صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۱۹۲۸۹

در تعقیب علم و دانش

پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

هفته پژوهش در سپاه سپری شد، هفته‌ای پر از افتتاح همایش و نمایشگاه با موضوع کانونی صیانت از انقلاب اسلامی. روزگاری، در گام اول انقلاب اسلامی در کشاکش درگیری نیروهای اطلاعات سپاه با گروهک‌ها و سازمان‌های تروریستی داخل کشور و در کشاکش نبرد در جبهه‌های غرب کشور، نخبگانی در این مجموعه بودند که از مسئله علم و دانش غافل نماندند. دانشگاه‎های سپاه در همین زمان تأسیس شد. تا پایان گام اول انقلاب این دانشگاه‏ها توسعه کمی، سپس توسعه کیفی پیدا کردند. اما انقلاب اسلامی بلندترین هدف ممکن را در قله‏های بشری دارد و گام دوم انقلاب طراحی شد تا در حد امکان به این هدف نزدیک شود. مبدأ اما دانشگاه است. سپاه در گام دوم انقلاب باید در ترازِ این اندیشه عمیق و آرمان عظیم پیشتاز و پیشران دانشگاه باشد. دانشگاه‎های سپاه اگرچه باید پاسخگوی مأموریت دفاعی و امنیتی سپاه باشند، اما حوزه مأموریت سپاه چیزی فراتر از این است. با فرض هشت عرصه مأموریتی که حکیم انقلاب و فرمانده کل قوا بیان کردند، دانشگاه‎های سپاه پشتیبانی علمی، پژوهشی و دانشی سپاه را در این هشت عرصه برعهده دارند.

این دانشگاه‌ها در پشتیبانی از مأموریت‌های سپاه در عرصه‎های مدیریتی، محرومیت‌زدایی، جغرافیای مقاومت، دفاع، امنیت و... وظایف سنگینی دارند. نکته مهم این است که اینها همه نه «مأموریت سپاه برای سپاه» بلکه «مأموریت‎های سپاه برای انقلاب» است. چشم‌انداز بلند انقلاب اسلامی موجب می‏شود، سپاه وظایفی بسیار جدی پیدا کند و در این حوزه، دانشگاه یکی از سنگین‎ترین وظایف را در این مجموعه پیدا می‎کند. امروز حرکت سپاه در مسیر انقلاب اسلامی، حرکتی در مسیر علم، دانش و فناوری‎های روز دنیا و حتی دانش‎هایی است که پیش از این شاید وجود نداشته‌اند.

حرکت دانشگاه‎ها و مراکز علمی و پژوهشی سپاه اگر امروز در مرز دانش و فناوری‎های روز در حال انجام است، در سال‎های ابتدایی گام دوم انقلاب، هدف‎گذاری انقلاب ایجاد دانش‎های جدید و رسیدن به قله بسیاری از دانش‎های روز دنیاست. برتری در حوزه‌های علمی است که از انقلاب اسلامی یک قطب نوظهور قدرت جهانی در سطح برتر از سایر قدرت‎های جهانی پدید می‎آورد؛ بنابراین هرآنچه امروز برای ارتقای دانشگاه‎های سپاه، چه در حوزه‏های نظامی و دفاعی و چه در حوزه‎های علوم پزشکی، فنی و مهندسی و علوم انسانی و حتی علوم شناختی هزینه شود، برای انتهای گام دوم محصول بهتری برداشت خواهد شد. امروز‌ـ بحمدالله‌ـ در دانشگاه‎های سپاه هم در سطح دانشگاه‎های امام حسین(ع) و هم در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی، علوم انسانی و سایر مراکز علمی شاهد حرکت شتابنده انقلابی هستیم، تجهیزی که مقدمه‎ای برای برتری و الگو شدن این مراکز در آینده نزدیک است و ان‌شاءاللّه به سمتی می‌رویم که این آرمان را که «هرکس که بخواهد علم روز دنیا را بیاموزد، باید زبان فارسی را بلد باشد»، محقق خواهیم ساخت.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات