سیاسی >>  انقلاب اسلامی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۱۹۲۹۱

۹ دی تجلی قدرت نرم یک ملت در مواجهه با فتنه‌گران

اعتماد که گران‌سنگ‌ترین رکن ارزشمند میان ملت و حاکمیت است توسط دشمن نشانه‌روی می‌شود و این‌گونه القا می‌شود که نظام در امانت خیانت کرده و صندوق‌های رأی را مهندسی کرده است و لذا این نظام دیگر قابل اعتماد نیست و با همین ترفند در صدد شوراندن جمهوریت علیه اسلامیت بودند.

۹ دی تجلی قدرت نرم یک ملت در مواجهه با فتنه‌گران

نهم دی ماه در هر سال،‌ یادآور نکوداشت خلق یک حماسه پرشور و عاشورایی توسط یک امت ولایی است. حماسه‌ای که در لسان رهبر معظم انقلاب یوم‌الله نام گرفت و بسان آبی که روی آتش ریخته شود  بساط فتنه‌گران را جمع کرد و نقشه شوم و خواب پریشان آنها را باطل کرد.
نهم دی، ‌کلیدواژه‌ها و مؤلفه‌های مهمی دارد که بلافاصله در این روز در ذهن تداعی می‌شود‌، مؤلفه‌هایی چون، فتنه، ‌بصیرت،‌ عاشورا، ‌ولایت،‌ مردم، خواص و دشمن که در این مقاله به نقش مؤثر هر یک از مؤلفه‌های ذکر شده می‌پردازیم.
 
۱ـ فتنه:
فتنه اصطلاحاً به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن فضا غبارآلود می‌شود، ‌باطل حق‌نما می‌شود و لباس حق بر تن می‌کند. تشخیص حق از باطل مشکل می‌شود. امیرمؤمنان علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «الفتنه مظلمه»؛ یعنی فتنه‌ها تاریکی می‌آورند، چشم‌داری ولی نمی‌توانی ببینی، ‌چون فضا غیرشفاف است. می‌فرمایند فتنه وقتی به سمت یک جامعه روی می‌آورد از فرط شبیه حق بودن، ‌از روبه‌رو شناخته نمی‌شد که همانند یک جوان دلربای فریبنده وارد می‌شود ولی هنگامی که چون گردباد عامل خسارت و تخریب و ویرانی شد و به هنگام ترک صحنه و از پشت شناخته می‌شود و چون مردم آثار خسارت به جا مانده از او را می‌بینند. سؤال می‌کنیم یا امیر‌المؤمنین(ع) فتنه را چه کسانی به وجود می‌آورند که قدرت تشخیص سخت می‌شود؟ می‌فرماید سابقه‌دارهای اسلامی مثل طلحه و ذبیر، ‌مثل خوارج قرآن سر به نیزه کرده و... در واقع دشمن آنجا که با لباس خودی وارد می‌شود و با نفوذ در مصادر کلیدی قرار می‌گیرد و غریبه‌ها را در لباس خودی وارد می‌کند،‌ وضعیت فتنه شکل می‌گیرد.
 
۲ـ عاشورا:
رمز یوم‌الله شدن و به حماسه‌ای ماندگار تبدیل شدن ۹ دی این بود که این روز، ‌رنگ عاشورایی به خود گرفت. در واقع خالق اصلی ۹ دی عاشورا بود، آنجا که فتنه‌گران در یک اشتباه راهبردی به مجالس امام حسین(ع) در روز عاشورای ۸۸ حمله کردند و ماهیت یزیدی خوش را برملا کردند و این خاصیت عاشوراست که برای همیشه تاریخ پرده از چهره مخالفان خویش را کنار می‌زند و ماهیت پلید و یزیدی آنان را نشان می‌دهد. در روز ۹ دی تمام اقشار جامعه آمدند چون خط قرمز دین یعنی حرمت‌شکنی در عاشورا شکل گرفت و این حرمت‌شکنی برای هیچ کسی در جامعه قابل تحمل نبود و لذا همه آحاد جامعه به صحنه آمدند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب روح امام حسین(ع) در کالبد این ملت تجلی کرد و حماسه ۹ دی خلق شد. عاشورا به پیروان خود یاد داده است که برای تکرار نشدن حادثه تلخی چون عاشورای سال ۶۱ هجری قمری نباید برای یاری حسین منتظر قیام مختار و سلیمان صردخزاعی ماند که بسیار دیر است، بلکه باید مرد صبح عاشورا بود و ۹ دی صبح عاشورای دیگری برای این ملت شد.
 
۳ـ بصیرت:
بصیرت یعنی پیدا کردن فهم عمیق و دقیق از صحنه و انتقال این فهم از عقل به قلب. یعنی تشخیص صحیح هنگام منازعه،‌ یعنی اقدام به موقع، به هنگام و به اندازه در وقت مقرر،‌ یعنی پرهیز از اشتباه محاسباتی و بازی نکردن در زمینی که توسط دشمن تعریف شده. این چنین بصیرتی است که انسان‌ها را در فراز و نشیب حوادث و در بیابان‌های حیرت همچون قطب‌نما و نورافکنی درخشان به سر منزل سعادت می‌رساند و در ۹ دی نقش راهبردی این عامل کلیدی برای فتنه را فتنه دیدن نمایان شد و عبور از گردنه صعب‌العبور و سخت و نفس‌گیر فتنه را امکان‌پذیر کرد و در نهایت جامعه را به حماسه ۹ دی رساند که این اوج بصیرت یک ملت در فضای غبار گرفته فتنه بود.
 
۴ـ ولایت:‌
مهم‌ترین عامل در مهار فتنه که با آشکارسازی تدریجی ماهیت فتنه، نقاب از چهره مدعیان ولایت برمی‌دارد و زمینه بصیرت‌افزایی را فراهم می کند. با هدایت‌های اوست که قدرت نرم یک ملت برای خلق و حماسه ظهور و بروز پیدا کند. او با کار تبیینی و مرحله به مرحله، ‌با ریزش بدنه فتنه از فتنه‌گران و با سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی،‌ صف غافلان را از بدخواهان جدا می‌‌کند. این قدرت ولایت است که با بهره‌گیری از راهبرد مقابله نرم و مردم پایگی نظام اسلامی، انرژی و ظرفیت جامعه به جریان انداخته و با مدیریت انقلابی،‌ ملت را برای حماسه‌آفرینی بر می‌انگیزاند. بدون تردید نقش ولایت در ناکام ماندن نقشه بدخواهان نقش بی‌بدیل بود که اگر این هدایت‌گری نبود، قطعاً ‌فتنه‌گران تا براندازی نظام فاصله زیادی نداشتند، اما این قدرت ولایت بود که توانست طراحی مقابله با فتنه را به زیبایی انجام دهد و کشتی انقلاب را از دریایی پرتلاطم و مواجه فتنه، ‌با کمال صلابت و بردباری به ساحل نجات برساند. به نهج‌البلاغه نیز که مراجعه می‌کنیم این توصیه را از امیرمؤمنان می‌بینیم که می‌فرماید در شرایط فتنه‌گون جامعه، ‌به امام و پیشوای عادل جامعه نگاه کنید که او چونان مشعلی فروزان و چراغی هدایت‌گر حرکت می‌کند که شما می‌توانید در پرتو مشعل فروزان، ‌راه را پیدا کرده و دچار گمراهی نشوید.
 
۵ـ دشمن:
دشمن بیرونی نظام سلطه در این ۴۰ سال از هیچ تلاشی برای براندازی انقلاب اسلامی مضایقه نکرده است و در این صحنه نیز با طراحی پیچیده و عمیقی که سال‌ها برای آن وقت گذاشته بودند وارد شدند، آنها طراح صحنه از بیرون بودند، جدولی را طراحی کردند و جماعتی یا از روی غفلت یا جهالت یا خیانت به پر کردن خانه‌های خالی این جدول در داخل کشور مشغول شدند و عملاً بازیگر داخلی نظام سلطه شدند.
دشمن از همین سال راهبرد خود را از سناریوی براندازی از بیرون به فروپاشی از درون تبدیل کرد و به این نکته رسید که تنها عامل تغییر نظام باید در داخل و توسط خود مردم باشد و استراتژی فریب‌کارانه قهر با حاکمیت و آشتی با ملت را در پیش گرفت و بهره‌گیری از صدها شبکه اجتماعی و کانال‌های ماهواره‌ای گمشده خود را در داخل جست‌وجو کرد و آن ایجاد خدشه در صف انسجام و اتحاد ملت بود و فتنه ۸۸ دقیقاً در همین راستا طراحی شده بود. یعنی اعتماد که گران‌سنگ‌ترین رکن ارزشمند میان ملت و حاکمیت است توسط دشمن نشانه‌روی می‌شود و این‌گونه القا می‌شود که نظام در امانت خیانت کرده و صندوق‌های رأی را مهندسی کرده است و لذا این نظام دیگر قابل اعتماد نیست و با همین ترفند در صدد شوراندن جمهوریت علیه اسلامیت بودند.
بهترین راهبرد برای خنثی کردن نقشه‌های دشمن که در فتنه سال ۸۸ نیز ظهور و بروز پیدا کرد ارتقای سطح فهم و بصیرت و معرفت نسبت به سناریو و طراحی‌های دشمن می‌باشد، باید به اتاق‌های فکر او سرک کشید و هنرمندانه به ابطال نقشه‌های او پرداخت همان‌طور که در ۴۰ سال گذشته نیز این‌چنین عمل شده و نظام علی‌رغم فراز و نشیب‌های سخت و نفس‌گیر موفق شده به قله ۴۰ سالگی برسد و برای چهل سال دوم بیانیه گام دوم انقلاب را مبنای حرکت خود قرار داده است.
 
۶ـ خواص
خواص یعنی جماعتی که سخن‌شان و قلم‌شان و شخصیت‌شان در جامعه ایجاد موج می‌کند. حال اگر این خواص در فتنه پای خود را در جای پای امام قرار بدهند، فتنه خیلی زود رنگ می‌بازد اما اگر دچار تردید و شک و دودلی ‌شدند و لحظه‌ای در پیمودن مسیر حق دچار تردید شدند می‌توانند جماعتی را دچار تردید نمایند و در این شرایط فتنه به سال یک طوفان، سهمگین‌تر عمل می‌کند. متأسفانه در فتنه سال ۸۸ تعدادی از خواص از امتحان سربلند بیرون نیامدند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب مردود شدند و نشان دادند که در صحنه‌های سخت و دشوار است که مدعی پیروزی از رهبری بودن عیار خود را نشان می‌دهد، بحمدالله خوشبختانه ملت با بصیرت ایران از همان ابتدا صف خود را از این خواص جدا کرده و مستقیم به امام و مقتدای خویش متصل شدند و اجازه ندادند تردید برخی خواص آنان را دچار تردید و ابهام نماید و این یکی از مهم‌ترین درس‌های ۹ دی بود که مردم بدون واسطه به امام خویش پیوستند و به لبیک حسین زمان خویش پاسخ گفتند و امروز نیز همان مردم علی‌رغم شکوه و اعتراض، حساب خواص ناکارآمد و مدعی را از اصل انقلاب و نظام و آرمان‌های انقلاب جدا کرده‌اند و ان‌شاءالله پاسخ این ناکارآمدی را با تشکیل مجلس کارآمد و انقلابی در دوم اسفند ۹۸ به جهانیان نشان خواهند داد.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات