صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۹۲۱۶

نشانه‌های عبور از رکود

در سال‌های اخیر اقتصاد ایران بر اثر اعمال راهبرد فشار حداکثری و به راه انداختن جنگ و تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی دشمن از یک‌سو و برخی مشکلات[...]
پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری

یادداشتدر سال‌های اخیر اقتصاد ایران بر اثر اعمال راهبرد فشار حداکثری و به راه انداختن جنگ و تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی دشمن از یک‌سو و برخی مشکلات، بی‌تدبیری‌ها و سوء‌مدیریت‌های داخلی از سوی دیگر، با رشد منفی مواجه شده و رکود تورمی به مثابه خطرناک‌ترین بیماری اقتصادی گریبان‌گیر جامعه ایران شده است. آماری که بانک جهانی اعلام کرده، حاکی از رشد(رکود) حدود منفی ۹ اقتصاد ایران در سال جاری است؛ با این حال این مرجع اقتصاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده است اقتصاد ایران در سال آینده، از رکود خارج شده و رشد حدود یک درصدی را تجربه کند که البته نشانه‌های آن هم دیده می‌شود و رویکردهای کلی حرکت کشور در بخش اقتصادی نیز نویدبخش وارد شدن اقتصاد ایران به دوره ثبات و غلبه بر مشکلات است.
بورس اوراق بهادار ایران که کارشناسان بارها کمبود نقدینگی را بزرگ‌ترین چالش آن در ماه‌های اخیر ارزیابی می‌کردند، هم اکنون با ورود بسیار خوب نقدینگی، رکوردهای جدیدی را با اختلاف بسیار زیاد به ثبت رسانده است. در حال حاضر و از ابتدای سال جاری، رشد شاخص حدود ۱۰۰ درصد است و همچنان انتظار فتح قله‌های بالاتری از آن می‌رود. بسیاری از بنگاه‌های تولیدی افزایش سرمایه داشته‌اند و بخش تولید در بسیاری از صنایع از کابوس زیان‌دهی رهایی پیدا کرده است. این یعنی رونق تولید به معنای واقعی کلمه در حال تحقق است و تولیدکنندگان اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده‌اند.
در فروش نفت و دور زدن تحریم‌ها نیز جمهوری اسلامی ایران توانسته سیاست دشمن برای به صفر رساندن فروش نفت را ناکام بگذارد و بیش از یک میلیون بشکه نفت و میعانات را به فروش برساند و این میزان روند افزایشی دارد. بانک مرکزی نیز توانسته است نوسانات بازار ارز را به حداقل رسانده و زمینه‌های ثبات اقتصادی را فراهم کند.
اگرچه وجوه دیگر اقتصاد ایران مانند تورم و بیکاری، در سال آینده به تلاش و جدیت بسیار بیشتری نیاز دارد و لازم است دولت و مجلس با طراحی‌های هوشمندانه و واقع‌بینانه راهکارهای غلبه بر این معضلات مزمن اقتصادی ایران را عملیاتی کنند، اما می‌توان امیدوار بود که با عبور از رکود و حل و فصل این مشکل مسئله‌ساز برای اقتصاد ایران، زمینه لازم برای رفع دیگر معضلات اقتصادی نیز فراهم شود. کافی است دولت به منزله فعال این میدان با تصمیمات نادرست مرتکب اشتباه نشود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات