداد به وقت محلی خبر دادند. در ابتدا کارشناسان موشک را از مدل HS۱۴ معرفی کردند که چند ماه پیش از آن نیز شلیک شده بود و گفته میشد که توان هدف گیری ساحل غربی و مناطق مرکزی امریکا را بر روی کاغذ داراست. اما اطلاعات منتشر شده از پروفیل پروازی موشک و ارتفاع گیری وحشتناک آن مشخص میکرد که موشک از مدلی جدید بوده است.
ظهر همان روز رسانه‌های کره با انتشار تصاویری اعلام کردند موشکی جدید با کد HS۱۵ با موفقیت در این کشور آزمایش شده که توان دسترسی به سراسر خاک ایالات متحده امریکا را خواهد داشت. سایت‌های راداری کشور ژاپن و ناوشکن‌های امریکایی حاضر در این منطقه اعلام کردند موشک فوق در برد ۹۵۰ کیلومتری حدود ۴۴۷۵ کیلومتر ارتفاع گرفته است. در آزمایش ماه جولای موشک HS۱۴ این موشک در برد ۹۹۸ کیلومتری، ۳۷۲۵ کیلومتر ارتفاع اوج گرفته بود. در آن هنگام کارشناسان پنتاگون برد احتمالی موشک را در حالت شلیک نظامی حدود ۱۰ هزار کیلومتر تخمین زدند.
این مسئله به خوبی نشان میداد موشک جدید HS۱۵ قطعا بردی بیشتر در حدود ۱۳ هزار کیلومتر خواهد داشت که این موضوع به معنای تحت پوشش بودن تمام خاک امریکا از جمله ساحل شرقی این کشور و شهرهای نیویورک و واشینگتن خواهد بود.
حال پیش بینی شده است که ارتش کره شمالی به فرمان کیم جونگ اون قصد دارد مدل بهبود یافته‌ای از موشک HS۱۵ را در حوالی روز کریسمس و یا در روز جشن سال نو میلادی آزمایش کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات