صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۱۹۲۳۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 8 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مردمی بودن به ادعا کردن نیست. با مردم، با زندگی مردم کنار بیاییم، مثل مردم زندگی کنیم، با طبقات مختلف مردم انس بگیریم. این، معنای مردمی بودن است.(1398/10/3)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

جنگ روایت‌ها از فتنه آبان
در کتاب «جنگ‌های شبکه‌ای» که سال‌ها پیش اندیشکده آمریکایی «رند» آن را منتشر کرد جمله‌ای اساسی وجود دارد: «در جنگ‌های فردا برنده کسی نیست که بزرگ‌ترین بمب‌ها را دارد، پیروز کسی است که بهترین روایت را دارد.»
استراتژیست‌های رسانه برنده شدن به سبب روایت برتر و غالب را پیروزی بدون جنگ تعبیر می‌کنند. قدرت تولید محتوا و روایت غالب تعیین می‌کند پیروز میدان نبرد رسانه‌ای و افکار عمومی چه کسی است.
سال‌هاست نظام سلطه با درک اهمیت و قدرت افکار عمومی ملت‌ها، سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده و با به کار گرفتن کارشناسان رسانه‌ای، ابزارهای رسانه‌ای گوناگونی را به خدمت گرفته است تا با تشکیل امپراطوری بزرگ رسانه‌ای، اهداف شیطانی‌اش را دنبال کند.
یکی از آخرین جنگ‌های روایت از فردای آشوب‌های آبان ماه آغاز شد. دشمن به دنبال این است تا عمله‌های خود را که ماه‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، افغانستان و عراق آموزش جنگ شهری و اغتشاش داده است، با مردم معترض به بی‌تدبیری مسئولان جمع بزند و حافظان امنیت کشور را به عنوان چهره‌های خشن و آدم‌کش معرفی کند.
از جمله سؤالات جمع‌های دوستانه و خانوادگی در یک ماه گذشته این است که در آشوب‌ها چند نفر کشته شدند؟ سؤالی که هنوز هیچ‌کدام از مسئولان به آن پاسخ نداده‌اند.
در حقیقت حجم تخریب اموال عمومی و خصوصی مردم و خشونت آشوبگران میان همه فتنه‌های گذشته بی‌سابقه بود و حجم شهدای حافظ امنیت و مردم عادی و رهگذر و کشته‌های عناصر ضد انقلاب، به سبب جنس آشوب‌ها با گذشته تفاوت دارد. اما مردم با حضور در صحنه دفاع از انقلاب و حتی کنار کشیدن از اعتراضات به حق خود نقشه‌ دشمن را ناکام گذاشتند. در این میان ارائه روایت صحیح و به موقع برای افکار عمومی از سوی دستگاه‌های ذی‌صلاح امری حیاتی است تا اجازه موج‌سواری و خبرسازی از رسانه‌های دشمن گرفته شود.
با وجود پیچیدگی صحنه و تلاش عوامل ضد انقلاب برای کشته‌سازی در حوادث آبان ماه و در پی آن فرمان رأفت رهبر معظم انقلاب، باید با دقت هرچه تمام‌تر به پرونده کشته‌شدگان رسیدگی شود تا جای افراد بی‌گناه با اشرار و تروریست‌ها عوض نشود، اما تسریع در این امر مهم و اطلاع‌رسانی و اقناع افکار عمومی در شرایط سم‌پاشی شدید رسانه‌های بیگانه در موضوع آمار کشته‌ها، لازم و ضروری است.


▼ گزارش روز

پیام تهران!
برای «دونالد ترامپ» که روزهای پایانی حضور خود پیش از انتخابات ۲۰۲۰ را در کاخ سفید پشت سر می‌گذارد، هیچ خبری مأیوس‌کننده‌تر و تلخ‌تر از خبر رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در خلیج‌فارس و دریای عمان نیست. رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه ایالات متحده که چهار سال همه تلاش خود را با هدف منزوی کردن تهران به کار بست، حالا با فاصله یک روز از خبر شکست پروژه آشوب و ایجاد اغتشاش، برگزاری رزمایش دریایی مشترک سه قدرت بزرگ ایران، روسیه و چین را در برابر خود می‌بیند. ترامپ که وجهه بین‌المللی آمریکا را با خروج از برجام و وضع تحریم‌های یک‌جانبه به تاراج گذاشت و سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ را علیه یک ملت وضع کرد، حالا که در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ قرار گرفته است، رهاورد سیاست‌های ضد ایرانی‌اش را صفر مطلق می‌بیند. صفری که می‌تواند برای رئیس‌جمهور تاجر مسلک آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده نیز دردسر شود. اما این رزمایش علاوه بر پیام روشن و مشخص به ایالات متحده، برای آن دسته از کشورهای منطقه که به دنبال ائتلاف دریایی با ایالات متحده در منطقه هستند و به طرح صلح هرمز با دیده تردید نگریستند نیز پیامی کاملاً واضح را مخابره می‌کند. جمهوری اسلامی با برگزاری مانور مشترک با روسیه و چین هم به آمریکا و هم به کشورهای خلیج‌فارس نشان داد اگرچه طرح صلح هرمز به عنوان راهکاری دیپلماتیک روی میز است و ایران در مرتبه اول ائتلافی منطقه‌ای و حرکت جمعی برای تأمین امنیت و ثبات معتقد است، اما تهران در مواقع ضروری توانایی تشکیل ائتلاف‌های نظامی را دارد و از این پس آنها باید در معادلات خود گزینه «ائتلاف‌سازی» ایران را نیز در نظر بگیرند؛ مسئله‌ای که می‌تواند معادلات منطقه‌ای را وارد فاز جدیدی کند.


▼ اخبار ویژه

سهم بسیار پایین آموزش در اقتصاد ایران!
در شرایطی که سهم مخارج دولت در آموزش از اقتصاد (تولید ناخالص داخلی)، از 4/3 درصد در سال ۱۳۸۵ به 2/2 درصد در لایحه بودجه ۱۳۹۹ کاهش خواهد یافت، این سهم در جهان 4/8 درصد، نروژ، سوئد، دانمارک و فنلاند بالای ۷ درصد، انگلستان، فرانسه، استرالیا، کانادا، عربستان، سویس، آمریکا و آلمان ۵ درصد و حتی در افغانستان 4/1 و پاکستان 2/9 درصد است. اجرای سه نسخه ابزاری و گزینشی نئولیبرال، یعنی «خصوصی‌سازی»، «شوک ارزی» و «سرکوب دستمزدها» به سقوط کیفیت آموزش عمومی و طبقاتی شدن آموزش منجر شده و عامه مردم را از دسترسی به آموزش مناسب محروم کرده است. نحله‌های اقتصادی و رسانه‌ای نئولیبرال کماکان نسخه کاهش مخارج آموزشی دولت را تجویز می‌کنند.


پیغام خصوصی رهبر معظم انقلاب به موسوی
هفته‌نامه «خط حزب‌الله» نوشت: «رهبر معظم انقلاب پیش از انتخابات از آقای موسوی خواسته بودند مراقب گفتار و رفتارش باشد که دشمنان ملت از آن سوءاستفاده نکنند. در همان ساعات اول پایان انتخابات نیز به او پیغام خصوصی دادند که «این را شما دارید شروع می‌کنید، اما نمی‌توانید تا آخر کنترل کنید؛ می‌آیند دیگران سوءاستفاده می‌کنند.» در جلسه‌ای هم که با اعضای ستادهای انتخاباتی چهار نامزد انتخابات ۸۸ داشـتند، از توافقی که با میرحسین‌موسوی داشته‌اند، خبر دادند: «من به آقای مهندس موسوی هم گفتم؛ ایشان هم قبول کرد از من که راه، راه قانونی است؛ از همان طریق قانونی مشی کنند، من هم قرص و محکم پشتش می‌ایستم.» البته موسوی هیچ‌گاه به قولی که در این جلسه داده بود عمل نکرد.

 

▼ اخبار
1ـ انتقاد از استقبال رئیس پارلمان کویت از گروهک ضد ایرانی
«خلیل عبدالله ابل» از نمایندگان پارلمان کویت، در پیامی توئیتری از اقدام رئیس پارلمان این کشور در استقبال از یک گروهک تجزیه‌طلب ضد ایرانی به شدت انتقاد کرد. وی در این پیام نوشت: «استقبال از گروهی که از آن با عنوان «کنفرانس آزادسازی الاحواز» یاد می‌شود و قدردانی رئیس پارلمان کویت از اقدامات‌شان از لحاظ سیاسی اقدامی بسیار خطرناک و بیهوده بود.» این نماینده پارلمان کویت در ادامه نوشت: «این اقدام به نفع کویت نیست و اتخاذ موضعی رسمی در حمایت از یک جنبش مسلحانه، ضد کشوری همسایه که با کویت منافع مشترکی دارد پذیرفتنی نیست. تاریخ دور و نزدیک به این موضوع گواهی می‌دهد.» گفتنی است به دنبال دیدار نماینده یکی از گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب با برخی مقامات کویتی و برگزاری نشست ضد ایرانی در کویت، کاردار سفارت کویت در تهران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد.


2ـ توصیه‌های نزدیک به مشکوک مرکز پژوهش‌های مجلس!
«فرشاد مؤمنی» از چهره‌های اصلاح‌طلب، با اشاره به گزارشی عجیب در مرکز پژوهش‌های مجلس آن را مشکوک خوانده و گفته است: «بحث ما با نمایندگان گرامی مجلس این است که یک مقدار بنیه‌ کارشناسی خودشان را بر فراز مناسبات قرار دهند. واقعاً جای دریغ و تأسف است، در حالی که انتظار می‌رود مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بازوی پژوهشی نمایندگان محترم کار کند، در همان گزارش کلیدی شماره‌ یک که منتشر کردند با اینکه نکته‌های بسیار قابل اعتنا و مثبتی را مطرح کردند، اما توصیه‌هایی کرده که بعضی از آنها حتی تا مرز مشکوک بودن هم جلو می‌رود. فرض بفرمایید در گزارشی که مرکز پژوهش‌ها تهیه کرده در عین حالی که تذکرات بسیار مفید و خوبی داده اما انگار نه انگار ما باید از یک سوراخ چند بار گزیده شویم، دوباره زمزمه‌هایی شروع کرده‌اند درباره اینکه بعد از تجربه افزایش قیمت‌ بنزین برای افزایش چشمگیر قیمت پایه ارز برای کالاهای اساسی و نیازهای حیاتی مردم راه باز کنند.»


3ـ دست‌های تقویت‌کننده داعش در پشت‌پرده اغتشاشات آبان ‌ماه
نشریه «نیوزویک» در شماره ۱۰ دسامبر خود، از دست‌های تقویت‌کننده داعش در پشت‌پرده اغتشاشات آبان ‌ماه ایران پرده برداشت. این هفته‌نامه آمریکایی ضمن‌ اشاره به تلاش چهل ساله ایالات متحده آمریکا برای مقابله با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، تصریح کرد از سال‌ها پیش، حتی قبل از عملیات مرگبار در عراق و سوریه، داعش قصد داشت در جنبش‌ها و اعتراض‌های داخلی ایران نفوذ کند و با نظام جمهوری اسلامی وارد جنگ شود. با توجه به اینکه آنها پشتیبانی محدودی داخل ایران داشتند، حوادث اخیر فرصت مناسبی بود که از تمرکز نهادهای امنیتی بر اعتراضات سوءاستفاده کنند و برخی عملیات‌های تاکتیکی محلی را پیگیری و اجرا کنند. نیوزویک در ادامه ضمن‌ اشاره به دو بار عملیات کور داعش و گروه‌ تروریستی موسوم به «الاحوازیه» در خاک ایران می‌نویسد: «هرگونه تضعیف ایران به تقویت داعش در کل منطقه منجر خواهد شد.»


4ـ اقتصاد آمریکا فاسد است
«برنی سندرز» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، در پیامی اعلام کرد: «از هر شش کودک آمریکایی، یک نفر در فقر زندگی می‌کند.» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با اشاره به گزارش «بلومبرگ» درباره افزایش 1/2 تریلیون دلاری ثروت ثروتمندان جهان در سال ۲۰۱۹ در این باره نوشت: «بیش از ۵۰۰ هزار آمریکایی بی‌خانمان هستند. 87 میلیون نفر تحت پوشش بیمه درمانی نیستند. نیمی از مردم برای امرار معاش به حقوق ماهانه خود نیاز دارند؛ اما وضع طبقه ثروتمند هر روز بهتر می‌شود.» وی در ادامه تصریح کرد: «این اقتصاد فاسد است و ما قصد داریم آن را تغییر دهیم.»

 

▼ اخبار کوتاه
فرمانده انتظامی استان قم گفت: «با اقدامات اطلاعاتی پلیس امنیت عمومی استان دو شبکه تبلیغی وابسته به سلطنت‌طلبان که به‌ صورت گسترده نسبت به آموزش مقابله با نظام، هدایت تجمعات، آشوب‌ها، دعوت به اعتصابات و نافرمانی مدنی فعالیت داشتند، شناسایی و متلاشی شدند.» «سردار عبدالرضا آقاخانی» افزود: «این گروه با مشی آشکار و پنهان خود مبنی بر براندازی جمهوری اسلامی ایران و دریافت بودجه به ‌صورت مستقیم از گروه‌های اپوزیسیون خارج از کشور، عناد خود با مردم ایران را بیش‌ از پیش نمایان و با طراحی پروژه «ققنوس»، تحت حمایت مستقیم دشمنان نظام در تلاش برای ایجاد ناآرامی و اغتشاش در کشور بودند.»
«جیم بنکس»، عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: «حضور چین در کنار ایران، زنگ خطری برای آمریکاست و فشار حداکثری به ایران باید ادامه یابد؛ زیرا موفق بوده است.» او افزود: «نیروی دریایی هیچ یک از سه کشور ایران، روسیه و چین به تنهایی قابلیت رویارویی با توان نیروی دریایی ایالات متحده را ندارند، اما گرد هم آمدن ناوگان آنها برای یک رزمایش تحریک‌کننده، توانی فراتر از ناوگان ما خواهد داشت. ما نباید به سادگی از کنار این موضوع بگذریم.»
یک شبکه خبری اعلام کرد که «برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق، پس از تهدید به استعفا و عزیمت به منطقه کردستان، امروز و پس از هشدار رئیس پارلمان این کشور به بغداد بازگشته است. گفته شده رئیس ‌پارلمان عراق به رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرده است در صورتی که سمت خود را ترک کند، قانون اساسی به او اجازه می‌دهد اختیارات ریاست‌جمهوری را برعهده گیرد.
«محمدباقر نوبخت» گفت: «منابع محدود جاری به رقم‌هایی اختصاص می‌یابد که به سفره زندگی کارکنان مرتبط است و کاهش قدرت خرید مردم را ترمیم می‌کند.» رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه هر ده روز یک پرداخت به جامعه داریم، افزود: «خیلی‌ها باور نمی‌کنند که ما در چه عسرتی از نظر فشارهای جهانی قرار داریم.»

 

شماره 928 صبح صادق همراه با پرونده ویژه
«چوب خط» (بررسی بودجه سال 99) منتشر شد
در این شماره می‌خوانید:
واکاوی رزمایش مشترک ایران، روسیه، چین؛ ایران ائتلاف‌ساز/ ملت دشمن را ناامید کرد، مسئولان صدای مردم را بشنوند/ پایان سلطه دلار با دینار اسلامی/ ضربه‌های اقتصادی ژنرال/ پیام‌های نشست کوالالامپور و...

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات