صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۱۹۳۹۲

تابلو سیاسی 14 دیماه 98

آخرین هدیه سردار برای امنیت پایدار -بیست میلیون قاسم آماده است-برادر جان!-در سوگ سردار آسمانی!-۴ دلیل در رد توجیهات حقوقی مقامات آمریکایی برای به شهادت رساندن سردار سلیمانی

 

تابلو سیاسی 7 دیماه 98تابلو سیاسی 7 دیماه 98

 

آخرین هدیه سردار برای امنیت پایدار
خراسان: موضع ایران توسط رهبری انقلاب همین چند روز پیش بیان شد که «جمهوری اسلامی به دنبال جنگ نیست اما با هرکس که منافع، مصالح، عزت، عظمت و پیشرفت ملت ایران را تهدید کند، بدون ملاحظه مقابله و ضربه سختی به او وارد خواهد کرد.» اگر نگاهی به تاریخ رفتارهای سیاسی ایران بیندازیم، می بینیم که ایران همیشه همین راهبرد را در پیش گرفته است. از طرف دیگر نگاهی به وضعیت اجتماعی و افکار عمومی جامعه آمریکا نشان از مخالفت بسیار زیاد آمریکایی ها با هرگونه جنگ دارد. این مسئله به قدری جدی است که بخشی از وعده های ترامپ متمرکز بر همین مسئله بود و وی همچنان بر آن اصرار دارد. شرایط انتخاباتی پیش رو در آمریکا نیز به گونه ای است که ترامپ از هر جنگ احتمالی پرهیز می کند چرا که نه تنها افکار عمومی مخالف اند بلکه وضعیت اقتصادی نیز که مهم ترین برگ برنده انتخاباتی وی است، دچار چالش می شود. بنابراین در یک نگاه کلان، دو طرف علاقه ندارند به سمت جنگ حرکت کنند و این مسئله مهم ترین متغیر تحلیل است یعنی جنگ نمی شود چون دوطرف نمی خواهند جنگ شود و به گونه ای رفتار می کنند که این اتفاق نیفتد. 
اما آیا معنی این مسئله این است که ایران در برابر این اقدام تروریستی که کشور را یکپارچه ماتم زده کرده است ، واکنش نشان نمی دهد؟ پاسخ حتما خیر است زیرا اشاره شد که راهبرد اعلام شده توسط ایران دو بخش دارد؛ اول خود راسا دست به اقدامات تحریک کننده نمی زند و دوم در مقابل هر کنشی در همان سطح واکنش خواهد داشت. باید دقت کرد که بخش دوم راهبرد اقدامی ضروری برای بازدارندگی طرف مقابل از جنگ است چرا که کوچک ترین اقدامی که تصور ترس را در طرف مقابل ایجاد کند، باعث اشتباه محاسباتی و انجام اقدامی غیرقابل جبران می شود. بنابراین ایران هم از حیث ضرورت توقع مردم کشور برای گرفتن انتقام و هم به منظور بازدارندگی باید واکنشی متناسب در همان سطح انجام دهد در غیر این صورت آمریکا گامی جلوتر برداشته و ناچار به جنگ تمام عیار خواهیم شد. 
واکنش ایران دقیقا چه خواهد بود؟
اما به نظر می رسد شهادت حاج قاسم و شهید ابومهندس خیلی بزرگ تر از این هاست که بایک اقدام همسطح نظامی تمام شود. هم خون پاک این شهیدان و هم شرایط منطقه به گونه ای است که می توان پیش بینی کرد که این واقعه برای آمریکا خیلی بیشتر از این ها گران تمام می شود. اتفاقاتی که پیش از این در عراق افتاده و فضای ضدآمریکایی را به شدت تقویت کرده بود با این اشتباه بزرگ آمریکا به گونه ای پیش رفت که می توان پیش بینی کرد پیگیری قانونی خروج آمریکا از عراق و در صورت لزوم اقدامات نظامی رسمی و شاید غیر رسمی علیه نظامیان آمریکا در عراق اخراج آمریکا از عراق را به امری حتمی تبدیل می کند به گونه ای که می توان گفت دیر یا زود دارد اما سوخت و سوز ندارد و این اتفاق امری بسیار مهم است و شاید آخرین هدیه حاج قاسم سلیمانی به مردم منطقه و ایران برای تامین امنیت پایدارشان باشد. 
بیست میلیون قاسم آماده است
کیهان: آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن در اتاق شیشه‌ای نشسته‌اند و از همه سو آسیب‌پذیرند. از این روی به جرأت و با اطمینان می‌توان گفت که تمامی مقدمات و زمینه‌ها برای انتقام سخت از آمریکای تروریست آماده است و تاخیر در انتقام می‌تواند به انتظار مردم خدشه وارد کند. احضار سفیر سوئیس و اعتراض به جنایت آمریکا، اگرچه در عرف دیپلماتیک، اقدامی بایسته و شایسته است ولی سخنگوی محترم وزارت خارجه از دوبار احضار سفیر سوئیس خبر می‌دهد که بار دوم برای پاسخ به پیام آمریکا بوده است! این رفت و آمدها و پیام دادن و پیام گرفتن‌ها نگران‌کننده است و می‌تواند ترفند آمریکا برای به سردی کشاندن ماجرا و رهایی از انتقام سخت باشد! 
در بیانیه شورای عالی امنیت ملی نیز عبارت «این جنایتکاران با انتقام سخت منتقمین خون سردار سلیمانی در زمان و مکان مناسب رو‌به‌رو خواهند شد»! می‌توانست نباشد چرا که جمله «زمان و مکان مناسب» در عرف دیپلماتیک رنگ و بوی قاطعیت ندارد!
انتقام خون پاک سردار سرافراز قاسم سلیمانی و ابو‌مهدی المهندس و سایر شهدای صبح جمعه نباید به یک بار و دو بار و چند بار محدود باشد، چرا که دشمن نیز جنایات خود را محدود به یک بار و دو بار و چند بار نکرده است. به قول برادر و همکار عزیزم آقای محمد ایمانی «مگر گرفتن انتقام خون ابا عبدالله الحسین‌(ع) فقط با قیام و انتقام مختار ثقفی از ابن‌زیاد و شمر و حرمله و عمر سعد تمام شده است»؟! دشمن همچنان به تخاصم ایستاده و نباید خواب آرام داشته باشد.
 شهید قاسم سلیمانی و ابو‌مهدی المهندس و سایر شهدای بزرگوار صبح جمعه به آرزوی دیرینه خود رسیده‌اند و به قول حضرت آقا «شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه» آنان بوده است. آنچه در این میان گفتنی است آنکه سردار قاسم سلیمانی و سایر شهدای صبح جمعه با شهادت خود معبر تازه‌ای به اردوگاه دشمن گشوده‌اند. خدای منان بر درجات شهید آوینی بیفزاید که می‌گفت؛ ما شهدا را از دست نداده‌ایم بلکه آنان را به دست آورده‌ایم. از این روی بازهم به قول حضرت آقا؛ «فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.
برادر جان!
سیاست روز: سردار ما زنده است، خون او خواهد جوشید و جوشش خون پاک سردار ایرانی آغاز شده است، همه ملت ایران روز جمعه هم قسم شدند تا انتقام بگیرند و تا قصاص نکرده اند، از پا ننشینند و تنها ملت ایران نبود که سرداری چون قاسم سلیمانی را از دست داد، همه آزادگان عالم برای از دست دادن او گرچه داغدار شدند اما این داغ، خون آنها را به جوش آورده است و همه جبهه مقاومت آماده باش هستند و در انتظار فرمان ولی خود، هم او که آرزوی شهادت را برای سردارش که همچون مالک اشتر بود برای او، اینگونه از خداوند خواسته بود؛ «ان شاء الله خدای متعال به ایشان اجر بدهد و تفضل کند و زندگی ایشان را با سعادت و عاقبت ایشان را با شهادت قرار دهد.»
عزادار نیستم، زانوی غم در بغل نگرفته ایم، نمی‌گذاریم دشمن اشکهایمان را ببیند، نمی‌گذاریم سردمداران شیطان صفت عالم، بغض ما را نظاره کنند و از این اشکها شادمان شوند، اما خشم ما را خواهند دید، صلابت و شوکت جاودانه ایران و ایرانی را که وام دار امیر جان‌ها، سالار عاشقان مهدی موعود(عج) است، تنها تصویری است که در چشمان کفتار صفتان نمایان خواهد شد.
 ما قافله سالاری داریم که سردار اسلام و ایران قاسم سلیمانی تنها یکی از سپهسالاران لشکر آن بود؛ سردار بخواب، یقین بدان خواب از این پس بر دشمن حرام است، ای جاودانه! ما برادرهای کوچک تو سردار، بیراهه نخواهیم رفت. راه را، روشن و هموار کردی با خون خود، در پی تو خواهیم آمد بی درنگ، بدون اندک تردیدی، بازگشت پیکر پاک تو نازنین به میهن، با غوغایی همراه خواهد گشت که دشمنان را به وحشت خواهد انداخت، محشری بپا خواهد شد که آن شقی ترین مردم که فرزندان حرام زاده آل سفیان و آل معاویه هستند، لرزه بر اندامشان خواهد افتاد. قلم قاصر است و توان نوشتن ندارد، دل بی قرار است و در انتظار روز انتقام، انتقامی‌که اندکی از دل زخم خورده ما را تسکین دهد. دل‌های یاران سردار اسلام و ایران، تنها با انتقام آرام می‌گیرد و شاید این انتقام، انتقامی آخرالزمانی باشد که وعده آن نزدیک است.
در سوگ سردار آسمانی!
خبرگزاری فارس: ملت ایران در سوگ شهادت یک سردار آسمانی رخت عزا به تن کرده است. اکنون ملت ایران یکصدا فریاد مرگ بر آمریکاست. مطالبه خون سردار شهید سلیمانی یک مطالبه ایرانی نیست یک مطالبه اسلامی در گستره ملت های اسلام و آزادی خواهان جهان است. یک روح عاشق و شیدای شهادت در نخستین ساعات بامداد جمعه بر بال ملائک به ملکوت اعلی پر کشید. 40 سال است او دار خود را به دوش می‌کشید و در بیابان‌های جنوب و کوه‌‌های سر به فلک کشیده غرب در ایام دفاع مقدس به‌دنبال شهادت می‌گشت.
شهید قاسم سلیمانی در آغوش ارواح طیبه شهدا، نام خود را در تاریخ ایران و اسلام به‌عنوان عاشق ترین به شهادت و دیدار حق در کهکشان ایثار، فداکاری، جوانمردی، دلیری،‌ مقاومت و جهاد در راه خدا ثبت کرد و جاودانه شد. پایان دفاع مقدس هیچ‌گاه نگذاشت سلاحی که او  بردوش مسئولیت داشت بر زمین ماند.
شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی ،‌آمریکا را یک گام به تله بزرگی که در منطقه خداوند بزرگ برای نابودی استکبار جهانی حفر فرموده نزدیک کرد. ترامپ با فرمان قتل فرماندهان حشدالشعبی و شهید حاج قاسم سلیمانی  وارد یک ماجراجویی شده است که او را تا سقوط حتمی راحت نخواهد گذاشت. آمریکا باید در انتظار پاسخ سخت جمهوری اسلامی ایران و تک‌تک سربازان سلحشور اسلام در کلیه خطوط مقاومت باشد. از آمریکا صداهای خشونت و جنگ می‌آید ملت ایران و عراق این صدا را روی کاخ سفید آوار خواهند ساخت.
شهادت شهید سلیمانی یک نقطه عطف در تاریخ ایران و منطقه است، کار و راه او با انگیزه مضاعف حتما ادامه پیدا می‌کند و  متوقف نمی‌شود. ترامپ با شعار تخطئه مواضع جنگ‌طلبانه رؤسای جمهور سابق آمریکا به روی کار آمد، اما او نشان داده که کمتر از آن‌ها جنگ طلب، خشونت‌طلب و خونخوار و تروریست نیست.   امروز درخت تناور مقاومت در فلسطین اشغالی، لبنان، عراق، سوریه، یمن و ... میوه داده است و کمر استکبار جهانی و صهیونیسم و تروریسم را در منطقه  شکسته است.
۴ دلیل در رد توجیهات حقوقی مقامات آمریکایی برای به شهادت رساندن سردار سلیمانی
تابناک: اولاً ایران و آمریکا در حالت جنگ (نزاع مسلحانه) با یکدیگر قرار ندارند تا میان آن‌ها قوانین جنگی - که در برخی شرایط هدف گیری نظامیان طرف مقابل را موجه می‌داند - حاکم باشد. از جانب ایران نیز حمله مسلحانه‌ای که توجیه‌گیر توسل به اصل ۵۱ منشور سازمان ملل بوده باشد صورت نگرفته است.
ثانیاً حمله «قریب الوقوع» و در «حین انجامی» از جانب سردار سلیمانی صورت نمی‌گرفت تا ادعا کنند «ضرورت» ایجاب می‌کرد برای حفظ جان خود به سرعت برای «دفع خطر» وارد عمل شوند (آنطور که عُرف بین‌المللی می‌طلبد). ضمن اینکه، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا - جان بولتون - در صفحه توئیتر خود به صراحت اقرار کرده که حذف شهید سلیمانی «مدت‌ها در حال تدارک» بود، که این خود توجیه «حمله قریب الوقوع» را نقش بر آب می‌کند.
ثالثاً، اتهامات وارده به سردار سلیمانی و ذکر «سوابق» او نیز نمی‌تواند توجیه قتل ایشان باشد، چرا که حقوق بین‌الملل - به ویژه حقوق بشر بین‌الملل (International Human Rights Law) - اقدامات «انتقام‌جویانه» این‌چنینی را مجاز نمی‌داند.
رابعاً، در چارچوب حقوق بین‌الملل «فهرست‌سازی»‌های (Designation) آمریکا نیز ارزشی ندارد تا بتوانند با استناد به آن نیروی مسلح رسمی یک کشور را «سازمان تروریستی» و به تبع آن اعضای آن را «هدف مشروع» بخوانند. در ضمن، اگر این اقدام را حتی خارج از چارچوب «حقوق بین‌الملل» بررسی کنیم، اقدامی است که هم توافق دولت عراق با دولت آمریکا بر سر استقرار نیرو‌های آمریکایی در این کشور را نقض می‌کند و هم طبق قوانین داخلی خود آمریکا نیز اقدامی غیرقانونی است که بدون مجوز کنگره صورت گرفته است.»
نصری در پایان خاطر نشان کرد: «در هر حال، بدیهی است دولت ایران از ظرفیت‌های بین‌المللی برای پیگیری این اقدام استفاده خواهد کرد؛ اما معتقدم لازم است در کنار آن دولت و مقامات عراقی را نیز قانع کند که آمرین و عاملین این جنایت را در چارچوب قوانین داخلی عراق مورد پیگرد قانونی قرار دهد.‏این اقدام یک اقدام تروریستی است که هم در چارچوب قوانین بین‌المللی و هم در چارچوب قوانین داخلی عراق باید برای مرتکبین مسئولیت کیفری شخصی در پی داشته باشد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات