اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۱۹۲۲۵

اقتصاد کولبری نتیجه نگاه دولت به خارج است

یک کارشناس اقتصادی گفت: عده‌ای در دولت می‌گویند تا مشکل ما با دنیا حل نشود مشکل اقتصاد حل نمی‌شود و نتیجه این سیاست کولبری است که نگاه می‌کنیم.
امیر سیاح در نشست خبری تحلیل و بررسی اقتصاد کولبری، کولبری را آیینه تمام نمای رویکرد مجلس و دولت به اقتصاد دانست و گفت: دولت توصیه‌های کارشناسی را کنار گذاشته و به انشاءاله ماشاله اکتفا کرده است، در حالی که ضربات زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده و امکان تحمل بیشتری در اقتصاد نمانده است. وی با بیان اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا در سال ۹۲ تصویب شد گفت: اگر این قانون به درستی اجرا می‌شد الان پدیده کولبری وجود نداشت و این مضحک است که سال ۹۸ با وجود قانون‌گذاری در سال ۹۲ هنوز با چنین پدیده زشتی در اقتصاد روبرو باشیم و ما باید خجالت بکشیم.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: عده‌ای در دولت می‌گویند تا مشکل ما با دنیا حل نشود مشکل اقتصاد حل نمی‌شود و نتیجه این سیاست کولبری است که نگاه می‌کنیم. در کولبران آدم‌های با سوادی هستند که بالقوه می‌توانند کارآفرین باشند، کسب و کار و شرکت راه‌اندازی کنند و اشتغال ایجاد کنند، اما رویکرد دولت این است که مجوز کسب و کار ندهند و آن‌ها را اذیت کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، سیاح به پنج اقدام لازم برای کنار گذاشتن اقتصاد‌هایی مانند اقتصاد کولبری اشاره کرد و گفت: نخست اینکه راهبرد توسعه تولید مبتنی بر آمایش سرزمین انجام شود، اما متاسفانه در حال حاضر تنها اقدام به وام‌پاشی می‌شود بدون اینکه مشخص شود این تسهیلات باید در چه بخش‌هایی به کار گرفته شود.
وی ادامه داد: دوم اینکه مالیات‌هایی از بخش‌های نامولد هم گرفته شود. سوم اینکه قانون مبارزه با قاچاق با قدرت اجرایی شود. چهارم رفتار حکومت باید اصلاح شود. حکومت باید شرایط مجوز‌ها را برای همه یکسان در نظر بگیرد و این‌طور نباشد که کسانی این مجوز‌ها را در اختیار بگیرند و به دیگران حق استفاده از آن را ندهند.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: پنجم اینکه هدایت اعتباری و تامین مالی وجود داشته باشد. کسانی در جمهوری اسلامی هستند که اجازه بانک‌داری را برای خودشان می‌دانند، در حالی که باید شرایط شفاف باشد تا اگر نیاز به وجود بانک‌ها و تامین مالی است، همه قشر‌ها بتوانند حضور داشته باشند.
 
کاهش یک میلیارد دلاری قاچاق مشکل کولبری را حل می‌کند
در همین نشست، الیاس نادران، نماینده سابق مجلس اظهار داشت: ما به دولت پیشنهاد کرده‌ایم که اگر فقط یک میلیارد دلار از حجم قاچاق کالا را مدیریت کند و برای سرمایه‌گذاری ایجاد اشتغال رسمی برای صد هزار کولبر خرج کند به فرض اینکه برای هر شغل صد میلیون تومان هم نیاز باشد مشکل کولبری رفع می‌شود.
وی افزود: متاسفانه کولبران از یک در هزار اقتصاد کولبری هم سهم نمی‌برند. در دور اول دولت روحانی با سرکوب قیمت‌ها رکود شدیدی ایجاد شد و تحریم‌های ظالمانه از طرف دیگر به مشکلات اضافه شد در حالی که اگر سیاست‌ها اصلاح نشود و علاج کار آن‌ها شود بحران پشت بحران ایجاد می‌شود.
این استاد اقتصاد به پدیده جدیدی از کوله‌بری در سیستان و بلوچستان‌اشاره کرد و گفت: یک گونه جدید کوله‌بری در حال شکل گرفتن در سیستان و بلوچستان است، اما این موضوع متاسفانه جزو دغدغه مسئولان نیست و به نظر می‌رسد سروسامان دادن به اقتصاد کوله‌بری از ظرفیت دولت و مجلس دهم هم خارج است.
 
تفکر حاکم بر دولت مانع رفع مشکل کولبری است
همچنین مجتبی توانگر، کارشناس اقتصاد انرژی در این نشست اظهار داشت: وضعیت کنونی در کولبر‌ها ناشی از عملکرد ضعیف دولت است. بستر اشتغال‌زایی کشور فراهم نیست که عده‌ای از هم‌وطنان ما مجبور می‌شوند در این حوزه‌ها ورود کنند. مشکل کوله‌بری و رفع آن قابل بررسی است، اما تفکر حاکم بر دولت اجازه رفع این مشکل را نمی‌دهد.
وی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار اشتغال‌زایی در حوزه پالایشگاه‌سازی اظهار کرد: فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ۱۱ هزار نفر نیروی کار داشت. در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ۷۳ درصد نیرو‌ها بومی هستند و اگر این زنجیره توسعه پالایشگاهی ادامه می‌یافت، اشتغال فراوان ایجاد می‌کرد، در حالی که وزیر نفت تفکر خام‌فروشی دارد. وی با تأکید بر اینکه زنجیره ارزش باید به سمت پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ها برود، گفت: با توسعه این پالایشگاه‌ها در چهار سال یک تا دو میلیون شغل ایجاد می‌شود. ۹۰ درصد نفت خام ما از خارک صادر می‌شود و ۴۲ پالایشگاه مقصد داریم. در حالی که اگر نفت خام ما به پالایشگاه برود، مخاطبان ما از ۴۲ پالایشگاه به هزاران مخاطب می‌رسد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات