صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۹۴۲۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 15 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): همه‌ دوستان‌ـ ‌و نیز همه‌ دشمنان‌ـ بدانند خطّ جهاد مقاومت با انگیزه‌ مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است.(1398/13/10) *شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی را به عموم مسلمین و آزادی‌خواهان جهان تبریک و تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

کابوس برکات خون شهید

ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با برنامه‌ریزی قبلی، مصداق بارز اقدام تروریستی از سوی دولت آمریکاست. مشاهده صحنه‌های پرشور و شکوه تشییع پیکر پاک حاج قاسم، ابومهدی و سایر شهدای مقاومت در شهرهای مختلف دو کشور عراق و ایران محبوبیت این شهدا، درک عظمت مأموریت آنها برای اعتلای اسلام و مسلمانان، قدردانی مردم و پیوستگی و همبستگی دو ملت و دولت ایران و عراق را نشان می‌دهد که قطره‌ای اندک از جلوه ثارالله است و اساس کاخ ظلم آمریکایی را به زیر خواهد کشید. بر اساس گفته‌های مقامات آمریکایی، آنها از حدود یک ‌سال و نیم پیش در صدد ترور سردار سلیمانی و برخی دیگر از چهره‌های شاخص مقاومت جهانی اسلام علیه جبهه کفر و نفاق و ارتجاع بوده‌اند، اما آمریکایی‌ها و شرکای مجرم‌شان از امروز در کابوسی مداوم و مستمر به سر خواهند برد که به این زودی‌ها تمام نمی‌شود. شمارش معکوس انتقام سخت شاخه‌ها و شعبه‌های متنوع و متعدد جبهه مقاومت بین‌المللی از نظام سلطه و تروریسم آمریکایی آغاز شده است و سال‌ها زندگی را بر آنها تلخ خواهد کرد، به گونه‌ای که از سایه خودشان نیز می‌ترسند.
دومینوی آثار و برکات خون بی‌گناه سردار مقتدر و مظلوم جهان اسلام و چهره بین‌المللی مقاومت تازه آغاز شده و بزرگ‌ترین آن، زهر انتظار کشنده‌ای است که جرعه جرعه بر کام دشمنان ابله ما ریخته خواهد شد. اینکه انتقام سخت و راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جبهه بزرگ مقاومت ضد سلطه آمریکایی در چه زمان و مکانی باشد، دردناک‌تر از خود اجرای حکم است. ممزوج شدن خون شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس به نماد اتحاد و انسجام مستحکمی بین ایران و عراق و جهان اسلام تبدیل خواهد شد که برای آمریکایی‌ها جز خسارت و هزینه بیشتر، آورده‌ای نخواهد داشت.
اما موفقیت نشست امروز ائتلاف «سائرون» تحت حمایت «مقتدی الصدر» با ائتلاف «الفتح» به ریاست هادی العامری می‌تواند بسترساز تصویب قانونی در پارلمان با رأی اکثریت نمایندگان برای اخراج آمریکایی‌ها از عراق و در ادامه از کل منطقه باشد. بنابر معاهدات بین‌المللی و قرارداد امنیتی میان آمریکا و عراق، ترور سردار سلیمانی و ابومهدی ناقض معاهدات آمریکایی‌هاست؛ زیرا بر اساس این معاهدات حضور نیروهای آمریکایی در عراق فقط در زمینه آموزش نیروهای عراقی است، نه اقدام به کشتار عراقی‌ها. برکات خون سردار در ابعاد داخلی مثل تضمین امنیت، وحدت، عزت و استقلال مردم ایران عزیز مثنوی هفتاد من کاغذ است که مجال دیگری می‌طلبد.

 

▼ گزارش روز

جدی‌ترین هشدار به کاخ سفید

بدون شک، هشدار اخیر «سوزان رایس»، مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده که اتفاقاً یکی از اصلی‌ترین بانیان ایجاد داعش و دیگر تروریست‌های تکفیری در منطقه غرب آسیا به حساب می‌آید، جدی‌ترین هشداری است که طی روزهای اخیر به کاخ سفید و شخص رئیس‌جمهور ایالات متحده مخابره شده است. سوزان رایس در واکنش به شهادات سردار سپهبد «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حمله هوایی نظامیان تروریست آمریکایی به بغداد اظهار کرده است:
«هزینه‌های این اقدام در آینده از فواید (مورد ادعای ترامپ) بیشتر خواهد شد. زمانی که مشاور امنیت ملی بودم، جامعه اطلاعاتی یا ارتش آمریکا هیچ فرصتی را برای حمله به [سردار] قاسم سلیمانی به دولت [باراک] اوباما پیشنهاد نکرد. اگر چنین فرصتی به ما پیشنهاد می‌شد، کاری که می‌کردیم این بود که بسیار دقیق خطرات آن را در مقابل منافعش بررسی و ارزیابی کنیم. ما تمام راه‌هایی که امنیت ما را تقویت یا تضعیف می‌کرد، می‌سنجیدیم.»
این هشدار سوزان رایس در حالی بیان می‌شود که اکثر تحلیل‌گران مسائل سیاست خارجی آمریکا، از او به عنوان سیاستمداری تند، افراطی و ضد ایرانی در دولت باراک اوباما یاد می‌کردند. این هشدار مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده، از منظری کاملاً رئالیستی و بر اساس محاسبات دقیق وی به کاخ سفید مخابره شده است. بدون شک انتقادات صریح اخیر سوزان رایس از اقدام دونالد ترامپ، مهر تأیید دیگری بر خطای راهبردی و محاسباتی وحشتناکی است که مقامات کاخ سفید و پنتاگون مرتکب شده‌اند. بدون شک در آینده‌ای نزدیک، ترامپ و همراهانش به سخت‌ترین نحو ممکن، پاسخ جنایت خود را از جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت خواهند گرفت؛ حقیقتی که سران آمریکایی را هم‌اکنون به هراس و تکاپو انداخته است.

 

▼ اخبار ویژه

آمریکایی‌ها ۱۶ کشور را واسطه قرار داده‌اند!

امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها جهت ناامن کردن منطقه ۷ تریلیون دلار هزینه کردند، ولی سردار سلیمانی همه این نقشه‌های آمریکا را از بین برده بود، گفت: «بعد از ترور سردار سلیمانی، آمریکایی‌ها ۱۶ کشور را واسطه قرار دادند تا ایرانی‌ها کاری نکنند یا اگر کاری هم‌ می‌کنند یکی از سران آمریکا را ترور کنند.» رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش افزود: «ترور سردار سلیمانی برای کشور بسیار سخت بود، ولی شک نکنید خون حاج قاسم سلیمانی پایمال نخواهد شد و به شدت به اقدام آمریکایی پاسخ خواهیم داد.» او در ادامه بیان کرد: «ما فرزندان انقلاب خمینی(ره) هستم، بی‌شک در مسیر جبهه مقاومت با قدرت بیشتر قدم خواهیم برداشت و نام ایران را روز به روز در اقتدار قرار خواهیم داد.»

توصیه به خویشتن‌داری از بیم انتقام

یک منبع مسئول در سعودی اعلام کرد، عربستان با ابراز نگرانی از تحولات منطقه خواهان خویشتن‌داری برای جلوگیری از پیچیده‌تر شدن وضعیت منطقه شده است. عربستان تأکید می‌کند که جامعه جهانی باید به مسئولیت خود عمل کند و اقدامات لازم را برای تضمین امنیت و ثبات این منطقه حیاتی دنیا انجام دهد. گفتنی است شاهزادگان سعودی که گویا نگران آینده خود هستند، در حالی بدون اشاره به اقدام تروریستی آمریکا و به شهادت رساندن سردار سلیمانی مدعی ثبات و امنیت در منطقه شده‌اند که با تجاوز به یمن و حمایت‌های همه‌جانبه از تروریسم تکفیری برای به آشوب کشاندن کشورهای منطقه یکی از عوامل اصلی ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه هستند.

 

▼ اخبار

1ـ ایران در طراحی خودش مدبرانه، پیچیده و دردناک عمل خواهد کرد

سردار احمد وحیدی، رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی درباره ابعاد ترور‌ شهید سپهبد سلیمانی گفت: «آمریکایی‌ها مجبور به ترک عراق هستند و این دومینویی برای خروج آمریکا از تمام منطقه است.» فرمانده اسبق نیروی قدس سپاه درباره پاسخ ایران به این اقدام آمریکایی‌ها نیز گفت: «آمریکایی‌ها امروز از سایه خودشان هم می‌ترسند و آنها از این به بعد باید در یک کابوس مدام به سر ببرند و این چیزی نیست که به این زودی‌ها تمام شود. پاسخ ممکن است در قالب سلسله اتفاقات باشد و این در طول زمان صورت می‌گیرد.» وی با بیان اینکه آنها شروع کردند و طبیعتاً باید خساراتش را نیز پس بدهند، افزود: «ایران در طراحی خودش مدبرانه، پیچیده و دردناک عمل خواهد کرد. آنها از مرزهایی عبور کردند که پاسخ آنها را باید دریافت کنند و اسرائیلی‌ها هم باید منتظر پاسخ باشند. هرکس دیگری هم از این ترور حمایت کند، باید منتظر پاسخ ما باشد. انتقام سخت ممکن است سلسله اتفاقاتی باشد که نفس را در سینه آنها حبس کند و آنها را به پای ایران بیندازد تا التماس کنند دست از سرشان برداریم.»

2ـ جغرافیای جبهه مقاومت بسیار وسیع‌تر خواهد شد

جانشین فرمانده کل سپاه درباره فعالیت‌های نیروی قدس سپاه بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی اظهار داشت: «یکی از اثرات خون شهید این است که بعد از او کاری که دنبال می‌کرده متبلورتر و قوی‌تر می‌شود و این تجربه را بارها در مسیر اسلام و انقلاب اسلامی نیز شاهد بوده‌ایم.» سردار علی فدوی با اشاره به سابقه طولانی حضور سردار قاآنی، فرمانده جدید نیروی قدس در این نیرو ادامه داد: «سردار قاآنی چندین سال در نیروی قدس مسئولیت جانشینی را برعهده داشته و قطعاً با حکمی که امام خامنه‌ای درباره فرماندهی این نیرو به ایشان داده‌اند، در سال‌های آینده هم از نظر جغرافیای جبهه مقاومت که بسیار وسیع‌تر خواهد شد و هم از نظر کیفیت شاهد وضعیت‌های متفاوتی خواهیم بود.» سردار فدوی اضافه کرد: «طبق وعده الهی، خداوند به خون شهید برکت می‌دهد و آن برکت در کاری که او دنبال می‌کرده است، نمایان می‌شود.»

3ـ سهم هر ایرانی از بودجه کشور چقدر است؟

از 484 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی کشور، سهم هر ایرانی از هزینه‌ها 4 میلیون و 371 هزار و 808 تومان است. بالاترین رقم در بودجه برای حقوق بازنشستگان و کمک‌های حمایتی و رفاهی پرداخت می‌شود که نشان‌گر ناکارآمدی صندوق‌های بازنشستگی در این سال‌هاست. دومین رقم پرداختی برای آموزش و پژوهش از مدرسه تا دانشگاه است و امور دفاعی و امنیتی در جایگاه سوم قرار دارد. پس از آن سلامت و بهداشت و درمان در رتبه چهارم جای گرفته است. امور قضایی، خدمات عمومی،‌ فرهنگ و تربیت بدنی و گردشگری، امور اقتصادی، محیط زیست، مسکن، عمران شهری و روستایی نیز به ترتیب در رتبه‌های 5 تا 10 قرار دارند.

4ـ صدها هزار عراقی پاسخ دلقک گستاخ را دادند

مایک پمپئو ساعاتی بعد از ترور سردار «قاسم سلیمانی» و همراهان او، در پیامی توئیتری مدعی شده بود مردم عراق از این ترور خوشحال و در خیابان‌ها در حال رقص و پایکوبی هستند. ظریف در واکنش به این اظهارات و با انتشار تصاویری از حضور گسترده مردم عراق در مراسم تشییع پیکر شهدا، در توئیتر نوشت: «۲۴ ساعت پیش، آن دلقک گستاخ‌ـ که نقاب دیپلمات به چهره دارد‌ـ ادعا کرد مردم در شهرهای عراق در حال پایکوبی هستند.» او افزود: «امروز، صدها هزار نفر از برادران و خواهران سرافراز در سرتاسر عراق به او پاسخ دادند. پایان حضور شرارت‌بار ایالات متحده در غرب آسیا آغاز شده است.»

 

▼ اخبار کوتاه

«جو بایدن»، معاون «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا در واکنش به پیام توئیتری «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران و تهدید این کشور گفت: ترامپ «بسیار خطرناک و بی‌مسئولیت است.» نامزد پیشتاز دموکرات‌ها درباره اقدامات منفی ترامپ تصریح کرد: «او ما را میان شرکای‌مان منزوی و از همپیمانان ناتو جدا کرده است.»

طبق پیش‌بینی‌ها مجموع درآمد نفت و گاز سال آینده 22/2 میلیارد دلار است که 18/2 میلیارد دلار آن از محل صادرات نفت و چهار میلیارد دلار دیگر از صادرات گاز حاصل می‌شود. از رقم 22/2 میلیارد دلار حاصل از درآمد نفتی باید ۳۶ درصد، معادل هشت میلیارد دلار به سهم صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا کند که از این رقم، مجوز برداشت ۱۶ درصد آن برای دولت صادر شده است.

خبرگزاری اینترفکس روسیه از گفت‌وگوی تلفنی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود درباره ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی خبر داد. بر اساس این گزارش، در این گفت‌وگو، لاوروف به پمپئو گفته است: «ترور سردار سلیمانی پر از عواقب جدی برای صلح و ثبات منطقه‌ای است و باعث دور جدید تنش‌ها در غرب آسیا خواهد شد.»

منابع خبری اطلاع دادند هیئتی از عمان که برای میانجی‌گری به تهران سفر کرده بود، بدون دستاوردی بازگشت. بر این اساس تهران به هیئت عمانی اعلام کرده است به هیچ میانجی‌گری توجه نخواهد داشت و این هیئت بدون دیدار با هیچ مقام ایرانی، ایران را ترک کرد.

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی گفت: «در لایحه بودجه سال ۹۹ مبلغ ۱۵ میلیون یورو برای اجرای ۳۱ طرح فناورانه توسط این مجموعه در نظر گرفته شده است.» وی افزود: «درخواست ما افزایش اعتبار اجرای ۳۱ پروژه فناورانه از ۱۵ میلیون یورو به ۳۰ میلیون یورو است.»

 

صبح صادق 929 با بخش‌های ویژه

«پاسداشت سردار مقاومت» منتشر شد

در این شماره می‌خوانید:
مقاومت زنده است/ انتقام سخت و راهبردی/ چهره بین‌المللی مقاومت/ حاج قاسم معمار شکست‌های استراتژیک آمریکاست/ جنایت بزدلانه و تولید فرصت‌های راهبردی/ خودزنی قمارباز/ استراتژیست متبحری که فاتح قلب‌ها بود/ فرماندهی حاج اسماعیل پیشنهاد حاج قاسم بود/ قهرمانی به نام ابومهدی.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات