صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۹۲۱۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 7 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمن چه چیزی را هدف گرفته است؟ من عرض می‌کنم دشمن یک هدف کوتاه‌مدّت دارد، یک هدف میان‌مدّت دارد، یک هدف بلند‌مدّت دارد. هدف کوتاه‌مدّت دشمن به هم زدن امنیّت کشور است، ایجاد آشوب و فتنه در کشور است، از بین بردن این افتخار بزرگ است که جمهوری اسلامی بحمدالله از آن برخوردار است.(1396/2/20)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

نشانه‌های عبور از رکود

در سال‌های اخیر اقتصاد ایران بر اثر اعمال راهبرد فشار حداکثری و به راه انداختن جنگ و تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی دشمن از یک‌سو و برخی مشکلات، بی‌تدبیری‌ها و سوء‌مدیریت‌های داخلی از سوی دیگر، با رشد منفی مواجه شده و رکود تورمی به مثابه خطرناک‌ترین بیماری اقتصادی گریبان‌گیر جامعه ایران شده است. آماری که بانک جهانی اعلام کرده، حاکی از رشد(رکود) حدود منفی ۹ اقتصاد ایران در سال جاری است؛ با این حال این مرجع اقتصاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده است اقتصاد ایران در سال آینده، از رکود خارج شده و رشد حدود یک درصدی را تجربه کند که البته نشانه‌های آن هم دیده می‌شود و رویکردهای کلی حرکت کشور در بخش اقتصادی نیز نویدبخش وارد شدن اقتصاد ایران به دوره ثبات و غلبه بر مشکلات است.
بورس اوراق بهادار ایران که کارشناسان بارها کمبود نقدینگی را بزرگ‌ترین چالش آن در ماه‌های اخیر ارزیابی می‌کردند، هم اکنون با ورود بسیار خوب نقدینگی، رکوردهای جدیدی را با اختلاف بسیار زیاد به ثبت رسانده است. در حال حاضر و از ابتدای سال جاری، رشد شاخص حدود ۱۰۰ درصد است و همچنان انتظار فتح قله‌های بالاتری از آن می‌رود. بسیاری از بنگاه‌های تولیدی افزایش سرمایه داشته‌اند و بخش تولید در بسیاری از صنایع از کابوس زیان‌دهی رهایی پیدا کرده است. این یعنی رونق تولید به معنای واقعی کلمه در حال تحقق است و تولیدکنندگان اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده‌اند.
در فروش نفت و دور زدن تحریم‌ها نیز جمهوری اسلامی ایران توانسته سیاست دشمن برای به صفر رساندن فروش نفت را ناکام بگذارد و بیش از یک میلیون بشکه نفت و میعانات را به فروش برساند و این میزان روند افزایشی دارد. بانک مرکزی نیز توانسته است نوسانات بازار ارز را به حداقل رسانده و زمینه‌های ثبات اقتصادی را فراهم کند.
اگرچه وجوه دیگر اقتصاد ایران مانند تورم و بیکاری، در سال آینده به تلاش و جدیت بسیار بیشتری نیاز دارد و لازم است دولت و مجلس با طراحی‌های هوشمندانه و واقع‌بینانه راهکارهای غلبه بر این معضلات مزمن اقتصادی ایران را عملیاتی کنند، اما می‌توان امیدوار بود که با عبور از رکود و حل و فصل این مشکل مسئله‌ساز برای اقتصاد ایران، زمینه لازم برای رفع دیگر معضلات اقتصادی نیز فراهم شود. کافی است دولت به منزله فعال این میدان با تصمیمات نادرست مرتکب اشتباه نشود.

 

▼ گزارش روز

واقعیت‌های 5 دی!

در غروب آفتاب روز پنج‌شنبه، 5 دی ماه، تنها دستاورد دشمنان ملت ایران حیرت و تعجب بود! آنها به یک‌باره با واقعیت جامعه ایران روبه‌رو شدند و چه شکستی تلخ‌تر از این! آنها که در پس اعتراضات مردم به افزایش قیمت بنزین توانستند ساعاتی در چند نقطه کشور آشوب به پا کنند، در چهلمین روز حوادث رخ داده، در دروغ‌ها و توهم‌های خود درباره جامعه ایران غرق و خود پیش از همه باور کرده بودند که پنجم دی ماه شاهد آغاز پروژه ویران‌سازی ایران خواهند بود؛ اما در روز موعود در برابر بی‌تفاوتی و بی‌اعتنایی مردم به همه فراخوان‌ها و برنامه‌ریزی‌های‌شان سخت حیران شدند! دشمن که از رویترز تا بات‌های توئیتری، از فرانس 24 تا شبکه‌های سعودی، از باقی‌ماندگان دیکتاتوری پهلوی تا منافقین جنایتکار مقیم آلبانی را بسیج کرده بود و رسانه‌های فارسی‌زبان هزاران ساعت برنامه و گفت‌وگو بر روی آنتن فرستادند و هزاران دروغ ریز و درشت ساخته و پرداخته بودند، هیچ فکر نمی‌کرد چنین نتیجه‌ای بگیرد! اما در ساعت‌های پایانی پنجم دی خبرنگاران بی‌بی‌سی، اینترنشنال و صدای آمریکا بدون سر و صدا «وعده ما پنج دی ماه» را از صفحات‌شان پاک کرده و به هوشیاری و دقت عمل و تدابیر نیروهای امنیتی و انتظامی اعتراف کردند! آنها با تغییر تاکتیک تلاش کردند این‌گونه القا کنند که جمهوری اسلامی با امنیتی کردن فضا، اجازه اغتشاش و ناآرامی را به هیچ گروهی نداد! و نگفتند که این یک واقعیت پذیرفته شده در همه جای جهان است که هیچ نظامی اجازه نمی‌دهد عده‌ای آشوبگر امنیت روحی،‌ روانی و حتی جانی مردم را به خطر بیندازند و پاسداران مکلف به دفاع از حق امنیت مردم هستند؛ اما واقعیت بزرگ‌تر پنجم دی این است که مردم ایران در برابر دشمن ایستاده‌اند و هرگز اجازه نداده و نمی‌دهند دشمن به اهداف شومش دست یابد؛ البته از بی‌تدبیری‌ها و بی‌مسئولیتی‌ها و فساد و ناکارآمدی نیز گلایه دارند. مردم در مقابل دشمن ایستاده‌اند و از دولت و مجلس و قوه قضائیه نیز مطالبه جدی رسیدگی به امور را دارند!

 

▼ اخبار ویژه

هزاران حساب کاربری وابسته به سعودی علیه ایران

«الی کلیفتون» خبرنگار اندیشکده «Responsible Statecraft» پس از مرور پیام‌های 6 هزار حساب کاربری که به تازگی توئیتر آنها را حذف کرده، متوجه شده محور این پیام‌ها درخواست از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای تغییر حکومت ایران بوده است. حساب‌های کاربری حذف‌شده افزون بر این، به دنبال موجه‌سازی جنایت‌های حقوق بشری عربستان سعودی در یمن و مسئولیت‌زدایی از این کشور در ماجرای ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی بوده‌اند! شرکت توئیتر اعلام کرد هزاران حساب کاربری وابسته به حکومت عربستان سعودی را به دلیل نقض قوانین این شرکت حذف کرده است. الی کلیفتون نوشته است، این حساب‌های کاربری را که بیش از ۲۹ میلیون پیام در توئیتر منتشر کرده‌اند، «سماءات» که شرکتی مستقر در عربستان سعودی است، اداره می‌کنند.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» با اشاره تلویحی به اینکه «محمدبن‌سلمان» پادشاه واقعی عربستان است، تصریح کرد: «بن‌سلمان احساس می‌کند هیچ تضمینی برای کمک‌های آمریکا وجود ندارد، به همین سبب رویکرد و استراتژی خود را تغییر داده است.» این رسانه نوشت: «طی ماه‌های اخیر و پس از حملات پهپادی و موشکی به تأسیسات نفتی آرامکو،‌ «محمد‌بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی با تغییر دیپلماسی این کشور به‌دنبال کاهش تنش‌ها با رقبای منطقه‌ای است.» نیویورک‌تایمز، کاهش اقدامات خصمانه علیه ایران و قطر را از دیگر نتایج تغییر راهبرد بن‌سلمان اعلام کرده است.

 

▼ اخبار

1ـ تهدید به استعفا فراتر از کذب است

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پیامی توئیتری شایعه تهدید رئیس‌جمهور به استعفا را فراتر از کذب و مضحک خواند. «محمدباقر نوبخت» در حساب توئیتری‌اش نوشت: «اردیبهشت امسال ترامپ رسماً اعلام کرد می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، البته او به این هدفش نرسیده و نخواهد رسید، اما نمی‌دانم چرا برخی‌ها در داخل و متأسفانه از نمایندگان مجلس اصرار دارند هدف ترامپ حتماً در سال آینده محقق خواهد شد! در همین راستا دروغی، چون «تهدید به استعفای رئیس‌جمهور برای تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق»! را منتشر کرده‌اند که فراتر از کذب و مضحک بودنش، اهانتی آشکار به همکاران خودشان در مجلس است. آیا نمایندگان محترم مجلس چنین راحت مرعوب تهدید‌های تخیلی می‌شوند؟!»

2ـ دستگیری یک گروهک تروریستی در اهواز

«سردار عباس‌زاده» فرمانده انتظامی خوزستان در اهواز با اعلام خبر دستگیری اعضای یک گروهک تروریستی، اظهار داشت: با اشراف اطلاعاتی و هوشیاری نیروی انتظامی، دستگیری اعضای یک گروهک معاند، ضد انقلاب و شرور که با مدیریت چندین شبکه مجازی اقدام به تشویش اذهان عمومی و فراهم‌کردن امکانات اغتشاش و تحریک تجمعات اعتراضی مردم اهواز کرده بودند، در دستور کار پلیس امنیت اهواز قرار گرفت. این مقام ارشد انتظامی افزود: اقدامات اطلاعاتی و پلیسی درباره شناسایی اعضای این گروهک انجام شد و پس از هماهنگی قضایی و اشراف لازم در اقدامی غافلگیرانه و برق‌آسا به دست پلیس امنیت اهواز دستگیر شدند.

3ـ سخنان تأمل‌برانگیز مبلغ اماراتی درباره سوریه

یک مبلّغ معروف اماراتی سخنان عجیبی درباره «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و ارتش این کشور در شبکه تلویزیونی «ابوظبی» امارات، بیان کرده که تغییر 180 درجه‌ای موضع امارات نسبت به اسد را نشان می‌دهد. «وسیم یوسف» گفته است: «من در آغاز این بحران، به اسد و ارتش سوریه دشنام می‌دادم و از گروه جنایتکار جبهه النصره و ارتش آزاد حمایت می‌کردم؛ البته اعتراف می‌کنم که در گذشته از گروه‌های جنایتکار حمایت می‌کردم، اما اکنون مخالف هر نوع خونریزی هستم! الآن اگر در سوریه بودم حتماً علیه جبهه النصره، احرار الشام و تمام مزدورانی که به نام دین، سوریه را ویران کردند، می‌جنگیدم.»

4ـ واردات گوشی همراه به کشور سه برابر شد!

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت نشان می‌دهد، در هفت ماهه نخست امسال، تعداد گوشی همراه مسافری و وارداتی ثبت شده در سامانه همراه نسبت به مدت مشابه سال گذشته هر یک نزدیک به سه برابر شده است. طبق این آمار در هفت ماهه نخست امسال سه میلیون و ۱۹۵ هزار و ۲۰۰ فقره گوشی همراه مسافری در سامانه «همتا» ثبت شده که نسبت به یک میلیون و ۱۰۹ هزار و ۴۰۰ فقره گوشی همراه ثبت شده در این سامانه در مدت مشابه سال گذشته، ۱۸۸ درصد افزایش داشته است. گفتنی است، مصرف کشور ماهیانه حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه است.

5ـ انتقاد سردار نجات از تقطیع و تحریف سخنانش

«سردار حسین نجات» معاون فرهنگی سپاه با انتشار نامه‌ای، ضمن انتقاد از تحریف و تقطیع سخنانش در یک رسانه در همایش مداحان در مشهد، نوشت: «بنده به مدت یک ساعت صحبت کردم؛ ابتدا پیشرفت‌های شگرف نظام جمهوری اسلامی و سپس افول موریانه‌وار آمریکا و غرب را تشریح کردم. همچنین ضمن اشاره به وجود ۵۰ میلیون گرسنه در آمریکا، متذکر شدم جمهوری اسلامی علی‌رغم تحریم و همه مشکلاتی که دارد، به هر نفر از خانواده‌های با درآمد متوسط و پایین یکصد هزار تومان یارانه می‌دهد و این در دنیا بی‌نظیر است.»

 

▼ اخبار کوتاه

«غلامحسین کرباسچی» درباره تصمیم عارف برای کاندیدا نشدن در انتخابات مجلس یازدهم، گفت: نمی‌دانم چرا آقای عارف نام‌نویسی نکرده است، شاید ایشان یک طرحی برای انتخابات ریاست‌جمهوری دارند و می‌خواهند وقت‌شان را بیشتر در آن زمینه بگذارند، یا شاید فکر کردند رأی نمی‌آورند و سنگین‌تر این است که حضور پیدا نکنند، یا شاید هم دیده‌اند در مجلس کار مهمی را پیش نبرده‌اند و با خود گفته‌اند چه دلیلی دارد به مجلس بروم و یک صندلی را اشغال کنم.

«حمید حسینی» دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره صادرات ایران به عراق اظهار داشت: طی هشت ماه امسال، بیش از ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات کالایی به عراق داشتیم. یکی از دلایل کاهش حدود یک میلیارد دلاری صادرات‌مان نسبت به سال گذشته، این است که ارزش پایه صادراتی کاهش یافته است؛ از طرفی به دلیل ناامنی و تظاهرات در عراق، کامیون‌ها به کشور عراق حمل و نقل نمی‌کنند و بازار عراق کساد بوده است.

«الیاس نادران» نماینده سابق مجلس در توئیتی ضمن انتقاد از لایحه بودجه ۹۹ از سوی دولت، نوشت: دولت می‌خواهد دهان کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس را ببندد. مرعوب دولت و رئیس مجلس نشوید! وی تأکید کرد: اعتبار امیرکبیر و مدرس به دفاع از حقوق مردم در مقابل قلدر‌ها بود، به نظرات کارشناسی اعتنا و بودجه را طوری تصویب کنید که مجلس بعدی در مقابله با رانت‌خواری مجبور نباشد ساختار آن را تغییر دهد.

«علی اصفهانی» دادستان عمومی انقلاب اسلامی اصفهان گفت: با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج)، یک محموله شامل بیش از 126 قبضه سلاح ساچمه‌زن شورشی، کلت کمری و کلاشنیکف و 900 فشنگ‌ جنگی‌ـ که از مرزهای غربی وارد کشور شده بود‌ـ کشف و پنج متهم وارد‌کننده این محموله دستگیر و تحویل مراجع قضایی ‌شدند.

آمریکا ضمانت کتبی به هند داده است که تأمین سرمایه بانک‌های بین‌المللی برای خرید تجهیزات بندر چابهار به ارزش 85 میلیون دلار را تسهیل می‌کند. هند در حال توسعه این بندر در ایران است و این بندر برای دهلی نو به لحاظ توسعه ترافیک ترانزیت دریایی منطقه‌ای به افغانستان و آسیای میانه‌ اهمیت ویژه‌ای دارد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صندوق توسعه ملی از ابتدای تأسیس تا پایان سال ۱۳۹۷ از 41/18 میلیارد دلار طرح اعلام وصول کرد، 39/73 میلیارد دلار مسدود شد، 28/26 میلیارد دلار گشایش شده و 19/2 میلیارد دلار پرداخت قطعی انجام شد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات