صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۹۲۶۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 9 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): شما دیدید فتنه‌اى به وجود آمد، تلاش‌هایی شد، آمریکا و انگلیس و منافقین از فتنه‌گران دفاع کردند، نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که در مقابل همه‌ این اتحاد و اتفاق نامیمون، مردم عزیز ما در روز نهم دى آنچنان عظمتى از خودشان نشان دادند که دنیا را خیره کرد. (1389/3/14) ***سالروز حماسه 9 دی، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت گرامی باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

صدای چکمه‌های دشمن!
حمله آمریکا به نیروهای حشدالشعبی، رخدادی نیست که در یک شب گذشته رخ داده باشد؛ بلکه این جنایت نتیجه اقدامات اجتماعی و سیاسی است که در طول سه ماه گذشته در عراق و شهرهای مذهبی و شیعه‌نشین و همچنین در سطح سیاسی شروع کرده است. آمریکا با راهبردهایی بسیار ساده و نه چندان پیچیده، ابتدا شیعیان عراق را علیه نخست‌وزیر و دولت بسیج کرد، شهرها را به ناامنی کشاند، نیروهای نظامی و حشدالشعبی را با جنگ روانی و شناختی مورد تهاجم قرار داد و در مرحله دوم دولت را به استعفا کشاند و با سواری گرفتن از برخی احزاب اجازه معرفی نخست‌وزیر جدید را نداد. در همین حال، با تحت فشار قرار گرفتن رئیس‌جمهور او را نیز به استعفا مجبور کرد واکنون مرحله سوم را در عراق شروع کرده که شامل حمله به زیرساخت‌ها، فعال شدن داعش و ایجاد ناامنی، هرج و مرج، کشتار، غارت و حمله سازمان‌یافته دولت آمریکا به حشدالشعبی است.
اقدامات آمریکا که بر پایه‌های جهل و بی‌بصیرتی عده‌ای از شیعیان عراق، گروه‌های سیاسی و سوءاستفاده جریان داعشِ شیعی حامی آمریکا مانند یمانی‌ها، صرخی‌ها و شیرازی‌ها سوار شده است هنوز هم برای عراق برنامه‌ دارد. داعش شکست خورده، بعثیون منفور و آمریکای رانده شده از عراق در دروازه‌های عراقی منتظر جان دادن آخرین نشانه‌های حکومت و ساختارهای رسمی کشور عراق هستند تا با ضربه‌های پیاپی وضعیتی بدتر از سوریه را برای آن ایجاد کنند.
امروز در ایران یوم‌الله 9 دی و آغاز دهه بصیرت است، اهمیت گرامی‌داشت این روز برای آن است که در شرایط خطیر 10 سال ایران، جریان‌های سیاسی وابسته به آمریکا خواهان ابطال انتخابات بودند. موج اول اعتراضات سیاسی و حمایت کودتاگران شروع شده بود، موج دوم ناامنی در برخی از شهرها هم در حال پا گذاشتن به فاز سوم بود که بصیرت انقلابی مردم سبب شد آمریکا و فرصت‌طلبان اجازه پیدا نکنند ساختارهای رسمی و انقلابی مورد هجمه‌های منافقین و داعشی‌های وطنی قرار بگیرد و به شرایط امروز عراق دچار شود.
باید چنین روزی را گرامی داشت؛ چرا که سبب شد انقلاب اسلامی در منطقه و جهان به چنان قدرتی برسد که در آغاز گام دوم انقلاب قدرت‌های برتر دنیا خواهان ائتلاف با آن باشند و این دستاورد کمی نیست که بصیرت برای ما به ارمغان آورده است؛ ملت ایران به هنگام یاری ولی خود در خواب نبود و چکمه‌های دشمن به رختخواب‌هایش باز نشد!

 

▼ گزارش روز

کابوس واشنگتن!
رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین به دلایل متعدد سیاسی و امنیتی اهمیت ویژه و فوق‌العاده‌ای داشت؛ اهمیتی که فراتر از تحلیل‌ها و تبیین‌ها، می‌توان آن را در واکنش‌ها و بازتاب‌های خبر برگزاری این رزمایش مشترک مشاهده کرد!
قائم‌مقام پیشین مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» با ابراز نگرانی شدید از رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین، این رزمایش را تهدیدی بزرگ برای واشنگتن توصیف کرد. «کی تی مک‌فارلند» در ادامه تأکید می‌کند: «قرار گرفتن این سه کشور در کنار یکدیگر، ظرفیت نظامی روسیه، موقعیت جغرافیایی و نفت ایران و ثروت و پیشرفت چین در زمینه فناوری، به ‌ویژه اگر سه کشور بخواهند ائتلاف نظامی تشکیل دهند، یک «سناریوی کابوس‌گونه» کامل برای ما خواهد بود.» روزنامه «تایمز اسرائیل» با بی‌سابقه خواندن برگزاری رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین به تنها ماندن این رژیم در خاورمیانه اعتراف کرد و نوشت: «این کشورها مثلث جدید قدرت در جهان را تشکیل می‌دهند.» خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی، این رزمایش را آغاز ظهور «یک مثلث جدید قدرت دریایی» خواند و نوشت: «این رزمایش نشان می‌دهد ایران قابل منزوی شدن نیست.» رئیس ‌کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس هم در واکنش به آغاز این رزمایش در یک رشته توئیت در صفحه شخصی خود نوشت: «این دنیای جدیدی است که باید در آن فعالیت کنیم.» «تام تاگندهات» هشدار می‌دهد: «اگر خودمان را به اقدامات در سطح منطقه محدود کنیم، قادر نخواهیم بود از نفوذ جهانی دیگران جلوگیری کنیم.»
شبکه «الجزیره» با تأکید بر اینکه اگرچه این رزمایش با شعار «حمایت از کشتیرانی» برگزار شد، اما اهداف «سیاسی» و «نظامی» دارد، می‌نویسد: «این یک پیام واضح برای واشنگتن و هم‌پیمانان منطقه‌ای است!» موضوعی که روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» نیز به آن اشاره می‌کند و با «بی‌سابقه» خواندن این رزمایش می‌نویسد: «در بحبوحه نگرانی‌های آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی از شرایط منطقه حالا شاهد یک ائتلاف استراتژیک و قدرتمند در جهان هستیم؛ واکنش‌هایی که همگی نشان از دست برتر جمهوری اسلامی ایران در ائتلاف‌سازی و تغییر زمین معادلات بین‌المللی دارد!»


▼ خبر ویژه

به موسوی گفتم اپوزیسیون دولت و مجلس باشید!
«محمدرضا باهنر» با اشاره به دیدار خود با «میرحسین‌موسوی» پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ گفت: موسوی گلایه می‌کرد که رئیس و اعضای ستاد را گرفته‌اند! با توجه به سابقه‌ای که از مهندس موسوی و خدمات خوب‌شان در دوران دفاع مقدس می‌شناختم، به ایشان گفتم شما از سال ۶۷ به بعد به مدت ۲۰ سال از عالم سیاست دور بوده‌اید و اکنون ۱۳ میلیون رأی آورده‌اید و اگر مدبرانه کار کنید می‌توانید دور بعد رئیس‌جمهور شده و حتی اپوزیسیون دولت و مجلس بشوید. من هم کمک می‌کنم که صداوسیما کرسی برای شما در نظر بگیرد و حرفتان را بزنید. به او گفتم همه اینها به شرطی است که اپوزیسیون دولت و مجلس باشید اگر اپوزسیون نظام بشوید و اسلامیت و جمهوریت نظام را زیر سؤال ببرید، ممکن نیست؛ اگر اپوزسیون نظام بشوید نظام کوتاه نمی‌آید و در بهترین حالت به سرنوشت نهضت آزادی دچار می‌شوید. وی با بیان اینکه به موسوی گفتیم اگر انتخابات دوباره برگزار شود و شما رأی نیاوردید چه؟ گفت: دوباره باید برگزار شود، اظهار داشت: هرچه راه پیش پای موسوی گذاشتیم قبول نکرد و حتی پیشنهاد دادیم ۱۰ درصد آرا را بررسی کنیم، اما او گفت: باید انتخابات دوباره برگزار شود و من هم برنده آن باشم؛ او گفت که من شورای نگهبان و داوری انتخابات را قبول ندارم که به او گفتم این موضوع را باید پیش از انتخابات اعلام می‌کردید.



▼ اخبار
1ـ ایالات متحده دیگر یک هژمون جهانی نیست
یک روزنامه صهیونیستی با اشاره به تحرکات دیپلماتیک ایران در جهان و همچنین رزمایش مشترک دریایی کشورمان با روسیه و چین، از قصد تهران برای نشان دادن ناکارآمدی کارزار فشار حداکثری و اتمام هژمونی جهانی آمریکا خبر داده است. روزنامه «جروزالم‌پُست» در گزارشی تحلیلی درباره چرایی برگزاری این رزمایش در آب‌های شمالی اقیانوس هند و دریای عمان نوشت: «پیغام نمادین تهران این است که ایالات متحده دیگر یک هژمون جهانی نیست.» جروزالم‌پُست با اشاره به سفرهای مقامات ایرانی از رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور به کشورهای خارجی، نوشت: «ایران در حال تشدید کردن تحرکات دیپلماتیک خود در قبال ترکیه، مالزی، ژاپن، عمان و دیگر نقاط جهان است و نشان می‌دهد به رغم فشار تحریم‌های آمریکا، این کشور همزمان با کاهش پایبندی خود به توافق هسته‌ای و فشار حداکثری روابط بین‌المللی خود را افزایش می‌دهد.»


2ـ ایران در بیوتکنولوژی قدرت اول منطقه است
«مرتضی ضرابی» مدیرعامل بانک خون بند ناف کشور از تقاضای کشورهای اروپایی برای خرید پرده جنینی از ایران و مذاکره آنها با پژوهشگاه رویان خبر داده است. به گفته وی از سه یا چهار کشور اروپایی برای این محصول درخواست داریم؛ همچنین چند کشور آسیایی درخواست خرید محصولات خونی، خون بند ناف و سلول‌های بنیادی بافت بند ناف از ایران را دارند. گفتنی است، در حال حاضر در بیوتکنولوژی قدرت اول منطقه هستیم و ۵٠ درصد صادرات دانش‌بنیان کشور در عرصه بیوتکنولوژی اتفاق می‌افتد و ارزش تولیدات حوزه بیوتکنولوژی در عرصه دارو 1/2 میلیارد دلار است. از سال 1397، برنامه ویژه‌ای برای مقابله با تحریم‌ها در دستور کار قرار گرفته و ٢٧ داروی بیولوژیک، ۵۰ داروی شیمیایی، ۵۷ ماده اولیه و ۳۵ رقم محصول دارویی در شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده که به ۵۷۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارز منجر شده است.


3ـ سران فتنه با ادعای تقلب در انتخابات علیه قانون شوریدند
«عبدالحمید نقره‌کار» عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و باجناق میرحسین موسوی با اشاره به بیانیه اخیر میرحسین‌موسوی درباره حوادث آبان‌ماه و تشبیه نظام جمهوری اسلامی به رژیم پهلوی، اظهار داشت: من خیلی از این بیاینه تعجب کردم. من تصور می‌کردم این آقایان که با ادعای تقلب در انتخابات، نظام و قانون را تحقیر کردند و علیه قانون شوریدند، در حال حرکت به سمت عذرخواهی و توبه‌پذیری هستند؛ اما نمی‌دانم چگونه می‌توان انسان را توصیف کرد که تا این حد نزول شخصیتی کند. وی افزود: وقتی دیدم مهندس موسوی این بیانیه‌اش را تکذیب نکرد، متوجه شدم انسان تا چه حد می‌تواند قابلیت سقوط کردن و فریب خوردن داشته باشد. من فکر می‌کردم امثال ایشان به سمت عذرخواهی از ملت، نظام، رهبری و خانواده شهدا بروند؛ اما حقیقتاً احساس می‌کنم دیگر راه بازگشتی ندارند.


4ـ مجمع دو هزار نفره لیست تهران را انتخاب می‌کنند
«پرویز سروری» نماینده سابق مجلس گفت: تلاطم‌های اقتصادی و همچنین عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم مشکلاتی را در کشور ایجاد کرده که می‌توان با تشکیل یک مجلس انقلابی و کارآمد نقش بسزایی در کاهش مشکلات کشور ایفا کرد. وی افزود: باید بدانیم راه نجات کشور حرکت در مسیر تغییر در چارچوب قانون اساسی است. جمهوری اسلامی تا به حال نشان داده است، بن‌بستی در کشور وجود ندارد و مشکلات قابل حل هستند. سروری افزود: ما در حال برنامه‌ریزی برای رسیدن به یک لیست واحد در بین نیرو‌های انقلاب هستیم و در این زمینه به زودی مجمع دو هزار نفره‌ای با حضور نمایندگان محلات تهران، اقشار و احزاب و اقوام مختلف برگزار خواهد شد تا در فرایندی مشخص و شفاف به سی نفر لیست تهران برسیم.


▼ اخبار کوتاه
«مجید شاکری» اقتصاددان در همایش «بررسی و تحلیل لایحه بودجه 99» که در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: لایحه بودجه ۹۹ اشکالات اساسی دارد. اعداد و ارقام ذکر شده در بخش درآمدهای دولت از طریق فروش اموال ترسناک است. تازه قرار است این ارقام بدون تشریفات فروخته شود که واضح است فسادآور است. این اقتصاددان اظهار داشت: شما ببینید دولت در فهرست کردن دارایی‌ها و اموالش هم فساد رخ می‌دهد چه برسد که بخواهد این اموال را بدون تشریفات به فروش برساند.
«صادق زیباکلام» درباره انتخابات اسفند ماه گفت: بعضی‌ها ایراد می‌گیرند که با رأی ندادن به تشکیل مجلسی ضعیف کمک می‌‌‌کنیم. ما هر کاری بکنیم مجلس یازدهم از آنِ اصولگرایان تندرو، اعضای جبهه پایداری و اطرافیان احمدی‌نژاد خواهد بود. در واقع اصلاح‌طلبان حتی در تشکیل چیزی شبیه فراکسیون امید هم موفق نخواهند شد. به همین دلیل مصرانه بر سر تصمیم رأی ندادن می‌مانم و قطعاً رأی نمی‌دهم. با این حال هنوز هم معتقدم با رأی دادن می‌توانیم از بحران‌ها عبور کنیم.
«علی اسدی کرم» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره اختصاص بودجه به دستگاه‌های دولتی براساس عملکرد تصریح کرد: مجلس تاکنون به بحث بودجه شرکت‌های دولتی ورود پیدا نکرده است. به نظر من مجلس باید امسال به بودجه شرکت‌های دولتی ورود کرده و سود و زیان‌شان را مشخص کند. وی افزود: با جلوگیری از پرداخت پاداش و کارانه‌های قابل توجه به برخی از مدیران این شرکت‌ها صرفه‌جویی زیادی صورت خواهد گرفت.
«عادل آذر» رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه بخش عمده‌ای (بیش از نیمی) از شرکت‌های دولتی زیان‌ده هستند و به لحاظ مدیریتی و بهره‌وری مشکل دارند، گفت: سال 1399 قرار است 106 شرکت زیان‌ده باشد، اما پیش‌بینی ما بالای 200 شرکت زیا‌ن‌ده خواهد بود.
تحریم‌های آمریکا علیه خط لوله گاز «نورد استریم ۲» خشم گسترده‌ای را در سراسر آلمان برانگیخت و حالا حتی منتقدان این پروژه نیز به دنبال وضع تعرفه آب‌وهوایی بر مولکول‌های آزادی آمریکا (نامی که آمریکا بر صادرات ال‌ان‌جی خود به اروپا گذاشته است) هستند.
سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از مردم درخواست کرد با پیوستن به پویش «بدون قیمت نخریم»، ضمن برخورد با تخلف برخی واحدهای صنفی، یاریگر واحدهای صنفی صحیح‌العمل باشند.

ترنم زندگی
اصلی‌ترین نیاز زن، محبت و گفت‌وگو با همسر است و بزرگ‌ترین نیاز او برآورده شدن خواسته‌های عاطفی،
عشق و محبت است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات